Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Demokratisera digitaliseringen

Sara Lerén

Vår Sara Lerén var med på konferensen "Demokratisera digitaliseringen" nyligen och fick än fler insikter i hur viktigt det är att inkludera alla och hur man kan göra för att lyckas med detta. Lerén höll själv föreläsning om hur hur effektstyrd digitalisering kan skapa nytta för fler.

I november hade jag äran att inleda Länsbiblioteket Sörmlands konferens "Demokratisera digitaliseringen" med en föreläsning om hur effektstyrd digitalisering kan skapa nytta för fler. I synnerhet om man tar hjälp av extrema användare i såväl beslutsfattande som användningstester rörande nya digitala lösningar.

I Bibliotekslagen från 2013, paragraf 2, står följande om bibliotekens ändamål:

"Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.

Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla."

Att Länsbiblioteket Sörmland praktiskt verkar för att digitaliseringen ska stärka demokratin är imponerande och inspirerande.

Konferensen möjliggjorde nätverkande och kompetensspridning för olika intressenter i länet och leder förhoppningsvis till fortsatt samarbete. Biblioteket har också samarbetat med Martin Törnros för att ta fram ett kunskapsspår om digital tillgänglighet på Mikoteket. Spåret är gratis, öppet för alla och ger en bra introduktion till digital tillgänglighet med inspirerande exempel, praktiska övningar och färdiga diskussionsfrågor.

Stefan Johansson från Begripsam deltog på konferensen och berättade om resultatet från undersökningen Svenskarna med funktionsnedsättning och internet. En intressant insikt från undersökningen är att man bland funktionsnedsatta ser andra skillnader mellan könen än i samhället i stort. Bland personer med funktionsnedsättning klarar sig kvinnorna generellt bättre på internet och känner sig mer delaktiga än männen, enda undantaget är personer med afasi. Vad detta kan bero på finns det ingen analys av än så länge, men förhoppningsvis kan man över tid bevaka trenden och lättare dra slutsatser om vad skillnaderna beror på. Generellt har personer med språkstörning det svårast på internet, och här finns mycket kvar att göra för få internet mer tillgängligt för personer som har svårt att tolka och förstå såväl text som tal.

Stefan har också forskat om hur IT-lösningar kan hjälpa hemlösa som är på väg att förändra och förbättra sina liv. Resultaten är positiva, att få meddelande i mobiltelfonen fungerar ofta bättre än att få papperspost och smarta pennor kan användas för att bättre kunna komma ihåg vad som sagts och bestämts på ett möte med socialtjänsten eller kronofogden. Det är ett bra exempel på hur digitalisering kan stärka demokratin och, för att använda Stefans uttryck, "verka som en socialt utjämnande kraft". Stefans forskning har också inspirerat till utvecklingen av den smarta tjänsten Dit-i-tid som fick ett välförtjänt hedersomnämnande i årets inUse Award eftersom den gör det lättare för alla att hålla reda på sina bokningar och minskar resursslöseriet som uppstår när människor missar sina bokningar.

Mitt eget prat hade namnet "Digitalisera för effekt - skapa nytta för fler!" och jag delade med mig av mina viktigaste rekommendationer för en lyckad digitalisering:

  • Börja med Varför? och sikta mot verksamhetsnytta!
    Det är inte säkert att en 100 procent digital tjänst är den bästa lösningen, det beror helt på vilket syftet med tjänsten är. Och eftersom en såpass stor del av befolkningen står utanför det digitala sammanhanget måste vi använda flera olika kanaler om vi vill nå alla.
  • Utgå alltid från användarna, särskilt de extrema användarna!
    Vi behöver förstå användarnas behov för att kunna designa och utveckla bra digitala lösningar. Extrema användare, till exempel de som har det svårt och de som har det väldigt lätt, är ofta bättre på att uttrycka sina behov än genomsnittliga användare och därför blir interaktion med denna typ av användare väldigt givande.
  • Designa och utveckla iterativt, testa kontinuerligt!
    Nyttan uppstår i användningen, och eftersom de flesta användare har svårt att föreställa sig hur en digital tjänst kommer att fungera behöver vi genomföra tester för att säkerställa att nytta verkligen uppstår. Testar vi med extrema användare får vi ännu bättre feedback på vad som fungerar och vad som behöver förbättras. 

Konferensen ägde rum på nyöppnade Sörmlands museum i Nyköping som var en fantastisk plats att vara på. Strävan efter ett transparent och välkomnande museum var tydlig, inte minst genom glasväggarna till magasinet där man kunde se pågående arbete och mängder av möjliga utställningsföremål. De många kaninerna på muséet i varierande färger och former väckte min nyfikenhet, och lyckligtvis kunde en av de övriga deltagarna på konferensen berätta historien om takraset på en kaninutställningslokal i Nyköping som ledde till kaninkullar i alla möjliga färger och raskombinationer. Om ni har vägarna förbi muséet kan jag varmt rekommendera utställningen En perfekt människa som berättar om vardagsliv, livsvillkor och rättigheter för personer med funktionsnedsättning under de senaste 150 åren.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med effektstyrd digitalisering och inkluderande design får du gärna kontakta mig, Sara Lerén, på sara.leren@inuse.se.

1000 år av erfarenhet

Alva Mårdsjö

Häromkvällen låg jag och läste Peter F Hamiltons Pandoras Star, en bok där människor kan leva i princip för alltid då de kan föryngra sina kroppar i en SPA-liknande upplevelse. Det gör att de kan samla på sig århundraden av erfarenheter och information, och använda det för att komma långt vidare än vi kan göra som bara har en futtig livstid på oss.

Där någonstans i gränslandet mellan bok och sömn slogs jag åter av tanken att även om vi människor inte kan leva oändliga livslängder och spara på oss oändligt med information, så har vi ju förmågan att kommunicera med varandra och på det sättet har vi mer information än om vi stod helt för oss själva. Det är en stor del av det som gör oss till människor.

Jag gjorde ett snabbt överslag – här på inUse är vi 130 personer som jobbar, tänker och andas design. Säg att 30 av dem har ett annat huvudfokus; det kanske är sälj, ekonomi, företagsstrategi, vabb och vobb och teknikstrul som står i fokus. Då har vi ändå 100 personer kvar som har sin hjärna och väsen inställt mot design och mänskliga behov. Säg att dessa har i genomsnitt 10 års erfarenhet: snittåldern är 35 år, man kanske pluggade till 25 års ålder, och började jobba efter det. Konservativt räknat får vi då 10*100 år. Det alltså 1 000 år av erfarenhet.

Om vi staplade den tiden efter vartannat så hade vi varit tillbaka på vikingatiden, kunnat gå via medeltidens organisering av jordbruk och handel. Bildandet av landskap och skriftliga lagar. Stormaktstid, frihetstid, upplysningstid och revolution. Därefter romantiken, industrialiseringen och nu är vi framme i vår tid, den digitala tidsåldern. Så mycket erfarenhet och kunskap finns det omkring mig. Det är svindlande. Det finns ett norsk uttryck som har fastnat – att bryna sig mot andra. Det vill säga, när man omger sig av andra duktiga människor kommer ens talanger att slipas mot dem och bli vassare. När du får svara på svåra frågor och stå för dina val, då utvecklas du också.

Hur kan man göra för att få den där slipningen? Hitta andra smarta människor att diskutera med, även om inte de har en designbakgrund så kommer de ha input. Gå med i diskussionsgrupper på nätet. Gå på meetups. Gå på konferenser, kanske vår egna FBTB. Hitta en mentor. Agera mentor själv. Gå en kurs, lyssna på en TED-talk, ta den där riktigt dåliga lösningen någon annan gjort och lös den själv. Ta den där riktigt bra lösningen och se hur du skulle göra den ännu bättre / för ett annat sammanhang. Lägg ihop två koncept till något helt nytt. Ta ett koncept och dra ifrån hälften. Lär dig något kreativt helt utanför design.

Utmana dig själv. Utforska livet med nyfikenhet och. GÖR istället för att bara tänka.

FBTB19: The workshops are here!

Sara Doltz

At next year’s From Business to Buttons, you’ll have six (!) workshops to choose from!

As usual, a selected group of the speakers at From Business to Buttons will host workshops the day before the conference. For 2019, we went a little bananas: we offer you no less than six workshops to choose from!

  • First of all, Kim Goodwin will hold her famous workshop Leading UX: Influencing culture and growing teams. Not to be missed if you’re a UX leader!
  • We’re ecstatic to have Jake Knapp doing his workshop on Design Sprints this year. As Jake promises in his workshop description: ”You’ll laugh. You’ll high five. You’ll learn ridiculously useful skills”. Yes please!
  • If you’re a UX designer working with AI –  or if you’re just curious about AI – Christopher Noessel will be your choice. In his full-day workshop Designing for AI he’ll guide you through designing for multiple modes of AI. Here's a short movie from Chris!
  • Jeff Gothelf is returning to FBTB in 2019. His long-running, but constantly updated workshop Leveraging Lean UX to Lead Successful Agile Design Teams will teach you how to build stronger collaboration with product development teams, using product discovery practices.
  • Learn the essentials of web animation in Val Head’s workshop The Web in Motion. Perfect for hands-on designers or front-end developers. 
  • Marc Stickdorn will also hold a workshop. The topic and more info will be disclosed just before Christmas.

Get your ticket ASAP! In previous years, several workshops have sold out months in advance. 

Each workshop is 5990 SEK. The venues are TBA at the moment, but all workshops will be held in central Stockholm. Read more at www.fbtb.se .

Magisk Design tar Europa med storm

Ola Nilsson

Hallå där, David de Léon som är ute i Europa med föreläsningen Magisk design. Häromdagen var du i Belgrad och idag är du i Bratislava.

Man kan säga att du är ute i på en Donau-turné. Vad är det för föreläsning?

– Det är min föreläsning om trolleri och upplevelsedesign. En av mina stora passioner är trolleri. Jag har länge insett att det finns en massa användbar psykologi inom trolleriet som kan appliceras i upplevelsedesign. Trollkarlar kan ju, till vis mån, styra våra handlingar, forma hur vi upplever ett förlopp, och påverka hur vi sedan minns det förloppet. Torde ju vara användbart att kunna som UX-designer, eller hur, säger David de Léon, Director of Design and Innovation på inUse.

Vi har ju sett varianter av den i Stockholm, Malmö, Göteborg, men föreläsningen efterfrågas ganska mycket runtom i Europa, varför tror du? Vad har folk sagt som vill anlita dig?

– En bra dag lyckas jag underhålla, överraska, inspirera och även dela med mig av saker som man kan tillämpa som designer. En sak som jag märker, i samtalen efter mitt föredrag, är att folk inspireras att själva titta utanför designliteraturen för att bli bättre designers. Jag tror vi mår bra av att lite bredare influenser.

Snappar du upp några trender i UX-Europa? Nåt som intresserar dig såväl som UX:are och trolleri-entusiast?

– Designers verkar läsa och diskutera ungefär samma saker i hela Europa. Men en betydande skillnad är designmognanden hos våra kunder i olika länder, samt tillgången till utbildningar och litteratur på det egna språket. Tror att det är därför som jag blir bjuden till Ungern, Serbien och Slovakien.

Var hämtar du inspiration för trolleridelen, har du sett några shower på sistone?

– Jag köper och läser fortfarande en obscen mängd trolleriböcker. Hittade nyligen en säljare som kommit över en laddning trolleriböcker från 70-talet i nyskick. Där hittar jag udda saker som Youtube-generationen missar och som jag kan överraska med. För inte så länge sedan besökte jag också Irland och hade turen att pricka in Derren Browns turné. Han är vår tids främsta innovatör och showman.

Kan man se den i Sverige snart?

– Det får vi hoppas! Jag kör ju föredraget rätt ofta Jag är också sugen på att jobba om föredraget, bygga en workshop i ämnet, och kanske anordna en så kallad unconference. Sen kan man alltid boka Magisk design som inspirationsföreläsning via inUse Academy.


Se hela Academys utbud här!

Hanna Stomnell till vänster, Jillein Lim till höger.

”Användbart och lätt att använda”

Ola Nilsson

Det ligger i tiden. Att designa för beteendeförändring. Och det är en av våra mest populära kurser på inUse Academy. Nyligen hölls den i Stockholm.
– Det var väldigt intressant, och innehöll många bra exempel, säger Jillein Lim Project Controller på ÅF.

Lär dig principer och metoder för att utforma produkter och tjänster som påverkar användarnas beteenden – designa för att påskynda ett nytt beteende eller minska ett befintligt.

Så lovar kursbeskrivningen. Och det levereras också, om man lyssnar på deltagarna. 

Hanna Stomnell, Human Factors Consultant på ÅF, Energy and Nuclear Projects, gick Designa för beteendeförändring i mitten av november i Stockholm.

– Det var jättebra. Det var blandat, både lättsamt och väldigt intressant. Mycket användbart, och det höll en bra nivå, säger hon.

– Modellerna hur man kan göra för att presentera på olika sätt var användbara och lätta att använda.

Väldigt engagerad

David de Léon är lärare för kursen. Han är UX Director på inUse, och en av landets främsta UX-designer. 

– David var väldigt engagerad, han hade mycket erfarenhet och kunde ge många och bra tips, säger Jillein Lim, Project Controller på ÅF.

inUse Academys kurser ingår numera i ÅF:s kursutbud, det var på som en följd av detta som dessa två ÅF:are – Stomnell och Lim – upptäckte Designa för beteendeförändring.

– Det kom en artikel på internwebben One, jag tyckte att det lät kul och intressant, säger Jillein Lim.

Här hittar du hela inUse Academys kursutbud!