Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Ha en härlig sommar!

Ola Nilsson

Nu är det dags att ta det lite lugnare. Men den 3 augusti är de flesta av oss tillbaka!

Under veckorna 29 till 31 är de flesta av oss på inUse lediga. Därför kan det ta lite längre tid att svara på mejl. Bloggen tar också ett litet uppehåll. Den 3 augusti är de flesta av oss tillbaka på kontoret. Vi önskar en underbar sommar och ljuvlig semester till alla!

"Just wow:et är väldigt viktigt för mig."

Ramin Rahmani

Han brinner för konceptuell design och utmanar gärna normer för att ge stjärnglans åt det han skapar. Nu ska Billy Morén leda Director-jobbet inom sitt område Visual Design.

Vi har utsett tio Directors inom olika områden där vi vill fortsätta växa och vara ledande inom, nämligen Business Design, Digiphysical Design, Design Leadership, Service Design, Human Centered AI, Impact Management, Research, UX Design, Sustainable Design och Visual Design.

Varje område leds av en Director. Billy Morén kommer att axla rollen som Director of Visual Design.

Vad innebär din nya roll?

–  Det innebär att jag kommer ha bättre överblick hur inUse jobbar med just visuell design, och hur vi kan driva det framåt för att kunna leverera ännu bättre jobb till våra kunder.

Hur kommer du jobba med det?

– Tillsammans med två superduktiga kollegor från Stockholm- och Göteborgkontoret kommer vi jobba med våra designprocesser och skapa medvetenhet om vad visuell design är. 

Vad gör du annars på inUse?

– I stora drag fokuserar jag på två saker. Dels förbättra hur vi jobbar med visuell design. Dels att skapa design som inspirerar våra uppdragsgivare och gör användandet bättre för deras användare. 

– Jag brinner för konceptuell design, att visa en vision och vägen för varumärken och tjänster, som skapar en drivkraft framåt och ett mål alla kan enas runt.

Kan du beskriva visuell design? 

– Det handlar om att förbättra användarupplevelsen med visuella medel som exempelvis typografi, animation, färg, bildmaterial och layout. Rent principiellt handlar det om att hitta rätt hierarki, balans och kontrast av innehåll och content, för att göra upplevelsen av en tjänst eller produkt fantastisk att använda. 

– Man ska känna ’wow’, oavsett om det gäller en e-commerce, försäkringskassan eller digitala skärmar vid busshållplatsen. Just `wow:et´ är väldigt viktigt för mig. De flesta använder digitala tjänster dagligen. Det ställs allt högre krav för vad som är bra. Det är där visuell design har en viktigt roll.

Händer det något spännande inom området just nu?

– Det händer spännande saker inom animation och 3D just nu och hur man kan använda det för att skapa spännande tjänster och varumärken. Alla tekniska plattformar mognar, det gör det möjligt för oss designers att göra saker som inte gick att göra för bara några år sedan.

– Även inom hållbarhet händer det mycket, och hur vi bäst kan ta ansvar för det vi skapar och dess effekter. Det är mycket momentum där nu vilket är bra för alla!

Berätta om din designfilosofi?

– Jag tror starkt på att jobba i team. Att med olika kompetenser tillsammans attackera samma problem. Samtidigt inspirera och utmana varandra. Det är då man når riktigt långt och fångar upp allas styrkor. 

– Samtidigt är det superviktigt för mig att kunden är involverad under hela resan. Det finns ingen annan som kan sin business bättre än kunden själv. De sitter på ovärderlig information för oss. En transparent process gör att arbetet blir mycket roligare.

– Jag tror också att man alltid ska utmana och försöka förflytta bilden av vad man kan vara, och göra med design. Det är viktigt för att vi som designers inte ska stagnera. Men också för att det utmanar att verkligen tänka på vad kunden har för behov. 

Vilka misstag gör företag med sin visuella design? 

– Vissa tror att visuell design är något man målar på i sista stund för att göra det fint. Det är långt från sanningen. Visuella designers är instrumentala för att hitta lösningar som är inspirerande och sammanhängande i en helhetsbild av varumärket, tjänster och användaren.

– Ett annat misstag är att ha en grafisk identitet som hängt med länge, men som ingen har tagit hand om under uppväxlingen till digitalt. Man har inte hunnit tänka på hur värderingar ska speglas, hur tonalitet ska fungera i olika digitala format och vilka möjligheter som finns att tillgå.

Var hittar du inspiration i den visuella djungeln?

– På andra platser än det jag skapar i. Gör vi en mobil tjänst hittar jag inspiration från andra branscher eller liknande tjänster fast i ett annat format. Det är lätt att följa trender och titta på hur konkurrenters lösningar. Det är viktigt att se förbi det och utmana normer för att kunna skapa tjänster som utmanar och ger det där wow:et.

– Instagram är det jag använder mest. Det ger en chansen att möta människor som är talangfulla och delar med sig av det de gör nära inpå.

– Jag spanar lite extra på dessa just nu, @aristidebenoist som är en kreativ utvecklare med ett vasst öga för animation, @elliotisacoolguy som blandar grafisk design med humor, och @marieolssonnylander som är inredare och skapar magisk rumslig känsla i det hon gör.


Ta kontakt med våra Directors här!

 

 

UX vadå?

Ramin Rahmani

Det är många i vårt ekosystem som undrar vad UX-design är. Vi hör er. För det är inte helt enkelt. Termen har med tiden blivit allt mer dynamisk och används i allt fler kontexter. Vi tog därför ett videosamtal med vår UX:are Adam Janäng Smideborn för att höra hur han ser på saken.

UX är en akronym för User Experience och betyder användarupplevelse. Så långt är vi med. Vad handlar UX-design om?

– Det handlar om att förstå behov, syfte och mål hos användare, även hos verksamheten som erbjuder en tjänst eller en produkt. Och skapa en bra användarupplevelse. Så hade jag förklarat det om någon frågat mig på stan. Att se saker ur flera perspektiv och kartlägga behov och drivkrafter. 

Hur kan man beskriva UX-design?

– UX-design är i själva verket någonting som går djupare än en snygg yta. Man måste ha koll på syfte och mål för att kunna bedöma en design som bra eller dålig. Det finns ett exempel med en speciell tesil. Man kan titta på den och fråga sig om det är bra design eller inte. Men man kan omöjligt veta om tesilen är bra eller inte utan att känna till syftet med den. Ska den vara enkel, smidig eller praktisk? Ska den vara en snygg pryl att ha framme? Det kan bli ganska stor skillnad i designen. Det är omöjligt att avgöra om den är bra eller inte om man inte känner till syftet.

Vad gör en UX-designer? 

– UX är ett väldigt brett begrepp. Det täcker alltifrån att jobba med strategier och kommunikationsplaner till att göra fältstudier om hur folk rör sig i en galleria. Eller jobba mer hands-on med detaljdesign av exempelvis en knapp eller ett formulär på en webbplats.

– Oftast jobbar man iterativt i olika faser. Man kanske intervjuar folk eller för statistik för att kartlägga användarbeteenden. Det kan finnas uppfattningar att man bara ska göra det användarna vill. Att vi enbart står på deras sida. Men man får inte stirra sig blind på vad användarna vill. Både användarna och verksamheten måste får ut värde av att tjänster eller produkter används. 

– Nyttan uppstår i användning som vi på inUse brukar säga. Man kan göra en supersmidig app som användarna älskar. Generar den inte något vettigt till de som ligger bakom appen så faller konceptet. Båda sidor investerar nånting – tid, engagemang eller pengar. Då vill man också ha tillbaka något.

Varför behövs UX?

Jag tänker att det delvis är för att man ska göra rätt från början. Inte bara börja utveckla ett system och hoppas att det blir bra för användarna. Alltså inte bara utgå från tekniken eller vad nån tycker. Utan istället göra research och styra mot nytta. 

Vad är skillnaden mellan UX-design och andra designområden?

– I grund och botten utgår man från samma saker och samma frågeställningar. Varför, när och hur? Vad vill man åstadkomma? Om man exempelvis jämför med att designa kläder – man vill gärna veta om personen ska springa Göteborgsvarvet eller gifta sig i plagget. Det handlar om att designa för rätt ändamål. 

Vad är nästa stora grej inom UX?

– Många pratar om att vi behöver lära oss designa för AI. Man kan väl säga att det blir fler och fler aspekter att ta hänsyn till. 

Kan du ge ett exempel på bra UX-design och ett exempel på sämre UX-design? 

.– Bra UX-design är när man märker att man förstår behoven, kontexten och situationen. Ett bra exempel är SJ:s app. Jag har neddraget ljus på min telefon för att spara batteri. När jag tar fram biljetten på skärmen för att visa konduktören så tänds skärmen automatiskt till max ljusstyrka. Det är ett bra exempel på när man har förstått och tagit hänsyn till kontext och användning. 

– Ett sämre exempel är när jag häromdagen skulle hämta ut matvaror på Willys. Jag kom fram till en display där man skulle skriva in sitt telefonnummer. Jag skrev in telefonnumret och skulle sedan trycka på ”Bekräfta”. Men jag såg bara upp en massa kryss. Jag skulle alltså bekräfta något som jag inte kunde se vad det var. Sånt är oerhört frustrerande. Där har man nog inte testat ordentligt på riktiga användare innan man sjösatt tjänsten. 

Kan du berätta om en förekommande UX-myt?'

– Jag upplever att det finns en uppfattning om att UX är något man kan lägga på i efterhand. Som ett filter. Man bygger något och sen ”lägger man på UX” och så blir det bra. 

– Eller om man sett tomtenissarnas julverkstad, när tomtenissen målar med schackrutig färg. Vips, så är det klart! Bara att stryka på lite UX-färg. Det är mer arbete bakom en bra användarupplevelse. Saker kan se snygga ut men fungera kasst. Och saker kan se ganska kassa ut men fungera väldigt bra.


 

Vill du göra något givande i sommar? Gå vår online-kurs: En introduktion till UX

Warm up, Learn up, here's the autumn with FBTB!

Sara Doltz

We have one year until FBTB 2021 and we’ve decided to make the most of it. For those already in possession of a ticket, this will be a great autumn with plenty of opportunities to discuss, learn, and develop your design skills. And if you haven’t bought your tickets – now’s the time to get one.

This May we sent all of the ticket holders to FBTB  a survey. You gave us some great answers on how to enrich your conference experience leading up to May next year. Here’s a small summary of your answers:

  • You want to increase your knowledge within design. 
  • You want to get more tools and ideas to help your organizations. 
  • You want to extend and deepen your networks. 
  • And you are all interested in doing it in an interactive and digital way. 

The FBTB task force has since then worked intensively with the material. And now we're ready to show you a glimpse of the FBTB 2021 pre-event! An exclusive offer for all of you who already bought your ticket. We have tons in store for you and we are eager to get started after the summer vacation. For example:

Design Lunches

Every other week we'll host design lunches where we for example will watch some of the most legendary talks from FBTB, or a talk of our selection. You will be able to discuss it during and afterward in a perfect forum. If you're still working from home this will be your perfect lunch-learning experience. 

Case Study

Once a month we’ll invite you to a case study masterclass. Do you have a design or situation you'd like feedback or input on from this amazing group of people? This is your chance to harness the brilliant minds of our 600 designers and business professionals.

Digital hello:s

We’ll set up a hub for you to connect in advance. To say your digital ‘Howdy’, exchange ideas and mingle digitally.

FBTB2021 will be worth the wait. It’s a great place to meet, develop, and learn. We’ll start all of the activities in September 2020 and continue until May 2021. We’ll keep you posted: All the information and invitations will be sent to you and you’ll have plenty of time to sign up.

Pst. If you haven’t bought your tickets – now’s the time to get one. :)

Välkommen till inUse, Cathrin Malmqvist

Ramin Rahmani

Hon är en nyfiken samlare som gärna inspireras av populärkultur. Vi tog en virtuell fika med Cathrin Malmqvist, ny UX:are på Stockholmskontoret.

Välkommen Cathrin, hur hamnade du på inUse?

– Tack! Det var Magnus Lif som hittade mig och undrade om jag ville komma förbi kontoret för att höra mer om InUse. Sedan blev jag hooked. 

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?

– Jag gillar kontraster, så när jag kan kombinera att göra någonting som både skapar nytta och är visuellt tilltalande blir jag glad.

Vad driver dig och vad är dina styrkor?

– Nyfikenhet är absolut min största drivkraft. Sedan älskar jag att skapa och att lära mig mer om mänskliga beteenden. 

Vad jobbar du allra helst med i projekt?

– En mix av att lära känna användarna, förstå vilket problem som vi försöker att lösa och laborera runt med det visuella, då trivs jag. 

Vad har du för designfilosofi? 

– Testa dig fram, dela med dig och var inte rädd för att se saker ur nya vinklar. 

Vad är dina inspirationskällor till det du designar? 

– Jag inspireras av allt i min omgivning, allt från populärkultur till vardagliga saker. Till exempel illustratörer, dokumentärer och egentligen alla som gör något passionerat. Kollade en film igår om personer som utförde olika extremsporter. Hur de planerar sina åk, hjälper varandra och får kickar när de lyckas . Det inspireras jag svinmycket av. Jag är lite av en samlare så ser jag något som jag gillar, så tar jag alltid screenshot eller foto på det. En vet aldrig när det kan komma till hands.

Vad tror du är nästa stora grej inom UX eller Service Design?

Efter den här senaste tiden då allt mer eller mindre har varit 'on hold' så tror jag att vi har fått tid till att tänka och känna efter vad som betyder något för oss. Det tror jag kommer att spegla sig i arbetet vi gör framöver. Jag tror att fokus kommer ligga på att skapa hållbara lösningar som kan skalas istället för 'Quick fixes'. 

Några handfasta tips hur man lyckas med sin design?

– Testa dig fram och var inte rädd för att ändra dig eller fråga om andras synpunkter. Det är så du lär dig och kan hitta nya knep för att lösa problem.


Det finns plats för dig med. Skicka din ansökan så hör vi av oss.