inuseful Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Jonas Söderström pratar Informationsdesign

Informationsdesign – den viktigaste men oftast mest åsidosatta designen. 3 vanliga fel och 4 bra tips!

Du ser till att produkten ni ska bygga får snygg grafisk design. Du säkrar att interaktionsdesignen är rätt. 

Men vem ser till att den viktigaste egenskapen hos ...

Lös rätt problem!

Du äger en restaurang sedan 10 år tillbaka. Du vet att kunderna inte är lika nöjda nu som för fem år sedan. Du möblerar om, köper in nya mattor och skickar personalen på utbildning. Kunderna blir inte nöjdare. Paniken sprider ...

InUse på Webbdagarna!

På onsdag och torsdag kommer vi att vara i gott sällskap på Webbdagarna i Göteborg. Tillsammans med runt 600 andra spännande personer som arbetar med digitala kanaler hoppas vi på inspiration till nya digitala stordåd! Vår egen nya UX Director ...

Webbar behöver trädgårdsmästare!

Plötsligt upptäcker du att det finns fyra olika versioner av din organisations medarbetarpolicy på ert intranät! Hur ser du till att bara den godkända versionen finns tillgänglig?

Alltför många projekt fokuserar enbart på att leverera efter specifikation, p ...

Affärsutvecklande projektledare till inUse i Göteborg

Till Göteborgskontoret söker vi en säljande projektledare som vill vara med och förändra världen! Din erfarenhet och ditt kontaktnät har en tyngd hos företag där hela deras affär finns på nätet, både B2C och B2B. Du är en person som skapar möjligheter snarare än att ...

Framtidens bilar - kräv mer av förarupplevelsen

Bilar är fyllda med teknik och finesser. De har också ett användargränssnitt som ska kommunicera med förare och passagerare. Hur ser det gränssnittet ut idag, och vad händer i framtiden?

Hög kundnöjdhet genom väldesignade formulär

Väldesignade formulär är en kritisk del av kundupplevelsen som kan öka konvertering och höja kundnöjdheten markant. Ett sätt att göra detta är att använda så kallade svävande ledtexter (floating labels) i inmatningsfälten.

"Dålig design är omoralisk, eller i alla fall oartig"

David de Léon är en av inUse senast anställda. Vi bad David berätta lite om sig själv och hur han ser på utmaningen att arbeta som UX director.

”På Sony Mobile, där jag varit anställd de senaste tio åren, har jag arbetat med ...

Effektstyrd Scrum

Vi gillar Scrum. Jättemycket! Scrum är det mest effektiva sätt vi känner till för att bygga digitala lösningar. Med transparens och återkoppling i processen som gör det möjligt att styra. Det blir alltså möjligt att styra mot ...