Stor betydelse att vinna inUse Award

Ola Nilsson

Att vinna inUse Award har stor betydelse, såväl för ryktet utåt som för känslan internt på företag. När nomineringsprocessen för årets upplaga pågår för fullt tog vi ett snack med Karma, segrare 2017.

Nominera till inUse Award här!

Nomineringarna ramlar in för årets inUse Award. Massor av nytänkande, smarttänkande, användartänkande i olika lösningar. Nyfikenheten växer för varje förslag, och man inser hur jämnt det kommer att bli och hur svårt det är att sia om vem som vinner.

Men, vem som vann senast kan man åtminstone vara säker på. Karma tog hem det prestigefylldapriset – juryn hade sett hur nytta skapades ”för både konsumenter och producenter” och hur man ”bidrog till minskat resursslöseri”. 

Förutom äran och det kvitto på användbarhet som inUse Award ger – vad betydde det att få priset, frågar vi Ludwig Berling, vd och en av grundarna av Karma?

 – Får oss har det haft även stor intern betydelse. Det var ett bevis på att vårt val att sätta design i första rummet har fått positiva effekter, mycket positiva effekter, säger Ludwig Berling.

– Vi vet att design är viktigt för oss och har en betydelse för marknaden.

Karmas affärsidé är att hjälpa restauranger, och butiker, att sälja överbliven mat till kraftigt rabatterat pris till kunder via en app. Restaurangerna minskar matsvinnet och kunden sparar pengar.

Kan finnas en skeptisk hållning

Men för att det ska gå bra, krävs ju ett användarvänligt utförande.

Ludwig Berling längst till höger.

– Vi har att göra med mat som är osåld, det kan finnas en skeptisk hållning initialt så vi jobbar hårt för att visuellt och användningsmässigt presentera maten på ett bra sätt. Med bilder och med info om bland annat allergener. Och användarna upplever en enkelhet.

Sedan galan på Vasateatern, där priset delades ut, har man fortsatt i en riktning som sätter användarna i fokus.

– En stor grej sen utmärkelsen är att vi har rekryterat och byggt upp vårt Growth Team, vi har rekryterat en Growth Manager och en konverteringexpert. Man ser över hela kundresan, och utifrån det applicerar man beteendevetenskap och utformar användarundersökningar.

– Vi har ständigt nya utmaningar, vår utmaning just nu är i och med att det är helt olika användningsupplevelser på grund av utbudet så måste vi jobba med hur upplevelsen skräddarsys utifrån platsen man befinner sig på. I Stockholm till exempel är utbudet nästan för stort och på andra orter har vi ett mindre utbud. 

Ett bra forum och nätverk

Med priset kom det fler positiva effekter. 

– Vi fick gå på From Business to Buttons, vi vann biljetter. Vi skickade vår Lead Designer och vår UX Designer – bra att komma till det forumet och nätverket!

När vi pratar med Karma-vd:n så måste vi ju fråga om han sett nåt som skulle passa för årets pris, han som vet vad som krävs.

– Det är kul att lyfta fram startup-bolag, de här skulle jag vilja nominera:

– Jag tycker Welcome App är väldigt bra digital lösning för att introducera nyanlända. Och Tiptapp, de har skapat en plattform som Blocket för att köra bort till återvinningen. Hela idén är väldigt smart och det är snyggt.
– Sen tycker jag också om Bruce Pass, en svensk startup. Man har ett medlemskap och kan träna på flera gym. Det är en häftig revolt.

Kanske blir det någon av dessa som vinner årets Award? Ta chansen att nominera du också – du och kan bland annat vinna biljetter till From Business to Buttons 2019. 

Lämna en kommentar