Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Sommar

Ola Nilsson

Sommar på kontoren 18 juli till 7 augusti.

Nu är det sommar och för några veckor – 18 juli till 7 augusti – håller vi på inUse till största delen stängt.

Behöver du nå oss kan du alltid kontakta regioncheferna. Dessa är tillgängliga men det kan ta lite längre tid att få svar än under resten av året.

Ha en fin sommar, så hörs vi snart!

LISTA: De fem mest lästa blogginläggen

Ola Nilsson

Efter årets första sex månader har vi kollat hur det ser ut i läsartoppen. Designtips, kortlekar och krossade myter är med högst upp.

Strax efter halvtid är det dags att lista vilka av årets blogginlägg som klickats bäst från januari till nu. Här är topp-fem.

femte plats hittar vi ett inlägg om Mobile first – myter och sanningar. Tips för dig som designar!

Fyra är Enkla idéer med stora resultat – pendling i Denver. Smarta grejer om att städer behöver bli smartare, läs mer om inUse i Denver här.

Ett roligt och handfast sätt att bli bättre på att ge och ta emot designkritik – är genom kortleken Design critique cards. Bloggen om detta hamnade på tredje plats.

”Den som in tar bort luddet ska dö!”. Så lyder rubriken när vi kikar näst högst på pallen på läsartoppen. Om dålig design som egentligen är god, med utgångspunkt i det hetaste debattområdet som finns – tvättstugan.

Högst upp – mest läst av 2016 års bloggposter – är ett inlägg om att man visst inte måste skriva kort på webben. Skriv rekordlångt på nätet, bli rekordläst. Häpnadsväckande om vilka texter som engagerar och läses digitalt.

Återstår att se vad som blir mest läst resten av året. Du kan börja i hängmattan på semestern – här en blogg om ett lästips.

 

Hallberg kom rakt ut i smeten

Ola Nilsson

Mattias Hallberg är ny på inUse sen i våras. Han började i april. Med ett ryck.
– Det var häftigt att komma rakt ut i smeten i From Business to Buttons-konferensen.

Hur hamnade du på inUse?

– Jag hade koll på inUse. Dels har jag en kompis som jobbar på Göteborgskontoret och sen har jag följt inUse, för det är ett så intressant företag som gör bra grejer. Fick ett tips om att Stockholmskontoret sökte folk och skickade in en spontanansökan, sen började jag i april. Det var häftigt att komma rakt ut i smeten i From Business to Buttons-konferensen.

Du har titeln User Experience Designer.

– Jag har jobbat en hel del med det tidigare, det är ett intresse. UX-design är det jag tycker är allra mest intressant. Men jag ligger även nära strategi.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag pluggade informationsdesign, som det hette då. Sen har jag jobbat i ideella organisationer, Svenska kyrkan och Medborgarskolan, där jag haft många olika digitala roller genom åren. Där var det mycket strategi och man arbetar mycket med förankring och komplexa beslutsstrukturer. Dessutom har jag jobbat mycket med utbildning, hållit föreläsningar och workshopar.

Varför vill du jobba här?

– inUse var tidiga med att ta UX-perspektivet på allvar, att föra användarnas talan. Det är det en väldig styrka att ha folk bakom sig som vet vad de håller på med. Man kan exempelvis visa upp Jävla skitsystem som Jonas Söderström har skrivit, folket på inUse har massor av kunskap.

Filmtips för regniga dagar

Ola Nilsson

Här får du lite filmtips för regniga dagar, eller för när du vill krypa in i skuggan med din platta.

En del strömmar du gratis, en del får du betala för. Kanske har du har ett konto eller be din kompis fixa, hen som köpt alla abonnemang som finns för fotboll exempelvis – nu är det ju uppehåll för de flesta ligor och EM är slut. 

Kort film

”IDEO Shopping Cart” – En gammal men god kortfilm om hur en designprocess kan se ut. Se den på Youtube här!

En pod, i flera delar (inte film, vi vet)

”Samhället som designar sig själv” – Hur design kan vara en drivkraft i samhället i stort. Här är den! (För iPhone i första hand, och för Android: Ladda ner tex Podcast Addict via Google Play.) 


Och så lite mer underhållning, men med teknikinslag som du kan diskutera sen medan du rensar jordgubbarna.

Långfilm

”Ex Machina” – ”I en avskild tillflyktsort i bergen pågår ett ovanligt experiment, en begåvad IT-miljardär har bjudit in en ung man att testa en artificiell intelligens hos en kvinnlig robot. Men experimentet förvandlas till en mörk, psykologisk kamp – ett triangeldrama där lojaliteten splittras mellan människa och maskin.” På Viaplay här!

Serie

”Black Mirror”  ”Sci-fi-serie i Twilight Zones anda. Serien tar bland annat upp ämnen som teknikens och det mänskliga psykets mörkare sidor.” Finns på Netflix!

Eller varför inte grotta ner dig i hållbarhet?

”Cowspiracy” – ”Lär dig hur storskaligt jordbruk förbrukar jordens naturresurser – och varför den här krisen har ignorerats av stora miljöorganisationer.” På Netflix!

Inför inUse Award: Rosling Rönnlund vill ha det klokt och intuitivt

Ola Nilsson

En av jurymedlemmarna som ska ta fram det bästa inom användbarhet till inUse Award 2016 är... Anna Rosling Rönnlund, Head of Design & UX på Gapminder!

Anna Rosling Rönnlund är en av de bärande inom det oerhört framgångsrika Gapminder Foundation. Hon är medgrundare och Head of Design & UX. Stiftelsen presenterar på de mest fantastiska sätt fakta om världen och ligger bland annat bakom Hans Roslings succéartade föreläsningar.     

Det är med stor ära vi presenterar Anna Rosling Rönnlund som en av jurymedlemmarna för inUse Award 2016.

– Det är spännande att ta del av andras kreativa processer. Bra att få se andras projekt, det är så lätt att man drunknar i sitt eget.  

Vad hoppas du hitta bland bidragen:

– Något som förenklar redan befintliga, gärna viktiga, processer på ett klokt och intuitivt sätt.  

Och om du skulle presentera dig själv, vad skulle du säga då?

– Jag ville bli konstnär eller forskare, men började av en händelse att bygga mjukvara och undervisningsmaterial. Och det visade sig vara så mycket roligare att jag blev fast. 

Man kan nominera till inUse Award 2016 till och med den 15 augusti, gör det här!