Kortläsare håller dig kort


13 november, 2008

Vad skulle du göra om du hade en pryl som du var tvungen att använda flera gånger i veckan, som inte funkade var tredje gång? Med största sannolikhet skulle du lämna tillbaks den till butiken, för att få pengarna tillbaks, eller leta efter en bättre modell, som alltid funkade!


Kortlasare2 En sådan sak visar sig vara en vardagspryl: läsare för kortbetalning är så dåligt utformade att man lyckas endast i 66% av fallen.

Kristina Ekstrand och Petra Tarnow från Göteborgs Tekniska Gymnasium observerade 80 personer som genomförde köp med hjälp av 4 olika konfigurationer av kortterminalen. inUse hjälpte dem läga upp arbetet och analysen.

Ett stort problem är förstås att kortläsarna är så olika, trots att de är till för exakt samma sak. Detta bidrar till felfrekvensen, eftersom man som användare inte vet vilken lösning som gäller just denna gång.

Tänk dig själv att varje gång du ska köra bil sitter kopplingen på ett av tre ställen...

Många användare har en ”repertoar” av troliga sätt att dra kortet som de snabbt provar sig igenom, andra är mer osäkra och provar sig slumpvis fram.

I den begränsade undersökningen kunde vi se ett tydligt mönster - det är mest naturligt att vända magnetremsan in mot terminalen - instruktioner i form av lappar eller bilder hjälper inte.

Med ett större underlag skulle man definitivt kunna ge tillverkare av kortläsare tydliga riktlinjer.

Frågan som man kan ställa sig är varför vi tillåter dålig design förpesta vår vardag, samtidigt som vi ständigt letar efter nya och fräcka designupplevelser, interaktiva, såväl som fysiska? Jag tycker att alla tjänster och saker ska utformas så att de hjälper oss att lyckas! Ett samhälle där alla offentliga och vardagliga tjänster och prylar är anpassade till människans sätt att se, tänka, komma ihåg och röra sig.

Tycker du detsamma?

/Ingrid Domingues

Uppdatering: GP skriver om detta i dagens tidning.

5 kommentarer

  • flix

    Anledning till att vi accepterar det är att vi inte har något val. Man måste handla mjölk, och det är ju tyvärr inte så att man kan koppla in sin egen, medhavda kortläsare på konsum. Det är en enkel pryl. De har väldigt få funktioner. Hur svårt kan det vara? Men de suger. Allihop!

  • Urban

    Jag håller med er fullständigt. Det är skamligt att detta får fortgå. Själv känner jag mig ofta dum som konsument när jag inte klarar av att göra något så enkelt som att betala... Uppmärksamma gärna fler problem av detta slag! Vad roligt att två gymnasieungdomar har hjälpt till, det ger en hopp på dagens ungdom trots allt.

  • Carita

    Jag har funderat lite på det där, det är ju egentligen märkligt att inte tillverkande företag lägger mer vikt på att göra användbara prylar. Det borde ju rimligtvis vara en konkurrensfördel, att ha den prylen som kunderna tycker att det är enklast att använda. Vi har ett system som är hopplöst, med flytande menyer som alltid är i vägen, menyvalen Arkiv, Redigera osv är borttagna och funktionerna flyttade till dessa flytande menyer. Jag ifrågasatte varför det var på detta viset eftersom människor tycker att det är krångligt att använda systemet. Svaret blev - vi vill inte vara som alla andra...

  • Ilias

    På Komsum i Farsta C har de installerat kassor där vi kunder själva ska hantera hela betalningen. Om du ska betala med kort så ska du dels knappa på en "vanlig" pekskärm, men även knappa lite extra på själva kortterminalen. Jag misslyckas varje gång. Åk gärna ut dit och ta er en titt.

  • Marie

    Jag har själv fått utbrott på de här kortläsarna och snudd på låtit varorna ligga och gå ut ur butiken. Jag arbetar med manualer, information och användarvänlighet så jag ser med glädje fram mot att detta system förbättras. Man skall ju inte dra sig för att gå till en viss butik för att betalningssystemet är så urbota krångligt att det inte går att använda. Ett alternativ skulle kanske vara att man helt enkelt lägger kortet på en "avläsare" så kan den själv läsa av informationen på kortet. Då slipper man felvända kort, kort som dras för snabbt/långsamt etc. etc.

Lämna en kommentar