SAS hänger inte med i svängarna

Jon Karlsson

SAS hemsida finns den digitala assistenten Eva som hjälper oss besökare genom att svara på våra frågor. Nu, 9 dagar in i "vulkankrisen" får man följande svar från Eva om man frågar om askmolnet:

Sas digitala assistent Eva

Ett ypperligt exempel på hur fort någonting kan bli inaktuellt och irrelevant om man inte uppdaterar det.

Tittar man på hur SAS agerar i de sociala medierna så ser man på deras Twittersida att det bara finns en massa erbjudande om rabatter. Däremot har SAS jobbat bra med sin Facebooksida, där de är snabba på att svara kunder som har problem - bra jobbat säger jag, men varför länkar man inte till Facebooksidan från www.sas.se? Till vänster nedan kan ni se SAS hemsida och till höger ett snabbt ihopsatt förslag på hur de kunde gjort informationen lite tydligare.

Förslag på ändring av Sas hemsida Sas vanliga hemsida

Tack till Jonas som pratade med Eva från NYC, där han sitter just nu strandad och inväntar transport hemåt.

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • jardenberg kommenterar – 23 Apr, 2010 | jard

    [...] SAS hänger inte med i svängarna « inUseful [...]

  • Christina Ericsson

    Hej Jon.

    Tack för goda inspel, det finns alltid områden vi kan bli bättre på. Att inte länka från våra hemsidor till Facebook var ett medvetet val. När flödet gick som snabbast dröjde det endast några minuter innan inlägg hamnade under "older posts". Vår målbild var att svara och hjälpa varenda kund, med ökat tryck i flödet skulle det varit svårt för fansen att få en överblick. Angående twitter har vi inte etablerat oss där ännu, SAS officiella twitter är inte den du hänvisar till ovan utan är (kommer att bli) "twitter/flysas".

    Vh, Christina - SAS Online Communications

  • Jon Karlsson

    Hej Christina! Tack för ditt svar. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara. Däremot förstår jag inte riktigt hur ert mål att "hjälpa varenda kund" skulle ökas av att ni inte länkar till en sida som kan erbjuda just den hjälpen. Många av svaren hänvisade ju till sidan: http://x.flysas.net/ash/info.html som gav svar på de flesta frågor. Ska blir kul att följa er framöver :)

  • Everytimezone: smart hjälpmedel « inUseful

    […] satt i New York och alla flyg var inställda på grund av askmolnet. Flygbolagets telefonsvarare gav avgångstider på plan – i Singaporetid. När skulle det […]