Designa för beteendeförändring


Lär dig principer och metoder för att utforma produkter och tjänster som påverkar användarnas beteenden.

torsdag 12 okt

Obs! Pågår 2 dagar!

Har du svårt att komma igång med träningen? Svårt att hålla dig till dieten? Kommer du alltid upp lite för sent på morgonen? De senaste åren har det kommit en uppsjö av produkter som syftar till att hjälpa användare att ändra sina vanor. Området beteendedesign förklarar hur den här typen av produkter fungerar och tillhandahåller samtidigt handfasta designprinciper för att ta fram nya produkter.

Beteendedesign tillämpar främst insikter från psykologi och beteendeekonomi och är inriktad på frivillig förändring. Det kan röra sig om produkter vars kärna handlar om att ändra eller stödja ett specifikt beteende, men också om att omforma delar av en befintlig produkt som inte ger önskad effekt.

Traditionell UX-design har som syfte att säkerställa att en produkt är relevant, attraktiv, lätt att lära sig, samt enkel och tillfredställande att använda. Men, traditionell UX säkerställer inte att en produkt faktiskt används. Beteendedesign utökar designrepertoaren med metoder – och insikter om motivation och beslutsfattande – för att driva användning.

DU LÄR DIG

Kursen består av två dagar med föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska designövningar. Du kommer att:

  • Få lära dig grunderna i området beteendedesign.
  • Ta del av några generella modeller för beteendeförändring.
  • Praktiskt tillämpa ett antal designmönster och principer för beteendedesign.
  • Bekanta dig med några så kallade ”Dark Patterns” (designmönster för att åstadkomma en ofrivillig förändring).
  • Personligen ta moralisk ställning till hur och när du vill tillämpa dessa principer i framtiden.

LÄRARE

David de Léon är lärare för kursen. Han är UX Director på inUse, och en av landets främsta UX-designer. David jobbar både som designer och stöttar sina kollegor som designcoach. Innan han började på inUse hade han en liknande roll på Sony Mobile och satte bland annat designriktningen för Sonys Xperia-telefoner. David har doktorerat i kognitionsvetenskap och skrivit om både kognition och motivation i förhållande till produktdesign. David är också väldigt intresserad av trolleri och funderar ofta på hur olika psykologiska principer från trolleri kan tillämpas på UX-design.

VEM SKA GÅ?

Kursen är för dig som arbetar med att ta fram design och utveckla interaktiva produkter. Du vet redan en hel del om hur man säkerställer användbarhet för en produkt eller en tjänst, men vill ta nästa steg och driva användarnas beteenden i en bestämd riktning. Kanske är din titel interaktionsdesigner, UX-designer, UX Lead, användbarhetsspecialist eller produktägare..

RABATTER

Boka tidigt-rabatt: Anmäl dig senast 2 månader innan kurstillfället så får du 10 procent i rabatt. 

Detaljerna

  • Pris

    12900 SEK

    exkl. moms

  • Tid & datum

    Tider: 10:00–17:00, 09:00–16:00

  • Plats

    inUse Experience

    Stockholm

    Rosenlundsgatan 40

Läs mer om kursen

Ange organisationsnummer eller VAT-nummer (utländska företag). Om du går som privatperson kan du ange ditt personnummer.

(Kan lämnas tomt) Om du har en rabattkod fyller du i den här.