Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Ett nytt ansikte på inUse – säg hej till Tobela Fadi!

Ola Nilsson

Han har drivit eget i åtta år, men nu var det dags att ta sig vidare. Vi har nu nöjet att ha Tobela Fadi som User Experience Designer på inUse, Göteborgskontoret. Välkommen!

– Jag ville ha nya utmaningar och nämnde vid ett tillfälle att jag vill tillbaka till anställningen och tryggheten. Fick tips att inUse ska vara bäst på UX av en tidigare klasskamrat när han hörde om mina planer. Då jag gjorde en spontanansökan. 

Vad driver dig och vad är dina styrkor?
– Min passion för att designa en bättre och hållbar värld. Och mina styrkor är att jag är resultatinriktad, har bred kompetens, är snabblärd, ödmjuk, är en lyssnare.

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?
– Att jag tog steget för att plugga. Och vad gäller saker på jobbet så kan jag nämna ett UX- och grafiskt jobb till Göteborgs stad som betytt mycket för mig. Kunden blev supernöjd.

Vad är ditt drömprojekt?
– Att jobba i automotive-branschen.

Sök dig till inUse du också. Här ser du vilka tjänster vi har ute!

Illustrationer: Lisa Lindahl.

Lärarporträtt Academy: Mikael Sköld

Ola Nilsson

Våra lärare på Academy får ofta feedback att det är bra att de också jobbar aktivt som konsulter. Men vad innebär det? Vad är det de gör en vanlig dag och hur går deras egna tankar om deras roll som konsult och pedagog. Vi har hängt med en av våra lärare vanliga dagar på jobbet, och dessutom fått ett litet snack med honom – Mikael Sköld, User Experience Strategist & Designer och lärare för bland annat Effektkartläggning i praktiken.

Här hittar du vårens alla kurser på inUse Academy! 

Det är redan på gång att bli mörkt, och det småregnar utanför glasentrén. Mikael Sköld kommer med cykelhjälmen hängande vid sidan och möter sin kollega strax innan klockan tre på eftermiddagen i lobbyn.

– Vi har några minuter att stämma av på, jag har lagt till lite i presentationen, sen måste jag gå på toa, sen ska vi registrera oss, sen kör vi, säger Chris Hofstetter.

Chris och Mikael ska hålla ett inspirationsseminarium inom Design Thinking i slutet av en heldag av aktiviteter för en grupp på en myndighet. Chris kommer från Konsultbolag1 som, precis som inUse där Mikael Sköld kommer från, är en del av ÅF. 

De blir visade uppför en trappa och in i ett rum med en vit duk, ett 20-tal stolar med matt blåfärgade dynor och fem personer. Chris och Mikael brottas lite med projektorsladden och 14.59 är startbilden laddad. 15.02 är stolarna plötsligt fyllda och det mumlas förväntansfullt.

– Mina specialiteter ligger inom krav och testning, säger Chris.

–  Jag är exert på att titta på när folk jobbar och ge dem förslag så att deras liv blir lättare, säger Mikael.

– Idag riktar vi in oss på slutanvändarna, säger Chris.

De drar igång med ett problem som alla kan känna igen: Kötider för nöjesfält och i synnerhet Gröna Lund. Problem som man känner igen och kan tänka sig in i, hur det är att inse att man ska behöva stå och vänta i 45 minuter – minst – för att få åka slänggungorna. Eller för att få beställa mat, för att sen vänta ytterligare 25 på att få den där maten…

De tar tillsammans med åhörarna fram förslag på vad man kan göra, de diskuterar vad de måste tänka på, förutsättningar, de tar fram effektmål.

– För mig som designer kan jag komma långt med: vi ska använda appen, vi ska se till att kön blir mindre, vi ska ha lika många besökare och minst lika stor försäljning – saker vi skulle kunna mäta, säger Mikael.

Chris och Mikael har hållit föredrag tillsammans vid några tillfällen tidigare. De fyller i varandras meningar, de smågnabbas på skämt, de tar in frågor och ger olika perspektiv: testsynvinkel och designsynvinkel. Det syns hur de verkligen inspirerar, och det blir god stämning fastän eftermiddagen egentligen är sen.


Detta var ett konsultuppdrag, just det här ligger väldigt nära uppdragen som lärare på inUse Academy. När vi sitter ner med Mikael Sköld några dagar senare utvecklar han drivkrafterna bakom att lära ut.

– Jag har jobbat som konsult ett antal år och har lärt mig en massa saker. Det är kul att lära andra, om de saker man redan vet. Jag sitter på en massa knep. Det är kul att prata om mitt jobb eftersom jag trivs med mitt jobb.

– Vi har mycket att dela med oss av. Det finns en otålighet i det också – jag kan bara göra ett visst antal projekt under min karriär själv – så då vill jag förmedla det som kan göra projekt bättre så att fler och fler jobbar på ett vettigt sätt. Det är mitt sätt att forma kommande generationer designers.

Morgonen efter den regniga eftermiddagen och inspirationsseminariet är det inte bara på gång att bli mörkt, det är mörkt. Klockan är strax efter halv åtta och senhösten är tydligt närvarande.

Mikael Sköld skriver in sig i besöksdatorn, fixar till håret och skriver några meddelanden om ett annat projekt, sen travar han in i mötesrummet. Annan powerpointpresentation, annan kollega, andra människor i rummet. Men samma koll på saker och ting, samma energi och kunskap om detaljerna.

Mikael och hans kollega håller ett leveransmöte för en stor kund i centrala Stockholm. Under 1,5 timme ska fyra alternativ för ett intranät presenteras med rekomendationer för vilket som inUse anser är bäst lämpat för just denna organisation. Och så ska det såklart svaras på frågor och saker ska hinna diskuteras. 

 – I somras tog vi reda på behoven hos er, intervjuade flera av era kollegor. Idag är fokus att prata om lösningen, säger Mikael.

Deltagarna kommer med frågor hela tiden. Vad de olika delarna innebar, vad en specifik del av ett Microsoft-verktyg innebär, vad det skulle kosta, vilka risker det innefattar. “Vilket är bäst Planner, Trello, Asana…?”. 

Det kräver en enorm koll såväl strukturellt som på detaljnivå. Det är utvecklare och flera chefer på plats – kompetensen är hög i rummet.

– Att börja från en bottenplatta som redan finns… Då kan du testa dig fram mycket mer, bygga nytt, ja då tar det ett tag innan det finns något, säger Mikael.

– Hur mycket av det ena paketet tar man med?, frågar en deltagare.

– Det får man ta i en projektplan, första säsongen ser vi vad som saknas, säger Mikael.

– Då får du mycket bättre kostnadskontroll.

Det börjar närma sig dags att avrunda. En av deltagarna inleder en sammanfattning:

– Ert grundförslag känns bra. Vi har ju andra bitar också, varumärkesbyggande… En värdegrund som är ny, allt det måste speglas i det här – det är jätteviktigt.

De talar lite om en eventuell fortsättning efter den här leveransen, sedan dags att lämna tillbaka besökslapparna, ta hissen ner, några ord om hur mötet gick mellan Mikael och kollegan, sen skiljs de åt och dagen fortsätter. Fler projekt, nya möten, nya idéer.


Vi sitter och pratar – vidare – om den andra sidan av Mikael Skölds yrkesroll: läraren på inUse Academy.

– Jag ville tidigt vara lärare. Vi hade en lärarstrejk när jag gick i högstadiet så man fick upp ögonen för lärarnas villkor, så då insåg jag att jag inte ville vara lärare i grundskolan, men… Jag har haft det i mig att undervisa. Det passar mig bra.

– När man ser polletterna trilla ner, det är kul. Folk blir entusiastiska när de börjar ana att bitarna faller på plats, det är ett ögonblick som ger mig mycket energi. Nyss var det kaos, nu börjar man ana konturerna, snart har det kommit rätt. Det syns så tydligt eftersom de jobbar med case som de arbetat fram under kursen, så märker man på folk när de känner “Aha, blev det kul, nu fattar jag”.

Vi pratar om att det självklart blir input från konsultuppdragen som blir till nytta i Academy-kurserna, och givetvis erfarenheter på andra hållet som ger Mikael Sköld mer kunskap att använda. Vissa saker blir tydliga cross-overs. Som i kursen Effektkartläggning i praktiken, där man lär sig ta fram en Effektkarta från grunden, anpassad efter sin egen verksamhets utmaningar.

– Där coachar jag mer än föreläser. Det blir likt en del konsultuppdrag, det handlar mycket om att sätta sig in i en ny domän och fundera på vad som är viktigt.

Kurserna utvecklas löpande inte minst på grund av att allt som händer i konsultbranschen, vilket ju Mikael och hans kollegor har stenkoll på, sen har Academy också internkonferenser med kursutveckling. Men lyhördheten, precis som i konsultjobbet, är det allra mest grundläggande för kurserna.

– Vi brukar inleda kurserna med att gå varvet runt där man får uttrycka en viktig fråga man vill ha svar på.
– Det finns självklart en ram och agenda för kurserna men jag brukar fokusera där det finns mycket frågor. Vi ser till att beta av alla frågorna.

Som konsult och lärare är det snabba kast, snabba skiften. Vi avrundar med fem snabba, innan Mikael måste vidare ut på uppdrag:


Grupp eller solo?
Båda. Jag kör ofta solo på sätt och vis, men jag vill få in kunnandet så jag tar chansen att göra det i grupp om möjligt.
Föreläsning eller workshop?
Workshop.
Bok eller film?
Bok.
Iphone eller Android?
Iphone.
Kommunalt eller bil?
Nej, jag cyklar.

Här hittar du vårens alla kurser på inUse Academy! 

OBS! Det finns platser kvar på Effektkartläggning i praktiken den 31 januari i Stockholm!

Next speaker: NASA's Space Suit designer Lindsay Aitchison

Ayelen Win

As promised: We’ll venture into space!
Lindsay Aitchison, NASA's space suit engineer is coming to this years’ FBTB.

Lindsay Aitchison, NASA’s Deputy Project Manager for the Advanced Spacesuit Project, will be speaking at FBTB 2019. Lindsay Aitchison is one of the leading experts behind NASA’s effort to build the next generation spacesuit. Lindsay began working full-time with NASA in May 2006 and has since March 2013 had the position of Manager for the Advanced Spacesuit Project.

In an interview Aitchison said that the last spacesuits, which were designed in the 1980’s, were created under the assumption that female astronauts were basically just tiny men.

“If you know anything about clothing design, women are definitely not just smaller versions of men,” Aitchison says.

NASA Space suit engineer Lindsay Aichison

Lindsay earned a Master of Industrial and Human Factors Engineering degree from Wright State University, and a Bachelor of Mechanical Engineering degree from Purdue University.

During the Apollo program, the crew was assigned well in advance, giving designers time to create custom spacesuits for each astronaut. Aitchison's team are now working on a modular design for NASA’s Z-2 spacesuit. Astronauts will be able to mix and match pants, gloves, sleeves, and other parts to fit their various proportions.

“Having modular spacesuits means everyone will be accommodated, but it may not be as great of a fit as a completely customized suit would be,” said Aitchison. On the other hand, if say an astronaut’s elbow joint wears down while collecting Moon dust, she’ll be able to borrow a replacement elbow from a friend.

As a space suit engineer, Lindsay gained extensive hands on experience as both test director and test subject. Her workspace is in the lab, at remote test sites, and in reduced gravity analogs including the Neutral Buoyancy Lab and NASA’s reduced gravity aircraft, affectionately known as the Vomit Comet.

As she works to perfect the suit, Aitchison says one of the major perks of her job is that she gets “to test spacesuits out in all these different environments which is just crazy cool” – from the Rockyard, NASA’s simulated alien land, to a 6.2 million gallon pool called the “Neutral Buoyancy Lab” which simulated the feeling of a spacewalk.

Get your tickets for FBTB19!

Välkommen till inUse, Daniel Wikström!

Ola Nilsson

Daniel Wikström har synts ett tag på inUse, men först nu presenterar vi honom som nyanställd. Varför? Jo, Daniel började som ex-jobbare men är nu User Experience Designer fullt ut. Välkommen på riktigt, Daniel!

– Jag har nog alltid haft ett öga till inUse, till största del på grund av FBTB, men också på grund av goda ryktet inom Nordens designsfär. Fast min resa började nog redan under min studietid på Umeå universitet då jag valde bland examensplatser. Jag minns att jag var så väldigt inspirerad efter en föreläsning på senaste trenderna inom UX och Service Design. Efter en snabb googling på potentiella ex-jobbplatser var jag överlycklig när jag såg att inUse hade lagt ut en annons. 

Och nu är du på plats som anställd. 
Vad driver dig och vad är dina styrkor?
– Det finns nog inget bättre än att hjälpa folk komma fram till en insikt, idé eller lösning på något som är lite extra klurigt. När jag jobbade som gymnasielärare under en kort period var ”aha”-upplevelsen hos mina elever det bästa i min vardag. Idag, som designer, har jag samma drivkraft mot mina kunder. På många sätt är min passion också min styrka, att bidra med nytt perspektiv genom att rusta upp med kunskapsgenererande verktyg, metoder som de kan använda som förenklar och förbättrar. 


Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?
– Under mina studier i Sverige och USA har jag varit delaktig i flera olika forskningsprojekt. Men utanför den akademiska världen är nog mitt arbete med startups i Umeå det som betytt mycket, speciellt en kund som drev en verksamhet inom hållbar, miljövänlig och lokal avfallshantering. Jag arbetade till största del med deras tjänsteutveckling under en period. Men att få vara med och påverka i en verksamhet med så pass miljömedvetna, engagerade och omtänksamma människor gjorde verkligen stor positiv inverkan på mig, både på personligt och professionellt.

Vad är ditt drömprojekt?
– Jag har ett enormt intresse för artificiell intelligens sedan mina studier inom kognitionsvetenskap, och ser fram emot att nyttja min kunskap för vara med och definiera dess tillämpningar inom UX- och tjänstedesign. 

Vill du också jobba på inUse? Kolla in våra jobbsidor!

Kundskärm på apotek med texten "Holy Guacamole, the settings are wrong".

Holy Guacamole! UX-copyn är galen!

Jonas Söderström

UX-copy – ord som hjälper och guidar läsarna och sätter tonen på din sajt eller tjänst – har kommit mer och mer i fokus. Jonas Söderström skriver om små texter kan göra stor skillnad utifrån sin nya bok "Inte så jävla krångligt!"

Det skramlar glest i pillerburken. Medicinen håller på att ta slut. Bäst att ta sig till apoteket för att fylla på.
Men när jag ska betala läkemedlet ser jag något märkligt på skärmen som är vänd mot mig, mot kunderna. Vad står det egentligen?

närbild på skärmen

”Holy Guacamole, the settings are wrong”?!? Det är inte riktigt i linje med den grad av förtroende jag vill känna för dem som ska ge mig mina läkemedel. 

Inte heller resten av texten känns särskilt förtroendeingivande. Prova att trycka lite var som helst, kanske löser det problemet, kanske inte. Holy guacamole, du kanske har en sjukdom? Prova att svälja någonting, kanske hjälper det, kanske inte!

Små ord kan göra stor skillnad: alla de texter som hjälper och guidar läsarna på din sajt, din tjänst eller ditt system. De kan direkt påverka hur användarna uppfattar dig som avsändare, och  påverka till exempel din försäljning eller din trovärdighet.

Här är två exempel till: från norska och svenska järnvägen, NSB respektive SJ (den tidigare sajten).

skärmklipp med texter från nsb respektive sj som visas när sökning pågår

”Vänligen vänta – vi söker efter avgångar” eller ”Systemet arbetar ... Sökning pågår”. Vilken text hjälper dig att förstå vad du kan vänta dig? Vilket tilltal tycker du är bra?

Det här är några exempel på vad vi kan kalla ux-copy eller interaktionstexter. (Tidigare namn för samma sak har varit microcopy).  

Sådana texter kan vara av flera slag. Många guidar läsaren/användaren genom att beskriva vad som pågår, vad hon kan eller bör göra, eller förklarar vilket resultatet  blir i nästa steg. 

Men som du ser har texterna också ett känslomässigt innehåll. De bestämmer till stor del det som ofta kallas tonalitet, men som jag hellre vill kalla ton och tilltal. Av mina tre exempel här är ett alldeles för tekniskt och formellt till tonen; ett annat alldeles för lättsinnigt. Men det tredje är, rimligen – just som i sagan om Guldlock  och de tre björnarna – precis lagom. ;)

Är du intresserad av en kurs i ux-copy och att skriva för digitala medier? Hör av dig till Jane Murray på inUse Academy!

Grovt sett finns det interaktionstexter eller ux-copy av två typer. Den första kategorin är dynamiska texter. Texterna här i början är sådana. De visas bara under en viss tid eller dyker bara upp under vissa förutsättningar.  

De dynamiska texterna är i sin tur av flera slag. En del är "vänta"-besked, en del är felmeddelanden, andra kan vara uppmaningar som ”Bara tre kvar i lager! Beställ nu!”. 

Andra interaktionstexter är mer statiska. Det är texter som ”Du väljer betalsätt på nästa sida” eller liknande, som vi ofta ser intill en knapp eller i ett formulär. De förklarar som regel hur man ska göra något, eller vad som är nästa steg. Men de syftar också ofta till att bygga skapa förtroende. 

Interaktionstexter borde skrivas av kommunikatörer

Trots att interaktionstexter är så viktiga finns de sällan med bland den professionella kommunikatörens arbetsuppgifter. De dynamiska interaktionstexterna skapas inte sällan av utvecklare som skriver ner någonting – ofta ur systemets synvinkel, inte användarens. 

Ibland skrivs de inte alls. En del av dem kan vara standardmeddelanden som kommer med programvaran, till exempel publiceringssystemet. De kan förmodligen ­ändras, men det kanske inte har blivit någons utpekade arbetsuppgift. Och det beror nog i sin tur ofta på att man inte tänkt på att de finns!

Det skulle vara bra om myndigheter och företag insåg hur viktig ux-copy är, och att de i organisationen som har utbildning i och ansvar för kommunikation får ta hand om dem.

I en del organisationer är det självklart, men  långt ifrån alla. Om det inte är det i där du jobbar – ta gärna första steget. Ta kontakt med it- eller utvecklingsavdelningen. Förklara att du bör vara med i arbetet, och varför. Många utvecklare eller systemansvariga blir glada när någon som kan skriva löptext avlastar dem.

Sätt upp riktlinjer

Det är kanske inte möjligt att vara med hela tiden, när system ska byggas och texter skrivas. En bra idé är då att sätta upp några språkliga riktlinjer som utvecklarna kan hålla sig till. Ett sådant dokument kan innehålla några övergripande principer, och ett antal konkreta exempel. Kanske, till en början, så här:    

  • Använd ett neutralt men modernt och ledigt språkbruk för begrepp och funktioner i systemet, och för allmänna ledtexter. 
  • Välj aktiva konstruktioner före passiva. 
  • Hjälptexter och instruktioner som riktar sig direkt till användaren ska ha ett direkt tilltal med ”du”. ”Du” skrivs med stor bokstav bara i början av en mening. 
  • Felmeddelanden ska vara på svenska, och innehålla en förklaring om vad användaren kan göra för att lösa problemet eller vad hon kan göra i stället. 
  • Exempel: Skriv ”vi kan inte hitta sidan du sökte” – skriv inte ”sökningen gav inga resultat” 

 

omslag på boken med titeln inte så jävla krångligtDen här texten är ett utdrag ur kapitlet Texter med ton och för interaktion ur Jonas Söderströms bok Inte så jävla krångligt! Praktisk handbok i att skriva för digitala medier. I ett följande blogginlägg kommer exempel på statisk ux-copy.

Behöver du stöd kring innehåll – text och bild – på din sajt? Hör av dig till Jane Murray på inUse Academy!