Mobile Day Stockholm - en halvdag full av mobila case

Josefine Granding

I förra veckan anordnade företaget Mobiletech en halvdagskonferens på temat mobilt. Dagen, Mobile Day Stockholm, innehöll ett helt gäng olika kundcase, vilket alltid är roligt att lyssna på, tycker jag.

Bland de svenska exemplen fanns DN, Vårdguiden och Telia. DNs Björn Hedensjö berättade att de valt att basera det mesta på webb eftersom "det är ohållbart att finnas överallt, på alla plattformar". Han framhöll dock att om man släpper en wrapp-app, som DN gjort, får man räkna med att att få dåliga betyg i de olika appaffärerna. (En wrapp-app är en app som man hittar i till exempel Apples App Store eller Android Market men som bara är ett appskal runt om en mobilsajt).

Svenska Vårdguiden har idag 13 000 unika mobilbesökare varje dag, vilket är en 154-procentig trafikökning bara under de senaste fem månaderna. De fokuserar på sök, jobbar mycket med säsongsberoende genvägar och har valt bort smartphoneappar till fördel för mobil webb då Vårdguidens tjänst måste vara tillgänglig för så många som möjligt.

På temat mobila betalningar berättade Telia om Telia mobil plånbok och det nya svenska storsamarbetet: Den 18 november 2011 skickade de fyra stora operatörerna i Sverige (Telia, Tele2, Telenor och Tre) ut ett pressmeddelande som berättade att de tillsammans startar ett bolag för mobila betalningar. Telia förklarade att det är deras tjänst Telia mobil plånbok som ligger till grund för den nya tjänsten och att man nu ska samarbeta för att göra mobila betalningar enklare för alla. Sommaren 2012 ska tjänsten vara uppe och funka för alla fyra operatörernas kunder.

Telia mobil plånbok är ett sätt att betala för mobila tjänster utan att kostnaden hamnar på mobilräkningen. (Läs mer på Telias sajt här). Idag kan man välja om man vill använda tjänsten eller inte, men från och med 1 december 2011, alltså nu i veckan, måste oregistrerade kontantkort använda Telia mobil plånbok för att kunna betala olika tjänster via sin mobil. Med andra ord: har du ett oregistrerat kontantkort hos Telia kommer du från och med torsdag inte kunna skicka ett sms för att köpa en SL-biljett i Stockholm. Du måste först registrera en mobil plånbok. Samma sak kommer gälla alla Telias kunder från och med den 1 april 2012.

Norska dagligvaruhandelsföretaget NorgesGruppen, med en 37-procentig marknadsandel i Norge, ser fyra anledningar till att använda mobilt så mycket de bara kan. Det är i mobilen användarna finns, speciellt i en matvaruaffär. Mobilen gör butiken smartare. Via mobilen kan man skicka väldigt riktad reklam. Mobilen blir kundens fjärrkontroll inne i butiken.

Ett brittiskt kundcase är Heiniken + I. Ölmärket Heiniken äger 1 300 pubar i Storbritannien, men hade ingen mobil närvaro. Det Independent-ägda magasinet I hade ingen digital närvaro alls. Sedan startade de ett samarbete. Idag kan du läsa I i mobilen om du befinner dig på en Heinikenpub. Är du inte på en sådan plats men försöker komma åt I i mobilen får du upp en karta som beskriver vägen till närmsta Heinikenpub.

Några andra intressanta siffror från dagen: * Den danska mäklarbyrån EDC har en funktion som per automatik skickar mobilanvändare till mobilsajten och datoranvändare till webbsajten. Mindre än en procent av mobilanvändarna väljer att manuellt gå vidare till webbsajten.

  • Norska motsvarigheten till Blocket, Finn.no, har dubbelt så många Iphoneanvändare som Androidanvändare, men trafiken från Android växer snabbare än trafiken från Iphone.

  • Högst trafik på mobilsajten för Matprat.no, en mycket stor norsk mat- och receptsajt, har julafton, eftersom ingen kommer ihåg hur man lagar den traditionella norska julmaten.

Lämna en kommentar