Heja SJ:s UX-team!

Sara Doltz

Gud hör bön. Eller SJ:s UX:are hör i alla fall en illamående resenärs önskemål om att kunna boka plats i färdriktningen. Äntligen!

För väldigt längesedan, i oktober 2015, skrev jag blogginlägget Om att kräkas på SJ. Det handlade om att SJ inte hade specificerat så att man kunde göra valet: Sittplats i tågets färdriktning. Och skulle man ha en plats i tågets färdriktning fick man testa sig fram, något som ibland tog en kvart för mig.

Jag mår nämligen så fruktansvärt illa när jag åker tåg, eller bil – eller nuförtiden även buss (en stilla undran, har detta med åldern att göra? Blir det värre. Vad är näst – cykel?)

Nåväl, nya tider är här. SJ har sedan en tid tillbaka gjort om sin sajt och bokning. Ett rejält lyft anser jag. Startsidan är betydligt enklare att hantera. När det kommer till att boka X2000, och snabbtågen som jag reser med mellan Stockholm–Göteborg eller Stockholm–Malmö, får man numera direkt upp en tydlig vagnskiss där det går att trycka på sätet man önskar. Systemet är uppdaterat och jag ser de lediga platserna som är gröna, med en tydlig skillnad mot upptagna – som är grå. Även färdriktning är utskrivet, nästan som en rubrik och går inte att missa. En liten detalj i en förbättrad helhet, som gör stor skillnad för mig. Heja alla i SJ:s UX-team och tack.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Johanna Strömberg

    Håller med, heja heja! Min favoritfeature är dock att det numera går att se vid vilket läge på stationen jag ska stå för att vara närmast min sittplats (gäller nog bara på vissa sträckor än och endast snabbtågen). Hur många gånger har man inte lyckats gå åt helt fel håll på perrongen för att man trodde att ens vagn skulle stanna vid ena änden, när den i själva verket stannar i den andra änden!?