Foto: Ryan Padraic

Not just one more thing: iPhone 10 år

Jonas Söderström

Det är eftermiddagen den 29 juni 2007. Människorna på bilden har redan köat i flera timmar under New Yorks heta sommarsol. Inom några timmar ska de släppas in för att bli de första att betala 499 eller 599 dollar för Apples nyaste produkt, som den karismatiske Steve Jobs presenterat i januari samma år. Nu ska de äntligen få ta den i sin hand.

Entusiasmen för iPhone var sannerligen stor. (Vid Apples event twittrade en kompis: ”Det är en iPhone! En iPhone!” – som om det var ett flygande tefat med änglar som anlänt. Han twittrade från sin dator, nota bene.)

Men förståsigpåarna i teknikbranschen var inte impade. De konstaterade att det var en teknologiskt underlägsen produkt: den hade bara 2G, när de flesta konkurrerande smartphones hade 3G (eller 3,5 G). Batteritiden var kort. Den var låst till en enda operatör.

There's no chance that the iPhone is going to get any significant market share,” förutspådde Steve Ballmer på Microsoft. Två-tre procent som bäst, menade han.  

”I don't think that what we have seen so far is something that would any way necessitate us changing our thinking”, sa chefen för Nokia, Olli-Pekka Kallasvuo.

Och rent tekniskt hade de förstås rätt. iPhone var underlägsen, på det sätt som tekniker var vana att bedöma och hylla produkter: när de främsta försäljningsargumenten för en produkt i annonserna ofta var en lång rad av siffror och förkortningar: 16 MB 500MHz 120px 44PDQ blq bla bla ...

Men det var inte så iPhone presenterades av Steve Jobs vid hans keynote vid Macworld den 9 januari 2007. 

Han sa: ”We've designed something wonderful for your hand. Just wonderful.”

iPhone demonstrerade helt enkelt, en gång för alla och slutgiltigt, vikten av design. Den visade att en framgångsrik produkt inte bara måste vara användbar och nyttig (usable och useful), utan att den också måste vara åtrådd (desirable). Och Apple och Jobs lyckades definitivt att få iPhone att bli åtråvärd, främst genom att ge den en design så helt ny, att den i sig blev ett ställningstagande.

Ur ett ekonomiskt perspektiv så har iPhone förändrat Apple i grunden. Sedan starten har man sålt fler än en miljard enheter. Intäkterna från iPhone tillsammans med det ekosystem man skapat med app store, tjänster och försäljning av annan hårdvara har under de här tio åren tagit Apple från en plats långt utanför listan till plats #1 i listan över världens högst värderade företag.

För all del var det inte bara tekniker som sköt sig i foten när det gällde iPhone: proffstyckare dissade den också ur ett designperspektiv. Det är en mode-accessoar, menade inflytelserike krönikören John Dvorak, och Apple kommer inte kunna hänga med i modebranschens snabba svängningar. Om några månader kommer den att vara passé, menade han och rekommenderade Apple att fimpa den. Andra trodde inte på användbarheten i en allt-i-ett-apparat. Tänk om det ringer medan jag lyssnar på musik? (Samlingar av citat och artiklar som utlovar fiasko för iPhone finns hos BGR och hos The Telegraph.)

Det är förstås lätt att vara efterklok. Men så mycket trevligare att kunna peka på att inUse testade iPhone så snart vi kunde. Redan samma vecka som den släpptes fick vi händerna på två exemplar, som vi sedan dissekerade tillsammans med de företag inom mobilbranschen som vi arbetade med, och sedan i februari 2008 (innan den släppts i Sverige) publicerade vi en del av våra tankar – och slutsatsen var entydig:

The results? Stunning. The iPhone has introduced a new interaction paradigm to the world, in an uncompromising way that proves that ”less is more” when it comes to true user experience. (...) Apple has removed one level of abstraction by allowing the user to act on objects using the finger directly on the phone’s surface. The difference between this and having to press keys on a keyboard and watch the screen to see what happens is striking.

There are no hidden applications. It’s a matter of seconds until the user has understood the whole range of services and features. There is no deep menu system, one touch is often enough to get to where the user wants. There is no digging down in lists or shifting focus across different icons. Simply browsing the user interface is quite enjoyable. The bright, high resolution screen, the smooth animations, all the subtle but informative sounds and the attention put into the graphic details all contribute to the positive impression of the device.

Users realized they were seduced by the iPhone and it did not seem to bother them. One of them said that ”the Nokia N95 is more complete and the smartest of them but I would still choose the iPhone as I [was instantly] seduced by it”.

Rapporten So... does the iPhone live up to it's hype? sammanfattades med ett rungande JA! som svar på frågan i titeln.

Jag kan avslöja att liten smula ilska fanns hos en del kollegor. Då var en hel del kollegor engagerade hos en stor svensk mobiltelefontillverkare. Några av dem hade skissat på features liknande dem som iPhone hade – bland annat ett touchskärm-tangentbord – men fått sina designförslag nerskjutna av den interna byråkratin.

Men iPhone förändrade verkligen hela världen.

Kvällen när Jobs dog – lika plötsligt och chockartat som Apple introducerat iPhone – twittrade en amerikansk kollega hur märkligt det var, och hur tacksam han var, att han via denna blanka, svarta lilla fyrkant i sin hand kunde delta i den globala likvakan för dess skapare, tillsammans miljoner andra människor.

”Something wonderful in your hand.”

PS: Introduktionen av iPhone var faktiskt ett tillfälle när Jobs la ut texten mer, och inte sa ”just one more thing”  – något han sa vid 31 andra tillfällen – kolla hela listan.  

PPS: Johan Berndtsson bidrog också till denna text.

Lämna en kommentar