Ny mobildesign för Prisjakt

Prisjakt

Att vara tidigt ute med att användningstesta en mobilapp kan minska extrajobb, det gör att man inte lägger energi på fel saker. Precis så var det för Prisjakt. Framför allt sparade de tid genom att fokusera på rätt utmaningar. Nu har de lanserat sin nya app som ökat konvertering.

Varje vecka besöker över en miljon svenskar prisjakt.nu. Tjänsten hjälper konsumenter att hitta rätt produkt till bästa pris. Det ställer krav på tillgänglighet, tydlighet och även att sajten och applikationerna är så tilltalande att besökaren längtar efter att återvända.

2013 hade Prisjakt redan appar, men de var utvecklade utanför huset och svarade inte upp emot kundernas förväntningar. Företaget bestämde sig för att ta ett klart ägandeskap för sin produkt och dess användarupplevelse och kontaktade inUse.

– Vi behövde få nya ögon på appen för att inte bli hemmablinda. Inte minst med tanke på att allt fler laddade ner våra appar och besökte oss från mobila enheter, säger Maria Hall, CTO på Prisjakt.

Tidsbesparare

inUse stod för interaktionsdesign i nära samarbete med Prisjakt och utförde även två användningstester. Det första gjorde man redan i prototypstadiet.

– Framför allt sparade användningstesterna oss massor med tid. Då fick vi reda på vilka idéer som höll och vad vi skulle göra annorlunda, vilket ledde till att vi la fokus på helt rätt saker, berättar Maria Hall.

Det andra testet gjordes i slutet av utvecklingsarbetet när alla huvudfunktionerna fanns på plats och gav också viktiga insikter i användarupplevelsen.

Positiv återkoppling

I första skedet släpptes en Androidapp, men ett halvår efter det, sommaren 2014, kom även appen för iOS. Appens popularitet går det inte att ta miste på, användarna har gett den höga betyg.

 – Vi har fått otroligt mycket feedback. Många har till och med har mejlat till oss för att berätta hur nöjda de är med appen. Det känns skoj för oss att få så mycket positiv återkoppling, berättar Maria Hall.

Inte nog med det så ökar nedladdningar av appar och användningen av mobilsajten konstant.

– Antalet besökare och antalet sidvisningar växer hela tiden och vi ser ingen nedåtgående trend. Konverteringen ser fin ut på apparna, den är extra hög på iOS av någon anledning.