Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Rekommenderat!

Nu kan du nominera!

Ola Nilsson

Äntligen är det möjligt att nominera till det annorlunda designpriset – inUse Award 2018! Du som nominerar kan också vinna priser!

Syftet med inUse Award är att visa på goda exempel. Vi vill lyfta fram svenska lösningar som gör användarnas vardag ...

Maria Giudice at From Business to Buttons: The Life of a Change Maker — Lessons from the Battlefield

Ola Nilsson

One of the stellar talks at From Business to Buttons this year – Maria Giudice's!

To design is to embrace change. Change demands leadership. Therefore, today’s leaders must be designers for change. Ask yourself — are you, your leaders, and your peers ready for the messiness, the hard choices, and the chaos that comes with change? In some cases. it might not be worth the fight. But if it is, you need to prepare yourself for battle. Maria will share her experiences to help drive cultural change at Autodesk, and the lessons she has learned along the way.

Maria Giudice has been driving cultural change at Autodesk since 2015. Maria founded Hot Studio, an award-winning experience design firm that grew into a full-service creative agency with an impressive list of Fortune 500 clients. In 2013, Facebook acquired the talent behind Hot Studio, where Maria worked as a Director of Product Design. She is also the author of the extraordinary book ”Rise of the DEO (Design Executive Officer)”.

The slides from Maria Giudice's presentation!


More videos from FBTB18 here!

Så här plockar du det bästa från Tony Ulwicks FBTB-talk

David Dinka

Tony Ulwick höll ett inspirerande talk på From Business to Buttons om Jobs to be Done. David Dinka, Business Design Director, inUse och Charlotta Glantzberg, Strategy and Business consultant, ÅF, skriver om sina tankar kring vad designsidan har att lära. Och vad Business Design egentligen kan bidra och hjälpa till med – hur man ska få till ett ett tillämpat strategiarbete i balans.

Tanken bakom Tony Ulwicks idéer om Outcome-Driven-Innovation – ODI – kommer från ett tema som vi alla känner igen allt för väl. Utvecklade tjänster och produkter som saknar mottagare, helt enkelt för att ingen ville ha dem. Tyvärr finns det fortfarande en övertro att generell idégenerering och hitte-på-aktiviteter utan grundligt förarbete kan skapa konkreta och hållbara innovationer som löser existerande behov. 

För ska vi vara helt ärliga så är det knappast brist på idéer som är utmaningen. I princip alla organisationer har hur många idéer som helst. Utmaningen är att fokusera på rätt idéer, till rätt målgrupp som möter deras behov.

Tony har tillsammans med en del andra arbetat fram hela ramverket för Jobs-To-Be-Done – JTBD – vilket ODI är en konkretisering av. Många av teorierna och resonemangen bakom både ODI och JTBD är designvärlden är väldigt familjära med. Vi är vana vid att prata behov, drivkrafter och beteenden. JTBD är egentligen bara ett annat sätt att prata om detta – vilka behov tillfredsställer jag genom att anlita en produkt eller tjänst. Genom att strukturera innovationsarbetet och dessutom skapa en mätbarhet kommer vi ha en mycket större träffsäkerhet gällande både riktning och lösning. ODI är ett sådant verktyg, som dels pratar om behoven – JTBD – och hur vi ska förflytta oss från idéer först till behov först. Och dels så erbjuder det mätbarhet och hur vi statistiskt kan underbygga vår innovation.

Behöver värdera utifrån mer än behov

Så är ODI lösningen? Nja, metoden känns ganska komplicerad om man följer den till punkt och pricka och inget man kanske kastar sig in i som helt oinitierad. Dessutom hamnar ODI ganska snabbt i lösning av de enskilda problemen. Vi behöver fortfarande värdera lösningarna utifrån fler parameter än behov. Hållbar innovation handlar om att ta hänsyn även till affären, teknisk genomförbarhet och organisationens förmåga att stödja nya initiativ och aktiviteter. I skärningspunkten mellan dessa fyra så hittar vi hållbar innovation och en strategisk riktning framåt. Det är egentligen så vi definierar vårt arbete inom Business Design – det blir ett tillämpat strategiarbete utifrån just denna balans mellan användarens behov, affären, teknisk genomförande och om organisationen är kapabel en hållbar strategisk riktning. 

Vad däremot designsidan kan lära av både ODI och JTBD är ett nytt språk, ett språk som tilltalar organisationen utanför designteamet. Det som fungerar bäst enligt vår erfarenhet är egentligen att vara lite mindre bokstavstroende och kanske plocka russinen ur en mängd olika metod-kakor och sätta ihop ett arbetssätt som passar organisation eller beställarens behov bäst. Det kan vara en blandning av exempelvis ODI, Business Model Canas, eller Design Thinking.

David Dinka

Business Design Director, inUse

Charlotta Glantzberg

Strategy and Business consultant, ÅF

Kontakta David Dinka här!


Här ser du Tony Ulwicks talk Put Jobs-To-Be-Done Theory Into Practice With Outcome-Driven Innovation! Här är hans ppt!

 

 

Stor betydelse att vinna inUse Award

Ola Nilsson

Att vinna inUse Award har stor betydelse, såväl för ryktet utåt som för känslan internt på företag. När nomineringsprocessen för årets upplaga pågår för fullt tog vi ett snack med Karma, segrare 2017.

Nominera till inUse Award här!

Nomineringarna ramlar in för årets inUse Award. Massor av nytänkande, smarttänkande, användartänkande i olika lösningar. Nyfikenheten växer för varje förslag, och man inser hur jämnt det kommer att bli och hur svårt det är att sia om vem som vinner.

Men, vem som vann senast kan man åtminstone vara säker på. Karma tog hem det prestigefylldapriset – juryn hade sett hur nytta skapades ”för både konsumenter och producenter” och hur man ”bidrog till minskat resursslöseri”. 

Förutom äran och det kvitto på användbarhet som inUse Award ger – vad betydde det att få priset, frågar vi Ludwig Berling, vd och en av grundarna av Karma?

 – Får oss har det haft även stor intern betydelse. Det var ett bevis på att vårt val att sätta design i första rummet har fått positiva effekter, mycket positiva effekter, säger Ludwig Berling.

– Vi vet att design är viktigt för oss och har en betydelse för marknaden.

Karmas affärsidé är att hjälpa restauranger, och butiker, att sälja överbliven mat till kraftigt rabatterat pris till kunder via en app. Restaurangerna minskar matsvinnet och kunden sparar pengar.

Kan finnas en skeptisk hållning

Men för att det ska gå bra, krävs ju ett användarvänligt utförande.

Ludwig Berling längst till höger.

– Vi har att göra med mat som är osåld, det kan finnas en skeptisk hållning initialt så vi jobbar hårt för att visuellt och användningsmässigt presentera maten på ett bra sätt. Med bilder och med info om bland annat allergener. Och användarna upplever en enkelhet.

Sedan galan på Vasateatern, där priset delades ut, har man fortsatt i en riktning som sätter användarna i fokus.

– En stor grej sen utmärkelsen är att vi har rekryterat och byggt upp vårt Growth Team, vi har rekryterat en Growth Manager och en konverteringexpert. Man ser över hela kundresan, och utifrån det applicerar man beteendevetenskap och utformar användarundersökningar.

– Vi har ständigt nya utmaningar, vår utmaning just nu är i och med att det är helt olika användningsupplevelser på grund av utbudet så måste vi jobba med hur upplevelsen skräddarsys utifrån platsen man befinner sig på. I Stockholm till exempel är utbudet nästan för stort och på andra orter har vi ett mindre utbud. 

Ett bra forum och nätverk

Med priset kom det fler positiva effekter. 

– Vi fick gå på From Business to Buttons, vi vann biljetter. Vi skickade vår Lead Designer och vår UX Designer – bra att komma till det forumet och nätverket!

När vi pratar med Karma-vd:n så måste vi ju fråga om han sett nåt som skulle passa för årets pris, han som vet vad som krävs.

– Det är kul att lyfta fram startup-bolag, de här skulle jag vilja nominera:

– Jag tycker Welcome App är väldigt bra digital lösning för att introducera nyanlända. Och Tiptapp, de har skapat en plattform som Blocket för att köra bort till återvinningen. Hela idén är väldigt smart och det är snyggt.
– Sen tycker jag också om Bruce Pass, en svensk startup. Man har ett medlemskap och kan träna på flera gym. Det är en häftig revolt.

Kanske blir det någon av dessa som vinner årets Award? Ta chansen att nominera du också – du och kan bland annat vinna biljetter till From Business to Buttons 2019. 

Alla Weinberg – Culture Design

Ola Nilsson

“One buzzword people mention almost everyday is “culture”, as in our organization has “strong” or “creative” or even “toxic” culture. But what do people mean when they say this? Now, what if you wanted to design the culture of your organization, how do you start? Alla Weinberg's talk Culture Design provides people with a concrete framework to define, conceptualize, and begin to design the culture of your team or organization.

More videos from FBTB18? Here! 

Alla Weinberg is a professionally certified coach specializing in leadership and organizational coaching. She helps people work differently by coaching leaders, facilitating groups, and designing company cultures where people love to work.

Her talk at FBTB18: “Culture Design”, will provide you with a concrete framework to define, conceptualize, and begin to design the culture of your team or organization.

She works at Salesforce as a Lead Trainer and coach. Before that, she spent a couple of years Adaptive Path as a leadership coach and Service Designer. Alla has also worked with UX at General Electric and as a consultant at Mad*Pow.