Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

The FBTB2020 Manifesto: Growing professionally, and as human beings

Johan Berndtsson

Later this week we will announce the first speaker, but first, let us tell you what the From Business to Buttons 2020 conference is all about. Here it is, the Manifesto.

We all love great services and products – experiences that provide meaning, help with difficult tasks, or just give us moments of sheer pleasure. We love to use them… almost as much as we love to create them. Over time, however, our jobs are becoming increasingly complex. The quest for never-ending growth. New technologies. New tools. Internal politics... Supercharge this with ambition, rising expectations, and higher competition, and we have a real challenge. Our organizations are growing, and we need to grow with them. Both professionally, and as human beings.

In our work, we need to at least have some knowledge about everything from business strategy to coding (from business to buttons if you will). Does this mean that each and every one of us need to know everything in detail? Do we all need to become those unicorn people that only exist in the job ads we smirk at? No. But we do have to work smarter – and perhaps most important – work better together.

We need to take it to the top, and learn how to lead our CEOs. We need to optimize how we work in our design teams, through artifacts like design systems, but also by designing the organizations themselves in better ways. We need to go even more agile and learn what great product leadership really means. We need to learn to work with data and algorithms, and with conversation and gestures as interfaces. We really do need to get the fundamentals right, but sometimes we also need to know how to break out of the mold, and create something truly revolutionizing – something no one has ever done before. We’ll cover all this, and more, at the 2020 conference. 

But. Is it all about making ourselves better, faster, and stronger? About turning ourselves into productivity machines? Is there nothing more to it? The things we help create are sometimes of limited value to both people and society. Sometimes they’re even harmful... Growing professionally, and as human beings, is also about taking responsibility for the greater issues. There’s an argument to be made that we need to slow down, and be more careful, both to get a better result and to reduce the risk of causing accidental harm. Ethics ought to be mandatory in every design major’s curriculum, as it certainly is at From Business to Buttons. 

So, here we are. Increased complexity. Higher competition. Raised expectations. We need to grow, both professionally, and as human beings. 

Welcome to From Business to Buttons 2020.

/Johan Berndtsson and the FBTB2020 Team

 

Get more information and tickets here!

Poddcastkurs i AI – med inUse-Director – lanserad

Ola Nilsson

Nu är kursen ute, vår Director of Service Design, Pontus Wärnestål, har en podcastbaserad kurs ute i skärningen mellan artificiell intelligens (AI) och tjänstedesign. inUse Academy har varit med och hjälpt till i skapandet av kursen.

Kursen är ute nu, Pontus, berätta!

– Det som började på ett hotellrum i Seoul, Sydkorea, förra året –  när jag var jetlaggad och inte kunde sova utan började skriva istället – har nu blivit verklighet. 

– Efter tio månader är vi klara med en podcastbaserad kurs i skärningen mellan artificiell intelligens och tjänstedesign

Kursen har tolv avsnitt och den innefattar alltifrån den grundläggande tekniken, hur man kan tänka kring agenter och AI utifrån ett designperspektiv, med applikationsexempel från hälsoinnovation, utbildning, smarta städer och transport, till hur man kan tänka kring etiska implikationer.

– Alla avsnitt är i intervjuformat. Till skillnad från traditionell e-learning där man ofta får en monolog levererad i videoform, så får du här lyssna på samtal med experter som förhoppningsvis förflyttar tanke och kompetens framåt en bit.

– Vi vill göra kunskap om AI tillgänglig på ett enkelt sätt och bidra till ett livslångt lärande.  Dessutom ser vi ett stort behov av att konkretisera begreppet AI och skära igenom ”hypen” som råder kring ämnet, säger Pontus Wärnestål.

inUse officiell partner

InUse Academy är officiell projektpartner till kursen och har bland annat bidragit till att säkra upp att innehållet är relevant för branschen och industrin. 

– Det har varit väldigt spännande och lärorikt att vara med i utvecklingen av den här framtida, samtida kursen. Vi på inUse Academy tittar ju hela hela tiden tittar på nya pedagogiska former för kursutveckling, och det här känns verkligen framkant, säger Jane Murray, Head of inUse Academy.

Lyssna på Spotify, Apple PodcastsGoogle PodcastsSpotifyacastSpreakerCastbox eller Podcast Addict. Eller direkt på Högskolan i Halmstads webbplats.


Ta chansen att gå en AI-kurs med Pontus live på inUse Academy – Human-Centered AI.

AW som stöttar Ung cancer 

Ola Nilsson

Hallå där, Annelie Alm, Manager och Service Designer på inUse I Göteborg. Ni ska ha en afterwork som stöttar Ung cancer, berätta!

– Vi ska umgås efter jobbet och pärla armband som sen kan säljas – och vinsten går till att stötta unga med cancer, allt via Ung cancer

Det är ni på inUse som ska göra detta – hur kommer det sig, hur kom ni på det?

– Vi är många som brinner för välgörenhet och vi alla känner tyvärr någon som har drabbats av cancer. Så nu när det är Rosa bandet-månad och Movember, då kunde vi att en kvällsaktivitet för Ung cancer kändes rätt, både i tiden och i hjärtat.

Finns det nån koppling till era yrken, till detta initiativ?

– Nej inte direkt. Men vi är alla designers som gillar kreativ design som gör skillnad – och genom att pärla får vi ha trevligt, vara kreativa. Och armbanden kan sen säljas och pengarna kan göra lite skillnad för unga som drabbats av cancer.

Kan det blir fler liknande initiativ framöver?

– Det hoppas vi verkligen. All aktivitet hänger på att de anställda är med och bidrar med sin tid och att inUse bidrar med resurser, men redan nu har vi tankar på en aktivitet för Stadsmissionens julklappsinsamling i december.

Är AW:n nåt ni kan uppmana andra företag i branschen, och utanför, att göra kanske…?

– Såklart, vill vi uppmana andra till detta. Det är ju en kul aktivitet med målet att göra gott för en god sak. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något – och alla kan ju pärla. Ung cancer ger dessutom bra stöd för att komma igång med aktiviteten.

Ung cancers budskap om hur de stöttar:

Vi är axeln att luta sig emot.

Vi finns när marken skakar och allt förändras.

Vi faller tillsammans och vi lyfter tillsammans.

Vi skingrar mörkret, tänder ljuset och väcker glädjen.

Vi hittar hoppet, ställer in kompassen och håller varandra i handen.

Vi finns där, varje steg på vägen.