Tänk på trottoaren när du tar fram en mobilstrategi!

inUse Experience

Förra veckan var Jon Karlsson från inUse inbjuden till en paneldebatt om om mobilifieringen av nätet. Paneldebatten ägde rum på TUR-mässan, Skandinaviens ledande mässa för resor, turism och möten, i Göteborg. I pandeldebatten deltog även Martin Karlsson (omvärldsanalytiker på Turismens Utredningsinstitut) och Johan Elwin (Affärsutvecklare på eTRAVELi ). Vi ställde några frågor till Jon om vad de pratades om. Paneldebattörer på plats Vad måste man tänka på när man designar för mobilen? - Jag pratade bland annat om vikten av en kanalstrategi – print är en kanal, webben en annan, sociala medier har sina spelregler och mobilen är ytterligare en kanal. Som företag är det viktigt att fundera över vad mobilen i det här fallet skall vara för Dem. En mobilstrategi handlar inte om att göra samma sak som man gör på webben, fast lite mindre. Det är helt andra spelregler som gäller för mobilen och det är viktigt att tänka på det – både när man tänker strategiskt och designar för den plattformen. Vad är de stora skillnaderna mellan att designa för mobilen och att designa för en dator? - Förutom det uppenbara att mobilen är en mindre enhet, men en avsevärt mycket mindre skärm så finns det några olika saker man bör ha i åtanke. - När man designar för mobilitet så designar man för användningssituationer där användaren ofta har ett väldigt splittrat fokus. Tänkt dig en användare som går på en trottoar – har koll på trafiken, pratar med kompisen bredvid, samtidigt som de använder en applikation i telefonen. Jämför sen det scenariot med en person som sitter framför sin laptop vid ett skrivbord. Det är en helt annan typ av fokus i det senare exemplet och det innebär andra förutsättningar för hur designen kan göras. Jon pratar om mobila kontexter - I mobilen är det också mycket kortare och snabbare återkommande interaktioner. Man står och väntar på bussen, har 2-3 minuter att slå ihjäl, sen kommer bussen – man går på, betalar, sätter sig ner och så plockar man upp mobilen igen. Då vill man snabbt komma tillbaka där man lämnade. - En av de största fördelarna med att designa för mobilen är också de fantastiska sensorer som finns i de flesta moderna mobiler idag. Vi har Kamera, Mikrofon, GPS, Accelerometer (Gyrometer), Kompass och Touchskärm. Genom att utnyttja dessa funktioner kan man bygga lösningar som är grymt spännande och som verkligen ger en förhöjd användarupplevelse! Men du pratade ju på en mässa som riktar sig till resebranschen – pratade du något specifikt kring saker som rör dem? - Eftersom jag inte är en expert på resor – som Johan och Martin är – hade jag en mer generell utgångspunkt och lyfte fram saker som är viktigt oberoende av vilken bransch man jobbar i. Däremot så pratade jag en del om vikten av att förstå sin målgrupp och tog några exempel på hur olika typer av resenärer skiljer sig från varandra och varför det är viktigt att förestå deras behov och drivkrafter. - Det är ju en enorm skillnad att designa en applikation för affärsresenären som flyger 15-20 gånger per månad eller för småbarnsfamiljen som skall åka på solsemester till Mallorca i 2 veckor, eller för backpackern som resor runt i Sydostasien i 2 månader. Affärsresenären är säkert mer intresserad av uppdateringar om en ändring i en bokad resa, att enkelt kunna boka om hemresan för att man blev klar tidigare eller för att mötet drog över tiden. Barnfamiljen vill kanske ha tips när de väl är på plats om olika ställen att besöka eller var man inom gångavstånd från hotellet kan hitta den bästa restaurangen för barnfamiljer. Är det inte ett problem med att använda telefonen utomlands? Kostar det inte skjortan? - Jo, det är ett problem i dagsläget. Kanske är det just nu den största utmaningen som resebranschen har för att kunna göra bra mobillösningar som faktiskt används på resan, inte bara innan eller efter den. Visst finns det oftast tillgång till trådlöst internet på hotellet, men då missar man de där spontana användningstillfällena när man är ”ute i det vilda”. När man står vid Fontana Di Trevi i Rom och snabbt vill hitta ett bra ställe att äta på, som inte är turistigt och inte kostar en förmögenhet. - Men inom några år tror jag att detta kommer att ändras så att man kommer kännas sig i princip lika komfortabel med att använda sin telefon för datatrafik i utlandet som man gör här hemma i Sverige. Den avslutande frågan i debatten var: ”Vilka blir vinnarna när utvecklingen handlar om appar eller mobilanpassning och positioneringstjänster?”. Vad svarade du på det? - Johan och Martin svarade båda att kunderna var den stora vinnaren på detta. Jag valde att sticka ut hakan lite mer och vara lite krass. I dagsläget är de stora vinnarna konsultbolagen och utvecklingsbolagen som bygger appar åt företag. Det är lite som på slutet av 90-talet när alla skulle ha en hemsida – man visste inte riktigt varför man skulle ha den, men alla andra skaffade det och man ville ju inte verka efter. Det viktigaste är att fråga sig själv varför skall vi göra den här mobilsatsningen? Vad har man för förväntningar på effekten av satsningen – vad skall vara skillnaden när produkten finns på marknaden och har använts i någon månad. Det är saker man måste fundera över – annars är risken att man får en app på App Store – men inte så mycket mer. - I det långa loppet tror jag dock också att kunderna blir de stora vinnarna i det här! Tack till våra vänner på Reseguiden som arrangerade paneldebatten!

Lämna en kommentar