Effektiv kravhantering

Datum

  • Måndag 10 okt – tisdag 11 okt

    Online

  • Torsdag 13 okt – fredag 14 okt

    Stockholm

  • Måndag 21 nov – tisdag 22 nov

    Online

  • Onsdag 23 nov – torsdag 24 nov

    Stockholm

  • Torsdag 8 dec – fredag 9 dec

    Stockholm

  • Tisdag 13 dec – onsdag 14 dec

    Online

Längd

2 dagar

Språk

Svenska

Pris

15900 SEK exkl. moms

Kravhantering med helhetsperspektiv, från att fånga intressenternas behov till att prioritera, designa, beskriva, utveckla och förvalta lösningar. Vår mest populär kurs!


Du kommer lära dig

Du får med dig många användbara tekniker till kravhanterarens verktygslåda. Hela kravhanteringsprocessen från insamling till förvaltning samt kännedom om verktyg som kan underlätta arbetet. Vikten av att arbeta iterativt/agilt.


"Toppen, mycket givande kurs! Tydlig, pedagogisk kursledare som sprider positiv energi till inlärningen"
Åsa, kravanalytiker (2021-11-30)


Vem bör delta?

Kursen riktar sig till dig som ska arbeta med att ställa krav eller tolka krav som någon annan ställt. Exempelvis: Produktägare. teammedlemmar, kravledare, utredare, systemförvaltare, kravanalytiker, systemanalytiker, beställare, verksamhetsspecialister, användarrepresentanter, testledare, testare, projektledare och systemutvecklare.


Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs.

Mer information

TEORI & PRAKTIK
Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete. 


EXEMPEL PÅ ÖVNINGAR 

  • Fastställ målgrupp och övergripande krav
  • Kravinsamling med workshop
  • Storymapping
  • Planera och genomför granskning av krav
  • Ta fram termordlista

 

Kursens upplägg i detalj:

VIKTEN AV BRA KRAV

  • Kostnader vid bristfälliga krav
  • Kravhanteringsprocessen Stjärnan
  • Iterativt och agilt kravarbete
  • Begrepp inom kravhantering
  • Användarberättelser ("user stories") och agil kravhantering
     

TEKNIKER FÖR ATT SAMLA IN KRAV

  • Typer av krav
  • Svårigheter med kravinsamling
  • Funktionella och ickefunktionella krav
  • Normala, förväntade och sensationella krav
  • Sju tekniker för insamling, t ex workshops, intervjuer, enkäter och prototyper
     

TEKNIKER FÖR PRIORITERING

  • Vikten av att prioritera krav
  • Skall-krav, bör-krav och andra skalor
  • Prioritering i samband med workshop
  • Visualisering med Korset
  • Användning av planning poker (en av fler agila tekniker som presenteras)
     

 DOKUMENTATION

  • Tekniken kvittering
  • Detaljering av krav
  • Kravspecifikation, mall och innehåll
  • Story mapping
  • Begreppet Persona
  • Användarberättelse ("user story")
     

 KRAVGRANSKNING

  • Informell och formell granskning
  • Granskningsprocessen
  • Roller som deltar i granskning
  • Checklista vid granskning
  • Retrospektiv - granskning av teamets arbetssätt

FÖRVALTNING AV KRAV

  • Ändringshantering
  • Ändringsråd/change control board
  • Spårbarhet och påverkansanalys
     

KRAVHANTERINGSVERKTYG

  • Kravverktyg
  • Enkätverktyg
  • Ritprogram för prototyper och flöden
     

 AVSLUTNING

  • Sammanfattning av kursen
  • Litteraturtips
  • Användbara länkar


 


Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Funderar du på något annat?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår speciallbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgata 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.