91 000 svenskar på Twitter får stort genomslag

Pelle Sten

Twitter är i dag bra för opinionsbildande arbete, mindre bra för att erbjuda kundtjänstservice. Det var en av slutsatserna i Hampus Brynolfs folkräkning på Twitter som han gjorde åt Intellecta Corporate. Det generella rådet till företag blir alltså att använda tjänsten för att påverka bilden av företaget och dess tjänster.

Genomslaget för det som sägs på Twitter är jämförelsevis mycket stort i förhållande till Facebook. Det finns en större hävstångseffekt i Twitter. Detta beror bland annat på att en stor andel av de aktiva twittrarna själva är opinionsbildare; bland annat journalister och politiker.

Jag undrar om inte det också beror på att det är just ett mindre forum och dels att det finns fler inbyggda funktioner för viral spridning av budskap. Samtidigt har Twitter och andra öppna sociala nätverk en automatisk hög ranking i Google och andra sökmotorer vilket gör det till ett intressant verktyg för marknadsförare och opinionsbildare.

Men märk väl att detta inte var en mätning av räckvidden för mediet, enbart en mätning av aktiviteten.

Antalet svenskar som twittrar Bild från Jesper Bylund (som inte räknades eftersom han twittrar på engelska).

Detta kan vara bra att hålla i huvudet när vi betänker siffrorna som Hampus Brynolf presenterade.

  • Det finns i dag ungefär 11 000 aktiva twittrare som skriver på svenska som skriver minst en tweet om dagen.
  • Antalet svenskar som kan anses befinna sig på Twitter är cirka 36 000. Det är twittrare som har skrivit minst ett inlägg den senaste månaden.
  • Sammanlagt finns det ungefär 91 000 svenskar registrerade på tjänsten.
  • På Facebook loggar varje dag ungefär 3 miljoner svenskar in varje dag. Det forumet är bättre än Twitter som kundtjänstkanal för företag.

Om twitter ska växa tror Hampus Brynolf att det behövs fler kluster av människor som är intresserade av annat än teknik och politik.

Det är en förhållandevis liten grupp som står för majoriteten av aktiviteten.

  • 6 procent av svenskarna står för ungefär 68 procent av aktiviteten.
  • Samtidigt är det hela 70 procent som står för bara 6 procent av aktiviten.
  • Den största gruppen (cirka 20 000) twitteranvändare följer och följs av färre än 10 personer.
  • De flesta följer lika många som de följs av.

När fick Twitter sitt stora genombrott. I januari 2009. Det berodde inte enbart på media eftersom de börjar skriva som mest först efter det. I maj 2010 var antalet som slutade skriva fler än de som nyregistrerade sig. Genomslaget i media fortsätter däremot öka samtidigt som antalet som slutar twittra ökar.

@henrikelmer var den första svensken att hoppa av från Twitter i november 2006.

Den som har skrivit flest inlägg av de som inte följs av någon har skrivit fyrahundra inlägg.

Majoriteten av de som bara har skrivit ett enda inlägg har skrivit ”Testar Twitter”, vilket tyder på att det är en hög tröskel för att komma igång på tjänsten. Det är svårt att hitta relevanta svenska diskussioner och följare. 36 procent av de räknade har bara skrivit 0–10 inlägg.

Det var enbart personer som skrev något inlägg på svenska som räknades. Mätningen gjordes genom att Hampus Brynolf lade in sitt eget konto tillsammans med några andra svenskars i systemet. Systemet kollade sedan på varje användare och konstaterade huruvida de skrev på svenska eller inte. Om användaren skrev på svenska hämtade systemet in alla konton som följdes och följde användaren. Därefter upprepades proceduren. Ungefär en miljon konton klassificerades på det här sättet.

För gränsfallen tog Hampus Brynolf hjälp av mig och andra som manuellt gick igenom konton och godkände eller flaggade dem. Varje konto kontrollerades minst två gånger i den crowdsourcade metoden.

Felkällorna i undersökningen är dels slutna konton, dels kluster av användare som inte följer någon utanför den egna gruppen.

Data samlades in i december 2010 och analysen gjordes januari 2011.

Läs hela rapporten i pdf-format.

Lyssna på seminariet Twittercensus 2010 by inUse Consulting

Se presentationen

Lämna en kommentar

12 kommentarer

  • Tweets that mention 91 000 svenskar på Twitter får

    [...] This post was mentioned on Twitter by Pelle Sten, Pelle Sten, Pelle Sten, hampus brynolf, Kristian Ekfors and others. Kristian Ekfors said: RT @inUse_swe: 91 000 svenskar på Twitter får stort genomslag http://bit.ly/gbFOUF #twittercensus [...]

  • axplock med banker och bättre design 2011-02-03 |

    [...] 91 000 svenskar på Twitter får stort genomslag | inUseful I morse var jag på seminarium hos Intellecta där Hampus Brynolf har gjort ett bra jobb med [...]

  • Sammanfattning av frukostseminariet på Intellecta

    [...] mer om Twittercensus på Intellecta, Dagens Media, Resumé, Feber, Inuseful och missa inte intervjun som Fredrik gjort med Hampus till InternetWorld. Jag bifogar Hampus [...]

  • Twitter, bara en pusselbit | Motviktigt

    [...] som gjort mätningen utgår jag från att det dyker upp lite mer detaljer snart. Här finns bland annat en ljudinspelning från ett seminarium som behandlar [...]

  • Hur många svenskar finns på Twitter? – Twitt

    [...] som skrivit om Twittercensus: Johan Groth – gogab Pelle Sten – inuse.se Hans Kullin – Media Culpa Twittercensus live View more presentations from Intellecta [...]

  • Svenska twittrare, Reagan och Borg – här är

    [...] 35 st BokmärkenGrafik relaunches « magCulture.com/blog91 000 svenskar på Twitter får stort genomslag « inUsefulResumé: Första svenska folkräkningen – på TwitterThe Daily: It's a Second-Rate iPad [...]

  • Bloggens hittills mest upprörda diskussion och Twi

    [...] med anledning av att ingen riktigt vet hur utbrett det här hajpade fenomenet är. (Här finns en sammanfattning.) Jag twittrar själv och kunde konstatera att jag tillhör de blott 11 000 svenskar som skriver [...]

  • Veckan som gick – vecka 5 « Same Same

    [...] Sverige? Om vi ska gå efter volym – inte särskilt viktigt. Den ambitiösa folkräkningen av Hampus Brynolf möttes först av stor beundran och många glada tillrop, men exempelvis Niclas Strandh och David [...]

  • Länkkärlek, vecka 6 | Media Evolution

    [...] 91 000 svenskar på Twitter får stort genomslag [beteende] Förra veckan presenterades en undersökning av hur mikrobloggtjänsten Twitter används i Sverige. Vi är inte särskilt många användare, ännu färre av oss är särskilt aktiva, men vi är väldigt bra på att sprida information på och utanför internet. Pelle Sten på inUse var på presentationen av rapporten och bloggade om det. Helene Alfvegren var också där och snappade upp en bra konklusion att ha i bakhuvudet när vi väljer vad vi kommunicerar i vilken kanal: "Företag bör vara där kunderna är. På Facebook. Men tyckarna finns på Twitter." [...]

  • Twitter i Sverige | Socialwebb.se

    [...] med en nypa salt, får man ytterligare underlag att avgöra. Jag rekommenderar också att läsa 91 00 svenskar på twitter på Inuseful.se, för ännu mer [...]

  • Twittercensus « Twittercensus

    [...] [uppdaterat] Inspelningen fungerade dåligt. Men @pelles gjorde en hjälteinsats och spelade in seminariet. Lyssna på hans blogg. [...]

  • Twitter i Sverige - Webbevakningsbloggen - Webbeva

    [...] med en nypa salt, får man ytterligare underlag att avgöra. Jag rekommenderar också att läsa 91 00 svenskar på twitter på Inuseful.se, för ännu mer [...]