Mobila strategier, mobilsajt eller app?

inUse Experience

Vad är egentligen en mobil strategi?  Ska man mobilanpassa webben eller göra en Iphone- eller Andriod-app i första hand? Vi fick en pratstund med inUses mobilexpert Josefine Granding Larsson för att reda ut begreppen.

1. Mobilanpassad webb, 2. Iphone-app och 3. Android-app.

Så skulle Josefine Granding Larssson prioritera det man bör satsa på när det gäller mobilt i fallande skala, om hon verkligen hade kniven mot strupen och var tvungen att göra det för en generell kund med budgetbegränsningar. För egentligen är frågan om vad som fungerar bäst i mobilen en hur-långt-är-ett-snöre-fråga, tycker Josefine Granding Larsson. ”Mobila strategier handlar om att utgå från användarna och verksamhetsmålen, precis som med allt strategiarbete” - Det är genomtänkta tankar kring målgrupperna, koll på vad användarna har för beteendemönster och behov, och vilka verksamhetens mål är - vad man vill uppnå med sin satsning. Det är det som är A och O för en mobil strategi, säger Josefine. Josefine vill alltså inte särskilja mobilt strategiarbete från annat strategiarbete, utan menar att man behöver gå igenom samma steg som när man tänker sociala medier eller digital helhet. Att den mobila strategin ofta behandlas som ett särområde idag beror på att det är någonting relativt nytt och anses mer främmande än webben, vilket gör att man gärna lämnar över den mobila bollen till teknikerna. Och det är just det som är ett av de största problemen för det mobila affärsområdet idag, menar Josefine, att man gärna vill lägga mobilt under teknik. - Då blir ju ofta den mobila satsningen det som de som jobbar med teknik tycker är spännande.  Och det är ju förhoppningsvis inte teknikerna som ensamma bestämmer vad du ska ha för innehåll och funktioner på webben, så de ska heller inte bestämma helt över vad som ska finnas i din mobila satsning. Jag har sett väldigt märkliga satsningar under mina dagar inom mobilt, säger Josefine. Så mobilsajt, säger du i första hand om du måste för någon med begränsad budget, varför det? - För att en mobilsajt funkar för alla telefoner. Att ha en mobilanpassad sajt är väldigt snart en hygienfaktor.  Det är en webbsajt anpassad för det mobila fönstret, och då menar jag designen och inte innehållet. även om man förstås måste tänka över vad användarna vill ha i mobilen. Öppettider och karta säger alla, men det är inte helt otänkbart att jag kanske vill kolla organisationsnummer också. Den mobila sajten här ska vara en annan sajt i ett annat fönster, inte bara en version av webbsajten. - Om du tillexempel går in på den kända teknik- och livsstilssajten Gizmodo.com via mobilen så kommer du till mobilsajten och du kan inte ändra så att du får tillgång till den “vanliga sajten”. Ibland hör man talas om “mobilsajt med appfunktionalitet” - vad är det? - Det kallas för “webbapp”. Det är en mobilsajt som inte ser ut som en “vanlig sajt” utan har mer moduler som är specifik för smartphones. Två exempel är DNs nya mobilsajt och projekthanteringsverktyget Basecamps mobilsajt. En fördel med en webbapp är förstås att man slipper distribuera via de olika “affärer” som finns, med det krångel och väntetid med mera det kan innebära. Å andra sidan är det många som verkligen vill ha en app idag, som inte vill öppna Safari på Iphonen för att hitta till “internet”. Och statistiken säger ju - just nu - att man hellre lägger tid på en app än på en sajt. - Personligen tror jag att webbappar är det som kommer ta över mer och mer, säger Josefine. Men som vanligt i mobilvärlden är en tidsuppfattning svår att ha. På andra plats, om Josefine måste välja, kommer iPhone-appen. - En iphoneanvändare idag surfar inte i första hand på sin mobil. De använder däremot sina appar flitigt, Facebook är en av de populäraste. Apparna är väldigt lätta att förstå, de ligger direkt på skärmen och ikonen är tydlig. Mina mest teknikfientliga släktingar är de som älskar sina Iphones mest. Apparna är enkla, men jag får ofta frågan om var det där “internet” finns, nu igen. Att Safari-appen betyder internetbrowser är verkligen inte självklart för alla. Enligt en undersökning som mobilanalysföretaget Zokem gjorde i januari 2011 använder de amerikanska iphoneägarna sina mobiler enligt följande: de lägger 667 minuter per månad på att använda appar, 671 minuter per månad på sms och 422 minuter per månad på att surfa. 531 minuter per månad läggs på att prata i mobilen. Android- appen då, varför tog du den som ditt sista hands val? - Än så länge använder inte Androidaägarna sina mobiler lika mycket som Iphoneanvändarna. De är heller inte lika sugna på att betala för appar som en Iphoneanvändare är. Josefine stoppar in Androidanvändarna i två genereliserade grupper. “Allmänköparna” och “Teknikerna”.  Hennes erfarenhet säger att det kan otydligt för gemene användare att det finns appar till Android. Folk köper telefonerna av andra anledningar, som att de är små eller billiga. Men en stor fördel med Android är att det finns fler telefoner att välja mellan, som HTC, Samsung och SonyEricsson. Nokia då? - Nej, Nokia har ingen Androidtelefon, de ska nu bygga Microsoftappar - vi vet inte ännu riktigt var Nokia vill gå.

”Appar för Androidtelefonerna blir självsanerande”

Den andra typen av köpare av Android-telefoner säger Josefine är tekniker, om man generaliserar. De gillar ofta att Androiden är mindre kontrollerad än vad  Iphonen är. På Android-telefonernas appmarknad finns inte den censur eller koll som Apple har för Iphone genom App Store. En Android-app kollas först om någon användare anmäler. Men hur är det med säkerheten då? Säg att den brister i till exempel en bankapp där jag ska hantera mina konton? - Att det inte finns en kontroll över apparna på marknadsplatsen betyder inte att det görs osäkra appar, men det blir i sådana fall bankens problem, de som har utvecklat appen, och inte “affärens”.  På så vis är det är självsanerande. Folk anmäler dåliga appar och sedan är de borta. För vem vore det smartast att göra en Android-app? - Du borde göra både en Android- och en iPhone-app om du är en större organisation, som en bank. Det är där användarna finns och det ökar den digitala användningen och på så vis borde det bidra till att du uppnår dina affärsmål. Men du måste vara duktig och tydlig på att marknadsföra appen, särskilt för Android-användarna där tröskeln visat sig vara högre.

Tre trender hos de populäraste apparna

På tal om marknadsföring bad vi Josefine titta på app-topplistorna och hon ser tre saker som är viktiga för att hamna i topp. Det här är tre saker hon ser att de populäraste apparna har gemensamt. 1. De är enkla - lätta att förstå, gapar inte över för mycket funktionalitet och har ett begränsat användningsområde. SMHIs väderapp är ett sådant exempel. 2. De har lyckats sprida ordet - precis som med allt annat måste du vara bra på att marknadsföra din app. Det finns appar med väldigt dåliga användarbetyg som ändå blir nedladdade ofta för att de blivit virala eller det finns en agressiv marknadsföringskampanj kring dem. Apple är inte öppna med vad de har för algoritm för att hamna på topplistorna, men det handlar inte bara om nedladdningar utan även andra saker räknas in. 3. De kommer från en trovärdig avsändare - de stora varumärkena och organisationerna har en stor trovärdighet inbyggda i sina varumärken och det avspeglar sig på topplistorna. Det finns till exempel väldigt många väderappar som är bättre än SMHIs-app, men det är ändå den som ligger på topplistan nu till sommaren för att det är den folk känner igen och litar på.

"Om du har betalinnehåll i dag ska du fortfarande göra en app"

Så att göra appar som del i sin mobila strategi är viktigt idag,  men är det en trend som kommer hålla i sig? - Nej, jag är övertygad om att apparna som vi känner dem idag kommer dö. Det där är en miljon-dollars-fråga men jag gissar på om 3-5 år ungefär. Men det kan lika gärna dröja lika länge till. Just nu är det där användningen finns i mobilen. När jag behövde en ny mobil i vintras var jag “tvungen” att köpa en Iphone för att där finns de appar - till exempel för min migrän - som jag verkligen behöver och vant mig vid. Men det är egentligen ett lite konstigt sätt att konsumera digialt innehåll genom en app. När de mobila sajterna blir bättre och vi har lärt oss använda dem i mobilen så kommer apparna vara onödiga. Men hur ska man tjäna pengar då? Är det inte lättare att att ta betalt för en app? - Jo, det är lättare att ta betalt för en app än innehållet på en mobilsajt. Dessutom har du redan allt betalningsförfarande i till exempel Apples App Store och kundens kreditkort finns där. Det är enkelt. Men det här är ytterligare en miljon-dollars-fråga som stöts och blöts länge och här måste vi hitta lösningar väldigt snabbt. Hur och för vilket innehåll kan vi ta betalt på de mobila sajterna? Vad vill vi? I dagsläget är svaret fortfarande att vända sig till appen om man har betalinnehåll, men vi kommer få se flera kreativa lösningar och försök på detta de närmsta åren - annars kommer apparna behöva leva kvar för att de kommer att behövas.  

Lämna en kommentar