Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Vill du gå på From Business to Buttons? Så övertygar du chefen!

Johan Berndtsson

De bästa argumenten för att övertyga chefen om att du ska gå på From Business to Buttons 2017? Johan Berndtsson listar dem här. Du tar dem, bokar tid med bossen, lägger fram dem. Och sen beställer ni biljetter tillsammans.

Här köper du biljetter till FBTB17!

Vill du gärna gå på From Business to Buttons, men behöver övertyga chefen? En bekant som gärna ville gå hade samma dilemma, så hon bad mig lista mina bästa argument...

Så. Här är listan!

  • Årets tema: Engagemang! Idag inser nästan alla att användarupplevelsen är en av de viktigaste framgångsfaktorerna i den pågående digitaliseringen. Engagemang är nyckeln för att nå nästa nivå inom User Experience och Service Design, och det är också fokus för From Business to Button 2017.
    • Engagerade ledningsgrupper! Vi behöver hitta arbetssätt och metoder för att engagera och skapa förståelse på ledningsnivå. Att involvera ledningen i frågor som rör kundupplevelsen är helt avgörande för en lyckad digitalisering, oavsett om det handlar om en offentlig verksamhet, det lilla fåmansbolaget, eller den globala jätten. Under konferensen kommer vi bland annat att få ta del av flera exempel där organisationer framgångsrikt har lyckats knyta ihop innovation och affär – och skapat engagemang – för kunddriven utveckling på ledningsnivå världen över. Missa inte detta!
    • Engagerade team! Vi behöver ha effektiva processer, och hitta sätt att arbeta effektivt tillsammans som team. Vi kommer få lära oss att engagemang är en förutsättning – alla som är involverade i projekten måste kunna bidra på bästa sätt. Ovärderligt för dig och ditt team inför kommande utmaningar!
    • Engagerande upplevelser! För att kunna skapa lösningar som gör varje dag enklare och roligare för våra kunder, användare och medborgare behöver vi förstå användarna på djupet. Du kommer få höra exempel på hur du kan arbeta med att förstå människor, och designa för engagemang. Såväl online, off-line, som när man måste skapa upplevelser genom personer och kanaler som du inte har kontroll över. Galet spännande!  
  • Talare med unika perspektiv! Konferensen samlar några av världens bästa talare med målet att både inspirera och ge handfasta råd till den som vill komma vidare. Den som verkligen vill gå på djupet kan också delta på någon av workshoparna som erbjuds i samband med konferensen. När jag säger att vi samlar några av världens främsta talare inom User Experience och Service Design, så menar jag verkligen det. Det här är talare med unika berättelser, nya perspektiv, eller revolutionerande metoder att dela med sig av. Personer som vi verkligen kan lära och inspireras av.
  • Design ÄR business. Idag, med den våg av digitalisering som sköljer över alla verksamheter, så är detta mer sant än någonsin. Du som vill driva en framgångsrik verksamhet behöver också bemästra alla relaterade designfrågor, och dessutom använda designmetodik för att utveckla din verksamhet. From Business to Buttons handlar om hur du blir framgångsrik i detta gränsland mellan business och design.
  • Nätverka med de bästa på området! From Business to Button samlar de bästa i fältet, och detta är en dag då du kan nätverka och knyta nya relationer och kontakter inom din bransch. Samtalen, mötena och visionerna som skapas när 800 engagerade experter inom UX och Service Design möts under en dag, och låter sig lära och inspireras av varandra... Det måste bara upplevas!
  • Ingen köpt marknadsföring på scen! Vi betalar våra talare. Många andra konferenser, inte minst de i Sverige, tar betalt av de som vill tala, vilket gör dessa konferenser mer till marknadsföringsjippon än platser för inspiration och kunskapsutbyte. 
  • Världen kommer till dig! Du sparar tid och pengar. För att lyssna på talare som dessa behöver du åka långt, antagligen halvvägs runt jorden, vilket innebär att du behöver lägga minst fem dagar istället för en eller två. Kostnaden blir också i så fall minst tre gånger så hög när man inkluderar flyg, hotell och andra omkostnader.

Ungefär så tänker jag. Så klart finns det också andra skäl att komma. Vilka tänker du på? Skicka gärna ett mail till mig på johan.berndtsson@inuse.se och berätta hur du tänker.

Hur det gick för min bekant? Jodå, hon kommer på konferensen. Hoppas att vi också ses den 27 april!

/Johan Berndtsson

Här köper du biljetter till FBTB17!

inUse värvar affärsstrateg

Ola Nilsson

inUse har fått en perfekt förstärkning. Emma Estborn har börjat som ny affärsansvarig.
– Min kompetens kan göra skillnad, säger hon.

Jobba med oss på inUse – just nu söker vi folk

Emma Estborn kommer senast från Media Evolution

– Det är en medlemsbaserad community och ett kluster som samlar de digitala branscherna och många andra. Jag har varit med och byggt upp den organisationen från start. Senast som affärs- och utvecklingsansvarig.

– Jag har jobbat mycket med digital omställning. Hur man kan förflytta den egna organisationen och arbeta på nya sätt, paketera nya koncept och produkter och hitta andra affärsmodeller kopplade till det.

Det har börjat i det digitala, men de digitala processerna återspeglas idag i hela samhället

En bra bakgrund för det nya jobbet på inUse. 

– Jag var ute efter att hitta ett nytt sammanhang, där min kompetens kunde göra skillnad. 

I de första samtalen med den nya arbetsgivaren insåg alla att det var win-win.

– Vi hittade att jag hade nya perspektiv som möjliggör nya typer av uppdrag för inUse. 

– Jag har ett affärsansvar men kommer också titta på förflyttningar. Dessutom kan jag gå in som processledare när det behövs.

Det var mycket som lockade hos inUse, men det kanske tydligaste var koncentrationen kring användarupplevelsen.

– Jag är helt övertygad om att fokuset på användarupplevelsen är det mest avgörande för alla idag. Oavsett om du jobbar med en digital produkt eller i organisatoriska processer som följer av att du verkar i en digital värld. 

– inUse är bäst på UX-design och jag är övertygad om att det kommer genomsyra alla processer i framtiden. Det har börjat i det digitala, men de digitala processerna återspeglas idag i hela samhället.

Filip Månsson, Head of inUse Malmö, är mycket nöjd med nyanställningen.

– Emma Estborn har mycket erfarenhet kring digitaliseringsfrågor och en otroligt härlig energi. Vi ser att hon matchar väl med inUse och våra medarbetare samtidigt som hon breddar vårt nätverk i regionen.

Jobba med oss på inUse – just nu söker vi folk

3 fabulous workshops!

Ola Nilsson

You'll get fantastic speakers at the From Business to Buttons. But there's more to it. The following day there will be 3 fabulous workshops!

Get your workshop tickets now!

The day after the speakers have held their amazing keynotes the 27 April, there will be three workshops. Jaime Levy, Mike Monteiro and Eric A. Meyer will give you the possibility to learn more.

Eric A.Meyer helps us to be able to design for situations that aren't perfect. To make our perfectly-tuned creations to function when it comes into contact with real, complex humans, in all sorts of unexpected situations. Designing for real life, is the name of the workshop.

As always, Mike Monteiro is straightforward. In his Presenting Work LIke Your LIfe Depends On It we understand that good ideas, even the best ideas, need to be sold. You'll get to truly challenge your presentation skills. 

The third workshop is held by Jaime Levy. And it's all about strategy. A fundamental way for you as a designer. A method by which you validate that your solution actually solves a problem for real customers in a dynamic marketplace. The workshop is simply called User Experience Strategy.

Conference ticket? Workshop tickets? Right here!

Number 4: Mike Monteiro!

Ola Nilsson

Mike Monteiro is back at the From Business to Buttons! He was absolutely incredible in 2015. This time we can´t even imagine what will happen. The best and the worst for sure!

All about From Business to Buttons 2017 here!

Mike is probably the most outspoken person in design today. If you haven't heard or seen him before, you can start with a glance at his Twitter feed. The pinned tweet on top reads:

Never, ever, ever let them call you a “creative”. It’s a way to be disenfranchised. You are a designer. It’s not magic, it’s a trade.

And he doesn't shy away from politics either.  

Hey @BarackObama, this is still your watch, man.

Mike writes and speaks frequently about the craft and business of design. He loves client services so much he wrote two books on the topic, "Design is a Job" and "You’re My Favorite Client".

He is one of the most appreciated speakers in the history of From Business to Buttons. He visited in 2015, and in 2017 he returns, this time to challenge the companies promising to change the world.

"Stand up! You are Vikings, dammit!", was one of his opening quotes the last time. What will he tell us this April?

Welcome to From Business to Buttons 2017. Get your tickets now!

 

Speaker number 3: Danielle Ehrlich

Ola Nilsson

Award winning creator, innovator, trendsetter, collaborator, brand builder... Speaker number 3 for the From Business to Buttons conference has it all. We welcome Danielle Ehrlich!
– If you can create human ways for people to engage, with the concept and with each other, there’s a lot more chance that your innovation, solution or organisation will be successful, she says.

Read all about From Business to Buttons 2017 here!

Danielle Ehrlich (South Africa) is an award winning creator, innovator, trendsetter, collaborator, brand builder and founder of True Story Studio. In her design work, she takes a wholistic approach, aiming at creating purpose and meaning.

– I am really looking at the ecosystem of the projects, whether it’s an office space, a company, a government or an academic project. I look at how I can create design thinking and social innovation around these topics, in order to create real, meaningful impact and behaviour change. 

– It’s important not to think so much about separate design elements, but more about the whole. And not so much about individuals, but more about the ’us’... more about the ’we’. How do we build the ’we’ inside a system, how do we create the relationships, and spark relationships, that can create longer terms to grow those relationships?

She has worked with all kinds of products, services and places.

– From sustainable furniture design, to interiors, to spaces, and I reached a point when it became not about a product, but more about something intentional. More about an experience that people can touch and feel and smell and taste. An experience that can create meaningful change. 

Her Product Design Company LIV Design was featured at the Rockefeller Center in New York. She was named an Eco Design ambassador for Sweden and named the Design Indaba Mover and Shaker. Among other things to mention, the list of awards and achievements is long.

She is a perfect match of the engagement theme at the conference.

– In order to move forward in this world, engagement is key, and the way we engage is key. If we don´t listen to the people that we trying to engage to – and give them design solutions that they relate to – the concepts can not work. It’s hard to convince people to do something if they don’t relate to it.

– If you can create human ways for people to engage, with the concept and with each other, there’s a lot more chance that your innovation, solution or organisation will be successful.

Meet Danielle at From Business to Buttons 2017. Get your tickets now!