Ny digital nyhetssatsning

MittMedia

Tidningsbranschens stora utmaning är flytten från print till digitalt. Journalistik har för läsaren inte varit något man betalar pengar för, kostnaden menar många har ju varit för att tidningen är på papper och att den blir hemburen. Men naturligtvis kostar journalistik pengar.

Så hur ska man göra när färre och färre väljer att prenumerera på papperstidningen utan istället hämtar sina nyheter själva på internet, där de dessutom under lång tid har varit gratis?

InUse har arbetat med MittMedia kring dessa frågor och stöttat i att ta fram och kommunicera nödvändiga insikter för att göra förflyttningen till en lönsam och expansiv digital affär. Ett mantra har varit att ”Man ska betala för att det känns värt det, inte för att man måste”.

Vägen till det digitala omfattar många bitar, en av de första att ta itu med var att skapa ett underlag och ramverk för nyheterna online, som både ligger i linje med de stora målen men också kan stötta andra nödvändiga satsningar. Första steget var att göra nyheterna online mer tillgängliga och synliga. Läsaren ska få en bra upplevelse oavsett om man använder dator, mobil eller surfplatta. Och framför allt ska nyheterna få ta utrymme.

– Samarbetet med InUse har varit både lekfullt och målinriktat och metoden Effektstyrning har varit ovärderlig när man ska ro ett så här stort projekt i hamn samtidigt som man bevakar både affärs- och användarnytta, säger Anders Härén, Digital utvecklingschef för MittMedia.

Totalt kommer MittMedia att rulla ut ett tiotal nya webbplatser som bygger på samma ramverk. Den första är Allehanda.se, som fått ett mycket bra mottagande:

– Istället för att ge besökaren en känsla av att vara utestängd från något lockar sajten med spännande funktioner och unikt innehåll som väcker intresse och kan skapa betalvilja. En väldigt lovande start!, Axel Andén, Medievärlden, 20 mars 2014