Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Rekommenderat!

Nu kan du nominera!

Ola Nilsson

Äntligen är det möjligt att nominera till det annorlunda designpriset – inUse Award 2018! Du som nominerar kan också vinna priser!

Syftet med inUse Award är att visa på goda exempel. Vi vill lyfta fram svenska lösningar som gör användarnas vardag ...

Första jurymedlemmen i inUse Award är…

Ola Nilsson

inUse Award närmar sig med stormsteg, den 4 oktober är det dags för gala och just nu pågår slutfasen av nomineringarna. Det väller in väldigt spännande förslag och det lär bli en tuff uppgift för juryn. Så vem är det som kommer svettas över alla olika bidrag? Den första vi presenterar är… Anna Eriksson, som är Utvecklingsdirektör på Lantmäteriet och som alldeles strax tillträder som generaldirektör för myndigheten för digital förvaltning. 

Sista dagarna för att nominera – det tar 1 minut! Vinn fina priser!

Det blev nyligen offentligt, Anna Eriksson tillträder den 1 september som som generaldirektör för myndigheten för digital förvaltning. En riktigt tung post. Så en riktigt tung jurymedlem. För närvarande är hon Utvecklingsdirektör på Lantmäteriet med ansvar för strategisk verksamhetsutveckling och IT. Mer om hennes titlar vid ett senare tillfälle. Till saken.

Vad hoppas man på för erfarenheter när man tackar ja till att vara med i juryn till inUse Award 2018?

– Att bli inspirerad av bidragen, få vara med och lyfta fram användbara exempel och få diskutera vad användbarhet egentligen innebär.

Vad hoppas man hitta bland bidragen?

– Goda exempel – gärna där någon har tänkt ett varv till i vad som är användbart.

Vad är det viktigaste inom användbarhet 2018?

– Att det måste vara användbart för alla olika typer av användare oberoende av kompetens. Sedan tror jag för framtiden att det användbara också är att få hjälp innan man förstår att man behöver det.

Vilken roll tar du i ett juryarbete…?

– Metodisk, sätter mig in i bidragen och försöker hitta det där som är något extra – för att kunna delta på ett bra sätt i jurysamtalet.

Kan du berätta om något misstag du gjort kring användbarhet och vad du lärt dig av det?

– Som färsk systemutvecklare arbetade jag med användargränssnittet för ett övervakningssystem och la ner mycket tid på att det skulle se snyggt ut och vara fin grafik. När systemet började användas var det inte alls de funktionerna som man använde utan det viktiga var kortfattad korrekt information om status som var lätt att se. Jag hade inte haft någon dialog alls med användarna – en viktig lärdom för framtiden var att ha det...

Sista dagarna för att nominera – det tar 1 minut! Vinn fina priser!

Skärmbild av SABOs webbplats.

SABOs webbplats prisad

Sara Doltz

I våras blev SABO.se utsedd till Sveriges bästa sajt i kategorin Organisationer. Ett gediget arbete både internt och med användarna gav utdelning.

Vill du lära mer om Effektkartläggning? Gå en kurs!

SABO är bransch- och intresseorganisation för alla kommunala bostadsföretag över hela Sverige. inUse har de senaste åren arbetat tillsammans med SABO för att utveckla deras sajt och tjänster därtill. I våras prisades sabo.se (länk) av IDG när de utsågs till vinnare i kategorin Organisationer, som bästa sajt.

– Det känns helt magiskt. Att bara bli nominerad kändes stort – och att vinna ännu större. Vårt webbprojekt pågick i 1,5 år och alla hos oss har varit med i det på ett eller annat sätt, säger Anna-Carin Carnebro, webbansvarig på SABO.

Effektkartläggning

Även användarna har varit med i arbetet. Den del som inUse hjälpte till med var bland annat en Effektkartläggning där man intervjuade cirka 40 medlemmar/användare över hela landet i olika positioner. Man gjorde även webbenkäter och samlade in statistik för att få fram bra underlag.

Ur det togs en Effektkarta fram som Anna-Carin och de andra i webbprojektet haft stor användning av.

– Det hade aldrig blivit så bra om det inte var för Effektkartan och effektstyrning. Kollegorna och hela projektgruppen har fått ökad förståelse för att sajten måste svara mot användarbeteenden.

Alla var med

Under arbetets gång blev alla internt inbjudna till workshops. De fick berätta vad de jobbar med, hur deras vardag såg ut – utifrån  deras arbetsuppgifter, hur de löser dem och om det fanns sajter de själva gärna besöker. De fick också ange drömfunktioner på webben. Alla fick alltså vara med och bidra, även i designprocessen. Effektkartan och sajten byggdes sedan för att ta hänsyn till medlemmarna och för att stödja medarbetarnas vardag.

SABO har även gjort ett hästjobb med att gå igenom alla sidor på den dåvarande webben.

– Det var ett stålbad, vi hade 13 000 sidor att gå genom. Vi valde även att satsa på tillgänglighet med WCAG 2.0 och klarspråk som standard, så vi skrev om alla texter, rensade och skrotade ganska mycket. Nu är vi nere på 3 500 sidor.

Höga ambitioner

– Med en Effektkarta är det även enklare att jobba under den fortsatta utvecklingen, för vi är inte klara!

Ambitionen var skyhög redan från starten. Redan vid styrgruppens första möte satte SABOs vd ribban högt.

­– Vi ska ha Sveriges bästa webb – det är ambitionen, berättar Anna-Carin och fortsätter:

– Och när vi hade vunnit IDG:s pris så kunde man ju verkligen säga att vi gått i mål.

Vill du lära mer om Effektkartläggning? Gå en kurs!

Till höger: lyckliga vinnare 2015. Till vänster: det som inte fick hända.

De får pris för Sitevision 4 – igen

Ola Nilsson

Precis när nomineringstiden för årets inUse Award hade dragit igång hände det som inte fick hända med en av de tidigare vinnarna. Inte Karma, inte Swish, men för Sitevision var det ett faktum. Själva priset föll till golvet under alltför ivrig damning och gick sönder. Men det finns hopp – inUse har tagit fram ett nytt pris och skickat till Sitevision.
– Vad gulliga ni är, det var verkligen olyckligt att det gick sönder, säger Maria Lindholm på Sitevision.

2015 vann Sitevision inUse Award med webbpubliceringsverktyget Sitevision 4.

– Vi är överväldiga och ser detta som en bekräftelse på att vi är på rätt spår, sa Magnus Rosenstråle, affärsutvecklare på Sitevision då.

Man fick sina prispengar och sin glastrofé. Inte minst fick man kvalitetsstämpeln inUse Award – något som understryker att man sätter användarna i centrum. Glas-statyetten satte man synligt på sitt kontor, enkelt att referera till när man tog emot kunder. 

Men så var det det här med damningen.

När nomineringstiden för inUse Award 2018 precis inletts skulle dammvippan se till att 2015 års pris var i bästa form. Det gick för långt. Priset föll till marken. Kras.

– Det var så olyckligt, ena hörnet gick av. Vi blev jätteledsna, säger säger Office Manager Maria Lindholm på Sitevision.

– Våra säljare pratar ju om att vi har fått det här priset…

Får ett exakt likadant pris

inUse vill ju så klart att man ska ha ett helt pris, när man så välförtjänt vunnit det. Vi letade fram originalen och tog fram en ny utgåva av exakt samma pris och skickade det till Sitevision. 

Så… var ska ni placera det nya priset?

– Vi brukade ha våra priser i en jättedjup fönsterbräda, det har aldrig varit problem tidigare… Men nu ska vi ha dem i en inglasad monter, ett eget skåp.

Det låter tryggt.

Om man inte redan vunnit finns det bara ett annat sätt att vinna ett inUse Award-pris. Det är att tävla. Man kan även nominera sig själv – in och nominera för priset för Sveriges bästa användarupplevelse – inUse Award 2018.


 

3 reasons why you should design spaces for humans

Emma Estborn

Most spaces today are not designed for humans or our new ways of working. This makes living obviously harder. But it doesn't have to be like this. We have to design spaces for humans – here are 3 really good reasons.

”We shape the buildings, thereafter they shape us”, Winston Churchill said already in 1944. And even if human-centered design has evolved since then most physical contexts are still designed in the same way. Let's point out why we have to focus on humans when we are designing.

1. Our new ways of living and working – requires that we design for humans

Our buildings and environments profoundly effect our behavior, feeling, identity and well-being. We need to construct a world better suited to human experience, one of US’s chief architecture critics argues

Have a look exactly how tough it can be to conduct work in an ordinary open work space environment here: 

And think again: why not design a future workplace with focus on humans? Only by understanding human and organizational needs, we can design spaces that are supporting our new ways of working and enabling a smooth work life flow. 

2. New technology isn’t smart until it enables human needs  

In many existing buildings we insert new technology but miss to design human interactions and services. This interesting reading describes how automation is transforming buildings and making them less hospitable for human use. The current self-service and automation trend as ”post-human-architechture” – one in which structures are geared more at generating machine interactions than bringing us humans together. Humans are forced to toil alongside machines. 

Do we really want to do the same thing over again – to shape the machines so that they thereafter shape us? Instead, let's design interactions and services by understanding behaviors and design for the human context. 

Have a look at the ones who have always designed by understanding user needs and expectations. Digital natives such as Amazon are already designing physical spaces such as grocery stores with a completely new and better experience, offering innovative solutions to ordinary problems - with new technology as enabler. 

3. It’s the only way to innovate in a time when behaviors are rapidly changing

Human centered design applied to physical contexts hasn’t been more needed. We live in a time when technological innovations and digitalization’s has disrupted our behaviors. Humans feel more and more empowered as customers, consumers and users, meaning they have higher and higher expectations of their interactions, not only with products and companies, but also from their surroundings.

Only by understanding those new human behaviors and expectations, we can innovate the contexts meeting these needs. In an innovative collaboration IKEA and Adidas are about to do just that. 

 By understanding what people want and need when it comes to exercising, sleeping and eating at home, they want to shape the contexts and services enabling healthy habits.

Spaces designed for humans

Its time to look beyond square meters. At inUse we call this new frontier Human Spaces. It’s human-centered design applied to physical contexts. By understanding human behavior, we design the interactions, services and context as one cohesive experience. Learn how here!