Mina 6 felsteg som konsult – och hur du undviker dem

Boris Kehr

Det kanske bästa sättet att bli bättre är att lära sig av sina misstag. Riktigt stora misstag gör man bara en gång. Men det är plågsamt och orsakar massa ångest, panikattacker och kan i värsta fall kosta jobbet. Det näst bästa är att lära sig av andras misstag. Inte lika effektivt men definitivt mer skonsamt för själen. Här är ett axplock av mina egna misstag och sätt att förebygga dem. 

Tacka ja till allt

Som ny konsult eller frilansare vill man väldigt gärna visa vad man går för. Man är full av entusiasm och energi, redo att ta världen med storm. Man kastar sig över första bästa uppdrag och svara “det fixar jag” på varje förfrågan som dyker upp. Men du kanske inte heller vågar säga nej eftersom du är ny, junior eller vill vara snäll mot personen som frågar. Snart sitter du med hundra puckar som ska vara klara samtidigt, jobbar kvällar och helger utan att få betalt och förväntas leverera mycket mer än vad som var sagt från början. Så väga säga nej om du inte kan, hinner eller vet att det du gör har högre prio än den nya förfrågan. Är det många bollar samtidigt och svårt att prioritera, fråga en projektledare om hjälp. 

Inte känna dig själv

Självinsikt är en lurig grej, många tror sig ha stenkoll på sig själv. Ändå snubblar man på samma stenar gång på gång. Så gör en SWOT-analys på dig själv. Lista dina styrkor, svagheter och de misstag du ofta gör samt var du vill och behöver förbättras. Nu tänker jag inte bara på dina yrkesfärdigheter utan även hur man funkar som person. Gillar man jobba själv eller i team, styrt eller med stor frihet, är man bra att leverera i tid eller är man alltid ute i sista sekund?

Med bra självinsikt kan du vara mycket mer observant och redan på håll se eventuella riskfaktorer som kan ställa till det för dig. 

En mindre uppenbarelse för mig var boken Omgiven av idioter. Den satte verkligen fingret på hur jag funkar som person. Har du inte läst eller hört talas om den så pratar den om fyra personlighetstyper beskrivna i färger: Röd som är handlingskraftig men lite burdus. Gul; kreativ men lite ofokuserad. Grön som är social men konfliktundvikande samt Blå som är noggrann men lite stel. Man kan ha drag av flera färger men det är oftast en som är dominerade. Jag kan verkligen rekommendera boken både för självinsikten men också samspelet med andra. Som ett exempel ska du tänka annorlunda när du presentera ett designförslag för en chef som är röd jämfört för en som är blå. Den röda vill ha ett kort, effektivt möte där du går rakt på det viktigaste. Den blå kräver fakta, detaljer och noggrann planering. 

Skit i processer

Om du redan gjort din SWOT-analys så vet du redan hur du vill jobba. Behöver du bolla och brainstorma mycket för att komma igång? Avsätt då extra tid i början av projektet. Är du väldigt noggrann och vill att varje pixel ska vara korrekt? Ja, då behöver du se till det finns utrymme innan slutleveransen. Din process ska gärna vara flexibel så att den funkar med företagets, kollegors eller kundens arbetssätt. Delar du upp ditt arbete i delar blir det också lättare att tidsuppskatta. Det blir också lättare att förklara för kunden hur designprocessen funkar, varför saker tar tid och kostar som de gör. Design är inte en mystisk svart låda där man trollar fram idéer och skisser utan en process – precis som vilken annan. 

Dålig magkänsla

Denna punkt har en del gemensamt med att inte tacka ja till allt. Men här ska det vara saker som från början känns helt rätt men som sakta börjar glida åt ett annat håll. Det uppstår en osäkerhet som bara växer och växer och till slut känns det som att springa i dimma. Och då gäller det att lyssna på signaler som nästan alltid finns där. Våga säga ifrån om något känns fel. Du behöver inte komma med en lösning om du inte har en, bara att lyfta problemet är ett steg åt rätt håll. 

Säg till direkt om det uppstår stora problem som leder till att saker blir försenade, inte funkar som tänkt etc. Hitta en lösning tillsammans med kunden, chefen eller kollegan istället för att hoppas att allt löser sig magiskt i sista sekunden. Är du ärlig och transparent kan du kräva samma sak från andra.

Slarva när du närmar dig slutspurten

Sist men absolut inte minst. Det långa projektet leder mot sitt slut. Det enda som återstår är att maila iväg allt. Skicka. Mitt i natten vaknar man kallsvettig och inser att man bifogat fel version där halva texten består av Lorem ipsum. Den ångesten är inte att leka med. När man lagt så mycket kärlek, tid, och energi på en sak känns det helt galet att rasera allt med otålighet och slarv. Så kör en flight check, bocka av en lista på allt som ska med, kolla och dubbelkolla och be sedan någon annan att korrläsa (och dubbelkolla). 

Bonuspunkten: Slå in allt slarvigt

Lägg lite kärlek på en snygg, strukturerad, gärna väldokumenterad slutleverans. Döp dina filer till något bättre än final_final2. Är det många filer; lägg de i pedagogiska mappar anpassade för den som ska ta över. Tänk på att det är de första och sista intrycken som kännetecknar en upplevelse. Få kunden att känna att projektet blev en succé, att du uppfyllt och gärna överträffat alla förväntningar. 

Nu kan du gå och göra en massa egna misstag. Glöm inte att dela med dig när ångesten lagt sig och insikten sjunkit in. Har du fler förslag på lärdomar – kommentera gärna posten!

Mer material:

Kolla gärna in Mike Monteiros ärliga snack om sina misstag. Eller läs hans bok ”Design is a job”.

 

Lämna en kommentar