Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Finalist 8: Kry

Ola Nilsson

Du får tydlig info om väntetiden, en snabb inloggning med BankID och en enkel videochatt. Kry.se gör läkarbesöket smidigt.
– Vi började titta på detta och insåg att det är ju givet att det behövs för vården, säger Johannes Schildt, vd på Kry.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Träffa doktorn utan att gå till doktorn är inte längre mer sci-fi än att göra bankärenden utan att gå till banken. Finalist nummer åtta är Kry, så här motiverar inUse Award-juryn:.

Är det vattkoppor? Ta ett videosamtal i mobilen med en läkare i stället för att gå till väntrummet med barnet och riskera att smitta andra.  

– Först kollade vi varför det inte hade gjorts förut, om det fanns några hinder. Det fanns det inte, säger Johannes Schildt, 

De tog fram en app där man kunde slippa tidbokningar, slippa väntrum, utan istället få träffa läkare via en videochatt.

– Det är så mycket vi kan göra via mobilen. Väldigt många gånger behöver man inte ta prover, klämma och känna, många gånger räcker det med frågor och samtal.

Det har blivit väldigt uppskattat. Att snabbt kunna få träffa en läkare löser problem i vardagen. Vd:n berättar flera historier på kort tid, när vi ringer upp och meddelar finalplatsen, om folk som blivit hjälpta och nöjda.

– Varje dag är det folk som slipper köra 15 mil till en vårdcentral, det känns bra att jobba med nåt som hjälper folk på riktigt.

Användarna är nöjda. Men arbetet med förbättring fortsätter.

– Vi följer våra kunder väldigt väl och lyssnar på dem, alla kunder får kommentera besöken efteråt, säger Johannes Schildt.

Stor fokus på användarvänlighet och kundbemötande.

– Vi har byggt direkt mot patient, inte mot vården, det tror jag märks. Det märks i användarupplevelsen man får, vårt fokus är patienten. Inom vården är det fint att säga man har det, men det är väldigt sällan man verkligen har det.

Dessutom finns det en stadga med innehåll i botten av Kry.

– Vi är ett vårdbolag som har anställda läkare. Vi har duktiga läkare som förstår mediet.


 På Prisutdelningsfesten den 20 oktober i Stockholm avgörs vem som tar hem priset! Glöm inte att anmäla dig!

Vi fortsätter att presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se.  

Juryn för inUSe Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Finalist 7: Vodeville

Ola Nilsson

Letar du efter streamad film efter middagen men det slutar med att du väljer en du sett förut som är ”sådär”? Nästa finalist i inUse Award vi presenterar hjälper dig att hitta rätt bland alla tjänster.
– Vi ville skapa ett Google för laglig film, säger Robin Elmersson på Vodeville.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Du söker i Netflix, du söker i Viaplay, du söker i C More, du söker i... Sen ger du upp och letar bland föreslagna filmtitlar för just dig. Men det är ofta inget som tilltalar dig alls bland streamingtjänsterna.

Vodeville insåg att det var alltför knepigt.

– Det började för två år sen, en av oss pluggade filmvetenskap och då tittar man mycket på film. Det blev uppenbart hur svårt det är att hitta film lagligt, säger Robin Elmersson på Vodeville. 

– Man googlar och letar på alla tjänster, det finns inte samlat nånstans.

De valde att försöka lösa problemet. För filmerna verkade ju finnas, svårigheten var att hitta dem. De skapade en plattform där man kunde söka i flera källor på en gång, vilket snabbt rönte uppskattning.

– Vi samlade små och stora tjänster, testade det på bekanta och folk i filmbranschen, sen spred det sig via word of mouth.

Filmälskarna visade sig vara tacksamma användare, som gärna hjälpte till med att ta tjänsten vidare.

– Det är en skara människor som är väldigt engagerade, vi har ett gäng människor som är ambassadörer som vi släpper små små förändringar till hela tiden, vi testar med dem.

Vodeville verkar tydligt fylla ett hål, man kan plötsligt hitta sina favoriter och man kan avgränsa sökningen till de streamingtjänster man använder. Så här besriver inUse Award-juryn det.

Ett franskt drama som klarar Bechdeltestet? Vodeville hjälper dig att hitta filmen till fredagsmyset i djungeln av filmtjänster.  

Vad blir nästa steg för Vodeville?

– Många är intresserade av communitysaker. Man vill dela med sig, man vill delta i en gemenskap av filmälskare. Nästa utmaning blir att göra Vodeville till det naturliga stället att göra det på, säger Robin Elmersson.

På Prisutdelningsfesten den 20 oktober i Stockholm avgörs vem som tar hem priset! Glöm inte att anmäla dig!

Vi fortsätter att presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se.  

Juryn för inUSe Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Finalist 6: Dreams

Ola Nilsson

Att spara pengar på ett nytt sätt har tagit Dreams till final i inUse Award. Juryn nappade på ”samarbete, gamification och ett modernt gränssnitt” i en app för att spara.
– Vi gestaltar sparande på ett annorlunda sätt, säger Henrik Rosvall, vd på Dreams.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Att spara pengar är inte vad de flesta människor har störst lust att göra. Även om många kan tänka tanken att det nog kan vara klokt att lägga undan en slant för att göra nåt kul längre fram. Dreams första släppta produkt är en spar-app som ska vända på det där.

– Vi gestaltar sparande på ett annorlunda sätt, för dem som inte är rationella på det sätt som bankmänniskor är, säger vd:n för Dreams, Henrik Rosvall.

Att hitta ett sätt som inte vanliga banker tillhandahåller är en nyckel enligt Rosvall.

– Banker har svårt att tänka sig in i en emotionell människa, hur attraherar man den breda målgruppen som baserar beslut på emotionella processer.

InUse Award-juryn sammanfattade så här:

Dreams hjälper människor att hålla motivationen uppe för att spara pengar till ett konkret mål, med hjälp av samarbete, gamification och ett modernt gränssnitt. Digital hjälp till självhjälp.

– En bra beskrivning tycker jag, säger Henrik Rosvall.

– Det handlar om att få folk att ta sig an ett mål. Och emotionellt, översätta konsumtion till sparande. Vad betyder det att dricka latte på väg till jobbet varje dag? Då vaskar jag en skidresa varje år.

Det har tagit en del kraft att ta sig in på traditionell bankmark. Det är en hel del juridik som ska hanteras utöver det tekniska. Men nu finns det flera saker man vill få ut. Efter släppet av spar-appen väntar bland annat en kortprodukt. Och precis som vid tidigare arbete ser man till användarnas behov.

– Vi har en systematiserad approach. Vad har man för behov för att kunna konsumera? De behoven vill vi stötta.

– Man tittar på och mappar upp behoven för olika livssituationer. Sen tittar vi på hur andra har löst det, man behöver inte uppfinna hjulet hela tiden. Sen skissar vi, testar med kunder och icke-kunder.

– Sen börjar utvecklingsarbetet, man tar fram en MVP (Minimum Viable Product) som man testar på en liten liten del på kundbasen. 

Efter det lanserar man sin produkt. Och precis som för andra finalister i inUse Award talar man om det löpande utvecklingsarbetet även efter lansering. Dessutom delas det ut ännu en liten känga till bankvärlden.

– Man behöver inte vara rädd att lansera en produkt som inte är 100 provent färdig alla gånger. Bankerna tänker inte så, de har både livrem och hängslen, deras obenägenhet att ta risker hör inte ihop med produktutveckling,


När delar vi ut prisen? Jo, på Prisutdelningsfesten den 20 oktober i Stockholm. Glöm inte att anmäla dig!

Vi kommer fortsätta presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se.  

Juryn för inUSe Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Finalist 5: SJ:s nya mobilapp

Ola Nilsson

SJ tog hjälp av kunderna för att få till en riktigt bra ny app. Det tog dem hela vägen till final i inUse Award.
– Vi har tagit fram vad vi vill förbättra – med kunderna, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala kanaler.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

SJ hade skaffat en reponsiv sajt med många bra funktioner. Men man ville trots det ha en mobilapp. För att kunna göra det ännu bättre för resenärerna.

– Vi har jobbat under en ganska lång tid med insikter om att våra kunder blir mer och mer digitala, och att de vill ha bra digitala upplevelser före, under och efter resan, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala kanaler.

– Vi såg, ingen stor överraskning men i alla fall, att kunderna är mer och mer mobila, vi behöver bli starkare i den mobila världen. Vi har dels skapat en responsiv sajt men vi vill också ha en mobil app som kan nyttja fler funktioner som bland annat att identifiera utifrån position. Man kan erbjuda mer unika personliga funktioner, som exmpelvis tredjepartsfunktioner, som Apple wallet.

Så man tog in vad som önskades, och utvecklade en app. Som föll inUse Award-juryn i smaken. 

Äntligen ett enkelt sätt att köpa och visa upp biljetter i mobilen, vilket ger ytterligare en fördel för ett hållbart resande. 

Så motiverades finalplatsen för den nya SJ-appen. Och det är fler som är positiva.

– Vi har fått jättefin respons från våra kunder, från att ha haft en ganska gammal mobilapp till att ha en som folk verkligen uppskattar, som de verkligen använder, säger Jenny Gejke.

– Vi ser en enorm försäljningsökning i den kanalen, vi ökar försäljningen i appen varje vecka, och vi börjar vänja oss vid fyra och fem i betyg, säger Gejke och skrattar.

Efter att ha frågat kunderna vad de ville ha, har man testat löpande.

– Innan vi lanserade så hade vi en testapp ute bland kunder, justerade ganska mycket under vägen, innan första versionen kom i mars.

– Sen har vi haft förmånen att löpande hantera feedback, och kontinuerligt byggt på och förbättrat. Kunderna har märkt det och blir än mer positiva.

Så SJ har all anledning att komma på Prisutdelningsfesten den 20 oktober i Stockholm. Glöm inte att anmäla dig, du också!

Vi kommer fortsätta presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se.  

Juryn för inUSe Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Finalist 4: Touchtech Vendo!

Ola Nilsson

Nätbutiken möter den reella. Touchtech kombinerar det fysiska och digitala via sin pekskärmslösning Vendo. Helhetsupplevlsen är så bra att det har lett till en finalplats i inUse Award.
– Det hjälper kunden till en bättre butiksupplevelse, säger Deniz Chaban, vd på Touchtech.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Den fjärde finalisten till årets inUse Award vi presenterar är Vendo, en app för större skärmar, för butiker. Så här motiverar juryn: 

Snygg integration av fysiskt och digitalt – pekskärmen som ger merförsäljning i butiken och minskar behovet av lager.

– Bakgrunden är att vi hade en kund för en annan produkt, de sålde skjortor. De hade inte mer än 15 procent av sina produkter i sina egna butiker. Det där går väl att lösa, tänkte vi, säger Deniz Chaban, vd på Touchtech.

Det gjorde det. Med en stor pekskärm kan personalen i butiken visa vad som finns, men som för tillfället inte finns exempelvis i rätt storlek eller rätt färg i den fysiska butiken. 

– De kan se och beställa produkter. Det hjälper kunden till en bättre butiksupplevelse.

Det där går väl att lösa

– Det är designat primärt till att personal bemöter dig tillsammans med tochskärmen, inte många går till en skärm själva. Personalen har saknat verktyg att visa och inspirera till vad mer som finns.

För att hitta rätt jobbar Touchtech löpande med Vendo.

– Den har itererats under ett och ett halvt år. 

– Vi har gjort en hel del tester och släppt i omgångar. Det är inte ett projekt utan en levande produkt som vi anpassar.

Tanken är att butikerna ökar sin omsättning, minskar butikslagret, sparar på fraktkostnader och skapar bättre 'shop-floors' och därmed höjs kundlojaliteten. Och användaren är i fokus. Värdigt en finalist i inUse Award.

– Vad trevligt, det får man tacka för, säger Deniz Chaban.

Vi kommer fortsätta presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se. Och den 20 oktober är det Prisutdelningsfesten!

Juryn för inUSe Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut!