Skyll inte på utvecklarna när användargränssnittet är dåligt

Johan Berndtsson

Jag lyssnade på den underbara nya podcasten #Jslive med Jonas Söderström och Richard Gatarski. Härligt snack om digital arbetsmiljö och användbarhetsrelaterade utmaningar i vår vardag!

I en bisats nämnde Richard att orsaken till många dåliga användargränssnitt är att de designats av tekniker. Det är sant så klart - och jag har själv ofta sagt just det. MEN. Nu när jag tänker efter inser jag att det inte är sant. Inte helt och hållet i alla fall. Det inte är utvecklarnas fel. Det är chefernas.

Många chefer har helt enkelt inte förstått att god design kräver specifik kompetens. 

De som har utbildat sig till t.ex. interaktionsdesigners, och sedan uteslutande har jobbat med att designa bra användargränssnitt under flera år är helt enkelt mycket bättre på just detta. Men självklart - när behovet att ta fram ett användargränssnitt uppstår så försöker teamet (självklart) lösa det. Och eftersom de flesta utvecklingsteam fortfarande saknar kompetens inom design och användbarhet tar någon av utvecklarna på sig uppgiften och löser den efter bästa förmåga.

Heder åt utvecklingsteamet för att de gör sitt bästa för att lösa problemet under givna förutsättningar - men det är en skam att så många chefer fortfarande uppenbarligen inte förstår vilken skillnad det gör att ha verkligt duktiga designers i sina team.

Lämna en kommentar

10 kommentarer

  • Lars Ahlfors

    Mycket bra skrivet. Interaktionsdesign är ett mycket eftersatt område inom utvecklingen beroende på fleratal orsaker. Först och främst finns det ingen fungerande ekonomisk modell som bevisar ett samband mellan en design X och ett visst vinst/förlust utfall. Ett annat problem är att design lätt hamnar i konstnärsfacket och att dessa egenskaper efterfrågas snarare än ingående kunskap i hur systemet används och vad det är är skapat för att göra.

  • Ali

    Jag tycker att den synpunkt som du lägger fram om problemet när cheferna inte förstår designproblematiken. För mig ser jag problemet utifrån maktperspektiv. Om vi säger att cheferna har makten över att ta viktiga beslut och bestämmelser i praktikgemenskaper så är det nog förenklat att säga så. I designpraktiken finns det olika faktorer som bestämmer detta. Chefen kanske fokuserar på tid och budget, designer fokuserar på skönhet, interaktionsdesigner fokuserar på användbarhet, tekniker fokuserar på funktionalitet o.s.v. Frågan blir snarare hur fördelas makten i designpraktiken? En annan aspekt är problematiken med kompetens, eller rätt kompetens. Vad är kompetens/rätt kompetens? Om kompetens har en koppling till erfarenheter och utbildningar så blir det ännu mer problematiskt att förklara vad kompetens är eftersom erfarenheter och utbildningar varierar är kulturellt beroende. Kortfattat vill jag påstå att interaktionsdesigner och designer (AD/formgivare) bör ta på sig mer makt och argumentera för att stå emot tekniker och chefer (för mer dis. se Berner, Boel (1999). Perpetuum mobile?: teknikens utmaningar och historiens gång. Lund: Arkiv).

  • Ali

    Jag glömde "väldigt intressant" i första meningen.

  • Dan

    Bra. Tror också utvecklare behöver mer användbarhetskompetens. Ett bra team behöver i min erfarenhet både användbarhetsexperter och utvecklare som har koll på användbarhet.

    Idag kan man gå en civilingenjörsutbildning för att bli programmerare utan att komma i kontakt med interaktionsdesign. Det är märkligt när man "i verkligheten" ofta jobbar agilt i tvärfunktionella team.

  • Johan Berndtsson

    ... och nu har jag lyssnat på det andra avsnittet (första efter beta-avsnittet), där Jonas också nämner cheferna som det största problemet. Great minds think alike. ;-)

  • Mattias Hising

    Jag tror det är viktigt åt båda hållen. Utvecklare med stort fokus på användbarhet/interaktion fyller en viktig roll i vilken organisation som helst. Men jag tycker inte heller man ska underskatta vad en designer/interaktionsdesigner[insert_role_here] med teknisk kompetens kan åstadkomma. Folk som är bryggor mellan olika kompetensområden är väldigt värdefulla oberoende om det är en tekniker eller designer.

  • Jens

    Affärsnytta, användbarhet och teknisk briljans. När ska dessa världar mötas i balans? The One million dollar question om man är konsult. Frågan är om "kunden" är beredd att betala notan för det optimala arbetssättet? Med facit i hand säkert så. Men när offerten ska skrivas? Alltför sällan är kunden beredd att betala för att alla skrå ska få så mycket tid som vi tycker att vi är förtjänta av. Om tydliga affärsmål är upprättade och kan kvitteras av dem som ska genomföra uppdraget så är det möjligt. Men hur ofta är det förarbetet gjort? Jag är rädd att vi får leva med obalansen åtminstone i uppstarten av projekten. Förhoppningsvis hittar vi tillvägagångssätt där vi finner varandra på vägen. Att cheferna är problemet? Jag vet inte. De flesta 'chefer' vet att alla element behövs i teorin, men få är beredda att betala notan för vad det kostar. Företräder de affären betalar de gärna för det arbetet och tekniken blir lidande. Företräder de tekniksidan tvärtom. En sofistikerad ROI-modell skulle kunna avhjälpa detta om det är affärskritiska system som ska byggas. Sjukt svårt eller ogörligt om det är ett system som bara är nice to have. Jag skulle vilja se fler teknikintresserade interaktionsdesigners och fler UX-intresserade utvecklare. De karaktärstyperna är ovanliga. Chefer kommer alltid fokusera på kronor och ören framför förståelse för användbarhet och teknik. Och det gör de rätt i. Vi andra måste lära oss beskriva affärsnyttan med respektive kunskap. Och leda det i bevis.

  • Jonas Söderström (@Jonas_Blind_Hen)

    Roligt att läsa alla bra inlägg här! (Och tack Johan för snälla omdömen!) Det vore kul om ni kom med inspel och förslag till kommande sändningar. På fredag eftermissag (den 8 mars) drar vi igång med det första "reguljära" avsnittet av webbsändningen. Tweeta frågor och förslag på vad vi ska ta upp på hashtaggen #jslive eller till mig på @jonas_blind_hen. Funkar också live under sändningen

  • Är det utvecklarnas fel? Ofta inte. : Jävla skitsy

    [...] En sak vi pratade om var att man inte kan skylla dåliga system eller dåliga gränssnitt bara på utvecklarna. Just det blev en intressant diskussion borta på Inuseful: Skyll inte på utvecklarna när gränssnittet är dåligt. [...]

  • Dåliga system är fortfarande inte utvecklarnas fel

    [...] senaste avsnittet av #JSlive tog Jonas och Richard upp mitt blogginlägg där jag beskriver varför det inte är utvecklarnas fel när när system blir svåra att använda. [...]