Molnet och pengarna fokus på Mobile Futurekonferensen

Josefine Granding

I torsdags representerade jag, Josefine, och Zandra inUse på Mobile Future.

Mobile Future-konferensen och den efterföljande Mobilgalan hölls för elfte året i rad och är enligt arrangörerna den näst största konferensen i ämnet i Europa (näst efter den enorma Mobile World Congress i Barcelona). I år hade man delat upp dagen i två avdelningar. På förmiddagen diskuterades "molnet" och på eftermiddagen intäkterna.

Under rubriken Molnet pratade representanter från BlackBerry/TAT/JayCut, Qualcomm och Aspiro/WiMP innan en panel tog vid. Eftermiddagen följde samma upplägg. Talare från Widespace, PayPal, iZettle, Rebtel och Wrapp följdes av en panel som diskuterade intäkter i den mobila kanalen.

Vi fick bland annat höra att BlackBerry satsar stort i Norra Europa, Baltikum och Ryssland just nu och öppnar kontor i Stockholm. Ludvig Linge på TAT (numera uppköpta av RIM/BlackBerry) berättade att de alltid designar med molnet i åtanke och att en av utmaningarna nu är att ta fram kontextuellt relevanta tjänster. JayCuts (även de numera uppköpta av RIM/BlackBerry) Jonas Hombert sammanfattade molnets möjligheter med uttrycket "UX TNG" (User Experience the Next Generation).

Richard Savage på Qualcomm var nästa talare. Han menade att mobilen kommer lära sig så mycket om sin ägare att den kan förutse dina behov och önskningar. Som exempel sa Savage att mobilen kommer, genom att lyssna på hennes röst, veta om din fru är på dåligt humör och då ge dig info om var du hittar närmsta florist så du kan köpa med blommor hem.

Aspiros Per Einar Dybvik berättade om deras musiktjänst WiMP och slog ett slag för musikstreaming. Streaming är framtiden då den minskar piratandet, ökar intäkterna och ger gammal musik nytt liv, sa Dybvik, som även tyckte att den optimala användarupplevelsen är den som är rolig.

Efter lunch var det så dags att prata intäkter och pengar. Både Henrik Ehrenblad på Widespace och Andreas Bernström på Rebtel drog annonssiffror för den mobila kanalen. Ehrenblad påminde om att man måste tänka intäkter redan från början och Bernström spådde både RIM:s (BlackBerry) och Nokias död.

"Tänk på checkout när du designar mCommerce!" uppmanade John Lunn på PayPal. Han tyckte också att m-handlare borde börja tänka annorlunda när det gäller betalning och påminde om att moderna mobiler idag innehåller gyro som gör att de förstår gester. Något att utnyttja för att utveckla roligare betalningar, ansåg PayPal.

Svenska iZettles Jacob de Geer berättade om sin betaltjänst och förklarade att det i dag finns 1,5 miljoner Iphones i Sverige, medan 200 000 butiker/ställen tar kort. Sedan betalanseringen av iZettle (som låter Iphonen, och snart även Ipaden och Androidmobilen, bli en kortläsare) för två månader sedan har siffran över ”butiker” som tar kort ökat med otroliga fem procent.

Även Hjalmar Winblad berättade om sin nya tjänst, appen Wrapp, som paketerar digitala och sociala presentkort direkt i mobilen.

Är du nyfiken på vilka som vann priser på Mobilgalan? Du hittar hela listan här.

Lämna en kommentar