Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Ny CSS-bok: ”På sju år har det hänt jäkligt mycket”

Ola Nilsson

Vår Technical Director på inUse har släppt bok. Emil Björklund ligger bakom tredje utgåvan av succén CSS Mastery. Förra versionen av Andy Budds verk kom 2009.
– På sju år har det hänt jäkligt mycket. Det behövdes en grundlig uppdatering av materialet, säger Emil Björklund.

Den finns sen alldeles nyligen i handeln, både i papper och digitalt. Men CSS Mastery som begrepp och bok har funnits i tio år.

– CSS Mastery var från början en bok av Andy Budd från 2006. Mitt i boomen för CSS, det hade verkligen fått fäste, säger Emil Björklund, författare och Technical Director på inUse.

– Många använde CSS men det var fortfarande svårjobbat. CSS Mastery hade en bra mix av både referensmaterial, praktiska tips och små knep och bra exempel. Det blev en jättesuccé, en av de mest välkända och mest välsäljande CSS-böckerna någonsin. 

Andra utgåvan kom 2009, och när det var dags för ytterligare en kontaktade Andy Budd sin tidigare kollega.

– Andy är min gamla chef från Clearleft, han frågade om jag vill ta den här pucken.

– Det behövdes en grundlig uppdatering av materialet.

Man kan lite, men vill bli jättebra

Grunden för bästsäljaren – med blandningen mellan referens och praktiska tips – finns kvar, men tredje utgåvan innehåller mycket nytt, och vänder sig till än fler CSS-nyttjare.

– Oavsett vilken typ av CSS man ska jobba med så hittar man nåt användbart. Boken har en stor bredd, den riktar sig till folk som har erfarenhet, men inte har fullständigt kläm på det. Man kan lite, men vill bli jättebra.

– En del tycker layout i CSS är krångligt, det har vi lyckats förenkla och visa hur man kan göra det på ett enklare och modernare sätt. Vi har även fått med cutting edge-grejer, till och med det som är lite av morgondagens tekniker.

Du har jobbat med detta i två år, kommer du skriva fler böcker framöver?

– Inte på ett tag, men det är roligt att skriva om webb och utveckling och lära ut saker. Det roligaste är när man får veta att nån fått en aha-upplevelse av vad man skrivit. 

Så, vad håller du på med just nu?

– Jag jobbar med frontend i ett digitalt journalsystem. Och som Technical Director rådger jag i flera olika projekt på inUse, i gränslandet mellan design och teknik.

10 år och 20 miljarder

Ola Nilsson

Scania lanserade sin nya lastbilsgeneration. Ett enormt projekt som till slut fick se dagens ljus. Tio år tog det och kostnaden var 20 miljarder.
– Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin gjort, säger Henrik Henriksson, Scanias vd.

På tisdag kväll släppte Scania sin stora nyhet. ”En helt ny generation lastbilar”. Efter att ha hållit det hemligt in i det sista. Det visade sig vara en dyr och omfattande hemlis.

  • Tio års utvecklingsarbete.*
  • 20 miljarder kronor i projektkostnader.*
  • Drygt 1 miljon körda mil under utprovningarna.* 
  • Den nya lastbilen ger i snitt 5 procent lägre bränsleförbrukning.* 

− Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin har gjort under sin 125-åriga historia, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef för Scania, till scania.com. 

Stor satsning, mycket pengar, vad är egentligen nytt? Vi frågar Örjan Åslund, Head of Product Affairs på Scania.

– Det är massor av saker, men en sak som jag säger vi är först i världen med är sidokrockgardinen. Krockkuddar har man haft tidigare, men inte som en sidokrockkudde.

– En lastbilschaufför anses sitta skyddad, men ibland är de oskyddade. Som när de måste väja, då riskerar de att välta. 

Gud förbjude att det kommer ut nåt som inte är genomarbetat

Det har pratas mycket om självkörande fordon och liknande, finns det något nytt inom detta i denna release?

– Inte egentligen, men om man tar en långtradare av idag: Föraren tar ut den på motorvägen, sen gör man inte mycket mer än att man sköter ratten. Bilen har topografiska kartor, den vet vad den väger, den förutser vilken växel den ska välja i en backe till exempel,  den har autobroms. Den kan hålla filen... Det är en hårfin gräns till självkörande, säger Örjan Åslund.

Och det kan komma mer framöver.

– Vi ska introducera fler varianter och funktioner, men det kan jag inte säga mer om nu, säger Örjan Åslund. 

Mycket testning ligger bakom det senaste släppet, en miljon körda mil och många timmars ingenjörsarbete.

− Ja, det är mycket. Exempelvis har fordonen gått 26 000 timmar i så kallade skakriggar.

– Vi har nått en nivå som är outstanding, det vill vi vidmakthålla. I det arbetet ingår att prova allt vad man kan, gud förbjude att det kommer ut nåt som inte är genomarbetat.

Källa: scania.com

Hemligheter ska avslöjas

Ola Nilsson

Ikväll tisdag – men alls inte tidigare än så – släpps stora nyheter från Scania.
– Vi släpper en helt ny generation lastbilar, säger Torkel Varg på Scania.
– Men mer säger jag inte.

Det tickar en nedräknare på lanseringssajten. Och det står att det kommer en ny generation snart. Vi ringer upp Scania för att få lite försmak.

– Ni får se ikväll, säger Torkel Varg, Head of Styling and Vehicle Ergonomics på Scania.

inUse-bloggen håller på att spricka av nyfikenhet. 

Finns det nåt speciellt för oss UX-intresserade?

– Det är en helt ny plattform, mer säger jag inte.

Vi förstår att vi är jobbiga, men när en sån grej är på gång kan man ju inte låta bli:

Wow, vad kan det innebära?

– Vi släpper en helt ny generation lastbilar, senaste gången var 20 år sen. 

– Mer säger jag inte, sen är det stopp.

Vi tittar på hemsidan, där ska det finnas nån form av små antydningar om vad som är på gång.

”Vi arbetar med vad vi kallar autonoma transportlösningar, och självkörande fordon är ett av verktygen vi har till vårt förfogande", säger Tom Nyström, Senior Engineer hos Scania, i en av nyhetsartiklarna från senaste tiden.

”Vi kan bidra med kunskap och lösningar som bidrar till att skapa de nödvändiga förutsättningarna för en bättre miljö, effektivare transporter och nya affärsmöjligheter för oss som företag”, säger Ulf Ceder, Senior Manager på Scanias Research Support office, i en annan av artiklarna.

Onekligen intresant. 

Men vi får helt enkelt vänta tills ikväll. Ta det lugnt och vänta. Den nya generationen är bara timmar bort. Tålamod är en dygd.

 

Fotnot: Lastbilarna på bilden har ingenting med lanseringen att göra.

"The result means creating conversion"

Ola Nilsson

Vitaly Friedman from Smashing Magazine is coming to Stockholm for a workshop this fall. He will straighten out everything about e-commerce. How to become successful. 

– It’s all about clarity, and going from one step to another without being interrupted, says Vitaly Friedman.

Book yout ticket now to Friedman's workshop!

We get in touch with Vitaly Friedman via Skype, he's in Lithuania for the moment.

– Excuse me for being in a loud environment, I'm in a café, he says.

And it took some effort to establish a meeting. Because he doesn't like them.

–  I hate meetings, they are often wasting people’s time, but I like meeting people. 

Yes, he likes meeting people – and he's also passionate about all things digital. You immediately feel comfortable in his company, the video link feels like a living room. You could say that he has perfect attributes for traveling, maybe it's therefore Vitaly Friedman really likes that part of his job as well.

– I find I'm very efficient when I travel. I can really focus. I'm writing articles, editing, reviewing or thinking of the next thing. That is my best time.

So a trip to Sweden is not a problem.

– I have been to Sweden many times, maybe eight times. I have been to Abisko of all places. Enjoying the views, I really love Abisko. It's really cool, really unique, sometimes you want to be out, alone and think. 

Tell me about the workshop!

– It's about e-commerce, and mostly about conversion. Often I have seen things which are not clear enough. Or transparent enough. I want to add more clarity. And put things up front.

– Like hidden costs. Often when you add something to a cart you have to go through all the steps, filling in forms, all the way to the last step to see the final price. Instead you can, for example, use shipping estimates

Vitaly Friedman has a lot of examples when he starts to talk about it. 

– Or very often you have to create an account, people hate to create accounts. 

– Or if you look at how people do when they should type and verify an email address. They copy from where they wrote it the first time, so if there's is a mistake it will be carried over to the next field. 

– These are little things to keep in mind when working on e-commerce, to streamline the process. I have a checklist. The result means creating conversion, meaning people buy more, and companies end up with more income.

They emphasize user experience above everything else

Most people know about Vitaly Friedman as the man behind Smashing Magazine. Smashing Mag writes great articles, they arrange famous conferences, they really put UX on the agenda. And UX has become even more a topic, a wider topic, during the last few years. 

– It is interesting to see that the focus has changed. The reason for that is that many companies are succeeding today because they are design driven. Companies like Über and Airbnb. They stand out from the crowd. They benefit of being one of the first to emphasize user experience above everything else.

– And many companies think that this is the way to move if they want to survive. 


He has a lot to say about things, Friedman. Interesting ideas. Concrete things that are helpful to many issues. Even how to be creative and how to be efficient he has ideas about, and strategies. The positive with traveling he comes back to.

–  The most productive time is when I am in a plane. I think it’s because I’m off line. Actually, I have introduced off line hours for myself. 

Take the chance to see Vitaly Friedman when he’s in Sweden for his workshop. Lots and lots of energy. But maybe he takes some time to recover afterwards. In his favorite spot i Sweden.

– Sometimes you just want to stay in Abisko for a week, socialize with wolves instead of people.

Book yout ticket now to Friedman's workshop!

”Jag var helt säker på att jag skulle få sparken”

Ola Nilsson

En ny User Experience Designer har börjat på inUse. Som inte räds att gå in till chefen och ifrågasätta moralen i saker och ting.
– Jag gick in till min chef i Boston och ifrågasatte ett projekt, moraliskt sett. Jag var helt säker på att jag skulle få sparken samma dag, säger Magnus Gyllenswärd.

Jobba inom UX? Se vad inUse har att erbjuda!

Att kunna sova gott om natten. Det är det viktigaste för den nya User Experience Designern på Stockholmskontoret, Magnus Gyllenswärd.

– De flesta projekt kan vara intressanta. Om det gäller att formge ett ventilationssystem eller en digital domarvisselpipa spelar ingen roll så länge ändamålet och samarbetet med kunden är gott. 

– Men jag har mardrömsprojekt. I de fall då en verksamhet verkar vara baserad på girighet och hänsynslöshet ryggar jag tillbaka. 

Han jobbade i Boston på webbyrån Thoughtbot i fyra år, kom hem 2014, men den sejouren kunde ha blivit kortare. Han stegade in till chefen och ifrågasatte moralen i ett projekt.

– Jag var helt säker på att jag skulle få sparken samma dag. Men det mottogs ganska väl, de samlade ihop folk och så blev det en ordentlig diskussion om det istället.

Hoppade i på den djupa delen av bassängen

Tolv års yrkesliv i branschen har han bakom sig. Med rejält bredd och djup.

– Jag har jobbat med interaktionsdesign, UX-design, grafisk form, GUI-design och nu senast frontend. I alla lägen föredrar jag att arbeta nära kunden.

Det var under jobbet i USA som det även blev dags för frontend, vilket var något helt nytt för honom.

– Där hoppade jag i på den djupa delen av bassängen när jag började arbeta med HTML, CSS och Javascript. 

– Anledningen till att lära mig frontend var för att jag ville komma så nära den slutgiltiga implementationen som möjligt. Där man ser till att ”det här kommer hända om användaren gör si eller så“. 


Det är en UX:are, en pragmatiker, en som vill att saker ska funka. En som tar till naturen för liknelser.

– Jag har alltid tyckt om att se se mönster i saker och ting, det är intressant att jobba med system. Ibland känns det som att vara trädgårdsmästare, att man har koll på sin trädgård, att man har koll på vad som behövs och var det behövs.

– Det finns ett intresse hos mig för vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det är få produkter som kan klara sig på att enbart vara estetiskt formgivna. Jag är mer intresserad av pragmatisk design.

Samtidigt har ju också ytan betydelse för Magnus Gyllenswärd. Det kan man förstå när han berättar om vad han saknar från USA-tiden.

– Öppenheten. Att folk pratar med varandra på stan utan att det upplevs som misstänkt. Man kan nämna att nån har snygga skor utan baktanke. Vissa menar ju att en sådan kulturyttring kan kännas ytlig, men förvånansvärt snabbt kommer man in på ämnen med substans. För att komma ner på djupet måste man börja på ytan antar jag. 

Jobba inom UX? Se vad inUse har att erbjuda!