Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Se upp för bygg-fällan

Sara Doltz

I oktober kommer Melissa Perri från New York till Sverige för att hålla workshop om Minimum Viable Product. Hon är grym på MVPs men vi gillar också hennes teorier om hur företag hamnar i The Build Trap.

Melissa pratar ofta om något som hon kallar för The Build Trap, byggfällan. En problematik som även vi har sett flera företag hamna i. Det börjar med en bra affärsidé från start – man utvecklar den och itererar för att sedan bygga något – en app, tjänst eller produkt, som man sedan släpper på marknaden. Men när släppet väl är gjort så slutar vi validera och stämma av och bara fortsätter bygga, bygga… och bygga. Ingen stannar upp för att analysera om detta verkligen är funktioner som är efterfrågade eller nödvändiga. Och efter ett tag är produkten/tjänsten fylld med funktioner som helt tar bort fokus från det egentliga syftet. Affärsidén är begravd bland funktioner som byggts utan att någon validering skett – byggfällan!

Hennes föreläsning från Lean UX NY 2015 på ämnet är en riktig godbit med tankeställare, lösningar och en mängd helt fantastiska GIF:ar. Spana in:

 

Vill du lära mer och vara med på Melissa Perri workshop i Sverige kan du gå in och anmäla dig till workshopen i Göteborg den 7 oktober eller i Malmö den 9 oktober. Workshopen i Stockholm är tyvärr redan slutsåld. Passa på att anmäla dig innan den 4 september så får din plats till lazy bird-pris. Efter det så höjer vi nämligen anmälningsavgiften.

Vilken är din 10 000-kronors fråga?

Jane Murray

Det finns alltid någon typ av förväntan när man ska på kurs eller konferens. Det kan vara förhoppningar på det man ska lära sig, önskan att lösa ett problem, bra nätverkande eller att helt enkelt bara få ett avbrott från den i övrigt inrutade vardagen. Men en fråga väger alltid tyngts för mig: Kommer det vara värt det?

Jag tycker att min tid är värdefull och så är jag absolut inte ensam om att känna. De som tycker att dygnet har för många timmar sitter i minoritet – inget snack om den saken.

Det har vi på inUse tagit fasta på. Varje kurs hos oss inleder kursledarna med att ställa det vi kallar för 10 000-kronors-frågan: Vilken utmaning eller fråga skulle du vilja ha svar på när kursen är slut?

Det vi letar efter är drivkraften som tagit dig till kursen. Det som skaver, det som du brottas med vid ditt skrivbord. Det som får dig att tänka två extra varv. Det är helt enkelt frågan du vill ha svar på som skulle kunna betala hela kursavgiften.

Vi har utbildat över 500 personer personer i Effektkartläggning och Användbarhet i praktiken. Vår 10 000-kronors fråga har vi ställt till alla kursdeltagare de senaste åren. Och alla har fått sitt svar i slutet av kursen. Är det någon som känner sig osäker  ger vi dem dessutom en hel timmes extra coaching med en av kursledarna för att förklara, utveckla och tillsammans jobba framåt. Vi tycker det är otroligt viktigt att de som går våra kurser är nöjda. Men detta är också ett sätt för oss att hålla oss uppdaterade. Vi lär oss av aktuella utmaningar både genom de uppdrag vi jobbar i som konsulter, men precis lika mycket lär vi oss av våra kursdeltagare.

En sak kan du dock vara säker på – vi kommer att göra allt för att du ska få svar på din stora utmaning. Får du inte det har vi inte gjort vårt jobb.

UX fick användarna att omfamna Quizkampen

Sara Doltz

– UX är helt avgörande och det område som vi lägger störst stolthet vid, menar Kalle Landin, en av skaparna bakom Quizkampen.

Den 17 september är det dags för inUse UX Award. Inom kort presenterar vi de 10 bidragen som gått vidare till finalen. Men redan nu kan vi stolt presentera kvällens två talare: Maria Gustafsson och Kalle Landin.

UX-filosofi

I början av 2012 tog Kalle Landin och tre vänner steget, de sa upp sig från sina jobb och grundade FEO Media. Ett halvår senare släppte bolaget appen Quizkampen. Snabbt fick spelet en miljonpublik i Sverige och idag har det över 55 miljon användare.

På inUse UX Award kommer Kalle Landin att prata om bolaget långa resa och deras filosofi kring användarupplevelsen samt vilka faktorer som skapat Quizkampens framgång.

Hur viktigt är UX i er nisch?
– Det är helt avgörande. UX är det område som vi lägger störst stolthet vid. Det är vår övertygelse att det var just vårt UX-tänk som vann kampen mot de andra apparna som poppade upp efter att vi lanserat Quizkampen, berättar Kalle.

Från 4 till 40 anställda

Kalle Landin valde själv interaktionsdesign som master på Chalmers och har alltid varit väldigt intresserad hur man kan förbättra, förenkla och förtydliga flöden.

När Quizkampen först släpptes var man bara fyra personer som skulle hantera en snabbt växande miljonpublik med allt vad det innebar gällande tekniska problem, support och media. Mitt i allt detta satsade man också på att expandera till nya länder och plattformar.

Kalle Landin på FEO Media

­­– Först när Quizkampen slog ordentligt i Tyskland kunde vi expandera till det bolag på 40 personer som vi är idag. Arbetet att leda ett IT-bolag på 40 personer skiljer sig ganska mycket från att sitta fyra killar i en lägenhet och jobba nätterna igenom. Och vi är väldigt stolta att vi lyckats göra det så bra, helt utan investerare, berättar Kalle.

Om du får ge ett råd till någon som sitter med en juste idé till ett spel – vad ska hen tänka på?
– På ett eller annat sätt måste du få tag i en bra kodare. Om du inte kan koda själv – försök att liera dig med någon som kan. Nummer två är Tid. Att få till bra UX kräver tid, kärlek och gärna många iterationer. Så var beredd att avsätta väldigt mycket tid och att jobba hårt för att komma hela vägen i mål. Det är lätt att luras att något är enkelt att realisera för att det ser enkelt ut för slutanvändaren, men Quizkampen tog oss nästan ett år att implementera. 

Vill du veta mer om Quizkampens resa och lyssna till Kalle Landins föreläsning? På inUse UX Award har du chansen. Då får du dessutom vara med och hylla Sveriges bästa användarupplevelse – bara en sådan sak. Boka din plats innan torsdag den 20 augusti till early bird-pris.

”Riskfyllt att utveckla utan UX-tänk”

Sara Doltz

På Hogia är UX-frågor högt upp på agendan. Trots att man endast haft ett specialiserat UX-team i några år är användbarhet essentiell i all utveckling.

Bjarne Johannessen arbetar sedan tre år tillbaka som interaktionsdesigner och UX Lead på Hogia. Bolaget utvecklar programvaror för att hantera lön, personal, ekonomi, redovisning och crm – och just därför är användarupplevelsen central.

– Det går att diskutera UX-frågor med alla i organisationen och de flesta känner till metoderna för att ta fram verkligt användbara lösningar. Jag arbetar en viss del av min tid med att inspirera, utbilda och väcka mer intresse kring frågorna internt, berättar Bjarne Johannessen.

Använder kunskapen dagligen

För några år sedan gick han kursen Användbarhet i Praktiken och beskriver den själv som en klockren kurs för den som vill komma igång med UX.

– Jag tror den är bra för alla som har en beställar- eller beslutsfattande roll, men också de som arbetat med UX-relaterade frågor i mindre skala. Kursen täcker lite av varje och jag lärde mig mycket tekniker för intervjuer, målgruppsanalyser och användningstester som jag idag använder dagligen, säger Bjarne.

Var det något som du uppskattade extra mycket av det du tog med dig hem?
– Jag har nog med mig det mesta i bakhuvudet och praktiserar det jag lärde mig dagligen. En stor del av kunskapen och tankesättet försöker jag förmedla vidare till mina team.

Riskfyllt att bortse från behov

Hogia är just nu uppe i ett jättearbete med att ta fram nästa generation av sina programvaror. Ett av målen inom UX är att göra hela portföljen enhetlig, harmonisk och lättanvänd.

– Vi har kartlagt användarnas behov, i flera olika segment, och gjort Effektkartläggningar inom några områden och prioriterat målgrupper därefter. Vi vill ta fram lösningar som är väl anpassade efter kundernas vardag och då är detta det bästa sättet.

Några av programvarorna är ute i betaversioner men det är väldigt mycket som är på gång:

– Hogia satsar verkligen på UX. Det finns en tydlig plan framåt och vi vet att man inte kan bygga funktionalitet utan att mappa det mot användarnas behov, det är alldeles för riskfyllt.

***
Du kan lära dig mer om Användbarhet i Praktiken genom att gå kursen; nästa tillfälle är den 17 september i Göteborg och därefter hålls kursen i Stockholm den 12 november. Även Effektkartläggning går fyra gånger under hösten.

Hur gör man en digital tjänst enkel?

Sara Doltz

”Det ska vara enkelt”. Det är ett av de vanligaste önskemålen från användarna när en ny digital tjänst ska utvecklas. Men hur gör man något just – enkelt? För Bluegarden gav Effektkartan svaren.

År 2008 stod Bluegarden inför en utmaning. De hade en stabil målgrupp i stora och medelstora bolag där deras lönesystem var en uppskattad produkt. Men fortfarande nådde de inte mindre företag och där ville man gärna slå sig in. Bluegarden upplevde att det var svårt att verkligen förstå de nya användarnas behov och ville gärna vara säkra på vilka de var innan man satte igång utvecklingen av tjänsten.

inUse fick i uppdrag att ta reda på vilka behov löneansvariga på mindre företag hade. Vi gjorde ett 20-tal intervjuer med företag inom handel, tillverkningsindustrin, tjänsteföretag och även hantverkare. Allt för att få en så stor spridning på den målgrupp vi intervjuade.

Behoven utkristalliserades

Det visade sig att en löneadministratör på ett storbolag skiljer sig i mångt och mycket mot den som ”gör lönen” på det mindre företaget. Den löneansvarige på småföretaget ägnar endast en liten del av sin tjänst till att göra lön, de upplevde ofta de ekonomiska termerna som svåra och man oroade sig ofta för att det skulle bli fel. Blev det fel mådde man själv dåligt och det innebar också en massa merjobb. Genom att studera användarna i deras nuvarande arbetssituation blev det snabbt tydligt vad som försvårade för dem, och hur det kunde göras om för att bli ”enkelt”.

– Självklart säger alla att de vill att programmet ska vara enkelt, men vad betyder det egentligen? Det är just det som vi är duktiga på. Att ta reda på och peka på vilka krav som är viktigare än andra och visa hur man löser dem, berättar Ingrid Domingues, strateg på inUse.

(högupplöst version av Effektkartan finns här)

Prisad lösning

Ur intervjuerna, researchen och analysen tog inUse fram en Effektkarta till Bluegarden. Den beskriver tydligt vilken skillnad tjänsten ska skapa för både användarna och verksamheten. Resultatet blev en tjänst där designen var rejält nerskalad, normalflödet innehöll få val och många var dolda för att förenkla lönearbetet. Målet var att halvera tiden det tog att ”göra lönen” varje månad.

Molntjänsten Bluegarden Lön lanserades 2009 och fick två år i rad utmärkelse av Macworld som bästa e-lönesystem.

Är du nyfiken på hur du tar fram och använda Effektkartor? Lär mer om vår kurs Effektkartläggning där nästa kurstillfälle är redan den 27–28 augusti samt 1–2 oktober i Stockholm. Har du redan gått kursen Effektkartläggning och vill lära dig ännu mer och ta nästa steg? Vår nya kurs i Effektstyrning går för första gången den 24 september i Stockholm och 27 november i Göteborg. Varmt välkomna!