Så påverkar Ipad dina användare och din design

Pelle Sten

Gene Liebel, en av grundarna av designbyrån Huge som nyligen öppnat ett Stockholmskontor, höll i dag två seminarier om Apples Ipad och hur man bör tänka när man designar appar och sajter för den.

Några av de iPad-appar som Gene Liebel jobbat med är Reuters och Adult Swim [Itunes App Store-länk]. Utifrån detta arbete presenterade han en del breda frågeställningar, trender och beteenden.

Att använda gester är ett naturligt beteende. Barn förstår direkt hur touch-enheter som Ipad, Iphone och liknande fungerar. Det är logiskt. Skärmar som inte går att manipulera direkt ses som trasiga. Han sa skämtsamt att Ipad är det lättaste sättet att outsourca föräldraskap. Bättre än tv och dvd. Interaktiv och engagerande.

Fokusering. Även om Ipad numera kan hantera att flera program är igång samtidigt numera är det fortfarande en apparat som i högre utsträckning än datorn inbjuder till fokusering på en app åt gången. Som en utveckling av detta kan det vara strategiskt att skapa flera enskilda appar i stället för en som ska hantera hela utbudet. Till exempel nämnde han att Reuters hade sett i statistiken att vissa användare bara körde de finansiella funktionerna i appen och att det, som jag förstod det, fanns planer på att skapa enskilda appar med bara de funktionerna.

ABCNews.comLandskapsnavigering. Något som var väldigt populärt på amerikanska nättidningar ett tag är karusellerna. Fördelen med dem är man kan presentera många puffar till mer material på en liten yta. Gene Liebel var mer skeptisk till lösningen eftersom han menade att mätningar visar att användarna inte klickar vidare. I stället hade de börjat experimentera med öppnare navigeringar där innehållet presenteras med bilder som användaren kan förstora eller förminska för att visa mer eller mindre innehåll. Innehållet presenteras som ett landskap av valmöjligheter. AweditoriumHBO GO presenterades som ett exempel på detta och Aweditorium kan räknas till samma kategori. Nackdelen med den lösningen menar han är att användarna blir osäkra på hur stor ytan är – var navigeringen tar slut. Man kan väl se det som ett exempel på valfrihetens paradox (The Paradox of Choice).

Så påverkar Ipad affärsmodeller och design

NetflixNetflix: Har tagit bort sin ”Lägg till dvd i kön”-funktion från Ipad-appen. Används nästan enbart till att strömma filmer. Därför har Netflix fokuserat appen på att underlätta just det beteendet och den affärsmodellen.

Gawker Media: Deras analys är att eftersom fler av deras läsare surfar in på sajterna med Ipad och den enheten verkligen premierar innehåll med bra bilder och film måste designen av sajterna anpassas till det.

Designtips

  • Direkt manipulering är bättre än menyer. Tryck, håll ner och flytta. Mer intuitivt.
  • Skärmen är fantastisk men också oförlåtlig. Den kräver bättre bild- och videokvalitet. Du kan inte använda samma bilder som på nätet.
  • Undvik sidmetaforen från papperstidningen om du visar innehåll som kräver mer utrymme är en enda skärm. Undvik kolumner. Det funkar i papper och i en Ipad kanske det kan se snyggt ut men läsarna blir bara förvirrade om de måste scrolla fram och tillbaka för att läsa.
  • Lämna utrymme för fingrarna. Det är framför allt viktigt vid optimering av webbsidor.
  • Glöm inte bort att skapa Ipad-optimerade sajter. Safari är fortfarande den mest använda appen på Ipad.
  • Skapa helst en olika utseende för stående respektive liggande läge. Det kan se ofärdigt ut annars.
  • Du kan vinna på att ha en lite budget där du måste fokusera och släppa saker som inte är helt färdigt.

Exempel på appar

  • HBO Go – Cool scroll åt alla håll.
  • Netflix – Ny affärsmodell.
  • Adult Swim – Använder metaforer från den fysiska världen. Knappar ser ut som dvd-förpackningarna.
  • The Guardian Eyewitness – Visar de mest intressanta bilderna på ett mycket elegant sätt.

/Pelle Sten och Sarah Jensen

Lämna en kommentar