Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Juryn från vänster: Sara Lerén, Petra Sundström, Ludvig Berling, David Dinka, Malin Wahlqvist, Jonas Söderström.

Viktigt och snillrikt – här är finalisterna i inUse Award 2019

Ola Nilsson

Superviktiga och avgörande tjänster, snillrika hjälpmedel, och saker som gör livet lite bättre. Grymt bra finalfält i årets inUse Award. Juryn har presenterat de tio.

Oerhört varmt välkomna till Galafesten och inUse Award den 10 oktober – här anmäler ni er!

Bredd men spets samtidigt, det är ett oerhört spännande finalfält som samlas för inUse Award. Såväl snillrika tjänster som livsavgörande, och allt däremellan. Det blir spännande att gå på galan och se vem som till slut kammar hem priset och vem som kniper pallplatserna.

Här är finalisterna med juryns motiveringar:

Add rondering/kontroll   

Arbetsmiljöarbetet tar äntligen steget in i den digitala tidsåldern. Ett bättre sätt att hitta och åtgärda risker på arbetsplatsen.


Avanzas app

Med en snabb utvecklingsprocess kan Avanza hålla samma höga tempo som den dynamiska aktiemarknaden, med ständiga uppdateringar av en populär app för sparare.​


Cuviva    

När delar av sjukvården kan digitaliseras i patienternas egna hem blir de tryggare samtidigt som vårdpersonalen avlastas.​


De eller dem    

En onödig irritation för dem som hör det – och ett onödigt stigma för dem som gör det. Öva på "de eller dem" och bidra till ett gladare, mindre magsurt Sverige!​


Försvarsmaktens träningsklubb    

Utmana dig själv! Från "Tennsoldaten" till "Stålmannen" ger Försvarsmaktens träningsapp dig fler än 250 övningar för att stärka ditt eget försvar.


Pinchos    

När det digitala och det fysiska samverkar för att servera en både smidigare och smakligare användarupplevelse. ¡Buen provecho!​


Respekttrappan    

Inkluderande verksamheter är mer innovativa – och människovärdiga. Respekttrappan från SBAB hjälper din arbetsplats att ta sju rejäla kliv mot ökad respekt och jämlikhet.​


SMSLivräddare    

När ett hjärta stannar finns det andra som inte tvekar en sekund att rycka in. En app som med modern mobil teknik frigör kraften hos frivilligsamhället.


Verksamt    

Allt du behöver veta för att starta och driva företag på ett ställe - ett riktigt lyckat samarbete mellan myndigheterna som står bakom.​


Youmo    

Väldesignad och lättförståelig sexualkunskap på olika språk sprider livsavgörande information till ungdomar - såväl lokalt som globalt.

Vår fenomenala jury fick slita för att välja i den hårda konkurrensen. 

Till vänster: David Dinka, & Vice Head of inUse och Business Design Director på inUse. Till höger: Malin Wahlqvist, områdesansvarig på PTS för behov och hinder på Enheten för inkluderande IT och telefoni.

Till vänster: Petra Sundström, Head of Digital Business Sandvik & styrelseordförande IoT Sweden. 

Ludvig Berling, CPO och medgrundare av Karma

Välkomna till Galafesten och inUse Award den 10 oktober – här anmäler ni er!

 


Hela juryn:

Ludvig Berling

CPO och medgrundare av Karma

Ludvig Berling är CPO och medgrundare av Karma, en av Sveriges snabbaste växande samt flerfaldigt prisbelönta startup. Med en Master of Science i Integrerad produktutveckling från KTH har Ludvig tidigare grundat en annan startup innan han blev medgrundare av Karma. År 2018 blev han utvald till Forbes 30 under 30 i Europa inom kategorien Social Entrepreneurs.

 

Petra Sundström

Head of Digital Business Sandvik & styrelseordförande IoT Sweden

Petra Sundström har stor erfarenhet av digitalisering och Internet of Things-initiativ – från ledande roller inom både industri och akademi. Hon är för närvarande Head of Digital Business i Sandvik och dessförinnan ledde Petra transformationsarbete på Husqvarna Group. Hon har även bedrivit forskning som en del av RISE i riktning mot digitalisering och Internet of Things. Petra är tillika styrelseordförande för IoT Sweden.

 

Malin Wahlqvist

Områdesansvarig på PTS för behov och hinder på Enheten för inkluderande IT och telefoni

Malin Wahlquist har ägnat huvuddelen av sitt arbetsliv på Post- och telestyrelsen med uppdraget att göra digital kommunikation tillgängliga för alla oavsett funktionsförmåga. Är en av grundarna till PTS innovationstävling som sedan starten 2010 har bidragit till att ge innovativa företag, organisationer möjlighet att ta fram innovativa informations- och kommunikationslösningar med universell utformning och användarmedverkan som ledstjärna.

 

David Dinka

David Dinka, & Vice Head of inUse och Business Design Director på inUse

David Dinka är Business Design Director på inUse. Jobbar i gränslandet mellan design och strategi med bakgrund såväl inom industrin som i akademin. Har tidigare bland annat varit Head of Experience Research på Skype.

 

Sara Lerén

Director of Agile Development and Inclusive Design på inUse

Sara Lerén är Director of Agile Development and Inclusive Design på inUse. Hon är en hyllad föreläsare som inte minst tagit arbetet med arbetsmiljösäkerhet inom IT till nya nivåer.

 

Jonas Söderström

User Experience Strategist & Designer på inUse

Jonas Söderström är User Experience Strategist & Designer på inUse och har kallats ”den svensk som kommer närmast begreppet webbanvändbarhetsguru”. Som författare ligger han bland annat bakom succén Jävla skitsystem!.

Det är resan som är mödan värd – eller?

Lotta Willstedt

Hur är det egentligen att pendla med tåg och buss i Skåne? Förseningar och tågkaos må vara vanliga, men vad måste en rutinresenär rusta sig för en vanlig dag? dag? Handlar det bara om att ta sig mellan A och B, på snabbast möjliga sätt, eller finns det andra värden under resan? Hur fördriver man tiden? När bryter man sina rutiner och hur håller man sig uppdaterad?
Vi på inUse fick möjlighet att tillsammans med Skånetrafiken kartlägga rutinresenärens vardag. Vi använde oss av mobil etnografi.

En inblick i pendlarens vardag med hjälp av mobil etnografi

Hemresan – en sann historia

Torsdag eftermiddag – dags för hemfärd. Du vill gärna hinna med det tidiga tåget idag. Förra torsdagen blev det så sent när du fick vänta tre kvart på perrongen på grund av “obehöriga på spåret”. Du stod tålmodigt och väntade i blåsten medan avgångstiden sköts upp, fem minuter i taget. Du kände dig så lurad. Så får det inte bli idag! Måste hinna till träningen. Du väljer därför att ta Pågatåget en kvart tidigare trots att det har lite sämre benutrymme.

Men vad nu då? Varför står det fullt med folk uppe på gångbron ovanför spåren? Du tittar på skyltarna och ser att ditt tåg ska komma in på spår 3, men det är några minuter sent. Aha! Det är fler än du som vet att de brukar ändra spår i sista minuten. Ingen vill chansa att gå ner på perrongen om det blir spårändring. Japp, där ändrades spåret! Nu ska tåget komma in på spår 2 istället. Folkmassan väller fram. Hoppas ingen ramlar i rulltrappan. Du hade tänkt sitta lugnt och skönt i den tysta kupén, men nu blir det svårt att hinna fram och norpa en plats. Du kryssar mellan människor på perrongen. Din tunga ryggsäck slänger fram och tillbaka och du börjar bli svettig på ryggen.

Nej, ingen sittplats! Du ställer dig med ryggsäcken mellan fötterna, och försöker luta dig diskret mot närmaste säte. Typiskt. Du vill ju bara sjunka ner och titta vidare på Game of Thrones. Istället måste du ständigt maka på dig för resenärer som tränger sig förbi och se till att ingen trampar på ryggsäcken. Nästa station brukar det vara många som går av. Du tittar dig misstänksamt omkring och försöker lista ut vem som ska resa sig. Tåget saktar in och du är beredd. Platsen närmast blir tomt och du får chans att sätta dig och pusta ut. På med hörlurarna. Denna egen-tid är guld värd. 

Varför mobil etnografi?

Att lära sig om människans beteende genom att följa och observera är ofta tidsödande och dessutom begränsat till just den situation man befinner sig i tillsammans med den man följer. Ett alternativ till att observera och skugga personer är att be dem rapportera själva, genom att skriva journal eller dagbok över just det man vill lära sig mer om. Nackdelen med dagboksskrivande är att det sällan sker i stunden. Det blir en efterrapportering där viktiga detaljer missas. I dagens samhälle kan vi räkna med att alla har en uppkopplad telefon. Som researcher kan man utnyttja detta och rekrytera dem som är villiga att rapportera om sina upplevelser här och nu, till exempel via chatt. Ord och meningar kan dessutom kompletteras med foto och film. En annan viktig poäng är att researchern kan fånga personen i stunden och ställa följdfrågor direkt. Den personliga dialogen skapar en relation som gör det naturligt att dela med sig. I en chatt är också enkelt att påminna och uppmuntra till att dela ännu fler tankar.

Lärdomar från studien

Att samla in data med hjälp av mobil etnografi är väldigt engagerande. Man kommer personer in på livet och det är fascinerande hur mycket människor är villiga att dela med sig av. Vi har fångat upplevelser, händelser, känslor och tankar om en möjlig framtid. Att ha deltagare som rapporterar självmant i stunden får mig som researcher att vara på tårna. Det är värdefullt att ställa följdfrågor i rätt ögonblick. Om man lyckas fånga personen i skrivande stund så har man större chans att få ut ännu mer. 

“Dessutom glömde jag mina hörlurar vilket är ganska jobbigt eftersom
jag pendlar nästan 2 timmar i varje riktning.” 

“Vad gjorde du då?”

“Som tur var så fungerade eluttaget på tåget så jag kunde spela spel
på min telefon och ladda den samtidigt.”

Studien pågick i sammanlagt tre veckor. Under perioden var det både påsk och första maj, vilket var en risk som vi var medvetna om. Men det visade sig snarare ge en rikare inblick i hur livet är. Vi såg att man tar sig tid vid bytet mellan tåg och buss för att handla lite extra grejer till påsk. Eller att man slutar tidigare och passar på att köpa med sig jordgubbar och skumpa till Valborg. 

Vi har lärt oss att pendlaren inte går på autopilot utan omvärderar, och justerar sin resa beroende på livspusslet. Resan börjar redan hemma eller på jobbet, då man kollar upp trafikläget – och att hitta pålitlig information är en av utmaningarna. De flesta vill förstås minimera restiden, men många lägger till marginaler för att vara på den säkra sidan. För informationen man får, går inte alltid att lita på. 

“Det står på tavlan att fyra bussar är på ingång, alla kommer om 0 minuter, det kan inte stämma tänker jag.”

För många är det dessutom inte själva restiden som avgör ens val. Det handlar mycket om vad man kan använda restiden till. Man väljer kanske en annan avgång eller rutt bara för att få se lite trevligare omgivningar eller få bättre chans att få sittplats.

“Jag saknar att jobba och vara i stan. Att åka via torget gör att jag får en gnutta stadspuls, roligare människor och skyltfönster att spana in. Det brukar också vara bättre plats på bussen därifrån.”

 

Vi rekryterade till studien via Skånetrafikens Facebooksida. Intresset var enormt. Det visar på att folk är engagerade och att kollektivtrafiken är en del i deras liv. Målet var att följa 15 personer i rusningstid som reser med minst ett byte på intressanta sträckor. Mitt tips till alla som vill sätta upp en liknande studie – överrekrytera! För det är alltid några som hoppar av på vägen. Någon blir sjuk, eller tycker det är för stor insats i förhållande till ersättningen. Det finns också de som är mer fåordiga och som är svårare att komma in på livet. Av de 20 personer vi erbjöd att delta i studien blev det till slut endast 9 stycken som var aktiva.  

Mål och mening i vår färd

Redan 1927 skrev Karin Boye:

Nog finns det mål och mening i vår färd –

men det är vägen, som är mödan värd.

Visst stämmer det. Vägen till målet kan mycket väl vara värdefull för en som pendlar. Vissa utnyttjar sin färd till att ta en paus från alla måsten, koppla av och sjunka in i sin egen bubbla. Skånetrafiken har därmed en utmaning i att tillgodose detta behov, att inte bara förflytta resenären från A till B på utsatt tid, utan också göra detta på ett sätt där man inte behöver ta så stort ansvar för färden, hålla ständig koll på information, förhålla sig till medresenärer, armbåga sig fram och klura ut genvägar för att nå sitt mål. 

Tänk om rutinresenärerna kunde känna sig mer avslappnade på resan och uppleva att tiden de spenderar med Skånetrafiken är väl använd. Att hitta lösningarna för detta hade med största sannolikt bidragit till mer nöjda resenärer och till den förflyttning som vi på inUse tillsammans med Skånetrafiken vill få till.


Sugen på att gå en kurs på inUse Academy? Ta en titt på höstens kurser!

Why Human-Centered Design is Critical to AI-Driven Services

Pontus Wärnestål

Artificial Intelligence, AI, is continuing to advance. But in many AI initiatives, a critical component is missing. Read about why Human-Centered Design is critical to succeeding in the AI space, and how you can get started.

The excitement of artificial intelligence continues. We keep hearing grand promises of a complete re-shaping of organizations and society thanks to big data and AI-powered projects. Media reports on new technical advances, and it’s easy to get the feeling that new “artificial minds” are outperforming humans in more and more domains, ranging from healthcare, transportation, logistics, and financial investment, to games and even creativity.

At the same time, recent studies estimate that 60 percent of data-driven and AI projects fail to even launch. And we also hear many concerns about the risks with AI, such as robots taking people’s jobs and how negative bias can spread fake information that can amplify and distort public opinion. These problems require us to think about AI as “augmentation” or “extension” of human intelligence, rather than AI being self-contained “artificial minds” for automation. 

In other words, success in this space is not only about data and algorithms. Value is not in the algorithm itself. Value is instead derived from algorithms that have been designed for the context where they should operate. This means that you need to start from the desired impact and base your AI-driven services in human behavior. You have to realize that the paradox of automation states that humans operating within an AI-augmented context need more skill – not less – to be successful since the ability to manage hand-off and take-over between human and system is complex.

Read that again.

I’m claiming that successful AI should not aim at replacing human intelligence, or that AI is de-skilling workers. The future of successful AI instead lies in the ability to design for human-machine collaboration. It was concluded by chess grandmaster Gary Kasparov, several years after having been beaten by IBM’s Deep Blue chess computer, that the best performing chess player is a combination of human, machine and method. The interesting thing is that in freestyle chess competitions – where any arrangement of humans and computers are allowed – winners are often a team of human players that use the input from several computers. Amateur human teams use their strategic guidance combined with the computation power to consistently beat single human chess grandmasters and chess computers. This is known as Kasparov’s Law and it states that “Weak human + machine + better process” is superior to “Strong human + machine + inferior process”.

Human Behavior and Process Perspective

In the business context, this means that the value lies in implementing AI technology from human behavior and process perspective. An AI project that only concerns itself with data and algorithms will miss the overall environment where value and impact are created and derived. I argue that this environment needs to be designed from a human-centered perspective. And that requires us to qualitatively assess human behavior, decision architectures, information flows, and culture, as well as aligning business strategy with outputs, outcomes, and ultimately impact. Only by contextualizing AI, humans, and process can we achieve the desired impact.

This is what human-centered design is about. By taking a holistic perspective of the service platform, you can strategically reason how such a platform can augment humans – both internal workers and end-users – and provide magical user experiences.


Do you want to learn how to work with augmented service platforms, and understand how to contextualize AI technology to create value and impact? One way to start is to join us in our open course on Human-Centered AI in December.

De tar över när chefsrollen dubblas

Ola Nilsson

De var tunga värvningar när de kom och axlade chefsjobbet för inUse Stockholm respektive Business Director-posten. Nu när en av inUse-grundarna, Johan Berndtsson, slutar, tar de över som chefer tillsammans för hela verksamheten. Jonas Ehrling och David Dinka.

– inUse ska alltid vara det bästa stället för att jobba och utvecklas som designer, säger Jonas Ehrling. 

När folk börjar jobba på inUse berättar de ofta om att det handlade om den visions- och värderingsstyrda företagskulturen när de valde att söka sig till företaget. Nåt som Johan Berndtsson, som varit med från början för 17 år sedan, varit med och byggt upp. När han nu slutar – för att få mer tid till skrivande och annat som fått stå tillbaka under framgångarna med inUse – gäller det att klara av att fortsätta bygga denna kultur. 

– inUse har aldrig varit en enmansshow, utan vi är är ett kollektiv som förenas i att göra skillnad och i en vilja att utvecklas och hela tiden lära oss nya saker, säger Johan Berndtsson.

Jonas Ehrling kommer ha titeln som Head of inUse, som Johan Berndtsson tidigare haft, och tätt vid hans sida kommer även den nya rollen Vice Head of inUse, att finnas. Det är David Dinka, tidigare Business Director på inUse, som tar  den positionen.

– Johans arbete har varit enormt och det är därför vi inte bara ersätter honom med en person, utan två.

– Det är en bra idé att dela upp det övergripande inUse-arbetet, det gör oss mer flexibla och mindre personberoende, säger David Dinka, som kommer ha kvar sitt ansvar inom Business Design på företaget parallellt. 

Även Jonas Ehrling kommer köra vidare i sin tidigare roll som chef för Stockholmskontoret.

Det är två erfarna personer som ytterst ansvarar för inUse framöver. Innan Ehrling kom till inUse var han på HiQ och han har gedigen erfarenhet av affärsstrategi och att leda kreativa verksamheter. David Dinka har en solid bakgrund med erfarenhet från bland annat Skype, och han har även en doktorsexamen inom UX-området.

– Vi kompletterar varann väldigt väl, och vi känner varann väldigt väl, säger Jonas Ehrling.

–  Ja, vi funkar bra ihop, både som personligheter och kompetensmässigt, säger David Dinka.

Så, den tidigare kulturbäraren och inUse-ikonen Johan Berndtsson går vidare. 

Varför gjorde du inte detta tidigare – när ÅF köpte inUse för två år sedan, var inte det ett bra tillfälle?

– Jag är väldigt nöjd med de två åren sen vi gick in i ÅF. Det finns så klart massor kvar att göra, men den potential som vi såg börjar bära frukt nu, och då känns det väldigt bra att lämna över till Jonas och David, och de andra i ledningsgruppen.

Johan kommer fortsätta jobba som programansvarig för From Business to Buttons. Konferensen som blivit ett riktigt flaggskepp för inUse. Dessutom kommer han agera rådgivare åt Jonas i dennes nya roll.

– Det är ett stort ansvar att ta vidare det fantastiska som byggts upp, att utveckla den kultur och det kvalitetstänkande som skapats. De som jobbar här har valt att vara en del av något större, säger Jonas Ehrling.

– inUse handlar om att göra skillnad, och vi ska alltid vara det bästa stället för dig som vill jobba och utvecklas som designer.


Är du nyfiken på att vara en del av inUse? Ta en titt på vilka lediga tjänster vi har just nu!

AI – why designers are still in the game

Daniel Wikström

Our Daniel Wikström joined one of the workshops during the FBTB19 conference. Here are some of his thoughts about Christopher Noessel's workshop "Designing for AI".

As a full-time Trekkie, I find myself constantly daydreaming about cool sci-fi-like technologies of the future. Longing to be apart of a future where the extent of AI in my daily life is beyond Siri or Google assistant. Yet all around me, I see how the development and promise of “cool” future technologies such as AI and machine learning, solely being associated, and more importantly accredited to developers. 

As a designer I have felt compartmentalized, my occupation being forever condemned and restricted to one day perhaps, at best, designing the user interface of a replicator. I have essentially been shut-off from the innovation.

 

Picture of replicator: https://media.giphy.com/media/Qthz6YcajpKWk/giphy.gif

However, after attending Chris Noessel’s workshop “Designing AI for People” my hopes are back.

Furthermore, I found myself inspired more than ever to help other future technology enthusiastic designers like myself to realize how our practice is very relevant to the field of AI, and that it is about to become even more relevant.

Here are just a few takeaways from Chris Noessel’s workshop at From Business to Buttons 2019. I recommend attending one of his workshops, because there are much more to learn than what I will list here. In case you can’t right at this moment, start to get to know him and his ideas by watching his talk at FBTB19

Anyways, back to it, the Chris Noessel workshop in Stockholm 2019.

The workshop essentially entailed an introduction to types and different levels of AI, as well as exercises on how to create scenarios with these types of AI. At the core of the workshop, two AI terms were defined, Assistant and Agentive technology, which essentially entails any narrow AI that either assists us in our tasks or that is able to make decisions on our behalf, respectively. Get a full explanation by Chris here.

Here are three gems I was able to retain from the workshop

  1. Designing AI for people means many things, but in order to design something that will be in use, we must first start by “designing the right things”. Chris used the double diamond to illustrate how we are the initial stages of discovering and defining what actually is “the right thing to design” before we “design things right”. Essentially making designers the visionaries of this quest. 

 

 

 

  1. Since the workshop entailed designing AI for people, we looked at an embodied model that allowed us to see how the tech enables the user to be better at what they do, as Chris put it - “A good assistant helps, a great assistant helps you get better”.

Photo: bit.ly/bowtiediagram

 

  1. Finally, Scenarios, Storyboards, and lo-fi prototypes are powerful! These tools lend the non-coder the ability to explore user stories, make strategic decisions, and most importantly to communicate with important stakeholders.

See all the talks from FBTB19 here!


Take a course in AI for designers, at inUse Academy!