SF borde basera sin sajt på mobilappen

Daniel Feldt

I veckan lanserade SF sin nya mobilapp "SF Bio" för iPhone och Android. Det är inte en dag för tidigt, snarare några år för sent. Men nu är den här och bioälskande Androidägare är nog speciellt glada då de inte haft någon SF-app alls tidigare.

SF:s Iphone-app

Den gamla iPhone-appen och dess mobila upplevelse var både buggfylld och tråkigt men framförallt ganska funktionslöst. Att använda sig av den nya appen för att kolla upp en film, boka biljetter, hitta en biograf och kolla på trailers är en riktigt trevlig upplevelse. Faktiskt är det en mycket bättre upplevelse på en skärm med runt 80 procent mindre yta än att uppleva sf.se på en dator.

”Länge leve mobile first!” utropade jag exalterat först utan att riktigt tänka efter. ”Men Daniel, det där är väl inte helt och hållet mobile first?” Mycket riktigt. Men det är en liten glimt genom dörrspringan, en smakbit av den nybakade äppelpajen med krämig vaniljsås, av den besöksupplevelse som hägrar genom att tänka mobile first.

Mobile first är, för att ta några rejäla genvägar i beskrivningen, främst innehållsstrategi och fokus. Den mindre ytan på skärmen får SF att fokusera på det absolut viktigaste med deras affär och det är det som gör upplevelsen så mycket starkare.

Jag är inte en trogen besökare av SF:s webb. Likt Björn Granath i ”Sällskapsresan 2 – Snowroller” gör jag en ”iiiin – uuuut” när jag ska köpa biljetter. In: Fort ska de gå, välja en film, biograf, plats och köpa biljetterna. Ut!

En besök på sf.se under gårdagen visar att de har byggt om men ändå inte. Snarare marginellt fräschat upp den. Upplevelsen man får av sajten är att den fortfarande är däst och uppblåst. Man frågar sig varför det finns reklam för nyutkomna böcker, Östersjökryssningar, fackförbund, tidningsprenumerationer och skidsemestrar på en e-handelssajt som ska sälja biljetter och inspirera till filmtittande.

SF.se

Visst, man får har förståelse för att annonsförsäljning på sajten är en del av flera ekonomiska ben. Men efter att ha testat den utmärkta appen får man känslan av att de totalt tappat fokus på webben.

Det vore spännande att se vad samma tänk från appen hade gjort för webben. Den utmärkta upplevelsen i appen ställer tyvärr webben i dålig dager.

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • SF borde basera sin sajt på mobilappen | Daniel Fe

    [...] gör jag premiär på inUseful.se och skriver några rader om SFs nya mobilapp som är riktigt bra. Nu saknas bara möjligheten att köpa biljetter (inte bara [...]

  • Vic

    Tror du missuppfattat vad som menas med begreppet "mobile first". Att tänka mobile first innebär att man utvecklar sin webb för att i första hand fungera väl på mobila klienter och sedan göra anpassninger för desktop-webbläsare, istället för tvärtom som dom flesta företag gör.

    När ett företag väljer att lansera en native iphone app är det inte ett exempel på "mobile first", det nästan strider mot den strategin...

  • Daniel Feldt

    Nej då, jag har koll på mobile first. Och jag håller med dig. Det är inte mobile first och det skriver jag faktiskt ovan. Jag kanske var luddig i min text, men jag tror inte det. Kanske läste du det lite luddigt?

    Det är inte utvecklat efter mobile first. Men TÄNKET bakom appen, innehållsstragegin, vad vill de att användaren först och främst ska göra, och fokuset påminner om mobile first.

    Jag menar dessa paragrafer från inlägget ovan:

    ”Länge leve mobile first!” utropade jag exalterat först utan att riktigt tänka efter. ”Men Daniel, det där är väl inte helt och hållet mobile first?” Mycket riktigt. Men det är en liten glimt genom dörrspringan, en smakbit av den nybakade äppelpajen med krämig vaniljsås, av den besöksupplevelse som hägrar genom att tänka mobile first.

    Mobile first är, för att ta några rejäla genvägar i beskrivningen, främst innehållsstrategi och fokus. Den mindre ytan på skärmen får SF att fokusera på det absolut viktigaste med deras affär och det är det som gör upplevelsen så mycket starkare."

    Sedan tillkommer det väldigt mycket mer om man ska tänka och utveckla för mobile first. Men jag ville hålla inlägget kort.