inuseful Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Hög kundnöjdhet genom väldesignade formulär

Väldesignade formulär är en kritisk del av kundupplevelsen som kan öka konvertering och höja kundnöjdheten markant. Ett sätt att göra detta är att använda så kallade svävande ledtexter (floating labels) i inmatningsfälten.

"Dålig design är omoralisk, eller i alla fall oartig"

David de Léon är en av inUse senast anställda. Vi bad David berätta lite om sig själv och hur han ser på utmaningen att arbeta som UX director.

”På Sony Mobile, där jag varit anställd de senaste tio åren, har jag arbetat med ...

Effektstyrd Scrum

Vi gillar Scrum. Jättemycket! Scrum är det mest effektiva sätt vi känner till för att bygga digitala lösningar. Med transparens och återkoppling i processen som gör det möjligt att styra. Det blir alltså möjligt att styra mot ...

Användare är också människor

Människor är oförutsägbara. De gör ofta fel och de blir lätt uttråkade. Så brukar det heta när man beskriver användare i högskole- och universitetsutbildningar som har något med “IT” att göra. Därför ...

Sommarens Apptips!

Sommaren är en underbar tid att vara ute och röra på sig och lära sig nya saker. Så därför vill vi passa på att dela med oss av 5 applikationer vi tror du kommer få stor användning och glädje ...

Sharing is caring

När man publicerar ett blogginlägg kan man ha tankar kring hur man tror att det kommer att tas emot, men det är i princip omöjligt att förutse reaktionerna. Extra roligt är det när man får oväntad återkoppling som gör att man själv kan förbättra sin ...

Det mest underskattade ordet inom webbdesign

Härom dagen publicerades en artikel i Smashing Magazine om ”Det mest underskattade ordet inom webbdesign”, nämligen affordance. Affordance kan beskrivas som en uppfattad signal eller ledtråd som indikerar hur ett objekt kan användas för att utföra en specifik handling. Till exempel signalerar en stol att ...

inUseful flyttar in på inuse.se

Den 11:e augusti 2006 skrev vi det första inlägget på vår blogg inUseful. Sedan dess har mina kollegor och jag skrivit 1433 inlägg. Idag flyttar bloggen in på inuse.se/blogg. Bloggen har idag ca 5000 läsare...