Finalist 5: SJ:s nya mobilapp

Ola Nilsson

SJ tog hjälp av kunderna för att få till en riktigt bra ny app. Det tog dem hela vägen till final i inUse Award.
– Vi har tagit fram vad vi vill förbättra – med kunderna, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala kanaler.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

SJ hade skaffat en reponsiv sajt med många bra funktioner. Men man ville trots det ha en mobilapp. För att kunna göra det ännu bättre för resenärerna.

– Vi har jobbat under en ganska lång tid med insikter om att våra kunder blir mer och mer digitala, och att de vill ha bra digitala upplevelser före, under och efter resan, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala kanaler.

– Vi såg, ingen stor överraskning men i alla fall, att kunderna är mer och mer mobila, vi behöver bli starkare i den mobila världen. Vi har dels skapat en responsiv sajt men vi vill också ha en mobil app som kan nyttja fler funktioner som bland annat att identifiera utifrån position. Man kan erbjuda mer unika personliga funktioner, som exmpelvis tredjepartsfunktioner, som Apple wallet.

Så man tog in vad som önskades, och utvecklade en app. Som föll inUse Award-juryn i smaken. 

Äntligen ett enkelt sätt att köpa och visa upp biljetter i mobilen, vilket ger ytterligare en fördel för ett hållbart resande. 

Så motiverades finalplatsen för den nya SJ-appen. Och det är fler som är positiva.

– Vi har fått jättefin respons från våra kunder, från att ha haft en ganska gammal mobilapp till att ha en som folk verkligen uppskattar, som de verkligen använder, säger Jenny Gejke.

– Vi ser en enorm försäljningsökning i den kanalen, vi ökar försäljningen i appen varje vecka, och vi börjar vänja oss vid fyra och fem i betyg, säger Gejke och skrattar.

Efter att ha frågat kunderna vad de ville ha, har man testat löpande.

– Innan vi lanserade så hade vi en testapp ute bland kunder, justerade ganska mycket under vägen, innan första versionen kom i mars.

– Sen har vi haft förmånen att löpande hantera feedback, och kontinuerligt byggt på och förbättrat. Kunderna har märkt det och blir än mer positiva.

Så SJ har all anledning att komma på Prisutdelningsfesten den 20 oktober i Stockholm. Glöm inte att anmäla dig, du också!

Vi kommer fortsätta presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se.  

Juryn för inUse Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Ilias Bennani

    Som jag har förstått det så kan en betydande del av SJ's kunder, som tidigare bokade biljetter på webben och i appen, inte längre göra det. Detta då SJ den här gången tyvärr missat allt vad accessibility heter. Detta gäller såväl webben som i appen. Dessa kunder är nu hänvisade till telefonbeställningen viket även innebär ett något högre biljettpris. Här syftar jag inte enbart på några hundra kunder med mycket speciella behov. Gruppen som berörs är relativt stor och saknar dessutom ofta tillgång till egen bil.

    Mot den bakgrunden är det synnerligen överraskande att InUse, som torde vara ett av de skickligaste UX-företagen i Sverige och som mig veterligen har medarbetare med mycket god kunskap kring tillgänglighet, nominerar SJ till detta fina pris.

    Förhoppningsvis har jag missat något vad gäller just den här nomineringen. Upplys mig gärna i så fall.

  • Jonas Söderström

    Hej Ilias!

    Tack för att du belyser detta oerhört viktiga område! Jo, vi har förstått att appen har brister i tillgängligheten. Men vi har fått klara besked från SJ om att de jobbar med att förbättra den. De har utlovat att appen redan innan årets slut kommer att vara mer tillgänglig.

    Jag vill gärna understryka att ingen av de produkter eller tjänster som nomineras till priset och som väljs ut som tävlande är helt perfekta. En del kan ha brister i till exempel informationsarkitektur, hos några andra kan man kanske sätta frågetecken för affärsmodellen, och i något fall kan de ha brister i tillgänglighet. Vi har ändå bedömt att de utvalda har kvaliteter som gör att de är värda att uppmärksamma. (Den dag det finns tio helt felfria bidrag att skicka till final har vi verkligen anledning att fira!!)

    Men: när vi utser vinnarna väger vi naturligtvis in även de eventuella brister som finns.

    Vi har också sett att de som inte kan använda appen under tiden har fått tillgång en särskild telefonbeställning där de kan köpa SJ-biljetter till det lägre app- och webb-priset. Självklart ingen långsiktigt hållbar lösning, men de slipper i alla fall betala det högre priset medan jobbet pågår.

  • Per Olof Arnäs

    ...men man kan fortfarande inte välja en framlängesplats. Snart 2017.

    https://storify.com/perarn/storyn-om-framlangesbokning-pa-sj