Blogg


Tankar kring user experience, användbarhet och effektstyrning

Vi kommer aldrig designa vapen

Kjell Persson

Vi har inte en lista över uppdrag eller kunder som vi svartlistar. Inget är så svart eller vitt. Men går uppdragen emot hela vår värdegrund tackar vi nej – och där har du som konsult stor egen påverkan.

På inUse har vi en icke-dogmatisk värdegrund med avseende på vilken typ av uppdrag vi vill göra. Lönsamhet och långsiktig hållbarhet, och att göra skillnad är nyckelord för oss, de återspeglar också hur vi ser på oss själva som bolag. I ordet Hållbarhet lägger vi flera dimensioner, bland annat ett integrerat synsätt på alla intressenter runt en verksamhet. Intressenterna brukar ofta ställas upp enligt nedan:

  • investerare
  • medarbetare
  • partners
  • kunder
  • det omgivande samhället i det lilla och i det stora
  • miljön i det lilla och i det stora

Vi har inte en lista över uppdrag eller kunder som vi svartlistar. Verkligheten är mer mångfasetterad än så. Men får vi förfrågningar där Hållbarheten starkt urholkas av uppdraget eller uppdragsgivaren i någon eller flera av intressent-dimensionerna så blir det en seriös diskussion hos oss ur ett värdegrundsperspektiv innan vi går vidare med affärsmöjligheten.

Ett exempel då vi sa nej var till ett internationellt bolag som erbjöd SMS-lån. Vi på inUse kunde inte tänka oss att designa för att sänka trösklar så att fler ekonomiskt utsatta människor skulle ledas in i en ohållbar lånesituation. Conversion rate i det sammanhanget var entydigt ohållbart för oss.

Vi har genom åren jobbat direkt och indirekt med Försvaret. Skulle vi få frågan om att designa direkt dödande vapen, skulle vi säga nej som bolag. Däremot har vi jobbat med kontrollrum, ledningssystem och liknande lösningar för Försvaret, även om det inte är en stor del av vår verksamhet.

Fick vi frågan om att delta i designlösningar för fracking – en kritiserad metod för att utvinna fossila bränslen såsom naturgas – skulle vi säga nej.

För de flesta uppdrag (och runt de flesta bolag) kan man alltid lägga ett kritiskt raster ur ett Hållbarhetsperspektiv. Ta exemplet med poker på nätet. Är det i huvudsak underhållning eller är spelberoende så allvarligt att den negativa sidan blir dominerande? Gäller det alla aktörer eller bara några? På inUse jobbar vi inom spel på nätet med, enligt vårt sätt att se det, ansvarstagande verksamheter. Där ser vi att underhållsaspekten väger tyngst.

En viktig sak för våra konsulter på inUse är att de kan tacka nej till enskilda uppdrag baserat på sin egen värdegrund. Det kan gälla uppdrag i specifika branscher eller för enskilda uppdrag. Kanske kommer värderingsgrunden tydligt upp till ytan först där när det ställs på sin spets. För oss som arbetsgivare är det inget problem, utan tvärtom en del av det som gör inUse till ett värderingsstyrt bolag!

Låter det intressant? Just nu söker vi UX designer i Göteborg, Malmö men framförallt i Stockholm

Se upp för bygg-fällan

Sara Doltz

I oktober kommer Melissa Perri från New York till Sverige för att hålla workshop om Minimum Viable Product. Hon är grym på MVPs men vi gillar också hennes teorier om hur företag hamnar i The Build Trap.

Melissa Perri talar ofta om något som hon kallar för The Build Trap, byggfällan. En problematik som även vi på inUse har sett flera företag hamna i. Det börjar med en bra affärsidé från start – man utvecklar den och itererar för att sedan bygga något – en app, tjänst eller produkt, som man sedan släpper på marknaden. Men när släppet väl är gjort så slutar vi validera och stämma av och bara fortsätter bygga, bygga… och bygga.

Ingen stannar upp för att analysera om funktionerna verkligen är efterfrågade eller nödvändiga. Och efter ett tag är produkten/tjänsten fylld med funktioner som helt tar bort fokus från det egentliga syftet. Affärsidén är begravd bland funktioner som byggts utan att någon validering skett – byggfällan!

Hennes föreläsning från Lean UX NY 2015 på ämnet är en riktig godbit med tankeställare, lösningar och en mängd helt fantastiska GIF:ar. Spana in:

Vill du lära mer och vara med på Melissa Perri workshop i Sverige kan du gå in och anmäla dig till workshopen i Göteborg den 7 oktober eller i Malmö den 9 oktober. Workshopen i Stockholm är tyvärr redan slutsåld. Passa på att anmäla dig innan den 4 september så får din plats till lazy bird-pris. Efter det så höjer vi nämligen anmälningsavgiften.

Vilken är din 10 000-kronors fråga?

Jane Murray

Det finns alltid någon typ av förväntan när man ska på kurs eller konferens. Det kan vara förhoppningar på det man ska lära sig, önskan att lösa ett problem, bra nätverkande eller att helt enkelt bara få ett avbrott från den i övrigt inrutade vardagen. Men en fråga väger alltid tyngts för mig: Kommer det vara värt det?

Jag tycker att min tid är värdefull och så är jag absolut inte ensam om att känna. De som tycker att dygnet har för många timmar sitter i minoritet – inget snack om den saken.

Det har vi på inUse tagit fasta på. Varje kurs hos oss inleder kursledarna med att ställa det vi kallar för 10 000-kronors-frågan: Vilken utmaning eller fråga skulle du vilja ha svar på när kursen är slut?

Det vi letar efter är drivkraften som tagit dig till kursen. Det som skaver, det som du brottas med vid ditt skrivbord. Det som får dig att tänka två extra varv. Det är helt enkelt frågan du vill ha svar på som skulle kunna betala hela kursavgiften.

Vi har utbildat över 500 personer personer i Effektkartläggning och Användbarhet i praktiken. Vår 10 000-kronors fråga har vi ställt till alla kursdeltagare de senaste åren. Och alla har fått sitt svar i slutet av kursen. Är det någon som känner sig osäker  ger vi dem dessutom en hel timmes extra coaching med en av kursledarna för att förklara, utveckla och tillsammans jobba framåt. Vi tycker det är otroligt viktigt att de som går våra kurser är nöjda. Men detta är också ett sätt för oss att hålla oss uppdaterade. Vi lär oss av aktuella utmaningar både genom de uppdrag vi jobbar i som konsulter, men precis lika mycket lär vi oss av våra kursdeltagare.

En sak kan du dock vara säker på – vi kommer att göra allt för att du ska få svar på din stora utmaning. Får du inte det har vi inte gjort vårt jobb.

UX fick användarna att omfamna Quizkampen

Sara Doltz

– UX är helt avgörande och det område som vi lägger störst stolthet vid, menar Kalle Landin, en av skaparna bakom Quizkampen.

Den 17 september är det dags för inUse UX Award. Inom kort presenterar vi de 10 bidragen som gått vidare till finalen. Men redan nu kan vi stolt presentera kvällens två talare: Maria Gustafsson och Kalle Landin.

UX-filosofi

I början av 2012 tog Kalle Landin och tre vänner steget, de sa upp sig från sina jobb och grundade FEO Media. Ett halvår senare släppte bolaget appen Quizkampen. Snabbt fick spelet en miljonpublik i Sverige och idag har det över 55 miljon användare.

På inUse UX Award kommer Kalle Landin att prata om bolaget långa resa och deras filosofi kring användarupplevelsen samt vilka faktorer som skapat Quizkampens framgång.

Hur viktigt är UX i er nisch?
– Det är helt avgörande. UX är det område som vi lägger störst stolthet vid. Det är vår övertygelse att det var just vårt UX-tänk som vann kampen mot de andra apparna som poppade upp efter att vi lanserat Quizkampen, berättar Kalle.

Från 4 till 40 anställda

Kalle Landin valde själv interaktionsdesign som master på Chalmers och har alltid varit väldigt intresserad hur man kan förbättra, förenkla och förtydliga flöden.

När Quizkampen först släpptes var man bara fyra personer som skulle hantera en snabbt växande miljonpublik med allt vad det innebar gällande tekniska problem, support och media. Mitt i allt detta satsade man också på att expandera till nya länder och plattformar.

Kalle Landin på FEO Media

­­– Först när Quizkampen slog ordentligt i Tyskland kunde vi expandera till det bolag på 40 personer som vi är idag. Arbetet att leda ett IT-bolag på 40 personer skiljer sig ganska mycket från att sitta fyra killar i en lägenhet och jobba nätterna igenom. Och vi är väldigt stolta att vi lyckats göra det så bra, helt utan investerare, berättar Kalle.

Om du får ge ett råd till någon som sitter med en juste idé till ett spel – vad ska hen tänka på?
– På ett eller annat sätt måste du få tag i en bra kodare. Om du inte kan koda själv – försök att liera dig med någon som kan. Nummer två är Tid. Att få till bra UX kräver tid, kärlek och gärna många iterationer. Så var beredd att avsätta väldigt mycket tid och att jobba hårt för att komma hela vägen i mål. Det är lätt att luras att något är enkelt att realisera för att det ser enkelt ut för slutanvändaren, men Quizkampen tog oss nästan ett år att implementera. 

Vill du veta mer om Quizkampens resa och lyssna till Kalle Landins föreläsning? På inUse UX Award har du chansen. Då får du dessutom vara med och hylla Sveriges bästa användarupplevelse – bara en sådan sak. Boka din plats innan torsdag den 20 augusti till early bird-pris.