Kronaby utgick från användarupplevelsen

Kronaby

Nu är klockorna klara och på väg ut. Men det ligger en hel del arbete bakom. Bakgrunden till den snygga accessoaren är förvisso självklar för oss på inUse, men något överraskande i branschen.
– Vi tog en UX-utgångspunkt, säger Henrik af Trampe på Kronaby.

Kronaby är en av sponsorerna till årets From Business to Buttons! Allt om konferensen här!

Kronaby är en smart premiumklocka. inUse har stöttat Kronaby med delar av utvecklingsprocessen. Och för att hamna rätt började man från början, med grundläggande frågor.

– Vi tänkte: ”Om vi ska göra en smart klocka – vad är det egentligen folk förväntar sig”. Och: ”Varför bär man en klocka?”, säger Henrik af Trampe, User Experience Director på Kronaby.

– Vi tog fasta på att utveckla en klocka med klockans klassiska aspekter, men lade till ett hybridurverk med smarta features. Vi tittade på smyckesaspekten av klockan, känslan av att vilja sticka ut men ändå tillhöra en grupp. De smarta klockor som finns är i sig mer som mobiltelefoner – då sticker man ut som en prylperson och vi ville skapa något helt annat.

En del av teamet utgjordes av inUse. Hela gruppen på Kronaby har hög kompetens och jobbar nära tillsammans.

– Det är det som är ballt med Kronaby, det är 70 personer, det är alla kompetenser, hårdvara, apputveckling, marketing, allt i princip i samma rum. Nära till alla delar av processen, det går snabbt att diskutera och ta upp saker. Det är väldigt bra. Det är en blandning av startup och storbolag på samma gång, säger Filip Ivansson, User Experience Designer på inUse som jobbat i projektet.

– inUse har tillfört flera aspekter, det var viktigt att få in erfaret UX-folk tidigt, säger Henrik af Trampe.

inUse-näteverket ger extra skjuts

En bonus som vi på inUse ofta berättar om är den kraft som finns i att våra konsulter har sitt nätverk inom inUse. Vissa dagar jobbar man från inUse-kontoret och kan då få extra skjuts i projekten. Det har märkts i Kronaby-projektet.

– Konsulten kan ta med sig jobb, på fredagar tog de med saker och fick feedback från andra kunniga hjärnor på ert kontor. Det är en möjlighet att utnyttja folket bakom den enskilda konsulten, säger Henrik af Trampe.

Undersökte kundresan

Tillbaka till själva produktutvecklingen. Man tittade på användarna i testgrupper för att ta fram den bästa klockan.

– Vi undersökte noggrant vad vardagsresan är, utan att blanda in produkten. Vad är det som klämmer, vad är det man behöver, säger Henrik af Trampe.

– Det visade sig att mobiler och smarta klockor stör för mycket, så vi tog bort mycket för att istället bara behålla det som är viktigt. Och det är användaren som bestämmer vad som är viktigt.

– Vi har vänt på det, vi för-konfigurerar ingenting mer än tiden, sen ställer man själv in det man vill ha: ”Jag vill att just de här aviseringarna ska trilla igenom, jag vill att det här ska notifieras”.

Användare i fokus var en komponent. En annan var också något som inUse brukar förespråka och använda sig av.

– Det har gjorts massor prototyper. Alltifrån pappersprototyper till 3D-printade klockor. Också med elektronik i 3D-prototyperna, med rörliga visare och vibrationer, säger Henrik af Trampe.

Håller samman storytelling

Det har landat i en klassisk klocka med smarta element. En klocka som inte ska störa mer än absolut nödvändigt. På webbplatsen kan man läsa om begrepp som ”Stay focused”, ”Be in control” och ”Feel healthy”. Även berättandet och marknadsföringen har botten i användarupplevelse.

– På Kronaby jobbar UX och marketing nära varandra, vi matchar vi budskap, håller samman vår storytelling,

I och med att det också handlar om en mjukvaruprodukt, med bland annat tillhörande app, så kan utvecklingen fortgå och uppdateringar komma löpande. Mjukvaruteamet och UX jobbar nära varandra såväl med appen, mjukvaran i klockan som med tjänsterna i molnet.

– Snart sitter folk och kör live, då ska vi polera och komma med nya features, säger Filip Ivansson.

I dagarna levereras de första förbeställda klockorna och strax därefter finns de till försäljning runt om i Europa.