Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Rekommenderat!

Nu kan du nominera!

Ola Nilsson

Äntligen är det möjligt att nominera till det annorlunda designpriset – inUse Award 2018! Du som nominerar kan också vinna priser!

Syftet med inUse Award är att visa på goda exempel. Vi vill lyfta fram svenska lösningar som gör användarnas vardag ...

Så här plockar du det bästa från Tony Ulwicks FBTB-talk

David Dinka

Tony Ulwick höll ett inspirerande talk på From Business to Buttons om Jobs to be Done. David Dinka, Business Design Director, inUse och Charlotta Glantzberg, Strategy and Business consultant, ÅF, skriver om sina tankar kring vad designsidan har att lära. Och vad Business Design egentligen kan bidra och hjälpa till med – hur man ska få till ett ett tillämpat strategiarbete i balans.

Tanken bakom Tony Ulwicks idéer om Outcome-Driven-Innovation – ODI – kommer från ett tema som vi alla känner igen allt för väl. Utvecklade tjänster och produkter som saknar mottagare, helt enkelt för att ingen ville ha dem. Tyvärr finns det fortfarande en övertro att generell idégenerering och hitte-på-aktiviteter utan grundligt förarbete kan skapa konkreta och hållbara innovationer som löser existerande behov. 

För ska vi vara helt ärliga så är det knappast brist på idéer som är utmaningen. I princip alla organisationer har hur många idéer som helst. Utmaningen är att fokusera på rätt idéer, till rätt målgrupp som möter deras behov.

Tony har tillsammans med en del andra arbetat fram hela ramverket för Jobs-To-Be-Done – JTBD – vilket ODI är en konkretisering av. Många av teorierna och resonemangen bakom både ODI och JTBD är designvärlden är väldigt familjära med. Vi är vana vid att prata behov, drivkrafter och beteenden. JTBD är egentligen bara ett annat sätt att prata om detta – vilka behov tillfredsställer jag genom att anlita en produkt eller tjänst. Genom att strukturera innovationsarbetet och dessutom skapa en mätbarhet kommer vi ha en mycket större träffsäkerhet gällande både riktning och lösning. ODI är ett sådant verktyg, som dels pratar om behoven – JTBD – och hur vi ska förflytta oss från idéer först till behov först. Och dels så erbjuder det mätbarhet och hur vi statistiskt kan underbygga vår innovation.

Behöver värdera utifrån mer än behov

Så är ODI lösningen? Nja, metoden känns ganska komplicerad om man följer den till punkt och pricka och inget man kanske kastar sig in i som helt oinitierad. Dessutom hamnar ODI ganska snabbt i lösning av de enskilda problemen. Vi behöver fortfarande värdera lösningarna utifrån fler parameter än behov. Hållbar innovation handlar om att ta hänsyn även till affären, teknisk genomförbarhet och organisationens förmåga att stödja nya initiativ och aktiviteter. I skärningspunkten mellan dessa fyra så hittar vi hållbar innovation och en strategisk riktning framåt. Det är egentligen så vi definierar vårt arbete inom Business Design – det blir ett tillämpat strategiarbete utifrån just denna balans mellan användarens behov, affären, teknisk genomförande och om organisationen är kapabel en hållbar strategisk riktning. 

Vad däremot designsidan kan lära av både ODI och JTBD är ett nytt språk, ett språk som tilltalar organisationen utanför designteamet. Det som fungerar bäst enligt vår erfarenhet är egentligen att vara lite mindre bokstavstroende och kanske plocka russinen ur en mängd olika metod-kakor och sätta ihop ett arbetssätt som passar organisation eller beställarens behov bäst. Det kan vara en blandning av exempelvis ODI, Business Model Canas, eller Design Thinking.

David Dinka

Business Design Director, inUse

Charlotta Glantzberg

Strategy and Business consultant, ÅF

Kontakta David Dinka här!


Här ser du Tony Ulwicks talk Put Jobs-To-Be-Done Theory Into Practice With Outcome-Driven Innovation! Här är hans ppt!

 

 

Stor betydelse att vinna inUse Award

Ola Nilsson

Att vinna inUse Award har stor betydelse, såväl för ryktet utåt som för känslan internt på företag. När nomineringsprocessen för årets upplaga pågår för fullt tog vi ett snack med Karma, segrare 2017.

Nominera till inUse Award här!

Nomineringarna ramlar in för årets inUse Award. Massor av nytänkande, smarttänkande, användartänkande i olika lösningar. Nyfikenheten växer för varje förslag, och man inser hur jämnt det kommer att bli och hur svårt det är att sia om vem som vinner.

Men, vem som vann senast kan man åtminstone vara säker på. Karma tog hem det prestigefylldapriset – juryn hade sett hur nytta skapades ”för både konsumenter och producenter” och hur man ”bidrog till minskat resursslöseri”. 

Förutom äran och det kvitto på användbarhet som inUse Award ger – vad betydde det att få priset, frågar vi Ludwig Berling, vd och en av grundarna av Karma?

 – Får oss har det haft även stor intern betydelse. Det var ett bevis på att vårt val att sätta design i första rummet har fått positiva effekter, mycket positiva effekter, säger Ludwig Berling.

– Vi vet att design är viktigt för oss och har en betydelse för marknaden.

Karmas affärsidé är att hjälpa restauranger, och butiker, att sälja överbliven mat till kraftigt rabatterat pris till kunder via en app. Restaurangerna minskar matsvinnet och kunden sparar pengar.

Kan finnas en skeptisk hållning

Men för att det ska gå bra, krävs ju ett användarvänligt utförande.

Ludwig Berling längst till höger.

– Vi har att göra med mat som är osåld, det kan finnas en skeptisk hållning initialt så vi jobbar hårt för att visuellt och användningsmässigt presentera maten på ett bra sätt. Med bilder och med info om bland annat allergener. Och användarna upplever en enkelhet.

Sedan galan på Vasateatern, där priset delades ut, har man fortsatt i en riktning som sätter användarna i fokus.

– En stor grej sen utmärkelsen är att vi har rekryterat och byggt upp vårt Growth Team, vi har rekryterat en Growth Manager och en konverteringexpert. Man ser över hela kundresan, och utifrån det applicerar man beteendevetenskap och utformar användarundersökningar.

– Vi har ständigt nya utmaningar, vår utmaning just nu är i och med att det är helt olika användningsupplevelser på grund av utbudet så måste vi jobba med hur upplevelsen skräddarsys utifrån platsen man befinner sig på. I Stockholm till exempel är utbudet nästan för stort och på andra orter har vi ett mindre utbud. 

Ett bra forum och nätverk

Med priset kom det fler positiva effekter. 

– Vi fick gå på From Business to Buttons, vi vann biljetter. Vi skickade vår Lead Designer och vår UX Designer – bra att komma till det forumet och nätverket!

När vi pratar med Karma-vd:n så måste vi ju fråga om han sett nåt som skulle passa för årets pris, han som vet vad som krävs.

– Det är kul att lyfta fram startup-bolag, de här skulle jag vilja nominera:

– Jag tycker Welcome App är väldigt bra digital lösning för att introducera nyanlända. Och Tiptapp, de har skapat en plattform som Blocket för att köra bort till återvinningen. Hela idén är väldigt smart och det är snyggt.
– Sen tycker jag också om Bruce Pass, en svensk startup. Man har ett medlemskap och kan träna på flera gym. Det är en häftig revolt.

Kanske blir det någon av dessa som vinner årets Award? Ta chansen att nominera du också – du och kan bland annat vinna biljetter till From Business to Buttons 2019. 

Alla Weinberg – Culture Design

Ola Nilsson

“One buzzword people mention almost everyday is “culture”, as in our organization has “strong” or “creative” or even “toxic” culture. But what do people mean when they say this? Now, what if you wanted to design the culture of your organization, how do you start? Alla Weinberg's talk Culture Design provides people with a concrete framework to define, conceptualize, and begin to design the culture of your team or organization.

More videos from FBTB18? Here! 

Alla Weinberg is a professionally certified coach specializing in leadership and organizational coaching. She helps people work differently by coaching leaders, facilitating groups, and designing company cultures where people love to work.

Her talk at FBTB18: “Culture Design”, will provide you with a concrete framework to define, conceptualize, and begin to design the culture of your team or organization.

She works at Salesforce as a Lead Trainer and coach. Before that, she spent a couple of years Adaptive Path as a leadership coach and Service Designer. Alla has also worked with UX at General Electric and as a consultant at Mad*Pow.

Söderström kräver: Bättre informationsdesign

Jonas Söderström

Jag spanar mot plattformsskylten. Lätt att se: Tåget står på spår 4. Vilken vagn och vilken plats hade jag nu? Jag kollar i appen. Fram med biljetten. Där står det, med stora svarta bokstäver: Jonas Söderström.
Tack SJ, men jag vet vad jag heter...

Vagnsnummer och min plats står däremot med liten, tunn stil. För att kunna läsa dem på skärmen, efter att ha läst skylten uppe på väggen, måste jag fumla fram glasögonen och få på dem, medan jag småspringer för att inte komma försent.

Informationsdesign: Att utforma information så att den blir snabbt och utan tveksamhet eller extra ansträngning begriplig för människor. Bra informationsdesign går dels ut på att göra informationen läsbar rent visuellt, och att uttrycka innehållet så enkelt som möjligt. Men framför allt: att prioritera och gruppera, etikettera eller rubricera informationen så att de för mottagaren mest väsentliga delarna är lättast att uppfatta, och de mindre viktiga, triviala eller redundanta delarna blir mindre framträdande.

Informationsdesign är också den mest förbisedda disciplinen i vår värld med sin ständigt stigande springflod av information, som ständigt hotar att dränka oss.

Mycket tid att leta

Med jämna mellanrum läser du undersökningar som säger att den genomsnittlige tjänstemannen använder si eller så – upprörande – många minuter per dag till att leta efter information. Oftast kommer de där uppskattningarna via tillverkare av något dokumenthanteringssystem eller liknande, som vill sälja in just sitt system.

Men mycket mer sällan stöter man på uppgifter om hur mycket tid som går bort därför att användaren måste leta i dokumentet, skrolla fram och tillbaka, eller läsa det tre gånger innan det går att begripa. Eller byta glasögon! Det är – lovar jag helt ovetenskapligt – en hel del. 

Och inte bara tid! Betänk problemen för Eskil Hedberg och många andra:

Eskil Hedberg är allergisk mot pälsdjur. Det betyder krångel när han ska flyga.
– Senast jag flög var vi tre som bokat in oss som pälsdjursallergiker. Vid incheckningen fick vi alla frågan "Var har du hunden?" berättar han.
Trots att Eskil Hedberg meddelat sin allergi vid bokningen tror incheckningspersonalen att han har djur med sig.
– Då vet de inte hur de ska göra och det har hänt att jag tvingats lämna kön för att invänta extrapersonal, säger han.
Sedan upprepas samma tidskrävande procedur när han ska gå ombord på planet. En procedur som han tycker är kränkande.
(Expressen/Allt om resor: Onödigt krångel för allergiker på flyget)

Men varför gör de så här, då? Jo: 

Enligt SAS bokning beror det på att den kod man lägger in i bokningssystemet börjar likadant för den som har med sig pälsdjur och för den som är allergisk mot dem.
– Incheckningspersonalen ser bara början av koden. Alltså tror de att resenären har djur med sig
, förklarar man på bokningen.

Så dålig informationsdesign – den väsentliga informationen är så placerad att den inte syns – skapade både extra arbete, onödiga köer, förseningar och otrygghet. Och inte bara hos den allergiske utan även hos personalen och hos andra resenärer.

Klippet ovan är i och för sig flera år gammalt vid det här laget. Förhoppningsvis har de ändrat systemet. Men det är ändå en bra illustration på konsekvenserna av dålig informationsdesign.

Och problemet med viktig information som inte ryms på skärmen har snarast blivit större, när vi i allt högre grad konsumerar information från små mobilskärmar. Helt nyligen visade en hantverkare sin mobilapp för mig. I listan med arbetsordrar började adresserna med "Stockholm, Södermalm ..." – vilket var i stort sett allt som syntes på skärmen. Där fanns tio rader ovanpå varandra med bara denna information. Omöjligt alltså att få överblick och veta hur man bäst ska lägga upp sitt arbete utan att klicka på varenda rad, memorera vilken gata, stänga, klicka på nästa, memorera igen, och så vidare...

Så här är ett förslag till bättre infodesign i vardagen. Skulle det inte vara bättre att biljetten såg ut som varianten till höger, än originalet till vänster? Rösta i kommentarerna!

Och medan vi är inne på saken: boardingkort. Boardingkortet i mobilen berättar också med STORA bokstäver det jag är säker på: att jag ska flyga från Edinburgh till Arlanda. Flightnummer och datum (och jag är rätt säker på datumet också!) finns två gånger, för att göra det mera rörigt. Inget mellanslag mellan dagens nummer och månadens namn. Och ett klassiskt misstag inom informationsdesign: etiketten "Boarding" är fetstilad, medan själva värdet "20:35" är i mager stil – svårare att läsa. Plus, info som i alla fall normalt inte är viktig för mig  – SEQ.NO? CLASS M? – har fått lika stort utrymme.

Kunde man inte här få lite större tonvikt på det som är okänt för mig, och viktigt: tid för boarding, gate, min tilldelade plats?

Och då skulle man faktiskt kunna få plats med lite mer användbar info: Flygningens längd och ankomsttid.

Det ska sägas att jag inte lagt ner jättemycket tid på de här skisserna. Någon halvtimme i Photoshop. Exemplen kan säkert förbättras ytterligare.

Så hur svårt kan de vara? Vad säger ni? Ska vi starta en folkrörelse för bättre informationsdesign?


Läs mer på liknande tema: Jag blir galen! (inUse, 2 juni 2008).

Informationsdesign har en del gemensamt med att göra tillgänglig design, visuellt och kognitivt. Några bra råd finns på sammanflätat.