Human-Centered AI


I den här kursen fokuserar vi på att vässa designförmågan inom AI-drivna system och tjänster.

Pris

12900 SEK

exkl. moms

Artificial Intelligence (AI) har under de senaste åren visat på en stor potential för att skapa värde om den designas rätt. Olika typer av AI-tekniker används redan idag inom många branscher, som till exempel sjukvård, där AI hjälper till med kirurgi, röntgenbildsanalys, medicinframtagning och patientdataanalys. Inom mobilitets- och transportsektorn utvecklas självkörande bilar och avancerade tjänster för logistikoptimering. På privatkonsumtionssidan är kanske de talade assistenterna Alexa och Siri de mest kända, men vi påverkas av och använder AI-teknik även bakom kulisserna i flera andra tjänster – inte minst rekommendationssystem inom e-handeln.

Men som med alla teknologier så finns det en baksida. AI-system har senaste tiden visat sig kunna få oönskade – negativa – konsekvenser för människor, organisationer och på samhällelig nivå. Algoritmer som tar beslut baserat på ojämlik data kan ställa till med mycket oreda som kan få långtgående konsekvenser. Framgång för AI-drivna tjänster beror helt och hållet på vår förmåga att designa för positiv effekt på människa och organisation.

I den här kursen fokuserar vi på att vässa denna designförmåga inom AI-drivna system och tjänster. Vårt mål är att designa och leverera ansvarsfulla AI-lösningar som är  tillförlitliga, rättvisa, transparenta och inkluderande. För att lyckas med detta måste framtidens designers förstå olika typer av AI som nya designmaterial, och samtidigt förstå människocentrerade designprocesser och hur dessa förhåller sig till varandra.

Kursen pågår under två dagar och du får både strategiska och taktiska verktyg för att hantera AI – med utgångspunkt i mänsklig användning och upplevelse. Vi arbetar praktiskt och teoretiskt med tre huvudteman: 

  • Nya interaktionsmodeller: Vi går från traditionella digitala verktyg till mer självständiga – “agentiva” – tjänster som agerar på eget initiativ, där människan blir mer av ett bollplank som kan hjälpa tjänsten då det behövs. Detta kräver nya sätt att tänka kring interaktionsmodell och initiativhantering. Dessutom tittar vi på hur strategisk datainsamling sker i de touchpoints och interaktionspunkter vi designar för att förbättra tjänster över tid.
  • Förstärkt mänsklig förmåga och strategi: Det har visat sig att AI + människa är en mycket kraftfull kombination – om den kombinationen designas rätt! I kursen tittar vi på vilka egenskaper en tjänst där AI + människa samverkar bör ha, och hur vi använder Service Design för att skapa helhetslösningar där AI tillför värde till redan existerande tjänsteutbud.
  • Inkludering och transparens: För att tjänsterna vi designar ska vara rättvisa, inkluderande och tillförlitliga så måste de vara möjliga att inspektera på ett vettigt sätt. Detta kräver också en ny typ av designförmåga, liksom ett etiskt förhållningssätt till hur vi samlar in och använder data.

VEM SKA GÅ?

Kursen vänder sig till dig som interaktions- och UX-designer som vill öka din designrepertoar och förstå hur AI kan påverka interaktionsdesign och användarupplevelse. Kursen vänder sig också till strateger och personer på ledningsnivå som vill förstå hur AI-drivna tjänster påverkar värde och effekt i din organisation och hur man kan tänka strategiskt kring AI. 

BOKA HÄR!

Kommande tillfällen