Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

"Fokus på användarupplevelsen ger resultat!"

Sara Doltz

Juryn valde ut 11 finalister bland de över 100 nominerade till inUse Award. Vi ringde Dooer, Efterlevandeguiden, Loop Rocks och iZettle för att ta dem på pulsen inför galakvällen den 5 oktober.

Ingegerd Widell är verksamhetsutvecklare på Skatteverket, hon är en av parterna i myndighetstrion som står bakom Efterlevandeguiden. En sajt med praktika tips, checklista och allt du behöver veta när någon som står dig nära gått bort. Sajten lanserades för drygt ett år sedan.

– Vi jobbar fortfarande hårt med att utveckla Efterlevandeguiden. Det är fler som vill vara med, i veckan hade vi möte med Transportstyrelsen som också ser fördelarna med sajten. Nästa steg är samarbete med Sveriges begravningsbyråer, berättar Ingegerd Widell.

De andra myndigheterna som står bakom Efterlevandeguiden.se är Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. 

Rolig bokföring

I en helt annan genre finns Dooer, en bokföringstjänst – praktiskt mobil och modern eknomihjälp, enligt Award-juryn. På Dooer anser man att nyckeln till ett bra designarbete är samarbete.

­– Design hos oss är en fortlöpande process där utvecklare, UX-designers och ekonomer med domänkunskap jobbar tillsammans för att angripa problem som funnits länge, med nya ögon. En följd av vårt tighta samarbete internt är att det blir en integral del av designen hur saker ska se ut medan de laddar eller om något oväntat skulle hända med systemet. Detta finns med redan på prototypstadiet, berättar Karl Eckerlund på Dooer.

Fjäder i hatten

iZettle är det Björn Simonson, Head of Product Design som får svara på frågorna. Kunderna finns över hela världen, från centrala London till Sao Paulo, och för att skapa en bra användarupplevelse för hela den geografiskt spridda målgruppen lyfter han ödmjukhet och nyfikenhet som viktiga faktorer:

– Vi tar med oss samma nyfikenhet överallt och iZettle har med hjälp av våra dedikerade user researchers byggt upp en genuin förståelse för de varierande utmaningar våra olika användare står inför. De kvalitativa insikterna kombinerar vi med analys av data för att förstå både hur och varför våra kunder använder våra produkter som de gör, säger han och fortsätter:

– En bra användarupplevelse kräver också att vi är öppna för att vi kan ha fel. Därför är vi noga med att testa förändringar och verifiera att vi förstått kundernas behov genom hela vår designprocess. 

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Det skulle vara en riktig fjäder i hatten och förhoppningsvis inspirera inte bara oss internt utan också andra i vår bransch att fortsätta pusha utvecklingen inom UX.   

6 000 användare med stenfokus

En annan av finalisterna är Loop Rocks, en app som kopplar samman de som behöver sten, grus, fyllnadsmaterial med de som vill bli av med det. Man matchar utbud med efterfrågan helt enkelt. Tjänsten startades i ett litet startup-team och på 16 veckor gick man från idé till lansering. I dagsläget har man 6 000 användare.

Anna Wahlström, Head of Service Design, hur känns det att vara nominerad?
– Det känns fantastiskt kul såklart! Det är en bekräftelse på att vårt fokus på användarupplevelsen verkligen ger resultat. Vårt mål är att förändra samhället genom användarcentrerad design och smarta tekniklösningar, och det verkar som att vi är på rätt spår!

Loop Rocks träffar sina användare löpande och regelbundet. De tar en fika, pratar, testar nya funktioner och får rundvandringar på byggen och anläggningar som ger djupare insikter.

– Att förstå våra användares verksamhet och deras utmaningar, drivkrafter och behov är absolut core för oss. Vi har ett team med UX, UI och utvecklare som jobbar agilt och extremt tajt. Vi blandar ”vanlig” produktutveckling med designsprintar och vi jobbar med både kvalitativ och kvantitativ research, berättar Anna Wahlström.

Vi har färre än 10 biljetter kvar till galakvällen den 5 oktober. Glöm inte att anmäla dig om du vill komma.

Äntligen! UX-spår på Sundsvall 42

Sara Doltz

För första gången i IT-konferensen Sundsvall 42:s historia kan deltagarna välja ett UX-spår. En stor anledning till att spåret finns är ihärdiga påtryckningar av Anders Härén på Leeroy. I samarbete med inUse erbjuder konferensen även extra användbarhets-fokus efter att vecka 42 är över.

IT-konferensen Sundsvall 42 körs i år för 30:e året i rad. En imponerad siffra för en stad i mellan-Sverige. Men Sundsvall har, för den som inte vet, länge varit en otroligt IT-tät stad. Där finns ett mängd verk och statliga myndigheter och så gott som alla stora it-konsultfirmor har ett kontor på orten.  I runda slängar finns det 5000 IT-jobb i Sundsvall.

Nytt spår med UX

Anders Härén, har under flera året arbetat inom Mittmediakoncernen med it, UX och utveckling. Sedan ett år tillbaka är han dock på Leeroy som CTO och en drivande kraft i Sundsvall 42. Han är extra nöjd i år då konferensen lagom till sitt 30-årsjubileium fått med ett UX-spår.

– Sundsvall är en enormt stor IT-stad men ändå har jag under alla de år jag rekryterade folk saknat UX-kompetens. Det har funnits väldigt få personer som på bred front förstått UX. Och fördelarna med det.

inUse på plats

Spåret på Sundsvall 42 leds av bland annat Anders. Även två inUsare finns representerade på talarlistan. Sara Lerén som ska tala om Effektstyrning för alla och Jonas Söderströms session har namnet Jävla Skitsystem. De kommer även att under onsdagen hålla en exklusiv workshop om Effektstyrning för den som är nyfiken och vill lära sig mer.

Mer fokus på vad som ska byggas

UX-spåret är populärt men Anders Härén vill gärna att fler anmäler sig.

– Vi behöver programmerare som aldrig förr, och behovet ökar konstant. Men jag vill vända på steken och fråga oss om verkligen är fler utvecklare som behövs? Är de inte bättre att vi frågar oss VAD vi ska bygga istället för HUR vi ska bygga det? Och det är just där UX-kompetensen kommer in. Tänk om alla bolag hade en UX-designer som kunde tala med utvecklare, projektledare och produktägare om VAD:et istället, berättar Anders och menar att det inte längre går att slänga fler utvecklare på problemet.

I samarbete med inUse har Anders Hären och näringslivet i Sundsvall även tagit fram ett kursprogram för de som vill lära mer om användbarhet, men kanske inte är utbildad interaktionsdesigner. Kurserna kommer att hållas i Sundsvall i höst och är specialanpassade versioner av inUse kurser Användbarhet i Praktiken, Effektkartläggning och Customer Journey Mapping. Kontakta Anders Härén för mer information om kurstillfällena.

Här är finalisterna

Sara Doltz

Juryn har sagt sitt. Nu är de 11 finalisterna i inUse Award 2017 här.

inUse Award är priset som sätter användbarheten i fokus. Priset belönar den bästa svenska användarupplevelsen. Nomineringarna strömmade under våren in och som juryn har kokat ner det till 11 finalister.

Vill du läsa mer om finalisterna och även juryns motivering, besök vår award-sajt.

De elva nominerade är:

Vill då gå på galan och se vem som vinner inUse Award – anmäl dig idag – det återstår bara 25 biljetter!

Ayelen Win – interaktionsdesigner och nätverksninja

Sara Doltz

I början av hösten börjar en hel drös nya UX:are på inUse. En av dem är Ayelen Win som tidigare arbetat med elbilar, flygbolag och uppkopplade hem.

Vad fick dig att söka till inUse?
– Kompetensen som finns hos inUse! Och att få jobba på en byrå som inte bara förstår en användarcentrerad process utan även jobbar efter det. InUse har alltid funnits med på ett hörn då namnet alltid dykt upp i UX-krestar så det känns extra kul att vara en del av det nu. Jag förstod ganska snabbt att inUse även stod för bra värderingar och nu när jag börjat här känner jag hur värderingarna inte bara var snack utan även känns i hela organisationen vilket betyder mycket för mig.

Vad har du gjort tidigare?
– Jag har jobbat som interaktionsdesigner och user researcher inom fler områden. Nu senast har det handlat mycket om elbilar och deras användare, va de har för behov och förstå vilka utmaningar de har då man har kommit olika lång i olika länder. Jag har även jobbar med flygbolag och undersökt hur framtidens uppkopplade hem kan komma att se ut.

Berätta om ett drömprojekt? 
– Jag är väldigt intresserad av kvinnofrågor och skulle gärna jobba med unga rasifierade kvinnor som målgrupp. Jag ser så mycket intressanta tankar i olika forum på nätet och skulle gärna plocka upp ett spår och undersöka vidare. Drömmen är att sätta upp ett team av researchers som åker ut för att träffa dessa kvinnor och verkligen lyssna in deras historier och se om vi kan underlätta deras liv på något sätt. Jag tror det finns otroligt mycket spännande och kreativa gnistor där. 

Har du några dolda talanger som vi borde veta om?
– Jag är sjukt bra på att koppla ihop människor. Det händer ofta att folk hör av sig till mig när de behöver bostad eller jobb, och nästan alltid hittar jag någon att koppla ihop dem med i mitt kontaktnät. 

Lär känna människans behov och designa platser därefter

Sara Doltz

Att förstå mänskliga beteenden och på så sätt designa fysiska platser är något av det som vi på inUse älskar mest. För att lyckas krävs ett nytt arbetssätt, där man arbetar närmare användaren – medborgaren, invånaren, människan.

Ett av inUse fokusområden är det vi kallar för Human Spaces. Det är alla ställen där människor uppehåller sig. Som till exempel parker, torg, tågstationer, tandläkarreceptioner, gatuhörnen eller busshållplatsen. Det är vår övertygelse att vi måste fokusera på människor beteende när vi formar framtidens lösningar, vare sig de är fysiska eller digitala. Det gäller inte minst när vi ska skapa framtiden städer, byggnader och platser.

– Det är människor som använder staden, då måste vi se till att engagera medborgarna på alla nivåer i samhället för att förstå vilka behov de har. Det handlar om att designa platser utifrån människans upplevelse och perspektiv, berättar Emma Estborn, Business Manager på inUse.

– När det gäller det offentliga rummet är det dessutom en demokratiseringsfråga att involvera alla de som berörs av hur både fysiska platser och digitala tjänster designas. Där har Service Design-perspektivet en rik verktygslåda för medskapande och delaktighet, säger Pontus Wärnestål, Service Design Director på inUse.

Högre förväntningar

Utvecklingen i detta område går snabbt. I takt med den ökade digitaliseringen, som påverkar mänskliga beteenden i grunden, förväntar sig medborgarna numera samma interaktion och flexibla lösningar i den fysiska världen som i den digitala. 

– Stadsplanerare och platsutvecklare behöver nya verktygslådor för att komplettera det sätt man hittills jobbat på. Det behövs nya sätt att arbeta i samspel med människorna som ska använda platsen, och låta insikterna från detta arbete påverka designen, säger Ellen Stenholm, Head Architect på inUse.

Fånga upp invånarnas tankar  

I samband med The Conference i Malmö bjöd inUse in till workshop på temat Human Spaces. Deltagare från såväl näringsliv, universitet och offentlig sektor var representerade: Helsingborgs kommun, Malmö Stad, Region Skåne, Rädda Barnen, Atea, Resurs Bank men även forskare och andra designers.

Hur lär man då känna människors behov och designar lösningar utifrån dem?

– Vi tar in Service Design-perspektivet och adderar med platsdesign. Vi arbetar sömlöst mellan de digitala och fysiska behoven i lösningarna och mycket mer utifrån och in. Vi har arbetat med Service Design för den fysiska platsen under en längre tid och vill gärna dela med oss av vår kunskap och kompetens, berättar Emma Estborn.

Emma poängterar vikten av att involvera människorna som bor i staden, tidigt och under hela processen. Man måste designa för och med de som ska använda staden.

Några citat från dagen:

The workshop really made me realize the importance of being in contact with our customers to truly know where to find the customer value.

Thank you for the very exciting workshop. It was fast paced (perhaps that is an understatement?) yet the keypoints and material were well-presented and accessible. What a fun and mind-opening experience! 

It was a really great workshop. You seem like great people with great methodology.  I will for sure look to dig deeper into the tools.

Vill du lära mer? Läs våra case på vår temasida om Human Spaces. Vill ni gå ännu djupare? Då kan vi komma till er och hålla en liknande workshop. Vi kan prata om hur ni kan utveckla platser för och med människan som ska bebo den. Det är enkelt att utgå från vilket case/plats som helst och arbeta med ramverk och verktyg som möjliggör att designa lösningar som skapar värde för både slutanvändaren och den egna organisationen. Kontakta Emma Estborn.