Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Directorn varnar: UX-området fördummas

Ola Nilsson

David de Léon, Director of User Experience Design, är glad över att UX-sfären fått inflytande och spridning det senaste decenniet. Men det finns samtigt vissa risker att ta hänsyn till.
– Det har skett en fördumning inom UX-området, säger han.

För tio områden har vi utsett Directors. Det är områden där vi vill fortsätta växa och vara ledande: Business Design, Digiphysical Design, Design Leadership, Service Design, Human Centered AI, Impact Management, Research, UX Design, Sustainable Design och Visual Design. Vi intervjuar alla våra Directors i en serie på bloggen, turen har nu kommit till David de Léon som är Director of User Experience.

Vi ska återkomma till hans varning kring fördumningen av området. Vi börjar med att förstå vad som driver denna Director inom ett av inUse flaggskeppsområde, User Experience.

– Det är galet intressant att förstå vad folk behöver, och vill ha, de kontexter som människor agerar inom, den teknik som behövs för att bygga saker, samt den affärsmässiga grund som gör allt detta möjligt, säger David de Léon.

– Kombinationen av affär, psykologi, kultur, estetik, kommunikation, teamwork och teknik är en ovanligt rik och stimulerande mix. Den är svår att hitta någon annanstans. Jag drivs av den intellektuella glädjen i att lösa problem tillsammans med andra, samt kicken jag får när vi hittar på och bygger grejer som är helt nya för världen.

David har över 20 års erfarenhet inom design – först som doktorand i kognitionsvetenskap, sedan som user researcher och designer på Sony, följt av konsultarbete på inUse. Men det finns än mer som ligger bakom hans engagemang kan man ana.

– Jag har breda intressen inom närliggande designområden, som film, teater, datorspel, seriekonst och trolleri. Jag läser också mycket och brett. Älskar att flytta insikter från en domän till en annan. Roligaste läsningen i sommar var nog boken “Amaze” av Ferdinando Buscema och Mariano Tomatis. En bok om magisk upplevelsedesign av två trollkarlar.

Vill inte muttra plattityder

Som Director på inUse ska man säkra och utveckla företagets kompetens inom respektive område. Rollen ger skapar tydlighet för alla medarbetare. De vet vem de kan vända sig till för att få hjälp och stöd. Samtliga Directors på inUse håller också ständigt utkik efter bra saker som tas fram i projekten och ser sedan till att sprida insikter, exempel och metoder inom företaget.

– Att vara director på inUse innebär att man även jobbar aktivt i olika kundprojekt. Det är viktigt att man får brottas med riktiga designproblem om man ska kunna coacha andra på ett meningsfullt sätt. Annars är risken att man blir en tyckare som står och pekar på skärmar och muttrar plattityder.

En Directors varning

Men låt oss gå tillbaka till varningen om att allt inte är frid och fröjd inom User Exeperience Design-området. Vi hörde upprörda ord om utvecklingen. 

– Den spridning och inflytande som området har fått är glädjande att se. Idag behöver man inte missionera och förklara behovet av god design på samma sätt som man var tvungen att göra för tio år sedan. Samtidigt har det skett en viss kommodifiering – en från början tekniskt avancerad produkt blir en standardprodukt – av området och en kanske till och med en fördumning.

Hur menar du?

– Jo, idag finns det många fler designers, och det finns ett överflöd av enkla verktyg och resurser. Till exempel, kan man idag ladda ner en mall med färdiga iOS-komponenter, kika på några appar i App-store, och sedan klippa och klistra ihop en design som liknar det som redan finns, men utan att egentligen förstå vad det är man gör, eller vad man har skapat. Det är ibland lite för lätt att göra design. Jag ser också en fixering vid yta samt en överdriven besatthet av nya designverktyg. 

– Vad vi inte får glömma är det som på riktigt bidrar till att en design fungerar, som gör det möjligt för en användare att få gjort det som hon behöver få gjort, och som samtidigt skapar en hållbar affär för den aktör som investerat i framtagandet av designen.

Men hur gör man då? Om man ska ”göra det på riktigt”. Det är ju lätt att säga…

– Det som utmärker inUse, och som var en av anledningarna till att jag valde att arbeta här, är hur vi alltid grundar vår design – i research, i kunskap om mänsklig kognition, och genom att bygga och testa prototyper – och att vi alltid har blicken riktad mot att skapa värde för våra uppdragsgivare och för deras kunder. Vi vill lösa rätt problem, skapa värde, och sedan säkerställa att vi levererar det värdet. 

Hur detta bidrar till ett affärsvärde?

– Vi hjälper våra kunder att hitta rätt sak att bygga, jobbar för att säkerställa att vi dragit i väg i rätt riktning. Sedan designar vi saker som faktiskt funkar och som skapar värde i varje ögonblick. Vi ser till att välja rätt lösning. Den behöver inte alltid vara flashig, tekniskt komplicerad, eller snygg. God design är ofta omärkbar. Att ta bort behovet av en app, till exempel, kan ibland skapa mer värde, än att ta fram och utveckla appen.

Ta kontakt med våra Directors här!

Warm-up, learn up – Design Lunches with FBTB

Sara Doltz

This fall, you will have a great opportunity to learn, discuss, and develop your design skills. As part of the FBTB 2021 pre-event, we have launched our Design Lunches. Meet-ups with lots of different speakers and takes on design.

The conference line-up is all set, and we'll have a blast with you and all the speakers in May 2021. But until then we have created a pre-event, the FBTB Design Lunches.

What are these Design Lunches, then? The lunches are a unique opportunity for you to get together with other designers and discuss your work.

All of the Design Lunches will be held digitally and are free for all FBTB 2021 ticket holders. (Pssst, if you don't have a ticket – now's the time to buy one.) 

We'll start each lunch together and later divide into smaller groups where you can discuss and exchange ideas in a nice forum. If you're still working from home this will be your perfect lunch-learning experience. 

There will be talks and discussions on:

  • Design by magic
  • Human-centered AI
  • Visual design
  • Ethical design
  • How to build strong design teams

You can read more about all of the scheduled Design Lunches on our website.

Next up is:

  • The FBTB archives: ”Jared Spool, Beyond the UX tipping point ”on September 29.
  • ”How experiences from your love life can be used to create great customer experiences”, with Karin Eklund on October 13.

We’ll continue all the way until May 2021. If you have bought a ticket to FBTB 2021 you should have received an invitation with all of the offered lunches. If you haven’t bought your tickets and don't want to miss out on all the fun – now’s the time to get one.

Förbered dig för lagen om digital tillgänglighet

Ola Nilsson

Ursäkterna är slut. Nu blir det lag. Så det är därmed hög tid att göra dig redo om du jobbar på offentlig myndighet. Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service börjar gälla innan månaden är slut.

Den 23 september kör vi ett kostandsfritt webinar med vår tillgänglighetsexpert Sara Lerén. Samma dag börjar den nya lagen om tillgänglighet till digital offentlig service att gälla.

Den så kallade Dos-lagen omfattar alla webbsidor och mobila applikationer inom offentlig sektor, och tjänster som inte följer lagen kan bli tvungna att böta om inte brister åtgärdas i tid.

Har du inte hunnit börja jobba med tillgängligheten för din digitala tjänst än? Eller har du börjat men behöver hjälp vidare? Då ska du lyssna på det här föredraget. 

– På webinariet får man en genomgång av det viktigaste med lagen, och konkreta tips om hur man på ett enkelt vis kan börja kolla hur tillgänglig ens digitala tjänst egentligen är, säger Sara Lerén, Director of Sustainable Design på inUse.

– Om man inte redan jobbar med tillgänglighet är det helt klart dags att börja med det, för genom att funka för fler kommer ens digitala tjänst att bli mer användbar och skapa mer nytta.

Anmäl dig här!

Föreläsare är Sara Lerén, Director of Sustainable Design på inUse. Flitigt anlitad dels som designer men också som föreläsare inom tillgänglighet och hållbarhet.

Hallå där, SMSlivräddare, förra årets vinnare av inUse Award

Ola Nilsson

inUse Award-nomineringarna kommer in i rask takt. Och en av dem kommer bli vinnare för årets tävling. Så enkelt är det, så enkel var resan för SMSlivräddare som tog hem inUse Award i fjol.
– Det var en bra boost för teamet och vi levde länge på det, lycka till alla kommande nominerade, säger David Fredman på SMSlivräddare.

Här nominerar du till årets tävling!

Förra årets upplaga var väldigt stark och med en vinnare som bokstavligen räddar liv. 

Vad betydde det för er i SMSlivräddare att vinna inUse Award?
– Förutom äran och festen så känner vi att vår plattform blev starkare, vi ser oss nog med lite andra ögon efter inUse Award. Vi fick också kontakter i nya hörn av branschen vilket alltid är kul och inspirerande, säger David Fredman, driftansvarig på SMSlivräddare.

Vad fick ni för reaktioner på vinsten?
– Vi fick mycket positiv respons, mycket press och mängder av frågor kring SMSlivräddare och systemet. Det var en bra boost för teamet och vi levde länge på det.

inUse Award är ju en tävling som utser Sveriges bästa användaruppplevelse. Hur har ni fortsatt att jobba med användbarhet i er process?
– Tillsammans med vårt front-end team har vi jobbat med fokusgrupper av användare kring användbarhet och utformning av nya features, att de nu bland annat kan uppdatera informationen i larmen, något som efterfrågats från larmcentralerna i Sverige och Danmark.

Har ni några lösningar ni tror på inför årets tävling?

– Med corona-pandemin för ögonen så är någon social plattform nog värd att nominera, nåt som för oss närmare varandra i tider av distansering.


Vet du nån tjänst eller lösning som förtjänar uppskattning och uppmärksamhet? Här nominerar du till årets tävling!

inUse effektsäkrade Renovas nya webb 

Ola Nilsson

Tillsammans med hela Renovas kommunikationsavdelning har vi på inUse gjort ett effekt-arbete där vi tog fram syfte och bakgrund för deras nya webbplats.
– Det är väldigt roligt att göra ett effekt-arbete som landar så bra. När kunden tar vidare budskapet, implementerar och äger det på ett riktigt bra sätt. Det är verkligen inspirerande att se, säger Maria Håkansson på inUse.

Hur gör man för att i slutändan få fram en riktigt bra webbplats till en organisation med komplexa behov?

Man börjar med att ställa frågorna:

  • Varför,
  • För vem, och
  • Hur?

Det var så inUse tillsammans med hela Renovas kommunikationsavdelning angrep effektarbetet med Renovas nya sajt. Tillsammans arbetade sedan igenom alla delar och områden grundligt. Vilka användare finns och hur möter vi deras behov? Hur prioriterar vi? Vad ska vi göra för att möta de viktigaste användarnas behov? 

När effekt-arbetet var genomfört tog man i teamet fram en struktur och navigering och skapade sidmallar med bildhanteringskoncept – och visade hur allt kan kombineras och sättas samman på ett smidigt sätt.

– Renova har många olika slags kunder – i företag och privatpersoner finns en uppdelning. Det gäller att möta alla dessa olika behov men samtidigt göra det enkelt och effektivt, säger Maria Håkansson, User Experince Designer på inUse.

– Det gäller att tydligt kommunicera att Renova är världsledande inom avfallshantering och hållbarhet och det gäller att noggrant välja vad man ska lyfta extra mycket ur en stor innehållsbank.

Långt samarbete

Renova ägs av tio kommuner i Västsverige och är det största företaget för återvinning- och avfallshantering där. De har ett av världens mest avancerade kraftvärmeverk i Sävenäs där de omvandlar avfall till energi men också till nya råvaror. De har också världens modernaste fossilfria fordonsflotta, inklusive en helt heldriven sopbil. 

– inUse har under flera år arbetat med Renova Miljö, ett dotterbolag till Renova AB. Vi har tagit fram en kundportal där företagskunder kan utföra sina tjänster digitalt, något som uppmärksammats bland annat med vinst i CIO Awards och som finalist i Stora Designpriset. Att vi fortsätter jobba tillsammans känns självklart väldigt kul.

Nu finns det en ny sajt som kan förmedla Renovas kunskap och erfarenhet ännu bättre och den ger också en tydligare koppling till den inloggade kundportalen. 

– Renova fick ett koncept av oss, och de har implementerat det väldigt bra. Det blir spännande att se hur det fortsätter att leva och utvecklas, säger Maria Håkansson.

Här hittar du mer om Renovas prisvinnande kundportal!