Kalender


måndag 28 maj

Kurs i Stockholm: Designa för beteendeförändring

Har du svårt att komma igång med träningen? Svårt att hålla dig till dieten? Kommer du alltid upp lite för sent på morgonen? De senaste åren har det kommit en uppsjö av produkter som syftar till att hjälpa användare att ändra sina vanor. Området beteendedesign förklarar hur den här typen av produkter fungerar och tillhandahåller samtidigt handfasta designprinciper för att ta fram nya produkter.

Beteendedesign tillämpar främst insikter från psykologi och beteendeekonomi och är inriktad på frivillig förändring. Det kan röra sig om produkter vars kärna handlar om att ändra eller stödja ett specifikt beteende, men också om att omforma delar av en befintlig produkt som inte ger önskad effekt.

Traditionell UX-design har som syfte att säkerställa att en produkt är relevant, attraktiv, lätt att lära sig, samt enkel och tillfredställande att använda. Men, traditionell UX säkerställer inte att en produkt faktiskt används. Beteendedesign utökar designrepertoaren med metoder – och insikter om motivation och beslutsfattande – för att driva användning.

DU LÄR DIG

Kursen består av två dagar med föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska designövningar. Du kommer att:

  • Få lära dig grunderna i området beteendedesign.
  • Ta del av några generella modeller för beteendeförändring.
  • Praktiskt tillämpa ett antal designmönster och principer för beteendedesign.
  • Bekanta dig med några så kallade ”Dark Patterns” (designmönster för att åstadkomma en ofrivillig förändring).
  • Personligen ta moralisk ställning till hur och när du vill tillämpa dessa principer i framtiden.

LÄRARE

David de Léon är lärare för kursen. Han är UX Director på inUse, och en av landets främsta UX-designer. David jobbar både som designer och stöttar sina kollegor som designcoach. Innan han började på inUse hade han en liknande roll på Sony Mobile och satte bland annat designriktningen för Sonys Xperia-telefoner. David har doktorerat i kognitionsvetenskap och skrivit om både kognition och motivation i förhållande till produktdesign. David är också väldigt intresserad av trolleri och funderar ofta på hur olika psykologiska principer från trolleri kan tillämpas på UX-design.

VEM SKA GÅ?

Kursen är för dig som arbetar med att ta fram design och utveckla interaktiva produkter. Du vet redan en hel del om hur man säkerställer användbarhet för en produkt eller en tjänst, men vill ta nästa steg och driva användarnas beteenden i en bestämd riktning. Kanske är din titel interaktionsdesigner, UX-designer, UX Lead, användbarhetsspecialist eller produktägare..

RABATTER

Boka tidigt-rabatt: Anmäl dig senast 2 månader innan kurstillfället så får du 10 procent i rabatt. 

MERLÄSNING OM KURSEN

Kursen som fick 4,8 i betyg

torsdag 24 maj

Kurs i Stockholm: Effektkartläggning i Praktiken

Effektkartläggning är en metod för att hålla ihop målen för verksamheten och användarna med krav på en lösning, vare sig det gäller förbättring av en produkt, ett system, en process eller annan förändring som har med användning att göra.

Grundkursen i effektkartläggning är en av inUse mest uppskattade kurser. 2017 lanserade vi en ny omarbetad kurs som är utökad till tre dagar, fördelade på två veckor: Effektkartläggning i Praktiken. Fokus ligger på att finslipa hantverket att ta fram en effektkarta från grunden – som är anpassad till din verksamhet och dina aktuella utmaningar.

Effektkartläggning är ett hantverk och som med alla hantverk blir man bra på det genom att öva. Kursen innehåller därför mycket praktiskt arbete som är relevanta för din verksamhet, med tid för egen reflektion och med ledning och en stor del coachning av ett par av världens vassaste effektkartläggare. Det innebär att du kommer ta stora kliv mot att behärska hantverket.

Du kommer att jobba i grupp med att ta fram egna kartor baserade på era gemensamma utgångspunkter och projektidéer. Ni kommer att gå igenom alla de moment och kontrollfrågor som behövs för att de ska bli så bra underlag som möjligt. 

Under kursen lär du dig att:

  • Sätta effektkartan i ett sammanhang som passar just din verksamhet.
  • Formulera effektmål som ger fokus åt ett projekt, en produkt eller annan form av satsning för att åstadkomma en förändring. 
  • Formulera mätpunkter som gör det möjligt att se om du är på väg åt rätt håll.
  • Planera, genomföra och analysera intervjuer med användare – för att ge insikter som driver arbetet framåt.
  • Beskriva användningsmönster, behov och drivkrafter så att de blir bra länkar i argumentationskedjor mellan effektmål och lösning.
  • Beskriva krav på lösningen som egenskaper och funktioner. 
  • Använda olika tekniker för att visualisera den tänkta lösningen.

VEM SKA GÅ?

Kursen passar bra för designer, affärsutvecklare, beställare, projektledare, team-medlemmar och andra som vill göra och använda effektkartor för att kunna skapa ännu bättre beslutsunderlag, utvecklingsprojekt och förvaltningsarbete. Du har hört talas om Effektkartläggning, och kanske provat på metoden. Men ingen förkunskap krävs. Kursen är för dig som vill bli bättre på själva hantverket att göra effektkartor och att tillämpa dem.

UPPLÄGG

Kursen är tre dagar, fördelad på 2 veckor. Första veckan lär kursledaren de vitala grunderna i Effektkartläggning. Du kommer få kunskap och även några uppgifter att lösa på hemmaplan till kommande vecka, då ses gruppen två dagar i rad. Med detta upplägg har du alla förutsättningar för att ta fram din egen Effektkarta, i en skarp version.

KURSLÄRARE

Alla kursledare på inUse arbetar även som Konsulter. De är designer och strateger som aktivt arbetar på aktuella uppdrag hos både offentliga verksamheter och privata företag. Därför kan du vara säker på att kunskapen de förmedlar är aktuell, relevant och med nyvunna insikter från verkliga projekt. 

MERLÄSNING OM EFFEKTKARTLÄGGNING

Hur det började (engelska)

Hur Effektkartan kan användas (engelska)

Mall för effektkarta

Effektstyrning och Effektkarta - vad är det ?

”Det ska vara enkelt”. Det är ett av de vanligaste önskemålen från användarna när en ny digital tjänst ska utvecklas. Men hur gör man något just – enkelt? För Bluegarden gav Effektkartan svaren.

Effektkartan sex år senare - intervju med Nanna Ekman som webbredaktör på Malmö Stadsbibliotek.

Johan Berndtsson om vikten av Effektstyrning och vilka utmaningar det löser:
Skyll inte på utvecklarna...
Dåliga System är fortfarande inte utvecklarnas fel...

Goda argument till chefen om varför du bör få gå kursen Effektkartläggning!

torsdag 14 jun

Kurs i Stockholm: Customer journey mapping

För att skapa en riktigt bra upplevelse behöver du ha koll på dina kunders beteenden – vad de faktiskt gör i olika situationer – och vad just dessa kunder värdesätter.

En Customer Journey Map (kundresekarta) är en karta som beskriver kundens upplevelse över tid. Det är ett av de bästa och mest kraftfulla verktygen för att beskriva vad dina kunder – användare, medborgare eller konsumenter – verkligen vill ha och behöver. En kundresa beskriver själva ”resan”, men identifierar också gapet mellan kundens förväntan och hur väl dina tjänster lever upp till deras förväntningar. I skapandet av en kundresekarta kan du vinna insikterna som ger användaren en bättre upplevelse och visar var du kan förbättra eller innovera ditt erbjudande.

Hur kommer man igång – och vad gör man med informationen som kommer fram under arbetets gång? Och hur får man med sig alla andra på tåget? Denna workshop kommer att ge dig verktyg för att du skall kunna få dina kunder att älska dig, samtidigt som din egen interna organisation får både en bättre förståelse och en gemensam bild av hur kundernas upplevelse kan förbättras.

På kursen går vi igenom principerna för kundresan och övar sedan på att tillämpa under olika skeden i projektet. Du lär dig:

  • Principerna för kundresor, hur de byggs upp och när det är lagom
  • Hur du använder kundresan för att engagera beställare och sakkunniga
  • Hur du på bästa sätt visualiserar din kundresa
  • Hur du använder kundresan för planering och uppföljning av initiativ

På inUse har vi många års samlad erfarenhet av att använda kundresekartor. Vi använder dem för att visualisera komplexitet, för att ge underlag för designåtgärder och för att planera utvecklingsprogram. Med andra ord, från idé till förvaltning. Och såklart kan vi förklara hur effektkartan och kundresekartan kompletterar varandra både på programnivå och på projektnivå för att t.ex. effektstyra enskilda utvecklingsinsatser för dig som arbetar med Effektstyrning®.

VEM SKA GÅ?

Alla som jobbar med design eller ansvarar för en produkt eller tjänst. Din titel kan t.ex. vara Customer experience manager, Digital manager, UX manager, UX-designer, interaktionsdesigner, produktägare, produktchef, kravanalytiker eller Business analyst.

RABATTER

Boka tidigt-rabatt: Anmäl dig senast 2 månader innan kurstillfället så får du 10 procent i rabatt. 

KURSLÄRARE

Alla kursledare på inUse arbetar även som konsulter. De är designer och strateger som aktivt arbetar på aktuella uppdrag hos både offentliga verksamheter och privata företag. Därför kan du vara säker på att kunskapen de förmedlar är aktuell, relevant och med nyvunna insikter från verkliga projekt. 

MERLÄSNING

Intervju med Pontus Wärnestål om kundresor och vår kurs i Customer Journey Mapping; Ser till helhet – för hållbarhet

Bloggartikel om Kundresekarta av Sofia Dahlgren; Klickbar kundresekarta – från ax till limpa

tisdag 19 jun

Kurs i Stockholm: Service Design

Service Design har funnits i över 20 år och har mognat från att ha varit en nischad – något akademisk – designdisciplin till ett helhetsorienterat angreppssätt för att hantera utmaningar inom kundupplevelse, affärsmodellering, organisation och innovation.

På kursen Service Design lär du dig teori och metod från grunden under två intensiva och inspirerande dagar. Vi diskuterar och arbetar praktiskt med typiska leverabler inom Service Design, såsom kundresekartor, service blueprints och effektkartor. Du får lära dig om strategier för att bryta silotänk och uppmuntra helhetssyn inom organisationen, metoder för samskapande och hur Service Design relaterar till andra designorienterade aktiviteter som t ex effektkartläggning, UX design, användarresearch, affärsmodellering och innovation.

Oavsett om du och din organisation verkar inom business-to-business, business-to-consumer, eller offentlig verksamhet, så påverkar i slutändan era tjänster människor. Service Design är människocentrerad design där teknologi och affärsmodellering är hjälpredskap för att uppnå meningsfulla interaktioner med människor – och det är användbart och värdeskapande inom alla sektorer.

Vi använder oss av praktiska uppgifter som gör det lätt att förstå och få praktisk erfarenhet, vilket underlättar när du ska applicera det du lär dig under kursen i din egen organisation. Efter kursen får du med dig ett rikt resursmaterial så att du kan fortsätta utveckla dina färdigheter och kunskaper.

Du lär dig
Kursen består av två dagar med föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska övningar. Under kursen kommer du att:

  •  bekanta dig med teoribildningarna inom fältet Service Design. 
  •  få en inblick i hur andra designaktiviteter inom t ex UX design förhåller sig till Service Design. 
  •  lära dig mer om hur man kan utnyttja både kvantitativ och kvalitativ research för att skapa bättre tjänster för dina kunder. 
  •  praktiskt tillämpa och konstruera kundresekartor och service blueprints.

VEM SKA GÅ?

Alla som jobbar med människor, design eller ansvarar för en produkt eller tjänst. Du har kanske arbetat med interaktionsdesign och UX, kravanalys, kundservice, eller affärsmodellering. Du som har en ledarroll och vill ha grundläggande förståelse för att kunna fatta beslut kring Service Design kan också gå vår kortare kurs Service Design for Executives.

LÄRARE

Pontus Wärnestål är Service Design Director på inUse och har arbetat med Service Design och User Experience Design inom både offentlig och privat sektor. Pontus forskar också om deltagande tjänstedesign och stadsplanering vid Högskolan i Halmstad och har disputerat i design av interaktiva dialogsystem vid Linköpings universitet. Pontus har lång pedagogisk erfarenhet och leder även andra kurser på inUse Academy.