Sök i fokus på nya Systembolaget.se

inUse Experience

Nyligen lanserades Systembolagets nya sajt, som inUse varit med och tagit fram från grunden. ”Ett av målen är att hjälpa användare hitta och välja oavsett kunskap”, säger Åsa Kramers-Edlund, ansvarig för Digitala kanaler på Systembolaget.

Nya startsidan systembolaget.se

Den stora skillnaden som syns direkt på Systembolaget.se är den stora sökrutan. Utöver att det går att fritextsöka finns det dessutom en rad med kategorier som man snabbt kan klicka sig ner i för att hitta en dryck man vill ha. Vad som inte syns lika väl är att även under huven är mycket utbytt. Det finns både en ny sökmotor, Microsoft Fast, och ett nytt publiceringssystem, EPiServer CMS.

– Den dynamiska sökfunktionen är mycket vassare och mer målgruppsanpassad än tidigare. För utvecklingen av sökfunktionen har vi utgått från våra målgrupper och deras önskemål och behov. Ett viktigt mål är att öka kunskapen om våra drycker samtidigt som vi gör det enklare att hitta, säger Åsa Kramers-Edlund.

– Vi har utgått från målgruppernas behov och effektstyrt allt innehåll och all ny funktionalitet.

Erik Markensten på Antrop är en av de som skrivit positivt om den nya sökfunktionen.

Dynamisk sökfunktion som utgår från målgruppernas önskemål och behov på systembolaget.se

En grundtanke med den nya sajten är att den ska öka kunskapen om mat och dryck, alkohol och hälsa och varför Systembolaget är ett annorlunda företag.

Nylanseringen av Systembolaget.se är starten på flera nya uppgraderingar av sajten.

– Vi kommer att jobba med fler Mat & Dryck-tjänster som utgår från vad man ska äta. Dessutom kommer vi skapa fler relationsskapande verktyg, som chatt med kundtjänst. Det blir även förbättringar vid beställning av heta lanseringar. Vi ska dessutom öka vårt arbete med social medier, säger Åsa Kramers-Edlund.

Vilka har gjort vad i projektet?

– inUse var vår primära byrå i analysfasen. Med inUse tog vi fram strategi, effektkarta, underlag till kravspecifikationen och interaktionsdesign. Sedan har Forsman & Bodenfors varit med och, tillsammans med Söderhavet, tagit fram en visuell strategi och designmanual. Findwise hjälpte oss att ta fram underlag till sökstrategi och underlag till val av sökmotor. Connecta utvecklade den tekniska plattformen för Episerver-installationen. Doberman förädlade interaktionsdesignen och den grafiska formen i implementationen av sajten. Sedan kvalitetssäkrade Accenture/Avanade lösningen tekniskt inför implementering och förvaltning.

Hur har ni upplevt samarbetet med inUse?

– Vi har upplevt det väldigt positivt. Alla som jobbat med inUse har fått stort förtroende för er. Vi har uppskattat att ni adderar extra kundvärde. inUse är väldigt kompetenta och har bred kunskap. Gör inte bara det ni ska göra utan kommer alltid med ett bredare tänk.

Bilder från nya Systembolaget.se:

Nya systembolaget.se sökfuntion Sökrutan

Nya systembolaget.se med smakklockor Filtrering med hjälp av smakklockor

Träfflistan efter filtrering på systembolaget.se Träfflistan efter filtrering

 

Bilder från gamla Systembolaget.se:

Gamla startsidan på systembolaget.se Startsidan på gamla Systembolaget.se

Söksidan på gamla systembolaget.se Söksidan på gamla Systembolaget.se

Avancerat sök på gamla systembolaget.se Avancerat sök på gamla Systembolaget.se

Lämna en kommentar