Kronaby utgick från användarupplevelsen

Kronaby

Kronaby ville ta utgångspunkt i UX och anlitade InUse för att stötta klockföretaget med delar av utvecklingsprocessen.

Kronaby är en smart premiumklocka. inUse har stöttat Kronaby med delar av utvecklingsprocessen. Och för att hamna rätt började man från början, med grundläggande frågor.

– Vi tänkte: ”Om vi ska göra en smart klocka – vad är det egentligen folk förväntar sig”. Och: ”Varför bär man en klocka?”, säger Henrik af Trampe, User Experience Director på Kronaby.

En del av teamet utgjordes av inUse. Hela gruppen på Kronaby har hög kompetens och jobbar nära tillsammans.

– inUse har tillfört flera aspekter, det var viktigt att få in erfaret UX-folk tidigt, säger Henrik af Trampe.

inUse-näteverket ger extra skjuts

Vissa dagar jobbar inUse konsulter hos Kronaby, och andra dagar från egna kontoret – vilket ofta innebär en extra skjuts i projektet. Det har märkts i Kronaby-projektet.

– Konsulten kan ta med sig jobb, på fredagar tog de till exempel med saker och fick feedback från andra kunniga hjärnor på inUse. Det är en möjlighet att utnyttja folket bakom den enskilda konsulten, säger Henrik af Trampe.

Propotypade mycket

Tillbaka till själva produktutvecklingen. Man tittade på användarna i testgrupper för att ta fram den bästa klockan. Användare i fokus var en komponent. En annan var att tidigt prototypa.

– Det har gjorts massor prototyper. Alltifrån pappersprototyper till 3D-printade klockor. Också med elektronik i 3D-prototyperna, med rörliga visare och vibrationer, säger Henrik af Trampe.