Fler barn läser med hjälp av Bibblix

Stockholms stadsbibliotek

Stockholms stadsbibliotek ville att fler barn skulle läsa böcker. inUse anlitades för uppstartsarbetet, resultatet blev det digitala barnbiblioteket Bibblix. Ett år efter lansering har det skett 50 000 nedladdningar och över 100 andra kommuners bibliotek har visat intresse för att också använda appen.

Intresserade av inUse tjänster? Kontakta oss här!

Barn är sen länge en prioriterad målgrupp för Stockholms stadsbibliotek. Både fysiskt och digitalt.  I januari 2015 gjorde man en satsning som så småningom ledde fram till appen Bibblix, där barn kan läsa och få boktips. I det tidiga skedet tog Stockholms stadsbibliotek hjälp av inUse för att ta fram ett övergripande koncept-tänk och för att få hjälp med att kunna gå utanför ramarna. Det grundläggande syftet var att öka läslusten, och målgruppen var barn och i synnerhet de barn som inte var vana biblioteksanvändare.

– De här barnen är vana vid att allt är direktkonsumtion. Man har Netflix, man har Bolibompa, det blir en för lång resa för dem som inte är biblioteksanvändare om det inte är direkt. De vill ju läsa nu, säger Marianne Wallin, interaktionsdesigner på Stockholms stadsbibliotek.

Barn vill inte ha det barnsligt

I testerna visade det sig att flera förutfattade meningar totalt smulades sönder – om att unga personer exempelvis skulle vilja ha det gulligt. Barnen ville oftast ha det rakt, tydligt och begripligt när de fick välja bland böcker, omslag och layouter.

– Man kunde se hur de rös över att bli förbarnsligade. De skälvde in i benmärgen när de utsattes för barnslighet, säger Sigrun Tallungs, UX-designer på inUse.

– De konsumerar en helt annan typ av bilder än vad man gjorde för fem år sen. Själva grafiken. Det får inte vara pluttenuttigt, säger Marianne Wallin.

De skälvde in i benmärgen när de utsattes för barnslighet

Vissa saker som inte var det billigaste alternativet kunde motiveras.

– Hade det inte varit så tydligt i intervjuerna, eller i målgruppsanalyserna, då hade vi haft svårare att förklara vissa val. Det finns exempelvis framtagna ikoner för kategorier i liknande sammanhang – beslutet att inte använda dem hade varit svårare. Men vi förstod att de inte skulle fungera, utan att vi måste göra något eget, säger Marianne Wallin.

– Vi har filmat barnen när vi gjort användartester, då är det lätt att argumentera. Det var så tydligt vad vi måste prioritera.

Att lägga stor kraft vid användarna kräver lite extra när det är unga personer som utgör målgruppen, men det är väl investerad tid.

– Den tid man lägger på att kartlägga användarnas behov har man igen från interna diskussioner om vad som ska göras och inte göras. Det är vår framgångsfaktor i detta, säger Marianne Wallin.

inUse har jobbat med Stockholms stadsbibliotek tidigare. Det fanns en grund att utgå från och förtroendet var redan uppbyggt.

– Det fanns så mycket kunskap redan och två barnmålgrupper hade identifieras i ett tidigare projekt, säger Marianne Wallin. 

Intresserade av inUse tjänster? Kontakta oss här!