Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Next speaker: NASA's Space Suit designer Lindsay Aitchison

Ayelen Win

As promised: We’ll venture into space!
Lindsay Aitchison, NASA's space suit engineer is coming to this years’ FBTB.

Lindsay Aitchison, NASA’s Deputy Project Manager for the Advanced Spacesuit Project, will be speaking at FBTB 2019. Lindsay Aitchison is one of the leading experts behind NASA’s effort to build the next generation spacesuit. Lindsay began working full-time with NASA in May 2006 and has since March 2013 had the position of Manager for the Advanced Spacesuit Project.

In an interview Aitchison said that the last spacesuits, which were designed in the 1980’s, were created under the assumption that female astronauts were basically just tiny men.

“If you know anything about clothing design, women are definitely not just smaller versions of men,” Aitchison says.

NASA Space suit engineer Lindsay Aichison

Lindsay earned a Master of Industrial and Human Factors Engineering degree from Wright State University, and a Bachelor of Mechanical Engineering degree from Purdue University.

During the Apollo program, the crew was assigned well in advance, giving designers time to create custom spacesuits for each astronaut. Aitchison's team are now working on a modular design for NASA’s Z-2 spacesuit. Astronauts will be able to mix and match pants, gloves, sleeves, and other parts to fit their various proportions.

“Having modular spacesuits means everyone will be accommodated, but it may not be as great of a fit as a completely customized suit would be,” said Aitchison. On the other hand, if say an astronaut’s elbow joint wears down while collecting Moon dust, she’ll be able to borrow a replacement elbow from a friend.

As a space suit engineer, Lindsay gained extensive hands on experience as both test director and test subject. Her workspace is in the lab, at remote test sites, and in reduced gravity analogs including the Neutral Buoyancy Lab and NASA’s reduced gravity aircraft, affectionately known as the Vomit Comet.

As she works to perfect the suit, Aitchison says one of the major perks of her job is that she gets “to test spacesuits out in all these different environments which is just crazy cool” – from the Rockyard, NASA’s simulated alien land, to a 6.2 million gallon pool called the “Neutral Buoyancy Lab” which simulated the feeling of a spacewalk.

Get your tickets for FBTB19!

Välkommen till inUse, Daniel Wikström!

Ola Nilsson

Daniel Wikström har synts ett tag på inUse, men först nu presenterar vi honom som nyanställd. Varför? Jo, Daniel började som ex-jobbare men är nu User Experience Designer fullt ut. Välkommen på riktigt, Daniel!

– Jag har nog alltid haft ett öga till inUse, till största del på grund av FBTB, men också på grund av goda ryktet inom Nordens designsfär. Fast min resa började nog redan under min studietid på Umeå universitet då jag valde bland examensplatser. Jag minns att jag var så väldigt inspirerad efter en föreläsning på senaste trenderna inom UX och Service Design. Efter en snabb googling på potentiella ex-jobbplatser var jag överlycklig när jag såg att inUse hade lagt ut en annons. 

Och nu är du på plats som anställd. 
Vad driver dig och vad är dina styrkor?
– Det finns nog inget bättre än att hjälpa folk komma fram till en insikt, idé eller lösning på något som är lite extra klurigt. När jag jobbade som gymnasielärare under en kort period var ”aha”-upplevelsen hos mina elever det bästa i min vardag. Idag, som designer, har jag samma drivkraft mot mina kunder. På många sätt är min passion också min styrka, att bidra med nytt perspektiv genom att rusta upp med kunskapsgenererande verktyg, metoder som de kan använda som förenklar och förbättrar. 


Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?
– Under mina studier i Sverige och USA har jag varit delaktig i flera olika forskningsprojekt. Men utanför den akademiska världen är nog mitt arbete med startups i Umeå det som betytt mycket, speciellt en kund som drev en verksamhet inom hållbar, miljövänlig och lokal avfallshantering. Jag arbetade till största del med deras tjänsteutveckling under en period. Men att få vara med och påverka i en verksamhet med så pass miljömedvetna, engagerade och omtänksamma människor gjorde verkligen stor positiv inverkan på mig, både på personligt och professionellt.

Vad är ditt drömprojekt?
– Jag har ett enormt intresse för artificiell intelligens sedan mina studier inom kognitionsvetenskap, och ser fram emot att nyttja min kunskap för vara med och definiera dess tillämpningar inom UX- och tjänstedesign. 

Vill du också jobba på inUse? Kolla in våra jobbsidor!

Kundskärm på apotek med texten "Holy Guacamole, the settings are wrong".

Holy Guacamole! UX-copyn är galen!

Jonas Söderström

UX-copy – ord som hjälper och guidar läsarna och sätter tonen på din sajt eller tjänst – har kommit mer och mer i fokus. Jonas Söderström skriver om små texter kan göra stor skillnad utifrån sin nya bok "Inte så jävla krångligt!"

Det skramlar glest i pillerburken. Medicinen håller på att ta slut. Bäst att ta sig till apoteket för att fylla på.
Men när jag ska betala läkemedlet ser jag något märkligt på skärmen som är vänd mot mig, mot kunderna. Vad står det egentligen?

närbild på skärmen

”Holy Guacamole, the settings are wrong”?!? Det är inte riktigt i linje med den grad av förtroende jag vill känna för dem som ska ge mig mina läkemedel. 

Inte heller resten av texten känns särskilt förtroendeingivande. Prova att trycka lite var som helst, kanske löser det problemet, kanske inte. Holy guacamole, du kanske har en sjukdom? Prova att svälja någonting, kanske hjälper det, kanske inte!

Små ord kan göra stor skillnad: alla de texter som hjälper och guidar läsarna på din sajt, din tjänst eller ditt system. De kan direkt påverka hur användarna uppfattar dig som avsändare, och  påverka till exempel din försäljning eller din trovärdighet.

Här är två exempel till: från norska och svenska järnvägen, NSB respektive SJ (den tidigare sajten).

skärmklipp med texter från nsb respektive sj som visas när sökning pågår

”Vänligen vänta – vi söker efter avgångar” eller ”Systemet arbetar ... Sökning pågår”. Vilken text hjälper dig att förstå vad du kan vänta dig? Vilket tilltal tycker du är bra?

Det här är några exempel på vad vi kan kalla ux-copy eller interaktionstexter. (Tidigare namn för samma sak har varit microcopy).  

Sådana texter kan vara av flera slag. Många guidar läsaren/användaren genom att beskriva vad som pågår, vad hon kan eller bör göra, eller förklarar vilket resultatet  blir i nästa steg. 

Men som du ser har texterna också ett känslomässigt innehåll. De bestämmer till stor del det som ofta kallas tonalitet, men som jag hellre vill kalla ton och tilltal. Av mina tre exempel här är ett alldeles för tekniskt och formellt till tonen; ett annat alldeles för lättsinnigt. Men det tredje är, rimligen – just som i sagan om Guldlock  och de tre björnarna – precis lagom. ;)

Är du intresserad av en kurs i ux-copy och att skriva för digitala medier? Hör av dig till Jane Murray på inUse Academy!

Grovt sett finns det interaktionstexter eller ux-copy av två typer. Den första kategorin är dynamiska texter. Texterna här i början är sådana. De visas bara under en viss tid eller dyker bara upp under vissa förutsättningar.  

De dynamiska texterna är i sin tur av flera slag. En del är "vänta"-besked, en del är felmeddelanden, andra kan vara uppmaningar som ”Bara tre kvar i lager! Beställ nu!”. 

Andra interaktionstexter är mer statiska. Det är texter som ”Du väljer betalsätt på nästa sida” eller liknande, som vi ofta ser intill en knapp eller i ett formulär. De förklarar som regel hur man ska göra något, eller vad som är nästa steg. Men de syftar också ofta till att bygga skapa förtroende. 

Interaktionstexter borde skrivas av kommunikatörer

Trots att interaktionstexter är så viktiga finns de sällan med bland den professionella kommunikatörens arbetsuppgifter. De dynamiska interaktionstexterna skapas inte sällan av utvecklare som skriver ner någonting – ofta ur systemets synvinkel, inte användarens. 

Ibland skrivs de inte alls. En del av dem kan vara standardmeddelanden som kommer med programvaran, till exempel publiceringssystemet. De kan förmodligen ­ändras, men det kanske inte har blivit någons utpekade arbetsuppgift. Och det beror nog i sin tur ofta på att man inte tänkt på att de finns!

Det skulle vara bra om myndigheter och företag insåg hur viktig ux-copy är, och att de i organisationen som har utbildning i och ansvar för kommunikation får ta hand om dem.

I en del organisationer är det självklart, men  långt ifrån alla. Om det inte är det i där du jobbar – ta gärna första steget. Ta kontakt med it- eller utvecklingsavdelningen. Förklara att du bör vara med i arbetet, och varför. Många utvecklare eller systemansvariga blir glada när någon som kan skriva löptext avlastar dem.

Sätt upp riktlinjer

Det är kanske inte möjligt att vara med hela tiden, när system ska byggas och texter skrivas. En bra idé är då att sätta upp några språkliga riktlinjer som utvecklarna kan hålla sig till. Ett sådant dokument kan innehålla några övergripande principer, och ett antal konkreta exempel. Kanske, till en början, så här:    

  • Använd ett neutralt men modernt och ledigt språkbruk för begrepp och funktioner i systemet, och för allmänna ledtexter. 
  • Välj aktiva konstruktioner före passiva. 
  • Hjälptexter och instruktioner som riktar sig direkt till användaren ska ha ett direkt tilltal med ”du”. ”Du” skrivs med stor bokstav bara i början av en mening. 
  • Felmeddelanden ska vara på svenska, och innehålla en förklaring om vad användaren kan göra för att lösa problemet eller vad hon kan göra i stället. 
  • Exempel: Skriv ”vi kan inte hitta sidan du sökte” – skriv inte ”sökningen gav inga resultat” 

 

omslag på boken med titeln inte så jävla krångligtDen här texten är ett utdrag ur kapitlet Texter med ton och för interaktion ur Jonas Söderströms bok Inte så jävla krångligt! Praktisk handbok i att skriva för digitala medier. I ett följande blogginlägg kommer exempel på statisk ux-copy.

Behöver du stöd kring innehåll – text och bild – på din sajt? Hör av dig till Jane Murray på inUse Academy!

 

Mest lästa blogginläggen 2018

Ola Nilsson

Vad var mest populärt på inUse-bloggen under det gångna året? Handfasta tips, visioner, kritik eller.. ja, kolla in listan över de mest lästa artiklarna här!

Mallen är kommen
En favorit på bloggen och etta på lästoppen 2018. Vi delade med oss av en mall som du kan använda dig av när du gör din egen Effektkarta. Gör det du också!

Sen var det typsnitt som gällde. För både tvåan och trean på listan.

5 typsnitt – från trotjänare till kommande favoriter

Vi har alla letat efter det perfekta. Vi har alla återkommit till det vi alltid använder. Men här får vi ordentlig hjälp. Mattias Johansson ger sina bästa tips.

6 typsnitt du inte får missa
Johan Kuno på Stockholmskontoret skrev initierat om hans bästa typsnitt. Riktigt trevlig läsning, i synnerhet om du är typsnittsnörd.

På fjärde plats hittar vi en guide i tiden.

Guide till Service Design

Hands on-tips från vår Director of Service Design, Pontus Wärnestål. 

Som femma hittar vi en artikel om att underlätta valet av snabbmatsrestaurang och göra besöket så effektivt som möjligt. En väl utförd användarupplevelseguide.

Självbetjäning på hamburgerhaken – en utvärdering

Sexa på listan är en viktig bloggpost. Om tillgänglighet på webbplatser. Designer, det är din plikt att läsa denna! 

The new guidelines in WCAG 2.1 explained

Vi har ännu inte nån regering på plats, och det kan till och med gå till extra val. Vår bloggpost om valkompasser tog sig också in på listan, som sjua.

Valkompasser och hur design kan påverka valet

 

Årets raket

Ett blogginblägg publicerades sent på året men som snabbt flög mot toppen, en riktig klickraket om mansplaining. Det är en av talarna på nästa From Business to Buttons som ligger bakom.

She Created a Chart Explaining Mansplaining for Men

 

Mikael Borgman, Kajsa Lager och Peter Jaktling tog emot priset på CIO Awards-galan.

inUse-samarbetet bar frukt – Renova vinnare av CIO Awards

Ola Nilsson

Renovas kundportal blev Årets hållbara projekt 2018 vid CIO Awards. Ett kvitto på att portalen för Renovas avfallskunder – som inUse varit med och tagit fram – håller högsta kvalitet.
– Det känns fantastiskt, jätteroligt för Renova och för alla som varit med och jobbat i projektet, säger Mikael Borgman, IT-chef på Renova.

Det var stort att bara nomineras för priset på CIO Awards 2018 där IT och affärsvärden premieras, en gala som anordnades för 14:e gången. Och i hård konkurrens tog man alltså dessutom hem priset.

– Vi hade som mål att skapa värde för våra kunder och bli bäst i klassen. Att vi utsågs till årets hållbara projekt 2018 bekräftar att vi lyckats, säger Kajsa Lager, affärsområdeschef inom tilldelningar på Renova AB i ett pressmeddelande.

Juryns motivering:

Genom en generös spridning av information och visualiserad kunskap bidrar Årets hållbara projekt både till miljömässig hållbarhet och ökat ekonomiskt värde. Med ett tydligt fokus på att lyssna till och hjälpa sina kunder driver årets vinnare miljöarbetet i en hel region framför sig. Ett arbete som ligger helt rätt i tiden.

– Vi ger våra kunder kunskap och verktyg att styra sitt hållbarhetsarbete så de kan minska sina kostnader samtidigt som de kan förbättra sitt operativa och strategiska hållbarhetsarbete. En avgörande faktor var nog också att vi levererar information och verktyg som gör att även våra kunders kunder kan få nytta och därmed så ökar vi räckvidden på hållbarhetsarbetet avsevärt och därmed utväxlingen på det vi levererar och det våra kunder gör, säger Mikael Borgman, IT-chef på Renova.

Renova är ett miljöföretag som ägs av tio kommuner i Göteborgsregionen. Det är i synnerhet kunder som nyttjar portalen men den lättåskådliggjora informationen används även av egna medarbetare, som säljstöd. Det är ungefär 2,5 år sedan som arbetet tillsammans med inUse inleddes.

inUse har varit en nyckelspelare för oss. inUse har säkerställt att vi skapar faktisk nytta hos kunderna. Dels genom att jobba nära våra kunder och dels genom att ha ett stort kunnande inom UX. Det innebär att de tjänster vi har i portalen är de som kunderna efterfrågar och har nytta av, och att de är utformade så att det är enkelt och tilltalande att använda tjänsterna i portalen. Båda delarna måste till för att det skall bli användbart i den dagliga verksamheten, och vi kan se att tjänsterna används så vi vet att vi lyckats.

Hur ser det ut framåt, vad händer med portalen nu?

– Vi jobbar såklart vidare med portalen och just nu jobbar vi dels med nya beställningsflöden, men även med utökad miljöinformation för att ge våra kunder ännu bättre kunskap om hur avfall behandlas. Ju mer våra kunder ser vilka faktiska effekter deras avfall har, desto bättre beslut kan de ta om hur de skall minska sin totala miljöpåverkan. Vår portal skall vara till nytta för både en enskilde fastighetsskötaren som hanterar miljörum i en fastighet och för den hållbarhetsansvarige i ett stort industriföretag, och alla däremellan. Det finns mycket att jobba vidare med.

Läs mer om Renovas portal här!