Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Vy från Londons alldeles nya designmuseum

Londons nya designmuseum – värt ett besök

Jonas Söderström

Som en stor skål lösgodis för den design-intresserade. Det är Londons nyöppnade designmuseum.

Susan Weinschenk kommer till Sverige i juni – gå hennes fantastiska workshop!

- En Ikea-påse! 
- Fiskars-saxen!
- Tripp Trapp-stolen från Stokke!
- Stationsskylten från Londons tunnelbana!

Vägg med många designade vardagsföremål

Väggen med 100 utvalda vardagsföremål är kanske den som engagerar de flesta besökare på Londons sprillans nya Design museum, som öppnade i november 2016 i en helt ny byggnad. "Titta – precis en sån hade vi!" "Ser du skorna där uppe?"

Samlingen – framröstad av folket – inleder basutställningen, som heter "Designer – Maker – User" och är gratis att besöka, och rena godisskålen för den designintresserade. Har du vägarna förbi London är det absolut värt ett besök.

Här finns otaliga exempel på vad design är. Möbler, verktyg, rum, typografi:

typografi

En tidslinje över design genom historien upptar en hel vägg: 

vägg med designhistoria

Många besökare kan nog få en tankeställare över hur lång designhistorien är. De flesta gissar nog att B32-stolen (till höger nedan) är från 1960- eller 70-talet. Men Marcel Breuer konstruerade den redan 1928 – för 90 år sedan!

B32-stolen med ram av stålrör och sits av flätad rotting
Utställningen ger inte bara svar utan ställer också frågor. Vad är bra design? Ben-spjälan (av det berömda designparet Charles och Ray Eames) uppfanns ungefär samtidigt som Michail Timofejevitj Kalasjnikov skapade AK 47-geväret – rent objektivt en fantastisk design. Bör man ställa moraliska krav på design?

ett kalashnikov-gevär och en spjäla för benbrott

Själv gillar jag att "Maker"-perspektivet – tillverkning – också finns med i utställningen. Hur saker faktiskt görs är viktigt, vilket Steve Jobs visste:

redskap för skotillverkning

Jobs prylar syns naturligtvis i avdelningen för datorer och andra digitala apparater. Men det är påtagligt att det som visas just är fysiska produkter. Digital design lyser nästan helt med sin frånvaro. På det sättet är utställningen förvånansvärt traditionell.

utställda datorer, ipods med mera

Förutom basutställningen finns en avdelning för "Designer in residence" (också gratis), och tillfälliga utställningar (som kostar inträde). Våren 2017 visas bland annat en utställning om radikala ryska arkitekters drömmar och projekt under det ännu dynamiska 1920-talet, om att skapa ett utopiskt ultra-modernistiskt Moskva.

Och så finns det förstås restaurang och cafe och en musei-shop där man kan förköpa sig på designikoner och böcker.

Ingenting mindre bra då? Jo, typografin i katalogen till basutställningen är förvånansvärt svag. Och trots att museet bara varit öppet ett par månader, hade färg släppt och mögel eller smuts fått fäste vid handfaten på toaletterna! 

handfat med fläckar och vägg där färgen släppt

När vatten rinner från den högt sittande, snyggt designade öppna trågformade vattenkranen stänker det på väggen. Och vinkelräta innerkanter är svåra att göra rena!

Underhåll – hållbarhet – är också en viktig aspekt på det vi skapar. Inte så bra design, helt enkelt.

Designmuseet ligger på 224-238 Kensington High Street (närmaste t-banestation är High Street Kensington på Circle och District lines).

Susan Weinschenk kommer till Sverige i juni – gå hennes fantastiska workshop!

Katie Dill in interview: “Every pixel has huge implications in the offline world”

Ola Nilsson

One of the many interesting speakers at From Business to Buttons this year is Katie Dill from Airbnb. We recently had a chat and talked about how to be as successful as Airbnb, about her upcoming talk, where she will be staying when she is in Stockholm and about the online vs. the offline world.
– Everyone on our team has to remember the fact that every pixel has huge implications in the offline world, she says.

All about FBTB17 here!

Airbnb is a worldwide success. And a company on everybody’s mind. We asked Katie Dill, Director of Experience Design, how this was achieved.

– When I’m interviewing candidates, I want people that are going to be passionate about the same things we are. A mutual understanding and appreciation of our core values, of having hustle, having a high level of craft and care for excellence, the host-like qualities – being considerate of our community, putting our users first, being collaborative...

– We are a mission-driven company. Our ambition is to help anyone belong anywhere. And we kind of thread that through our every decision. And so, when we’re trying to figure out what we’re going to prioritize or what we’re going to go work on, it really does come down to what is going to help us achieve those goals. And we look for that same kind of care in everyday activities by every employee. 

– And to do that, we really do need to think about community and we do need to realize that we’re not going to do that just on our own. For designers for example. Designers – they do have a lot of strong superpowers. “We can hope to solve problems, we can shape new futures, we can articulate them and visualize them.” But we know that we’re not going to be as effective if they think that they want to do it alone and don’t appreciate the value of their partners, their engineers, their product managers, their marketing team, et cetera. So we work very collaboratively with multiple disciplines at all stages and our aim is to make sure that we’re not designing for ourselves but designing for a very global audience.

I understand that you put a lot of effort into the offline part. Something maybe many UX people lack...?

– Absolutely. That is, it is a big one, and it is actually something I’ll be talking a lot about in my talk at From Business to Buttons, and one of the reasons why I’m so excited about this conference is that there is such a service design focus.

– Our aim is to not get you to spend all your time in the app but instead spend your time in the real world enjoying it and getting a sense of what it’s like to live in different places. So it’s imperative that we’re thinking that way too, that we are directing our expertise towards the offline world, granted what we control most is, of course, the pixels. Everyone on our team has to remember the fact that every pixel has huge implications in the offline world.

– For us it’s really important that we’re thinking almost like the story of the individuals and where they’re traveling and where they’re going. So we use a lot of storytelling video, almost like comic strip storyboards, to help us remind ourselves of the context in which people are traveling and interacting. 

– The majority of the experience a guest will receive is actually coming most directly from the host. When you arrive at their home, how they greet you at the door, or how clean their home is, or how well they described the situation of the furniture. We are only involved and part of that. It’s really on them to deliver a great experience. But we have to figure out ways to help them do that.

But you have to do that without making them feel caged in?

– We can’t scale if we have to monitor every host and give them one-to-one hands-on training.

– So one of the things that we look at is how we might inspire them, educate them and motivate them to do the right thing without us bearing down on them. And a great analogy for us and what we look at is actually – what we do as employers to our internal employees. If you think about it, that whatever company someone works at there’s usually employee training. There’s performance reviews. A good manager is constantly giving you feedback. So we use that as an analogy and think about how we can do similar things with our hosts. We have a dashboard that tells them how they’re performing and shows them all sorts of data about how good the reviews are. It also informs them about upcoming travel seasons and how to determine what price to put their listing at. This information makes them a stronger host, with hopefully far less dictatorial control from us.

– If a guest has the wrong expectations for where they’re about to go, it’s likely not going to be a very good trip. So that’s where, again, we use the digital platform to influence what will eventually become an offline interaction and make sure that our guests can see large photos of the home and good details of the home. And the more we can inform them of this up front, the better the experience will be when they get there. They know what they’re paying for, they know what they’re getting and they can make the right decision for their their traveling companions.

So, are you looking forward to the FBTB conference?

– Well, I’m very excited and I must admit I have high expectations, but I’m quite positive that they will be reached. Looking at the lineup of the speakers is exciting. Almost every one of them, it’s somebody I’ve been inspired by already through their books or their work.

Will you stay at Airbnb in Stockholm?

– Of course. Of course!

All about FBTB17 here!

bilder från NY Times förstasida - löpsedel på mobilen

Bilder på webben måste vara starkt laddade

Jonas Söderström

Om en bild ska ha någon effekt, om den ska nå fram på webben – och framför allt i mobilen – måste den vara mer laddad och fokuserad än vad vi var vana vid i trvckta medier. Några som fattat det är New York Times.

På inUse Academy hittar du alla kurser du behöver!

Ta en titt på bilderna här ovanför. De är alla från New York Times förstasida – sedd i deras mobilapp.

New York Times är en av världens största och mest välrenommerade tidningar. Men de har kritiserat sig själva för att inte ha varit tillräckligt innovativa, tillräckligt digitala, i det nya medialandskapet – bland annat i ett uppmärksammat internt memo som läckte ut 2014. Något senare offentliggjorde man en strategi där man underströk att man rörde sig bort från print-tänkandet och mer mot "the reader experience on all types of platforms and devices" – mobiler och även "smarta klockor".

Men hur skapar man engagerande innehåll på små skärmar?

De senaste månaderna har man sett en tydlig förändring på New York Times i mobilen. Rubrikerna är mer berättande: de kan vara fyra-, fem eller till och med sexradiga på små skärmar!

Men framför allt har man börjat arbeta med mycket mer renodlade, lätttolkade och slagkraftiga bilder.

Allt oftare ser man att de använder tecknade bilder eller enkla montage även för relativt typiskt nyhetsmaterial - ett manér som man tidigare mest sett på opinionssidor eller feature-material: 

artiklar med teckningar

Men även när de använder foton till nyhetsartiklarna, ser man att de använder bilder som är fokuserade och  laddade med något "extra". Se fotona i toppen av inlägget!

Påtagligt ofta använder de också ett bildmanér, som man kan kalla pars pro toto eller synekdoke eller kanske metonymi. Alltihop är termer från retoriken, och betyder ungefär att man lyfter fram någon detalj och fokuserar på den, och litar på att läsaren tänker på helheten*.

kängor som symbol för gruvarbetare, lås som symbol för säkerhet

På senare tid har de också använt enkla animeringar, tecknade bilder som gör en kort loop – närmast som en GIF. Löpsedelspuffarna hade till exempel de här animeringarna nedan: skuggan i Uber-artikeln, reklamballongfigurerna och de springande-cyklande-simmande triatleterna.

löpsedelspuffar med enkla animeringar
 

NY Times provar en hel del andra grepp också. Varje dag har man "Your morning briefing – here's what you need to start your day" och varje kväll "Your evening briefing". Och man utforskar möjligheterna med 360-gradersvideo med The Daily 360 och med podcasten The Daily, som alla lyfts fram tydligt i mobiltjänsten.

Men bildmanéret är en enkel sak som många kan lära av och tillämpa på sitt eget sätt, på sina egna sajter.

Skillnaden är påtaglig om man jämför med svenska medier. Här använder man påtagligt ofta bilder som är så små att det är praktiskt taget omöjligt att se vad de ens föreställer - det skulle nästan lika gärna kunna vara en slumpgenererad rektangel med pixlar:

Exempel på extremt små bilder på svenska nyhetssajter

Eller så sätter man ihop flera små bilder, ofta gryniga nyhetsfoton eller trista arklivbilder (med favoriten – en logotype!), i någon sorts ambition att förklara en story. Men som bara gör det suddigt och ofokuserat:

Exempel på sammansatta bilder på svenska nyhetssajter

Och i ingetdera fallet, något tydligt fokus eller någon omedelbar emotionell laddning som får mig som läsare eller bläddrare engagerad, har de naturligtvis inte alls.


I många år har jag hållit kurser i "att skriva för webb". Sanningen är dock att det inte är så stor skillnad i just hur man skriver mellan webb och traditionellt tryckta medier. 

Det är däremot mycket större skillnad i hur man kan – och måste! – behandla bilder på webben.

Och ja, jag håller kurser i båda bild och skrivande. Det finns olika upplägg – oftast ger vi dem som Hemma hos-kurser. Kontakta mig eller Jane Murray om du är intresserad av en kurs för er organisation.

Mer om att publicera på webben: Skriv rekordlångt på nätet, bli rekordläst!

*) Som när man säger "dessa fötter har spelat 627 fotbollsmatcher", men naturligtvis menar hela människan.

GradUX — inUse Trainee-program är öppet för ansökningar!

inUse Experience

​Vi är enormt glada att kunna meddela att vårt trainee-program — GradUX – nu är öppet för ansökningar. Vi tog ett snack med Jon Karlsson som är ansvarig för programmet. 

Läs mer om inUse trainee-program GradUX här!
 

Kan du kort beskriva vad GradUX är för något?

– GradUX är ett unikt trainee-program som riktar sig till nyutexaminerade UX Designer som vill ta steget från lovande designstudent till världsledande Junior UX Designer inom sin ålderskategori, säger Jon Karlsson på inUse.

Vad är det som gör programmet unikt?

– Vi kommer både erbjuda våra GradUX att ta del av flera av de kurser som vi idag ger inom inUse Academy. Detta är kurser som många inom vårt skrå och expertisområde törstar efter. Men utöver det kommer vi att se till de antagnas specifika behov och förutsättningar. Vi kommer att skräddarsy ett upplägg som får våra GradUX att utvecklas inom områden som vi har identifierat och växa inom det som de själva brinner för. 

Vad kommer man får lära sig på programmet?

– Det är som sagt individanpassat men alla antagna kommer att få förkovra sig i område som användarstudier, användningstest, interaktionsdesign, tjänstedesign, prototyputveckling, verksamhetsanalys och mer därtill. 

Vem kan söka?

– Alla som har en relevant universitetsexamen och som gått ut 2016 eller 2017. 

Vad letar ni efter för kandidater?

– Vi söker personer som älskar och brinner för att skapa meningsfulla användarupplevelser. Personer som vill göra skillnad och förändra världen till det bättre. inUse har alltid drivits av av skapa verklig och hållbar förändring i de projekt vi jobbar i och vi söker personer som drivs av samma vilja. 

Läs mer om inUse trainee-program GradUX här!

Glad påsk!

inUse Experience

Ha en riktigt skön påsk!

Ta hand om er, sitt ner och prata, gå ut och lek, ge varandra tid, ha några riktigt bra dagar. Så hörs vi snart igen!