Om att kräkas på SJ

Sara Doltz

Detta är ingen metafor. Jag blir så fruktansvärt illamående av att åka tåg och måste därför åka i tågets färdriktning. Det har dock SJ inte stöd för i sin bokning.

Jag åker rätt ofta tåg. Både privat och i tjänsten. Däremot är det inte speciellt enkelt för mig att åka tåg, jag blir nämligen väldigt illamående. Att åka baklänges är inte att tänka på, då måste jag gå in på toa efter 15 minuter.

Åker jag i tågets färdriktning och tar åksjukemedicin klarar jag mig ofta utan att kräkas.

När jag ska boka biljetter på sj.se finns möjligheten att ange platsönskemål: Plats med bord, hundar, tyst avdelning och rullstolsplats med mera finns angivet; jättebra! Men inte något så enkelt som ”Plats i tågets färdriktning”.

Detta innebär att jag varje gång jag ska boka biljett får öppna tågets vagnskiss och utifrån instruktioner (som inte heller är de enklaste) testa mig fram till en ledig plats. Som längst tog detta 15 minuter, jag testade då cirka 40 platser innan jag hittade en som var ledig samt i tågets färdriktning.

Jag längtar till detta val finns. Det skulle underlätta mitt resande något enormt.

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  • Linda

    Om du reser GBG--STHLM, testa gärna oss på MTR Express då, där kan du göra just det valet vid bokning.

  • Karl

    Hur vet du vad som är färdriktningen på vagnskissen? Tågen kör väl baklänges åt ena hållet?

  • Sara Doltz

    Hej Karl, Det finns en instruktion med text som tillhör bilden (den är dock ej med på bilden) Den beskriver följande: "Tåg som avgår söderut går med vagn 1 först och vagn 7 sist. Tåg som avgår norrut går med vagn 7 först och vagn 1 sist. Tåg till Jönköping från Stockholm (och omvänt) byter riktning i Nässjö. Reser du framlänges från Stockholm/Jönköping"

    Vilken inte är helt enkelt att tolka, speciellt inte när riktningar byts på halva vägen.

  • Lena

    Var hittar man vagnskisserna?

  • Sara Doltz

    Hej Lena,

    Vagnskisserna kan öppnas som en PDF när du i bokningen kommit så långt att du ska välja en specificerad plats. Alltså när du valt sträcka, tid och exakt avgång. Kan tyvärr inte bifoga den här i fältet. Men gå in på sj.se och ta en titt.

  • David Stenbeck

    Instämmer helt, SJs bokningssytem är katastrof, vet inte hur många gånger man behövt sitta och trycka in enskilda platser och får den förbannade popupmeddelandet att platsen är upptagen.

    Värre blir det om man ska resa med någon eftersom man då måste kolla kringliggande platser med och se att man kan sitta i närheten av varandra.

  • Maria olofson-thörnqvist

    Har ställt mig precis samma fråga. Varför finns inte det ända nödvändiga valet? I eller mot färdriktning. Någon påstod att det var för att de inte alltid vet åt vilket håll platserna kommer att vara. Var hittade du funktionen med färdskissen? Har det stämt när du bokat så? Hur kan vi påverka SJ?

  • Sara Doltz

    Hej Maria, Vagnskisserna kan öppnas som en PDF när du i bokningen kommit så långt att du ska välja en specificerad plats. Alltså när du valt sträcka, tid och exakt avgång. Kan tyvärr inte bifoga den här i fältet. Men gå in på sj.se och ta en titt. Texten är mycket svårtydd, tycker jag, men jag brukas lyckas i 80 procent av fallen, på vissa stationer byter nämligen tågen riktning och då blir det lite klurigt.

    Jag har sett (och fått höra) att detta är ett mycket vanligt förslag, läste i deras FAQ daterad för ett halvår sedan att de tittar på att utveckla en sådan funktion. Så jag håller tummarna!

  • Joakim

    Risken med en sådan funktion som jag ser det är att alla kommer välja den (för att jag aldrig har hört om någon som aktivt väljer att sitta baklänges).

    Detta gör i sin tur att vi som verkligen behöver sitta åt rätt håll kan bli tvungen att välja en annan avgångstid för att hitta ledig plats. Då tycker jag det är bättre att krångla lite med att hitta rätt plats genom söken som du anger.

  • Gerd Rehnberg

    Håller fullständigt med dig! Gerd

  • Elin

    Håller helt med - hur svårt kan det vara? Likaså att om man väljer en fönsterplats ska det vara ett fönster där, inte en vägg som jag råkat ut för ett par gånger..

  • Caroline Fransson

    Åh, håller med och har våndats över samma problem i alla år. Till o med pratat med SJ Om det som hävdar att "de aldrig vet åt vilket håll tåget åker". Har dock i alla år förundrats över att det går att lösa i andra länder, med andra leverantörer - och är SÅ tacksam över MTR som nu tagit möjligheten till sträckan Sthlm-Gbg-Sthlm. Intressant nog på samma spår som SJ. Med samma typ av färdriktning, åt båda håll...!

  • Jonas Söderström

    Joakim - det är en intressant tanke! Min första reflektion är att det konkurrerande MTR faktiskt erbjuder den här valmöjligheten (som flera påpekat). Frågan är om deras tåg alltid är fullbokade med framåtresenärer? Och bakåtplatserna står tomma? Jag är tveksam; för det låter som det vore en dålig affär med halvtomma tåg, och då skulle de nog inte fortsätta erbjuda möjligheten.

    Jag tänker också att det här är ett intressant experiment - eller i alla fall tankeexperiment - i kunddriven design och kunddriven verksamhet. Om det skulle bli så att alla framåtplatser bokas upp och bakåtplatser gapar tomma, så skulle det ju vara en tydlig signal till tågföretaget: i en idealisk värld bygger de då vagnar med säten som kan skiftas, som någon noterade här i tråden. Eller några särskilda vagnar med bara framåtsäten! (och styr upp hur de sätter ihop tågsätten, så att den vagnen alltid går "framåt").

    Nu är det klart att det tar tid att bygga om tågvagnar, men i princip vore det ju bra om den här signalen gick fram.

    I praktiken kan man nog tänka att det hela - tills dess - landar på att antingen 1) om kunden vill vara säker på att ha en särskild plats (framåt eller gång eller fönster eller annat) måste hen vara ute i god tid 2) den kapitalistiska logiken kickar in, dvs om det finns högre efterfrågan på något än vad det finns utbud så höjer man priset. Tråkigt för den som MÅSTE åka framlänges, men de som ändå klarar att åka baklänges kan då välja en billigare baklängesstol och ge plats för framlängesåkare.

    En annan fråga är ju vad resenärerna idag gör istället. Man kan ju tänka sig att det finns de som idag kör bil på vissa sträckor, eftersom de inte kan vara säkra på att få en framlängesplats. Möjligheten att välja framlänges skulle kanske få fler att åka tåg?

    Dina tankegångar om vad som händer om man gör något alltför enkelt är ju för övrigt vad Per Axbok var inne på i sitt blixttal på UX Open - se http://axbom.se/sagolik-ux