Svenska e-handlare måste bli bättre på att erbjuda digitala varor

inUse Experience

Virtuell shopping av allt ifrån virtuella kläder till ”smurfbär” ökar snabbt i hela världen. Men vilka är det som shoppar, vad köper de och varför? Och vad spelar det för roll om ens ehandel kretsar kring att sälja fysiska produkter? Det ska Darja Isaksson prata om på Nordic eCommerce Summit i Stockholm. Konferensen pågår mellan den 4 och 5 maj. Nu uppdaterad med inspelningen från konferensen. Darja IsakssonDigital konsumtion är en stor marknad redan i dag och i Sverige finns bland andra Stardoll där användare kan köpa kläder och inredning till sina digitala jag. Trots det ligger vi i Sverige efter i utvecklingen menar Darja Isaksson. – Det här är en viktig typ av affär. Det går att tjäna pengar på det. Därför måste vi hinna med i utvecklingen. Gree, det största sociala nätverket i mobilen i Japan, rapporterade 2010 att de tjänade cirka 100 miljoner dollar på digitala varor. Det var en absolut majoritet av företagets intäkter. Digitala varor behöver inte betyda att det enbart är digitalt. En digital dimension kan höja det emotionella värdet av fysiska produkter. – Var är den digitala överbyggnaden på kläder? Jag kan köpa vintagebyxor i klädbutiken – men var har de varit? Jag vill veta vilka länder de varit i, vilka fester de varit på. Det skulle jag betala mer för. – Jag vill att fysiska butiker ska se på digitala erbjudanden som värdeprodukter – inte bara som en kostnadsminimering. En del produkter har ett klart begränsat värde utan digitala varor, där Iphonen är ett självklart exempel. Men det gäller även produkter som till exempel Fitbit, en avancerad stegräknare som även mäter din sömn och presenterar all data i ett webbgränssnitt, eller AR Drone, en helikopter med fyra rotorblad som du styr via din Iphone.

Lämna en kommentar