iPhones betydelse för mobilbranschen - och Apples chanser


28 april, 2008

Iphone_shapeshift Ja, iPhone är snygg, bla bla bla, men vad betyder den för mobilindustrin, och för mobilanvändandet, egentligen?

Rapporten The Apple iPhone: Successes and Challenges for the Mobile Industry från Rubicon Consulting är läsvärd. Den tar avstamp i gedigen research: intervjuer med 460 iPhone-användare i USA. Men perspektivet är den strategiska designen. I den finns rubriker som Can Apple reach beyond its early adopters?, What the iPhone means to competitors och Changes to watch for.

Det där sista är intressant, eftersom det ryktas att en iPhone 2 kan dyka upp när som helst.

I Who can beat iPhone 2.0? listar bloggen Counternotions "what [Apple] uniquely brings to the battle field". Bland de 10 punkterna finns Ecosystem och Depth. Mest i förbigående nämns 3G. (Det har ju visat sig att användarna är mer nöjda med, och surfar mer, med sina tekniskt-teoretiskt underlägsna 2G-iPhones än de flesta användare gör med 3G-lurar.)

Missa inte att läsa kommentarerna under blogginlägget också.

Båda är bra komplement till inuse rapport "So... does the iPhone live up to it's hype?"

/Jonas Söderström

Foto: Shapeshift / Flickr under en CreativeCommons-licens.

Lämna en kommentar