Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Pedram Nayeri – ny på Stockholmskontoret

Ola Nilsson

Ny kraft på Stockholmskontoret på inUse – Pedram Nayeri! När han blev erbjuden jobbet fanns det bara ett svar.
– ”OMG jaa!", tänkte jag då såklart, säger han.

Hur hamnade du på inUse?

– Redan under min studietid på Chalmers i Göteborg fick jag en positiv känsla av inUse. Då hade jag en inUse-are som mentor i ett projekt, vars kompetens och brinnande intresse för användarna inspirerade mig till att bli UX-designer. Några år senare flyttade jag till Stockholm och jobbade som just UX-designer ett konsultbolag. Sen kom jag i kontakt med Sara Doltz, min nuvarande chef, och hon frågade helt enkelt om vi kunde snacka lite och sen erbjöds jag jobbet. ”OMG jaa!", tänkte jag då såklart. Efter det har det bara varit en solskenshistoria, haha.

Vad driver dig och vad är dina styrkor?

– Jag får så mycket energi av tanken att göra något gott i människors vardag. Att få arbeta kreativt i Sketch och få variera det med något så strukturerat som användbarhetstester och analys passar mig perfekt. Mina styrkor är att jag är en lyssnare. Men jag är å andra inte rädd för att ge mina kunder en reality check om det så krävs för att skapa den perfekta användarupplevelsen. Som i sin tur lägger grunden till framgång för verksamheten.

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?

– Att helt på egen hand ta fram designen för en kommande klimatsystemapp. Jag lärde mig otroligt mycket, och insåg samtidigt hur komplext det är att förutse hur nyttan av en produkt uppstår i användningen. Att vara ödmjuk till produktens användare och kontext är så viktigt. Sedan var det så himla kul att få jobba tätt med kunden, och få dem att inse vikten av god UX.

Vad är ditt drömprojekt?

– Det vore att jobba med en produkt som på ett naturligt och roligt sätt uppmanar till interaktion med den fysiska världen. Det låter kanske paradoxalt med tanke på att jag gillar att designa för digitala produkter, men vi människor har fortfarande samma hjärnor som för tusentals år sedan, och jag är övertygad om att den vikt som våra digitala liv har idag inte är hälsosam i längden. Jag vill balansera ut den. Exempelvis AR verkar intressant ur den aspekten.

Nyfiken på att jobba på inUse – kolla in våra lediga tjänster!

How to build on the ideas of others

David de Léon

In creative workshops we are told to build on the ideas of others, but how do you actually do that? How do I take an idea, usually someone else’s, and summon forth a new one?

In the book Teach Your Child How to Think, by Edward de Bono, there is a short chapter that shows you just how to do that! The rest of the book is a stinker —or at least, fails to deliver on the promise of the title — but those few pages are pure gold. The chapter in question is on something that de Bono calls Movement.

We are taught that to be creative we should postpone judgement. But this is too weak, it doesn’t tell us what to do instead. Movement is an active and deliberate operation where you look at what is before you and use it to move forward. In movement any way forward counts. de Bono likens this to poetry and metaphor. I would add play and humour.

de Bono teaches a handful practical techniques for how to get movement from any idea.

They are these:

Attitude

Approach ideas with the intention of seeing where they lead you, what they suggest, and what might be potentially interesting about them. Just having this intention will make a huge difference.

In my opinion it’s an attitude that can be equally useful in the rest of life; the part you spend outside of workshops. When things that happen to you — both good and bad — see what movement you can you get out of them.

Moment-to-moment

A hugely powerful technique, that I have found works well and is easy to teach, is to visualise an idea in action. Instead of seeing the end state of the idea, you play out the idea in your mind – or talking out loud if you are in a group – like a tiny movie. Say someone proposes delivering mail with flying cows — yes, it’s one of those kinds of workshops — you visualise the cows with mail bags strapped on, taking off, flying, manoeuvring and landing. Doing this you end up picturing what happens to the bag during flight. How will it stay on, how will it stay closed, what happens to it at the start and at the end? As you do so new ideas invariably turn up; ideas that you would not have had if you just visualised the static version of the initial idea.

Extract a principle

The next technique is slower and trickier. I find that it works poorly in workshops, but that it can be powerful during solitary ideation, or together with other experienced ideators. This is how it goes: you take an existing idea, you analyse it and extract the abstract principle behind it.

For example, a colleague and I were once exploring novel uses of touch screen technology. We came up with an idea based on when the user was not touching the screen of their phone, instead of the usual focus on all the possible ways one could actively interact with the device. We then explored the principle of passive input in a bunch of other contexts and this sparked a host of additional ideas, and two patent applications.

Focus on the difference

You have probably had the experience of proposing an idea and someone else saying that they’ve heard or seen the idea before. This type of pronouncement kills an idea instantaneously and without further examination. To get movement, look rather for all the ways in which the idea is different, even if those differences are small.

de Bono gives the example of a plane landing upside down. The difference between a plane landing right-side up and upside down is that upside down the wings would provide downwards thrust. The two cases are similar, but the direction of thrust is different. Focus on this and it might lead to ideas of positive landings, such as landing against the force of a storm.

Search for  value

Another powerful technique for finding value in a poor idea is to change the context of an idea, rather than the idea itself. Confronted with an idea that seems like a non-starter you can ask under which circumstances the idea would provide value or solve a problem.

de Bono gives the example of everyone wearing yellow at a company. As an isolated idea it doesn’t do much. But if we change the context it could be a solution to help customers identify staff at IKEA. In the context of customers trying to find service staff the idea provides an effective solution.

Understand the properties of the initial idea. Then go looking for a problem that would fit the solution.

I find that the technique provides an often needed change of pace and perspectives, and can be very useful in turning up interesting new problems to solve. For an innovator, finding new problems is just as important — perhaps more so — than finding new solutions.


There are more moves than these five. I have clumped together a couple of de Bono’s and he hints that there are more. I have been collecting moves over the years from all kinds of sources. For now, learn these five. And use them!

A while back I made up some cards. Here is a pdf that you can download. I printed mine out and laminated them. Everything is better laminated. Almost everything.


Note: If you would rather see me talk about this then check out the following video on my non book-review YouTube channel.

Need new ideas? Have a look at our courses at inUse Academy!

Säg hej till Pia Löfving!

Ola Nilsson

Pia Löfving är ny User Experience Designer på Malmökontoret.
– Allt som jag står för som designer är precis vad inUse värderar högst.
Vi säger välkommen!

Hur hamnade du på inUse?

– Jag har under de senaste sju åren gjort resan att gå från utvecklare till UX-designer och det är faktiskt delvis inUse förtjänst. Under min utbildning till civilingenjör inom Medieteknik läste jag en del interaktionsdesign och intresset för att jobba med design har alltid funnits där. Men det var egentligen först när jag samarbetade med inUse i ett projekt för 6-7 år sedan som jag på riktigt fick upp ögonen för hur vi kunde arbeta med design på ett praktiskt sätt som passar både utvecklingsteam och affärssidan – och framförallt – de faktiska användarna. Att utveckla produkter som fyller ett verkligt behov och gör det riktigt bra är något jag brinner för. Efter många år på ett produktbolag var det dags att se andra miljöer och prova på konsultlivet som UX-designer och vilket ställe passar då bättre än inUse?

– Allt som jag står för som designer är precis vad inUse värderar högst, att skapa verklig nytta för användare och människor. Det är också helt fantastiskt med den samlade mängden kompetens som finns här.

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?

– Jag har jobbat mycket med säkerhetsprodukter och de applikationer som finns runtomkring, som larmhantering med video, övervakningskameror och porttelefoner. Att lära mig om hur människor tänker kring säkerhet och hur man kan arbeta med det utan att det blir påträngande eller stötande är väldigt viktigt.


Vad är ditt drömprojekt?

– Jag skulle verkligen vilja jobba med projekt som riktar sig till barn, det är oerhört intressant och spännande att höra barns berättelser och sanningar. Att dessutom få vara med om att utveckla och stötta barn i deras uppväxt på något vis skulle vara både utmanande och väldigt roligt.

Vill du också jobba på inUse – se vad vi har att erbjuda!

Välkommen, Johanna Strömberg!

Ola Nilsson

Vi har en ny spännande User Experience Designer på plats på Göteborgskontoret, Johanna Strömberg, varmt välkommen!
– Hemligheten för ett drömprojekt handlar mycket om att skapa ett bra samarbete i teamet, så att varje arbetsdag blir den bästa hittills

Vad driver dig och vad är dina styrkor?

– Jag är en lyssnare, och det ser jag som en styrka i att ta in användares behov och önskemål och att sedan vända och vrida på dem för att kunna omvandla dem till design. Jag drivs av vetskapen om att göra nytta för människor. Att någon faktiskt sitter och väntar på en designlösning eller  uppdatering med saker som jag är med och tar fram, det tycker jag är mäktigt.

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?

– Jag har sedan barnsben haft ett intresse för ny teknik och smarta lösningar. Men att jag flyttade till Halmstad för att plugga, utan den blekaste aning om vad UX egentligen var, var ju helt klart något som blev avgörande för var jag är idag.

Ja, nu vet du minst sagt vad det är... Så vad är ditt drömprojekt?

– Oj, vad svårt. Drömprojektet just nu är nog att arbeta för att kunna göra skillnad i människors vardag. Sen tror jag att allt man tar sig an blir intressant och givande, och att hemligheten för ett drömprojekt också handlar mycket om att skapa ett bra samarbete i teamet, så att varje arbetsdag blir den bästa hittills.

Vill du också jobba på inUse – kolla in våra lediga tjänster!

GradUX 2.0 - Vår nya studentsatsning

Jon Karlsson

De senaste åren har vi på inUse gjort en stor satsning för att utöka vårt utbyte och samarbete med Universitet och Högskolor runt om i landet. Vi har gjort detta både för att ge tillbaka till de utbildningar som många av oss själva gått, men också för att hitta nya förmågor som brinner för UX lika mycket som vi. 

Vi har lärt oss en massa under denna tid och har med vår nyvunna kunskap beslutat oss för att vidareutveckla upplägget inför 2019. Tidigare har vi erbjudit ex-jobbsmöjligheter på våren och öppnat upp för ansökningar till vårt trainee-program – GradUX – som startat efter sommaren. Inför nästa år kommer detta att förändras.

Vi kommer fortfarande att erbjuda ex-jobb under våren, men skillnaden är att du som student behöver göra ditt ex-jobb med oss för att ha möjlighet att komma in på vårt trainee-program. Man kan se det som att vi kombinerar både ex-jobb och trainee-tjänst för att skapa GradUX 2.0. Ex-jobben kommer att vara konkreta projekt, oftast tillsammans med någon av våra kunder, eller internprojekt hos oss på inUse. Ex-jobben kommer att vara design-fokuserade och innehålla flera av de grundläggande element (user research, wireframing, prototyping, användningstest, m.m.) som en UX-designer skall behärska. Vi kommer såklart att se till så att de akademiska kraven på ex-jobbet uppfylls som en del av detta.

Under ex-jobbets gång kommer de studenter som antas att få möjligheten att delta i utbildningsblock (wireframing, prototyping, user research, användningstest) för att få en djupare inblick i hur vi på inUse jobbar inom dessa område.

Efter avslutat ex-jobb kommer vi, utifrån rådande förutsättningar, erbjuda plats på vårt trainee-program till några av de antagna studenterna. Det finns ingen garanti för att en plats på trainee-programmet bara för att man gjort sitt ex-jobb med oss. Allt är beroende på hur många platser vi ser att vi kan erbjuda efter sommaren 2019.

Detta är ett utbildningsupplägg som riktar sig till studenter som drömmer om att jobba som UX-designers, som vill ha praktisk erfarenhet från riktiga projekt och som vill lära sig hantverket från oss på inUse.

Är du intresserad? Ansök idag!