Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Myter, fakta och tips om Mobile First

Alexander Skogberg

Att erbjuda en bra användarupplevelse på mobila enheter är i dag underförstått, men det betyder inte att det är lätt. Låt oss hjälpa dig med några tips.

I år är det hela sju år sedan Luke Wroblewski myntade uttrycket Mobile First. Hans mantra om att i första hand tänka på mobilen för innehåll och design är idag världskänt. Men fortfarande släpps det många slutprodukter som känns mer som en eftertanke än en optimal lösning på en liten skärm.

Hur ska man då hitta rätt i denna snåriga och mobilfokuserade designdjungel? Låt mig komma med fyra tips som hjälper dig till framgång!

1.Prestanda är troligtvis din webbplats största problem

Enligt HTTP Archive vägde den genomsnittliga webbplatsen 717 kB i januari 2011. Fem år senare ligger siffran på 2 232 kB. Detta är en ökning på cirka 311 procent!

Sorgliga siffror över webbplatsens prestanda. 2011 överst och 2016 undertill.

Med tanke på att kortare laddningstider exempelvis innebär högre konvertering, bättre Google page rankning och lägre bounce rate är denna utveckling obegriplig.

Vad kan man då göra? Ja, exempelvis detta:

  • Minimera CSS och Javascript
  • Aktivera komprimering med GZIP
  • Implementera responsiva bilder med Picturefull
  • Komprimera bilder med JPEGmini eller TinyPNG

Gör detta och se laddningstiden minska – markant!

2. Tänk på att tummen inte når långt

Dagens mobiltelefoner har stora skärmar och de blir inte mindre. Ser vi på populära modeller från Samsung, Nokia, Sony Ericsson och Apple ligger de minsta på fyra tum och många på fem tum eller mer. Detta blir till en utmaning vid design av gränssnitt, då 75 procent enbart använder sin tumme för att navigera.

 

Exempelvis blir det svårt att nå menyknappen som, tyvärr, nästan alltid placeras i den mest svårnådda platsen av dem alla: det övre vänstra hörnet.

Varför placeras menyknappen vanligtvis där uppe till vänster?
Varför placeras menyknappen vanligtvis där uppe till vänster?

Bild från Luke Wroblewski.

3. Sätt breakpoints efter innehåll

När man designar responsiva webbplatser finns inte lyxen, jämfört med en app, att enbart behöva tänka på ett fåtal skärmbredder. En webbplats layout ska vara optimal på allt från en iPhone 4 på 3,5 tum till en Dell-skärm på 27 tum. Mitt råd är att tänka likt Stephen Hay och att först designa för den minsta skärmbredden och sedan dra ut webbläsarfönstret. När det börjar se illa ut, lägg till en breakpoint, justera designen och upprepa.

På detta sätt ser innehållet alltid bra ut, oavsett vilken mobil enhet eller skärm man ser det på.

4. Bestäm grafisk profil med Style Tiles

Att arbeta Mobile First i ett webbprojekt innebär ofta att man bygger en responsiv webbplats. När då den grafiska profilen ska sättas, blir det orimligt vad gäller tid och budget att ta fram pixelperfekta skisser i Photoshop. För många varianter på för många vyer bränner ut Art Directors och pulvriserar budgetar. Prova istället att använda Samantha Warrens koncept, Style Tiles.

En style tile för Washington Post. Ett exempel på grafisk profil utan beroende av innehåll eller layout.

I min inspirationsföreläsning Myter, fakta och tips om Mobile First fläskar jag ut dessa fyra tips, men den innehåller också så mycket mer:

  • Hur en fungerande designprocess ser ut.
  • Vad bra typografi innebär.
  • Tidseffektivt sätt att testa.
  • Hur man designar formulär som konverterar.
  • Varför karuseller fortfarande är sämst.
  • Hur man lyckas med sin navigering.

From Business to Buttons 2016 – so far

Sara Doltz

We've presented seven speakers so far. There's still one more to come … and we also have more exciting stuff to reveal.

Since we launched the first speaker, Margaret Gould Stewart at Facebook, we've added six more names to the intense speakers list.

The biggest name is of course Al Gore, Environmentalist, former Vice President and Nobel Peace Prize winner! He will be the final speaker of the day on April 15th. He'll talk about the democratization of technology, and the potential of user involvement. He also identifies key opportunities charting a new digital society.

Other speakers are Abby Covert, independent Information Architect, Susan Weinschenk, author and Behavioural Scientist, Golden Krishna, Design Strategist at Google and Simon Bennett, Managing Principal at LASTing Benefits, and the wonderful Patricia Moore.

Be a workshop VIP

Soon – in late – we will present the workshops on the conference site. The four workshops will be held on April 14th and 16th. You can buy tickets to the workshops now, with your conference ticket. If you buy it in advance you’ll get to know all the workshops facilitators and topics a week before we go live on the conference site. You’ll be our VIP and get to pick your favourite workshop before all others.

Hurry up!

Just as in 2015, we expect to sell out the whole shebang. Last year we sold the very last ticket 30 days before the conference, so be sure to book your tickets as soon as possible! We will up the price on March 2 – after that we will only have a Lazy Bird price on offer.

The after-work starts at 5.00 PM and will be a special treat for you all. It’s still a secret, but we hope to share some more teasers on that soon.

Bygg rätt lösning!

Ingrid Domingues

Att bygga rätt lösning är utmaningen som heter duga. Här kommer 5 tips till utvecklare som vill påverka!

Att bygga systemet rätt är mycket av det som utvecklarens vardag handlar om, och som många av talarna på Swetugg fördjupade sig i. Det kan jag inte så mycket om, men att bygga rätt system är det som vi strateger på inUse jobbar med varje dag. Det var därför fokus när jag steg upp på scenen i veckan.

Vad är rätt system, tjänst, produkt, lösning? Jo, en lösning som:

  • skapar värde – 40 procent av beställare startar utvecklingsprojekt på magkänsla, 70 procent gör ingen systematisk uppföljning av vilket värde som den nya lösningen skapade. Genom att det ofta är oklart vilket värde man är ute efter så blir många lösningar lite skakiga. Det är därför vi tagit fram Effektstyrning och Effektkarta, som hjälpt många verksamheter.
  • Gör vardagen enklare – att underlätta för användaren är roligt. Jag berättade om mitt favoritexempel då jag bestämde mig för att köpa Kindle. Sagt och gjort, jag laddar ned programmet och samtidigt en bok. Börjar läsa och känner att det är toppen. Får samtidigt ett mejl från Amazon där de säger att det var problem med min betalning. Svettig rättar jag till det tills jag inser faktum: de gav mig boken! Detta kallas ”the moment of truth” och är alltså ett tillfälle då användaren har gjort lite fel (eller mycket:) ) och då vi som designers och utvecklare kan hjälpa henne. Och man får glada och mer trogna kunder. 
  • Förändrar beteenden – design vill påverka. Idag går vi alltmer till mer komplexa beteendeförändringar – från det mer enkla som exempelvis att köpa mer eller dela med sig till att värna naturen eller att konsumera alkohol på ett ansvarfullt sätt. 

Jag abslutade med att ge 5 tips till alla utvecklare. 5 tips som gör att de bättre kan förstå vad det är som är rätt lösning. För alla vill vi göra ett superbra jobb! De 5 tipsen är:

1. Skaffa koll på projekttyp
2. Kräv beskrivning av nyttan
3. Fråga varför
4. Kräv användningsetster där du får delta
5. Lyft problem direkt!

Var och en av dessa kommer att bli egna artiklar, följ med!

She will host From Business to Buttons 2016

Sara Doltz

We want April 15 to be a day of excitement. A day of learning, inspiration and of course: It has to be fun! That’s why we chose the extremely talented and funny Karin Adelsköld to host From Business to Buttons.

– I feel exited and happy! It’s a great line-up and I’m specially looking forward to Al Gore and Margaret Gould Stewart at the conference. In the case of Al Gore I want to know his take on inclusive design for citizens. With Facebook's Margaret Gould Stewart I’m curious to hear her thoughts on the future of social networks. A year ago Facebook were on a downfall but now they claimed the spot as an acknowledged news channel – that journey is amazing.

One web site a week

Karin Adelsköld started her career as a journalist in public service radio SR in the early 90’s. Her coverage and main focus was the Internet, since it was brand new.

– I remember that I did stories on newly launched web sites. On average one big web site was released every week in Sweden. It sounds insane now but back then I reported what content they had on their sites and if it was easy or hard to navigate.

More passion – less tech

In 2008 Karin started her very own site: Lilla Gumman, a project/blog about technology that had women as its target group. It was truly one of a kind when it started. She ran the project for 7 years trying to take focus away from technical specifications, lifting the perspective up to the user experience.

– I’ve always claimed that it’s about people and the social interaction – not technology itself. We wanted to shift focus to more passion and less technical specifications. That really shocked people when we started Lilla Gumman.

– Nowadays, no one would even think to question that the user experience is extremely important. 

Digitaldagen next

Besides being a free agent moderator Karin Adelsköld also has regular commitments as a journalist, stand-up comedian and she’s also involved in Digitaldagen in Östersund.

Don’t miss From Business to Buttons on April 15. 

Foto: Jessica Lund

Skriv rekordlångt på nätet, bli rekordläst!

Jonas Söderström

Fortfarande tror många att man ”måste skriva kort” på nätet för att människor inte orkar läsa långt på skärm. De borde titta på New York Times topplista över de mest engagerande artiklarna under 2015.

För året 2015 har New York Times mätt de 100 mest populära artiklarna under året på ett nytt sätt: man har räknat den totala tiden som läsare har interagerat med dem. Det är ett högst relevant mått – bättre än hur många som bara klickat på länken, till exempel – eftersom längre engagemangstid betyder fler annonsexponeringar och högre intäkter.

Jag har gått igenom de tio främsta och räknat antalet ord/bokstäver i varje text. Så här ser listan ut:

  1. No. 37: Big Wedding or Small? Quiz: The 36 Questions That Lead to Love: 4 323 tecken, 792 ord
  2. How One Stupid Tweet Blew Up Justine Sacco's Life: 24 215 tecken, 4 385 ord
  3. Inside Amazon: Wrestling Big Ideas in a Bruising Workplace: 35 467 tecken, 5 984 ord
  4. To Fall in Love With Anyone, Do This: 8 337 tecken, 1535 ord
  5. The Mixed-Up Brothers of Bogotá: 65 328 tecken, 11 489 ord
  6. South Carolina Officer Is Charged With Murder of Walter Scott: 7 053 tecken, 1 254 ord
  7. The Moral Bucket List: 11 619 tecken, 2 050 ord
  8. The Lonely Death of George Bell: 45 508 tecken, 8 075 ord
  9. 52 Places to Go in 2015: cirka 54 500 tecken, 8 900 ord
  10. My Own Life. Oliver Sacks on Learning He Has Terminal Cancer: 4 794 tecken, 888 ord

Vad kan man säga om detta? Kärlek och död är uppenbarligen viktiga ämnen. Bara en av tio är en typisk nyhet (nummer 6). Ett bidragande skäl till att den är mycket läst är förmodligen att den har över 4 000 kommentarer.

Men genomsnittslängden för de tio bästa artiklarna var alltså 26 114 tecken. Det är extremt långt för en text i media. Normalt brukar skribenter bli erbjudna att som max skriva 5 000 tecken – en femtedel så långt.

På listan ovan är det dessutom så att artikel 1 och 4 egentligen är samma story, uppdelad på två URL:ar – de publicerades samma dag och är länkade till varandra. Räknar man ihop dem får man istället topp 9. I och med det är bara en av de mest engagerande texterna kortare än 5 000 tecken. Bara två är kortare än 10 000 tecken.

Eftersom man mätt på kalenderår har listan en slagsida mot historier som publicerats tidigt på året. Men intressanta texter kan leva länge. Artikeln om Justine Saccos olyckliga tweet – nummer två på listan, över 24 000 tecken lång – publicerades i februari 2015. I december låg den på fjärde plats på NY Times trending-lista!

Att vi bara orkar läsa kort på nätet är helt enkelt inte sant. Om texterna är bra och engagerande läser vi gärna långt.

Så, medieföretag, här är ett framgångsrecept: försök inte konkurrera med 140 tecken. Vinnlägga er inte om att skriva kort. Vinnlägg er om att skriva bra.

PS: Vill du veta mer om att skriva för webben håller jag mycket uppskattade kurser i ämnet. Hör av dig till mig eller till Jane Murray om du är intresserad.

PPS: I ett kommande blogginlägg tar jag upp en annan myt missuppfattning om läsande på webben: ”vi läser i ett f-format mönster”.

PPPS: Jag håller också på att färdigställa en kraftigt uppdaterad utgåva av min bok ”Att skriva för webben är att skriva för publik”. Med den nya titeln ”Att skriva för digitala medier är att skriva för publik” kommer den att vara tillgänglig om någon månad.