Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

”Man prioriterar mänskliga värden”

Ola Nilsson

Cecilia Hermansson. Ny User Experience Designer på inUse. Hon är tydlig med vad hon gillar med företaget.
– Det är ett mänskligt bolag som har bra värderingar och det tycker jag är viktigt. Man prioriterar mänskliga värden.

Hon anslöt till Stockholmskontoret i april. Nu är Cecilia Hermansson i full gång med projekten på inUse. 

– Det är ett helt fantastiskt konsultbolag som jobbar med intressanta produkter och tjänster.

Men det är inte bara att det är intressant verksamhet. Det är mer grundläggande saker än så som tilltalar med den nya arbetsgivaren.

– Det är ett mänskligt bolag som har bra värderingar och det tycker jag är viktigt. Att man inte prioriterar pengar över människor. Man prioriterar mänskliga värden.

Vi på inUse söker alltid efter fler kompetenta designer. Att få kontakt med Cecilia Hermansson gick helt utan hokus pokus, det var enligt gammal hederlig modell.

– Jag såg en annons och sökte mig hit. Min förra chef skrev ett rekommendationsbrev. Jag började med en projektanställning och efter två veckor hade jag ett intromöte. Då sa de att ”det funkar bra och vi skulle gärna vilja anställa dig”.

– Tidigare har jag bland annat arbetat som forskningsassistent, undervisat och handlett studenter inom användbarhet och jobbat med jämställdhets- och mångfaldsfrågor på Rättviseförmedlingen.

Man prioriterar inte pengar över människor.

En intressant bakgrund, kryddad med lämpliga egenskaper.

– Mina styrkor är att ifrågasätta och vända och vrida på saker och så är jag bra på att spotta ur mig idéer. 

Vad är din jobbmässigt högsta önskan, att få hugga tag i?

– Mitt drömprojekt är att få jobba med svårlösta samhällsproblem.

Intervju som intervju...

Ola Nilsson

Vi intervjuade en person kring betalvanor på internet. Han svarade artigt, om än mer och mer dröjande.
Det visade sig att mannen trodde att han var på en arbetsintervju som var bokad samma tid, på nästan samma plats.
– Så här konstig arbetsintervju har jag aldrig varit på, sa mannen.

Vi på inUse träffar en hel del personer som får berätta om sina användarupplevelser kring olika saker. De blir helt enkelt intervjuade för att berätta om sina vanor, så att vi kan få koll på behov och önskningar inom ett visst område.

Häromdagen gjorde vi en ny sån här intervju. En person kom enligt uppgjord tid klockan 13. Och svarade på en massa frågor.

– Vi presenterade oss och satte igång, berättade att han skulle vara anonym och slog igång bandspelaren. I 30 minuter svarade han artigt på diverse frågor om att handla på internet och hur han brukade betala, säger Patrik Vikner på inUse.

Sen fick mannen frågan om har hade några frågor i sin tur. Det kan man säga att han hade. Han undrade om det verkligen var den arbetsintervju han skulle på som han just deltog i, det var ju rätt klockslag och nästan rätt plats…

– Så här konstig arbetsintervju har jag aldrig varit på, sa mannen.

Han skulle egentligen till rummet bredvid.

– Stackarn hade gått in i fel rum på kontorshotellet och sagt han var här för intervju klockan 13, vilket var just vad vi skulle hålla i, säger Patrik Vikner.

”Jag uppfattar inte hela nanmet, men inte att det INTE skulle vara Johan.”

Och Patrik och hans kollega hade genomfört en introduktion, och stämt av namn och tid.

–  Jag sa ”Hej, är det du som är vår klockan 13?” och ”Johan?”, säger Patrik Vikner.

– Jag får ett namn tillbaka som börjar på ”j”,  jag uppfattar inte hela nanmet, men inte att det INTE skulle vara Johan.

Mannen, vars namn mycket riktigt började på ”j”, fick sedan snabbt hjälp till rätt rum och kunde genomföra den intervju han kommit för. Som förhoppningsvis inte upplevdes lika märklig. Om han fick jobbet förtäljer dock inte historien.


Som om det inte vore nog

Att det inte är helt lätt med användbarhet i intervjusituationer visade sig ännu en gång. Redan nästa dag, berättar Patrik Vikner:

– En annan man, som skulle till oss, hade åkt till fel våning. Han hade kommit en bit in i en arbetsintervju för systemvetare innan han hann få saker klart för sig och säga ”Jag ska nog på en annan intervju…”.

 

Mannen på bilden ovan har inget med saken att göra.


Vi kommer givetvis att tänka på det här:

 

LISTA: Interaktionsdesign på distans

Ola Nilsson

Sugen på att plugga interaktionsdesign? Men inte på att flytta tillbaka till studentkorridoren och dela snabbmakaronpaket med grannarna?
Gå en distansutbildning!

Här finns några möjligheter till att gå en interaktionsdesign-utbildning, samt några närbesläktade kurser, på distans.

Gränssnittsdesign/UX, Berghs Professional

Processorientering i praktiken, Karlstad universitet 

Digital design, Högskolan Kristianstad

Interaktionsdesign, Högskolan Kristianstad

Interaktionsdesigner, Linnéuniversitetet

Informatik, Människa-dator-interaktion, Mittuniversitetet

Agil projektledare, Teknikhögskolan

Interaktionsdesign -nät, Umeå universitet

Går du någon av utbildningarna och vill berätta vad som är bra eller dåligt med dem – hör av dig! Känner du till nån kurs vi inte har med i listan – hör av dig! Skriv gärna en kommentar här under!


Vi kontaktade bland annat alla etablerade universitet och högskolor i Sverige för att se var de erbjöd distanskurser. Många erbjuder interaktionsdesign, men att ge kursen på distans är inte lika vanligt, kan man konstatera. Här hittar ni en lista vi publicerat tidigare på icke-distanskurser på området.

 

Vi välkomnar Johan Ploski till Stockholmskontoret på inUse!

Ola Nilsson

Johan Ploski fick upp ögonen för inUse via konferensen From Business to Buttons, blev nyfiken, kollade upp och sökte sig hit.
– inUse stack ut för att de inte hade så stort arv av gammelwebb, säger Johan Ploski.

Han kom från en ”digital byrå-värld” och han verkar ha hittat hem.

– Det är många kollegor som har samma intressen som jag här, och det är roligt att vara med i olika projekt. Det är en sån omväxling, man märker hur man får input från ett projekt till ett annat, säger Johan Ploski.

–  Jag upptäckte inUse via From Business to Buttons och företaget stack ut för att de inte hade så stort arv av gammelwebb, man tänker mer på tjänst och användare. Det har jag saknat. 

Har jobbat med hur man tar betalt och skapar värden

Till skillnad från dem som haft mycket utbyte med offentlig verksamhet, som kommuner och landsting, kom Johan Ploski med ett annat tänk. 

– Jag har ett affärstänk, hur man skapar kommersiellt gångbara produkter. Jag har jobbat med hur man tar betalt och skapar värden. 

– Jag har varit mycket inom mediebranschen. Bland annat utvecklat magasin, arbetat med att skapa lojala prenumeranter i en digital värld.

Och det är en diger bakgrund han plockar från. Art Director, Creative Director, strateg, utvecklare. Hans titel på inUse är User Experience Strategist & Designer. 

– Nu är jag nyförälskad i inUse och jag sitter i flera drömprojekt. Det är förbannat roligt att jobba här.

Tömmar eller touchscreen – hur styr du webbplatsen?

Mattias Hallberg

För dagens bilförare är det självklart att gasen är en pedal och sitter till höger, och att man styr med en ratt. Men det har inte alltid varit så. 

Under bilens första år lanserades en mängd olika sätt att manövrera en bil. På vissa bilar styrde man med något som liknade ett roder från en båt. På vissa med två spakar. Det fanns till och med varianter där man styrde med ett snöre, som tömmarna på en häst.

Foto: Lars-Göran Lindgren

1916 kom Cadillac type 53 den första bilen där man styrde som man gör idag. En rund ratt, en växelspak till höger och tre pedaler. Andra tillverkare tog efter. och därefter manövrerades alla bilar på det sätt som gäller än idag, och förmodligen kommer gälla tills dess att bilen styr sig själv.

Inte länge sedan

När man ser dessa gamla bilmodeller blir man nästan full i skratt. Det är så självklart för oss hur en bil ska se ut och fungera, att allt annat verkar absurt. 

Jag kommer att tänka på tidiga webbplatser. Visst drar man på smilbanden när man ser till exempel Legos webbplats från 1996, där menypunkterna ligger utslängda lite slumpmässigt över skärmen. Eller Pepsis, som körde med en frän introsida med en exploderande animation.

Tack och lov har webben kommit ganska långt sedan dess. Tjugo år av ständig forskning och utveckling om hur människan interagerar med datorn har gjort att det idag finns vedertagna sätt för hur en webbplats fungerar. 

Standarder behövs

Exemplet med bilen och med de tidiga webbplatserna visar flera saker. Konventioner tar tid att uppnå, det är många intressen som ska vägas samman, och användarna behöver mogna och vänja sig vid det nya. Men de är också viktiga för att en teknisk innovation ska kunna spridas. Privatbilismen kunde inte ta fart förrän en standard för hur bilen styrdes fanns. Först då kunde människor börja lära sig köra.

Utveckling, både av bilar och av digitala lösningar, handlar om rätt balans av innovation och konvention. Om alla bara följde konventionerna så skulle ju inga nya kunna uppstå. Mobiltelefoner hade under lång tid ungefär samma upplägg som knapptelefonerna man hade hemma. Det var inte förrän Apple vågade satsa på touchskärmen som mobiltelefonen kunde nå sin potential.

Frågan är vad som är dagens ”tömmar på en bil". Är det bästa sättet att styra en smart teve den klassiska fjärrkontrollen? Och är touchskärmen verkligen lämplig på en smart klocka? Det kanske vi vet om sisådär tjugo år.