Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Välkommen, Nils Hansen!

Ola Nilsson

Nils Hansen är en av flertalet nya ansikten på inUse Stockholmskontor. Vi växer och vi gör det med kvalitet, välkommen Nils!

User Experience Designer Nils Hansen har haft ett gott öga till oss ett bra tag.

– Jag har följt inUse och alltid tyckt att det kommit fram tydliga och spännande saker därifrån. Men det var först när jag arbetade med några från inUse som jag insåg vilken bra arbetsplats det är. Kompetensen jag såg hos dem, och det tydliga fokuset på kompetensutveckling och välmående bland de anställda fick mig att söka.

Vad driver dig och vad är dina styrkor?

– I grunden tänker jag att min största drivkraft är att lösa problem. Jag motiveras väldigt mycket av att kasta mig in i nya utmaningar. Men jag är verkligen inte en person som bara kör på mitt eget race oavsett utan älskar och behöver utbytet med andra för att verkligen trivas.

– Generellt så är jag väldigt nyfiken – på hur saker fungerar och vad som gör något bra eller mindre bra. Jag skulle nog säga att det är min allra största styrka.

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?

– Jag medverkade i ett projekt där jag utforskade hur man på bästa sätt kunde minska ensamheten bland studenter boende i studentkorridorer i Oslo. Att möta studenter som totalt öppnade sig för oss kring deras ensamhet och tillsammans med dem arbeta fram hur man på bästa sätt kunde göra situationen bättre kändes väldigt betydelsefullt och viktigt.

Vad är ditt drömprojekt?

– Jag hade gärna velat utforska hur man kan hjälpa människor att göra med klimatsmarta val i sin vardag. Det hade varit en spännande utmaning där jag hade velat prata med väldigt många olika människor och arbeta med många olika discipliner. En mer spännande utmaning hade jag inte kunnat tänka mig.

 

Vill du också jobba på inUse? Kolla in våra lediga tjänster!

Kim Goodwin returns to FBTB

Sara Doltz

The most suitable title that comes to mind when thinking about Kim Goodwin is Design leadership guru. With over two decades of consulting, running in-house businesses, writing books and being a vivid public speaker, she has truly become one of our favourites.

This is not the first time Kim Goodwin takes the stage at From Business to Buttons. She has been with us two times before; in 2015 she did one of the most appreciated talks in FBTB history on the China stage.

Kim has spent 25 years in Service Design and UX, helping businesses build their internal design capabilities through coaching and organizational change management. She is based near San Francisco, but whether she’s herding cats in conference rooms or photographing wildlife in places with no Internet access (check out her Instagram for mind blowing captions!), she is regularly on the move as she speaks and teaches at conferences all around the world. 

Kim is also the bestselling author of Designing for the Digital Age. Published in 2009, it’s still considered a, to quote Alan Cooper, “A complete handbook for an entire profession”.

Her talk at FBTB will be about Design Systems, but then again, not really:

– My talk is not on design systems exactly. It’s more: how do we think of the design function itself as a something like a design system, with both high-level and low-level components? 

– In other words, the shared “library” your team needs is not just a component library — it’s a set of foundational values and principles, as well as a set of tools for HOW you work. In part, I wanted to talk about this because I see a lot of teams jumping to design systems as a magic fix when they don’t have some of the foundational pieces in place.


Kim Goodwin is the first speaker to be presented, and nine more will be disclosed in the months to come. As our Innovator tickets are already sold out, sign up to the conference today for a chance to see Kim Goodwin and all the other UX, Service Design and Innovation legends live on stage on May 3, 2019.

Get your FBTB19 tickets here!

 

Ett Japan Rail Pass i handen med en tågplattform

Lost in copywriting - en designers upplevelser i Japan

Alexander Skogberg

Naturen, arkitekturen, människorna, språket, maten och kulturen. Intrycken kändes oändliga under mina två veckor i Japan i oktober i år. I detta inlägg berättar jag vad jag reagerade på vad gäller design.

Var det att spela Super Mario World som barn under början av 90-talet? Kan det ha berott på sushin jag började äta under min studietid i Göteborg? Kanske hade Sofia Coppolas prisbelönta film Lost in Translation något att göra med det?

Jag vet inte, men i flera år har min nyfikenhet på Japan ökat sakta men säkert. I oktober i år gjorde jag äntligen verklighet av drömmen och begav mig till landet där solen alltid går upp.

Nu ska jag berätta vad jag reagerade på i Japan som User Experience Designer.

Att åka tunnelbana med 38 miljoner Tokyobor

Jag började min resa i Tokyo och för att ta sig runt i huvudstaden är det tunnelbana som gäller. Då stadens 38 miljoner invånare också väljer samma transportmetod blir upplevelsen först övermäktigt, men i slutändan klart hanterbar.

Full tunnelbanevagn i TokyoNär det är rusningstrafik i Tokyos tunnelbana är man packade som sillar i vagnarna.​

I Tokyos tunnelbana samsas företagen Tokyo Metro (nio linjer) och Toei Subways (fyra linjer). Dessutom har rikstäckande Japan Railways (JR) också fem tåglinjer genom staden. Vid de flesta stationer delar företagen på utrymmet. Om du ska göra ett byte betyder det att du ofta måste byta företag och köpa en ny biljett för nästa del av resan.

Karta över Tokyos tunnelbanaTokyos tunnelbana är komplex, men går att hitta rätt i med hjälp.

Skyltar på engelska i Tokyos tunnelbanaDet är välskyltat på engelska överallt i tunnelbanan.

Interaktiv skylt inne i en vagnInne i vagnarna visas skyltar med text på japanska och engelska. Här visas dessutom antal minuter till nästa station i realtid.

Lyckligtvis finns det så kallade IC-kort (Intelligent Cards) som Suica eller Pasmo. Dessa fungerar hos samtliga aktörer och kan laddas med pengar på varje station. Det är bara att stämpla in och ut vid varje station eller byte. Otroligt smidigt jämfört med att köpa en ny biljett varje gång.

Ett IC-kort för att enkelt åka tunnelbana i TokyoMed ett kort från Suica kan man enkelt åka alla linjer i Tokyos tunnelbana. Man kan även betala för att spela vissa arkadhallar.

Då Tokyos tunnelbanekarta ser ut som en skål med spagetti underlättar det med en app för att hitta bästa rutt. För turister är Hyperdia det populäraste alternativet för att hitta i Tokyo samt resten av landet.

Hyperdia lämnar dock en del att önska vad gäller användbarhet. Appen är inte speciellt snygg och den ger inga gissningar när man skriver in namnen på resans start- och slutstationer. Dessutom har en del stationer olika namn på Google Maps och gör man minsta stavfel är Hyperdia totalt oförlåtande.

Efter en handfull sökningar med Hyperdia blir man en expertanvändare och har inga problem att hitta den smidigaste rutten i Tokyos tunnelbana.

Google Maps och Hyperdia på varsin iPhoneNamnen på stationer är olika på Google Maps och i Hyperdia, vilket kan vara frustrerande med det hårda kravet att stava exakt rätt.

Förslägen rutt i Hyperdia på en iPhoneHyperdia är lite plottrig men man får jobbet gjort utan problem efter några försök.

Om man ändå skulle tappa bort sig på en station är det lyckligtvis bara att gå fram till någon ur lokalbefolkningen, le, yttra “Sumimasen” (ursäkta mig) och nämna linjen man söker efter. Människorna i Japan är fina och hjälpsamma mot turister (speciellt om man är artig) och visar var rätt plattform ligger. Det kan till och med hända att de följer med en för att garantera att man hittar rätt.

Smidig tillgång till Internet med ett Pocket Wifi

Om du reser runt ensam i ett främmande land där du inte kan språket är det en god idé att skaffa stabil tillgång till Internet. 

I Japan görs det klart enklast med ett så kallat Pocket Wifi (bärbar 4G-router). Aktörerna är många, men fungerar likadant. Du väljer tidsperiod och vilken modell på routern där alla är tydligt uppmärkta med datamängd, bandbredd och batteritid (extrabatteri erbjuds också).

Dessa Pocket Wifis kan sedan hämtas ut och lämnas in på landets alla större flygplatser eller levereras till ditt hotell, hostel eller boende på AirBnB. Om du föredrar kan du även beställa ett förfrankerat kuvert så du kan lämna in enheten till valfritt postkontor. Fullständigt briljant service design!

All utrustning som följer med ett Pocket WifiExtrabatteri, 4G-router och laddningssladdar från Ninja Wifi.

Väska för ett Pocket WifiAllt får rum i en smidig väska man enkelt hämtar ut och lämna in på önskad plats.

Stilren och tydlig design på kapselhotellet 9 Hours

En populär och annorlunda variant på vanliga hostels är Japans många kapselhotell man kan bo på för en billig peng. Istället för att dela på hög- och lågsängar i en stor sovsal sover man en och en i avskilda kapslar i hotellets väggar.

I centrala Kyoto spenderade jag två nätter hos kedjan 9 Hours. Där imponerades jag oerhört kedjans enkla, tydliga och enhetliga design. Det var ljust och fräscht med tydliga ikoner och text på både engelska och japanska ända från hotellets webbplats, till lobby och slutligen till kapslarna.

Lobbyn på 9 Hours i KyotoKedjan 9 Hours har en stilren och enhetlig design såväl online som fysiskt.

Skåpnyckeln på 9 Hours i KyotoMed en QR-kod låser man upp sitt förvaringsutrymme på 9 Hours. Bonuspoäng för utskriven information om Wifi.

Ikoner på väggar i 9 Hours KyotoIkoner med text på japanska och engelska gör det tydligt var saker finns på hotellet.

Sovsalen på 9 Hours i KyotoEtt rymdskepp? Nej, bara sovsalen med kapslarna på 9 Hours.

En sovkapsel på 9 Hours i Kyoto.

Min kapsel med inbyggt strömuttag, nattlampa och väckarklocka. Kudden var hård, men oväntat skön.

Tillgängliga gator, vagnar och stationer

Då jag under senare år engagerat mig för och föreläst mer och mer om tillgänglighet gladde det mig att se den tydliga tillgängliga designen av tågvagnar och tunnelbanestationer samt gator och rulltrappor runt om i Japan.

I Hiroshima sträckte sig exempelvis de gula och upphöjda sektionerna längs med stadens stora gator i kilometer efter kilometer. Tog de slut vid ett övergångsställe tog de vid precis efter och fortsatte till hissar och rulltrappor.

Braille på ett tågsäteSätesnummer i Braille på Shinkansen.

Upphöjd sektion på gata i HiroshimaTydliga upphöjda sektioner längs med gatorna i Hiroshima.

Tågstation med grinda roch upphöjda sektioner på golvetGrindar och upphöjda sektioner för att minska olyckor och öka tillgänglighet på tunnelbanan i Yokohama.

Enkelhet, frihet och pålitlighet i 320 km/h med Shinkansen

Ska du besöka mer än en stad i Japan är ett Japan Rail Pass ett givet köp. Med detta pass får du fri tillgång till den absoluta majoriteten av landets Shinkansen (snabbtågen), vanliga tåg och bussar samt alla tunnelbanelinjer i Tokyo som sköts av JR.

Passet som kan köpas för en, två eller tre veckor är endast tillgängligt för utlänningar eller japaner som kan bevisa att de bott utomlands i över tio år. Du beställer en voucher i Sverige och löser enkelt in den för ditt pass på valfritt JR-kontor. Sedan behöver du bara vifta med det när du ska in JR:s stationsområden.

Skyltar på tågstation för påstigning till rätt vagnNär man väntar på ett byte av Shinkansen vet man exakt var man ska stå och vänta.

När du passerat grindarna kan du åka vilket tåg vart du vill. Förutsatt att det inte är högsäsong eller du ska till eller från Tokyo en helgdag är det gott om plats i de oreserverade vagnarna. Platsreservationer kan givetvis göras, men först på plats på JR:s kontor.

Att åka Shinkansen är lika enkelt som pålitligt. Snabbtågen går nämligen alltid i tid. För ett år sedan blev det dock en smärre skandal i Japan då ett tåg avgick 20 sekunder för tidigt.

Skärmdump från BBC med nyhet om japanskt tåg som gick för tidigtEn nationell skandal! 2017 gick ett tåg 20 sekunder för tidigt i Japan.

Biljettautomaten är den bästa servitören

Om du likt mig tycker västerländsk bordsservering kan kännas påtvingad och tidsineffektiv kommer du älska att äta ute i Japan.

På många matställen gör du nämligen din beställningen via en biljettautomat för att sedan lämna mottagna biljetter till personalen. När du sedan ätit klart är det bara att resa dig upp och gå. I Japan dricksar man nämligen aldrig, det anses direkt fult.

Man kan inte förlita sig på att maträtternas namn alltid finns utskrivna på engelska på dessa automater, men pris och bild hittar du lyckligtvis alltid. Detta innebär dock en utmaning för vegetarianer, veganer och personer som behöver specialkost.

Biljettmaskin på restaurangen AfuriFörst lägger du in pengar, sen klickar du på knapp för önskade maträtter på ramenrestaurangen Afuri i Tokyo.

Matbiljett på restaurangen AfuriDin matbiljett lämnas sedan till personalen vid disken.

En måltid ramen på restaurangen AfuriNär du ätit din rätt är det bara att lämna restaurangen. I Japan dricksar man nämligen aldrig.

En självklar plats för din väska

En annan designdetalj som gjorde alla restaurangbesök klart gemytligare var den självklara plats för ens väska och ens ytterkläder som varje sittplats hade.

Oavsett om det rörde sig ett enkelt snabbmatshak eller en vanlig restaurang hade varje stol en korg eller låda under eller bredvid sig dit man kunde placera sina saker under måltiden. Lika självklart som tryggt efter första upplevelsen. Detta skulle verkligen vilja se i Sverige.

Korg under stolen på ett fikEn korg för dina saker, en självklarhet på de absolut flesta restauranger och fik. Här på Peanuts Café i Tokyo.

De beryktade toaletterna

Efter att ha blivit förnedrad av en avancerad japansk toalett på södra Manhattan för tre år sedan var jag under denna resa ute efter gruvlig revansch. Det gick (ursäkta den trötta ordvitsen) skitbra!

Ryktesvägen har japanska toaletter länge målats upp som vitvarornas motsvarighet till instrumentbrädan på Saabs JAS 39 Gripen. Verkligheten är dock lyckligtvis en annan även om man ibland måste fundera någon sekund extra hur man ska spola.

Just knappen för att spola är oftast tydligt uppmärkt med kontrasterande färg, position samt text. När det gäller resterande knappar förekommer vissa ikoner ganska ofta på de olika modellerna, men mer sällan med text på engelska. 

Det blir med andra ord knepigt att veta om man höjer värmen på toaringen, aktiverar någon bidéfunktion (det finns flera) eller sänker volymen på det mysiga ljudet av fågelkvitter inuti båset när man klickar runt.

Gränssnitt för en toalett med viss engelskaBidéfunktioner med justerbart vattentryck. Vanligt på många toaletter i Japan.

Gränssnitt för en toalett men utan engelskaFör att stänga av funktionen uppe till höger ska man klicka på knappen uppe till vänster. Tro mig, det slutar aldrig annars.

Gränssnitt för toalett med tydligt utmärkt spolknappKnapparna för att spola är oftast utmärkta på ett sätt eller annat.

Ännu gränssnitt för en toalett utan engelskaMen ibland får man vara nöjd om man ens lyckas med det.

Avslutningvis

Japan är ett fantastiskt land med rik kultur, god mat och fina och hjälpsamma människor. Om du vill veta hur jag upplevde det och mycket annat utöver design får du gärna läsa min privata reseblogg på skogcoast2.alexanderskogberg.com.

Arigato gozaimasu!
/Alexander

The tickets for FBTB 2019 are here!

Ola Nilsson

The next From Business to Buttons conference will be held May 3, at Cirkus in Stockholm. The tickets are out now.

Now you have the chance to get tickets to FBTB 2019. It's Scandinavia’s premier User Experience and Service Design Conference and the theme this year is about taking the next step, an important step.

The theme is: From Design Thinking to Design Doing.

Design-driven organisations have had a tremendous success since this conference first started back in 2007. Today, most of us working in this field are way beyond the challenge of convincing people that design is a – or perhaps the – key tool to create great business value. Instead, the challenge is often how to best integrate design into our respective organizations, and how to really make things happen.

At From Business to Buttons 2019 you’ll get key insights into how to best collaborate to get the most value for your organisation. We’ll talk design systems, and how to go from design thinking to design doing. We’ll talk about how to actually use machine learning to add value to our solutions. We’ll even venture into space… This may sound abstract, but on the contrary, this year we’ll be more hands-on than ever. This year, we’re all about doing!

All about the conference here! Hope to see you there!

Sömlösa användarupplevelser topp-trend enligt Gartner

Sara Doltz

En sammanhängde användarupplevelse som rör sig obehindrat mellan det fysiska och digitala är en av de största trenderna under 2019 enligt Gartner. Och inUse håller med!

Varje år pekar analyshuset Gartner ut de viktigaste teknik-trenderna för kommande år. Så även för 2019. Precis som väntat så bygger lista till stor del inte på teknologin i sig – utan om vad som nu händer när allt är digitalt.

Gartner lyfter Smart Spaces som en topp-trend och menar att vi behöver koppla samman människor, saker och platser full ut och helt integrerat.

– Den som lyckas skapa riktigt bra användarupplevelser och kundresor har kommit en lång bit. Men det är först när vi integrerar smarta interaktioner och tjänster med designen av den fysiska kontexten som vi lyckas skapa en sammanhängande helhetsupplevelse, säger Emma Estborn, ansvarig för affärsområdet Human Spaces på inUse.

Som exempel på Smart Spaces nämner Gartner att det här lika gärna kan handla om hur vi skapar digi-fysiska arbetsplatser som smarta städer. Centralt är att utgå från en förståelse för vem du designar platsen.

– Liksom Gartner påpekar innebär detta att vi inte längre bara kan skapa smarta del-lösningar, utan behöver fokusera på hur de hänger ihop, hur komponenterna integreras och skapar en större helhetslösning. För att göra det behöver vi ta utgångspunkt i att förstå vilka mänskliga behov och beteenden vi ska stödja. På så vis kan vi innovera sömlösa och sammanhängande upplevelser av fysiska och digitala interaktioner. Lösningar som är värdeskapande och ger effekter för individ, organisation och samhälle, berättar Emma Estborn.

Det är så här du skapar ditt framtida affärsvärde konstaterar Gartner.

På inUse kallar vi området Human Spaces. Kontakta Emma för en dialog om hur vi kan skapa en integrerad upplevelse av era digitala & fysiska kontexter.