Skapa produkter som löser verkliga problem – en introduktion till Jobs to be done

Marcus Åslund

Är du nyfiken på Jobs-to-be-done-metoden? Vi bjuder på en kort introduktion och välkomnar samtidigt Tony Ulwick, metodens pionjär till From Business to Buttons 2018.

Vi lever i en tid när digitaliseringen driver på den snabbaste tekniska utvecklingen sedan den industriella revolutionen. Den gör oss allt effektivare och, med ger oss större tillgång till mer data än någonsin, ännu smartare. Omställningen till en digital värld är högsta prioritering för de flesta företag och organisationer. Med tillgång till all data borde innovation bli enklare. Men har den blivit det? Ger datan oss verktyg för att skapa nya produkter som inte är bara är inkrementellt förbättrade? För att skapa radikala innovationer behöver vi också djupare förståelse än data som bygger på befintliga beteenden, befintliga målgrupper och befintliga processer.  

Vanlig data värdelös

Algoritmer hjälper oss att hitta beteendemönster och demografiska målgrupper i datan.

Restaurangen Kött & Potatis besöks framför allt av män med en snittålder på 28 år, som bor i lägenhet, jobbar på kontor och har xx i medelinkomst.

Men ingen av ovan egenskaper hjälper oss att förstå varför kunden väljer att äta lunch på just restaurangen Kött & Potatis. Anledningarna är mycket mer specifika än så: Kunden skulle kanske kasta i sig en snabb middag på vägen till gymmet eller så ville han komma iväg till en romantisk första date. Detta är anledningar som kvantitativa datan inte ger oss. Det är också de anledningarna som är värdefulla om vi vill utveckla vår verksamhet.

Genom att förstå vad användaren vill uppnå i en viss situation så kan vi också skapa lösningar som möter detta behov. Vid varje situation försöker vi hitta en lösning som vi “anställer för att lösa behovet”. Det är dessa jobb som är grunden i metoden Jobs To Be Done.

Jobben dyker upp hela tiden i våra liv och kan vara stora eller små. Till exempel: Att slappna av mellan två möten. Att ta sig till nästa möte. Att komma vidare till en mer meningsfull karriär.

Jobs To Be Done ger oss insikter som kan skapa helt nya oväntade lösningar på problemen. Till exempel: Behöver vi verkligen äga en bil för att ta oss från A till B? Räcker det inte om vi lånar den när vi behöver den?

Grundaren kommer till FBTB18

Metodiken bygger på arbete av Tony Ulwick som vidareutvecklades av Clayton Christiansson på Harvard Business School. Tony Ulwick grundande och är CEO på Strategyn och även skapat innovationsmetoden Outcome-Driven Innovation® (ODI). Tony Ulwick kommer till From Business to Buttons för att tala, men också för att hålla i en Jobs-to-be-Done Workshop.

För den som vill läsa mer har Tony Ulwick nyligen börjat posta på Medium – där finns det många bra artiklar om metoden och flera konkreta case. Bland annat om hur Arm & Hammer flera år i rad lyckades växa med cirka 30 procent med hjälp av att använda metoderna genom Strategyn.

Passa på att köpa dina biljetter till konferensen redan idag, våra early bird-biljetter är tillgänliga till och med den 30 november.

Lämna en kommentar