Mer djup i designlösningarna! Tankar om Z-dimensionen

Johan Berndtsson

Förra veckan höll jag och en kollega ett inspirationsseminarium hos en kund. Vi pratade om nyttan med effektkartor, den exploderande webben, och - det som jag tänkte skriva lite om här - några tankar som vi har kring att använda Z-dimensionen mer i våra användargränssnitt. 

Dale Herigstad

Dale Herigstad

Pratet om Z-dimensionen var baserat på ett blixtanförande som jag höll på vår senaste interna inUse-konferens. Jag var då, och är fortfarande, mycket inspirerad av Dale Herigstads föredrag på Media Evolution i höstas. Dale har bland annat jobbat med användargränssnittet som Tom Cruise använder i Minority Report. Men kanske mer intressant - eller i alla fall mer praktiskt tillämpbart i dagsläget - han har också jobbat mycket med TV-grafik och interaktiv TV i USA. I hans föredrag så visade han bland annat exempel på hur man t.ex. i fotbollsmatcher "zoomar ut" i flera lager för att t.ex. visa laguppställningar, ligatabeller etc. när det är spelavbrott. När det drar ihop sig för spel igen zoomar man tillbaka in på själva matchen.

Det här fick mig att börja fundera. Tankarna på Zooming User Interfaces (ZUI) har så klart funnits länge. Kartapplikationer är väl den mest självklara tillämpningen och där man kommit längst. Prezi är ett annat bra exempel, även om det verkar vara många åhörare som blir lätt åksjuka efter presentatior med många kameraåkningar.

Men. Vad kan man göra i våra "vanliga" användargränssnitt? Det borde gå att hitta vardagstillämpningar, där man, utan att det bara blir en gimmick, kan använda detta för att ge användaren en bra känsla av överblick, kontroll och sammanhang.

En självklar tillämpning borde vara inom datavisualisering, särskilt nu när stora datamängder fått ett eget buzzword, Big Data. När jag t.ex. kollar besöksstatistiken i Google Analytics eller i Facebook Insights, och klickar på den lilla grafen för att se mer detaljer - varför zoomar då inte gränssnittet in med en mjuk animering så att jag ser mer detaljer, men utan att ta upp hela skärmen (jag vill fortfarande se sammanhanget utanför grafen)?

Man kan också tänka sig att webbplatser kan samla t.ex. viktig kontaktinformation, eller hjälpfunktionalitet, i ett "utzoomat" läge som användaren kommer åt oavsett var hon är på sajten.

Anyway. Vad tror du om Z-dimensionen? Visst borde vi kunna dra stor nytta av att tänka mer på animeringar och djup när vi designar - utan att det för den sakens skull bara blir en gimmick?

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Mats Berglind

    Kul! Det jag direkt tänker på är när man dubbelklickar en fil i MacOS och en kort animering indikerar att den nu öppnas (eller kanske zoomas in). Jag tror även det kan användas från olika dashboard-miljöer för att, på liknande MacOS sätt, indikera att det är från en viss del av dashboarden jag zoomas in från. Sedan har jag en annan tanke som är liknande och det är att snarare kunna visa mer eller mindre (med hjälp av rullhjulet på en mus). Dvs. om du tittar igenom ex. dina Google glasögon eller in i en augmented reality värld genom din mobil - ska du kunna få fram mer data om din omgivning genom att rulla hjulet nedåt och augmented reality världen fylls då av mer information, mer detaljer. Rullar du tillbaka hjulet så minskar informationsmängden. Mer Minority report gränssnitt :-)

  • Johan Berndtsson

    Hade jag kunnat klicka "gilla" på din kommentar Mats, så hade jag gjort det. =)

  • Demo: Z-dimensionen på telia.se « inUseful

    [...] dagen skrev jag om några tankar om Z-dimensione, och om att använda ”djup” när vi designar system. För att testa hur man skulle kunna omsätta detta i en verklig lösning testade vi att använda [...]

  • Att tänka mer i Z-dimensionen

    [...] och idéer från Inuseful om hur man kan använda sig av Z-dimensionen, tredje dimensionen eller helt enkelt ”djupet” i vardagliga tillämpningar på webben. [...]