Minikurs: Agil kravhantering och acceptanskriterier

Datum

Nya datum kommer.
Kontakta oss för mer information.

Längd

3 timmar kl. 12.45 - 16.00

Språk

Svenska

Pris

2900 SEK exkl. moms

I den här praktiska minikursen får du lära dig ett flertal tekniker för att ta fram, strukturera och jobba med acceptanskriterier.


Du kommer lära dig

Hur vi jobbar med acceptanskriterier har stark påverkning på framgång i våra team och våra sprintar. Det är via acceptanskriterier som vi konkretiserar våra lösningar. Det är i acceptanskriterier som kravhantering och test möts, att effekt och lösning möts, att validering och verifiering möts. Under raskt tempo får du mängder av tips och verktyg för att jobba mer effektivt med acceptanskriterier. Då får både insikter från bakomliggande teori och egen "hands on" erfarenheter från att tillämpa teknikerna.

 

Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete. Se exempel på övningar nedan.

 

Exempel på övningar

  • Skilja mellan validering och verifiering
  • Ta fram testidéer i samband med kravinsamling
  • Tvärtom workshop - hur blir det så dåligt som möjligt med acceptanstest och acceptanskriterier?
  • Ta fram acceptanskriterier som fritext
  • Ta fram acceptanskriterier som Given-When-Then scenarios
  • Ta fram acceptanskriterier med hjälpa av tabeller
  • Genomför research - användarcentrerade acceptanskriterier
  • Genomför retrospektiv kring acceptanskriterier

"En mycket bra kurs! Bra kursformat och kurslängd."
Elena, Testprocessansvarig (2022-09-09)


Vem bör delta?

Minikursen riktar sig till dig som jobbar i eller nära utvecklingsteam, till exempel i Scrum team. Typiska roller är:

  • Design - Service designer, UX-designer, interaktionsdesigner, industridesigner, design lead, design coacher, produktdesigner
  • Projektledning - Scrum master, projektledare, programledare
  • Systemutveckling - Systemutvecklare, team lead, testautomatiserare, IT-arkitekt
  • Test & kvalitet - Testare, teknisk testare, testledare, testautomatiserare, QA, acceptanstestare, användarrepresentant, kvalitetscoach

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs men det är en fördel om du har egna erfarenheter från att jobba i eller nära utvecklingsteam med planering och konkretisering av lösningar.


Kursledare/talare

Chris Hofstetter håller kurser och seminarier inom områden kravhantering och design. Han är särskild intresserad av hur nya sätt att jobba påverkar våra team och våra roller inom systemutveckling och digitalisering.

Mer information

Kursmaterial
Du som deltagare får med dig ett digital kurskompendium som innehåller samtliga talarbilder som används under kursen.

Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Funderar du på något annat?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.