3D det nya ”svarta” inom UI?

Mijo Balic

3D film har ju vuxit sig stort både i biografsalongen och har börjat leta sig in i hemmen. Däremot har 3D trenden inte ännu haft samma genombrott inom gränssnittsdesign även om det tidigare har gjorts intressanta försök.

Bump Top är ett intressant exempel från 2006

http://www.youtube.com/watch?v=M0ODskdEPnQ

I grunden är det en 3D desktop och utvecklades fram till 2010 utan att få ett riktigt genombrott. 2010 köpte Google Bump Top och ryktena säger att det kommer att dyka upp i en Androidtablet nära dig snart.

Med tanke på Googles köp av Bump Top så kan vi nog räkna med fler 3D gränssnitt framöver. Här är två nya intressanta exempel som spär på denna ”trendspaning”:

Först ett exempel från mobilvärlden;

http://www.youtube.com/watch?v=US1HBQmZJgA

Spring Zen som i grunden är en 3D scen där du byter plats/vinkel beroende på om du rör dig till vänster eller höger i dina startskärmar på din Androidmobil. Det hela är både snyggt och subtilt samtidigt som det ger användaren en känsla av var den befinner sig bland startskärmarna.

Det andra exemplet är från tabletvärlden och är en vidareutveckling av Jeff Hans experiment med wii (3:20 in i filmen).

http://www.youtube.com/watch?v=bBQQEcfkHoE

I detta fall använder man ipad2:ans kamera för att hålla koll på var användarens huvud befinner sig. Effekten är slående och frågan är hur man nu kan använda sig av denna typ av teknik i UI sammanhang.

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Jesper Bylund

    3D är en kul gimmick och ett jättebra sätt för hårdvarutillverkare att fortsätta deras traditionella affärsstrategi med att peka på "grafik" och säga att deras hårdvara är bäst.

    Men jag tycker dom missar poängen katastrofalt. GUI måste förenkla arbstrakta element för att göra dom lättförstådda och manipulerbara för användare.

    3D kräver mer ansträngning från användaren för att tolka informationen. Det ger visserligen intressanta möjligheter till metaforer då 3D har konnotationer som 2D aldrig kan uppnå. Men när 3D verkligen börjar bli effektivt är det inte längre en förenkling av ett abstrakt verktyg vi ser utan snarare en simulator (se haptic user interfaces).

    Kort sagt, 3D kräver för mkt av användaren för att vara ett bättre alternativ än 2D. Kommer det hindra hårdvarutillverkarna från att använda 3D "bara för att det går"? Nej. Dom kommer göra det. Och vi kommer spendera 10 år till med att förklara för våra föräldrar hur saker fungerar och inte fungerar...

  • Mijo Balic

    Håller med dig om att hårdvarutillverkare driver på 3D-utvecklingen för att få avsättning för sin hårdvara. Du har också till viss del rätt i att 3D kräver mer ansträngning av användaren speciellt när det ska projiceras på en 2D yta för en användare som sitter på en stol och har en mus i handen. Det intressanta är ju utvecklingen inom hårdvara som vi bär med oss och manipulerar direkt och fysiskt. I den användningssituationen behöver inte 3D vara "svårare" utan tvärtom mer intuitivt och lättarbetat eftersom vi användare lever i en 3D-värld och är vana att manipulera den (fysiskt). Det riktigt stora problemet med 3D är när vi visar det på en 2D yta och måste manipulera den indirekt.

    En annan aspekt som jag tycker är intressant är att kunna öka användarens upplevelse av att använda ett gränssnitt. Spring Zen tycker jag är ett bra exempel på detta.

    Till sist så är det naturligtvis så att 3D i sig inte behöver vara något bra i sig. Tvärt om det öppnar sig ännu fler möjligheter att skapa saker som "aldrig borde byggts åt människor". Därför är det viktigt att interaktionsdesigners är med och förstår risker/möjligheter med detta "nya" material. Så vi kan vara med att utforma framtidens saker som människor älskar att använda!

  • Roger Andersson Reimer

    3D har bubblat där i bakgrunden ett bra tag nu. Egentligen finns det inte så många fler riktigt vassa exempel idag jämfört med 2008 då jag och några kollegor på TAT satte ihop det här papret:

    http://rogr.se/3d_in_mobile_uis/3D%20Interfaces%20for%20Mobile%20Phones_public_20080529.pdf

    Summering: "We have found that there are three major aspects of 3D that can be utilized in the design of applications and UIs: • Flexible Information Visualization • Naturalized Interaction • Visual Style & Feedback"