Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Välkommen, Gabriella Rubin!

Ola Nilsson

Hon har precis börjat hos oss och hon har en titel som är åtråvärd. Den innefattar ett begrepp som det – med all rätt – buzzas om överallt nu. 
Välkommen till inUse och Malmökontoret, Service Designer, Gabriella Rubin!

Gabriella Rubins senaste jobb var I Oslo. Och när suget kom att flytta tillbaka till Sverige var inUse ett hett alternativ.

– inUse är några jag hade pejling på. Det var en sån arbetsplats som jag letade efter, där man bryr sig om människor, både anställda och de man designar för. InUse har länge funnits i mitt medvetande.

Vad hoppas du att detta nya jobb kommer innebära?
– Det är helhetserbjudandet. Man har UX:are, strateger, utvecklare, en hel arsenal med kompetens.Tillsammans kan man gå mycket längre med kunden – det är superspännande.
– Och så klart är det bra att ha med ÅF – som också har mängder av spetskompetenser

Så nu har hon alltså bytt Norge mot Sverige. Och det är skillnad på SxD-fronten.

– I Norge har man kommit otroligt långt med Service Design. Men det är en spännande tid i Sverige nu – man börjar bli mogen att ta helhetsperspektivet på ett annat sätt och det är spännande att vara med i den utvecklingen. Som exempelvis att få vara med på en kunds första Service Design-projekt.

Varför ville inUse anställa dig, vad du väldigt bra på?
– Det går in i Service Design-begreppet, men mina styrkor finns inom research, användarresearch och att förstå större komplexa frågor och samla in mycket kunskap. Och så har jag jobbat en del med beteendedesign – vilket jag kan kombinera med Behavioral Economics.

Är du vår nästa nya stjärna? Se vad vi har för tjänster ute!

”Empatin för användaren får aldrig hamna i skymundan”

Sara Doltz

För Joacim Wirebrand, kravanalytiker på Migrationsverket är empatisk design livsviktig. I höstas gick han kursen Designa för Beteendeförändring för att lära sig mer.

I höstas gick Joacim Wirebrand på Migrationsverket, kursen Designa för Beteendeförändring hos inUse Academy. Han har sedan hans examen i kognitionsvetenskap på Linköpings Universitet varit intresserade av beteende-design. De etiska aspekterna och hur man som designer ska förhålla sig till dem – och hur man kan påverka andra.

Kursen i Stockholm gav honom ytterligare kunskap:

– Jag reflekterar en hel del över det som David de Léon (kursledare på inUse) sa om de uppenbara evolutionära. Att sättet vi agerar och tänker på inte förändrats avsevärt mycket, om ens över huvud taget, på väldigt lång tid. Samtidigt ökar vår kunskap om hur vi tänker och agerar hela tiden, vilket skapar otroliga möjligheter för oss att påverka de undermedvetna val som vi gör hela tiden, både för det bättre och för det sämre, menar Joacim Wirebrand.

Extra bra grupp

Det han tyckte var bäst i kursen var kursledaren, innehållet och gruppen.

– David var väldigt duktigt och skapade en bra blandning av genomgång och workshop-arbete. Arbetet i grupperna fungerade bra och jag uppskattar att det var ett öppet klimat där ingen ”satte gränser”, det var samtal som var fritt och lekfullt, menar Joacim.

Han uppskattade även materialet av väl avvägt mellan fakta, vad man bör ha koll på och det där lilla extra, som är roligt som får en att minnas.

Vad tog du med dig hem till din vardag?

– Vi fick mot slutet av kursen skriva ned vårt ställningstagande. Ett förhållningssätt som nu hela tiden ligger i mitt bakhuvud är att jag reflekterar över: Jag ska alltid sträva efter att inte skada någon eller göra någon obekväm med den design som jag tar fram. 

– Det är viktigt att man alltid gör sitt bästa och sätter sig i användarens skor och får empatin för deras situation. Vad som påverkar dem negativt, och vad som kan påverka dem positivt. Empatin för användaren får aldrig hamna i skymundan. Det är det absolut viktigaste jag tagit med mig från kursen.

Lär mer om kursen i Designa för beteendeförändring.

En bättre mötesplats – med hjälp av studenter

Ola Nilsson

From Business to Buttons är en oerhört uppskattad konferens inom UX och Business Design. Och nu ska den bli ännu bättre. Detta med hjälp av fyra ex-jobbare som slitit med uppdraget Stimulating the Conversation:
– Det bästa med projektet är att få arbeta med Service Design hands on, på riktigt, säger Petter Jakobsson som läser Digital Design & Innovation på Högskolan i Halmstad.

Talarna har varit väldigt uppskattade genom åren på From Business to Buttons. Mike Montero, Al Gore och Patricia Moore för att nämna några. Men det är något annat också som gjort det extra bra, extra väsentligt. Det är samtalen, mötena, människorna. Och eftersom människorna är viktiga för oss på inUse var det givet att satsa på detta. 

Vi erbjöd studenter att göra ex-jobb hos oss med titeln Stimulating the Conversation, med fokus på FBTB. Det blev två grupper som arbetade med området: Petter Jakobsson och Tim Gabrielsson som läser Digital design och innovation på Högskolan i Halmstad och Klara Genberg och Daniella Hedlund som läser Design och produktutveckling på Chalmers tekniska högskola.

En mötesplats

Studenterna har tagit reda på hur tidigare besökare resonerat. Och det sociala är en av de saker som tydligt stuckit ut. 

– FBTB blir en mötesplats, det kan vara den enda plats man träffas på under året. Så man bygger upp ett community på FBTB, det blir en plats att träffas fysiskt på, säger Petter Jakobsson.  

– Konferensen är en extrem källa till inspiration – och att återkoppla med gamla kollegor, säger Klara Genberg.

Med hjälp av olika metoder tog man in kunskapen.

– Vi har fokuserat på hela evenemanget och mappat upp nyckelpunkterna. Det handlar mycket om resan, om storytelling. Historieformatet, vi använde det i intervjufasen och vi använder det i Customer Journeys. Vi har använt storytelling för att få med alla saker av upplevelsen, säger Petter Jakobsson.

Den som kommer får se

Grupperna har även tagit fram förslag till vad man faktiskt ska göra på årets FBTB – det är snart, det är den 15 maj – för att deltagarna ska få ut ännu mer av konferensen. Exakt vad det blir får man se om man kommer dit, men vi kan lova att det blir spännande saker. I generella ordalag handlar det om att tydliggöra mötesplatser och att öppna upp för kontakt. Men det gäller att göra det på rätt sätt.

– Vad man som upplever som hindrande att nätverka kan variera väldigt Det har lett till insikten att det inte finns en universallösning. Vi har angripit det från flera olika håll, för att ta fram koncept som fungerar för olika personer, säger Klara Genberg.
– Man kan inte styra för mycket, blir man för styrd då känns det påtvingat.
Det ligger något väldigt personligt i hur man vill nätverka och samarbeta. Många vill ha nåt personligt för att förstå det jobbmässiga, andra vill bara prata business för att sedan eventuellt gå djupare och till nåt mer personligt, säger Daniella Hedlund.

Så det kommer hända helt nya saker på årets From Business to Buttons. Som sagt, den som kommer dit får se, men det kommer garanterat leda till än fler och bättre möten mellan människor som just behöver mer och fler kontakter.

Det finns biljetter kvar till FBTB 2018, köp din här!

”Vi fick en kurs helt anpassad till oss”

Sara Doltz

E-handelsbolaget Avensia ville bli vassare på att jobba kundfokuserat. De bjöd in inUse att hålla kurs i Customer Journey Mapping på deras egen hemmaplan.

Under 2017 anlitade Avensia inUse för att hålla en kurs i Customer Journey Mapping. Kursen hölls i ett Hemma hos-upplägg där läraren från inUse höll kursen på Avensias kontor, hela kursmaterialet anpassades också efter bolagets kompetensnivå.

– Vi är inga nybörjare inom metoden och därför ville jag att ribban var lagt på rätt nivå för oss. När vi samlar teamet vill jag ha bra utmaningar och mycket hands-on med praktiska övningar, så att mitt team kunde ställa frågor och vi kunde få igång en diskussion kring hur vi ska jobba framåt. Med detta upplägget fick vi en kurs helt anpassad till oss, berättar Seyamak Arkannia, UX Lead på Avensia.

Avensia bygger e-handelslösningar och har flera kunder som är marknadsledande inom sitt respektive segment. Totalt är man cirka 150 medarbetare, Seyamak Arkannias team på fem UX:are gör intern design men till allra största del är de med i kundprojekt.

På kursen var hela teamet med, men även andra roller deltog: projektledare och kundrådgivare, en klar fördel menar Seyamak:

– Många internt har kundkontakt och alla måste ha ett mindset där vi utgår från kundbehovet och flera kan göra kundreseanalyser. Jag ser ett stort värde av att vi var flera med och fick en gemensam syn, säger han och tillägger:

– Det vore till och med dumt att isolera den här typen av kompetens. Jag ser det bara positivt om fler delar inom vår organisation får förståelser för processerna.

Lär mer om våra Hemma hos-upplägg genom Academy.