Blogg


Tankar kring user experience, service design och effektstyrning

Jonas Ehrling, Head of inUse

Tillsammans gör vi skillnad

Jonas Ehrling

Det är lätt att bli nublind när omvälvande händelser tar tag i oss. Vi vill därför kasta dig tillbaka till 2019 och berätta om hur vi gjorde skillnad för 143 miljoner användare. Och hur vi jobbar med att skapa en bättre framtid för människor, samhällen, företag och organisationer.

2020, världen sitter i karantän och står inför stora utmaningar. Det kommer gå bra. Vi kommer ta oss ur den här stormen också.

Ett hundra fyrtio tre miljoner. Siffran är smickrande hög. Ganska otroligt. Tycker vi med. Det är förstås ingen exakt vetenskap bakom mätningen, snarare en grov förenkling. Krasst sett kan man säga att vi mäter hur många människor som använt alla tjänster och produkter vi jobbat med under 2019. 

För oss är det viktigt att mäta inUse digitala avtryck. Det ger oss en indikation, eller ett kvitto på var vi står, och vart vi är på väg. 

Vi vågar påstå att sprängkraften i våra designlösningar påverkar hur samhället formas. Det ger företag de verktyg de behöver för att lyckas växa och nå sina finansiella mål. Designlösningar som ger enskilda individer och organisationer det de behöver för att utföra uppdrag och jobb som är viktiga för hur samhället funkar.

Vårt samarbete med Renova exempelvis, ett bolag som jobbar med avfallshantering. Med inUse designlösningar sätter de återvinningsribban i Västsverige och ser till att deras kunder återvinner skräp smartare och mer hållbart. Vi hjälpte till att skapa deras kundportal som har bidragit till att dra ner på deras transporter, ökat bolagets möjligheter att vinna affärer och avlastat kundsupporten. 2019 blev samarbetet även nominerat till Stora Designpriset. Och Renova har redan sett att resultatet av vårt gemensamma arbete ger dem konkreta konkurrensfördelar.

I Göteborg har vi hjälpt två stora verksamheter inom transportindustrin och offentlig sektor med digitaliseringen av deras arbetsplatser. 150 000 av verksamheternas medarbetare var med på digitala förändringsresan.

Vi hjälper också biblioteken i mellersta Sverige så de kan jobba gränsöverskridande och samverka med varandra. Vi sätter ny digital standard i förarmiljön i framtidens lastbilar. Vi ser också till att hushållsmaskiner blir smartare, bekvämare och snällare mot miljön. 

En annan sak vi är stolta är att vi under 2019 vann ramavtal med Region Skåne och Skånetrafiken gällande Service design. En aktör som skapar stort värde för alla som åker kollektivt och genom sina insatser gör stor skillnad för både enskilda individer och för regionen som helhet. 

I Malmö arbetar vi också sedan flera år tillbaka med en läromedelsproducent. Vi har under 2019 utökat samarbetet där vi tillsammans tar stora kliv in i framtidens lärande. 

Man kan säga att vi växer både i storlek och betydelse. Men vi vill inte växa för växandets skull. Vi har en tydlig navigerad moralisk kompass när det kommer till vilka vi jobbar med. 

Vi tackar nej till många kunduppdrag och undviker att bidra med design som leder användare att göra val som inte vore bra för dem. För det är viktigt för oss att exempelvis inte sätta enskilda individer i en skuldfälla. SMS-lån-företag får nobben och kommer alltid få nobben av oss. 

Vi använder istället våra designkunskaper för att hjälpa våra kunder att göra långsiktigt hållbara designval. Det är förstås inte alltid lätt i en föränderlig digital värld som vi lever i. Men om vi får sura citroner, gör vi lemonad av dem. Det är så vi jobbar, lever och lär. 

Det krävs mod för att lyckas med det, mod att pröva nya vägar och testa gränser. Det är drivkraften hos kollektivet inUse – våra designers och alla andra duktiga medarbetare – som är självaste möjligheten som gör den skillnaden. 

Det är de gemensamma insatserna från alla våra medarbetare som gör inUse så framgångsrikt. Det finns gott om utrymme för egna initiativ och personlig utveckling. Vi tror på att medarbetarnas delaktighet förbättrar och utvecklar vår verksamhet och ser gärna till att ge alla möjligheten att utvecklas och våga tänka nytt. 

Vi ser fram emot att fortsätta bygga vidare samarbeten och hjälpa företag utvecklas i rätt riktning i sin bransch. Vi hoppas också kunna fortsätta sporra och inspirera människor och företag med våra designlösningar för en bättre hållbar framtid.

FBTB 2020 becomes FBTB 2021

Ola Nilsson

It is a hard decision to make. But with the help from the FBTB community we have concluded that an online version of FBTB isn’t the best alternative under these extreme circumstances. Instead, we'll push the conference to May 7th, 2021. It'll be the same speakers, the same venue, the same tickets, just another date.

The facts are, as you know, that we can’t have a physical event on the 8th of May. The peak of the number of infected people is expected to be in the month of May in Sweden and in June for the US (where 9 of our speakers live). 

So, we sent out a survey to those with tickets, we listened to our partners, we listened to the authorities, we researched, we had long discussions. And, in conclusion the best alternative was to push the conference to 2021. Postpone to a later date when we will be able to all meet, and make something really good out of the lineup, the theme, and the expectations. 

A whopping 87 percent in our survey thought that moving the conference to a later date was the way to go.

"There are a lot of online seminars. FBTB is a unique possibility to meet.”

"The value is to meet other people, make contacts, and listen to inspiring talks that I can reflect upon with others."

"The magic that gives me energy and happiness at FBTB each year originate in the physical meet up with all participants."

Of course, we have been in close dialogue with our speakers. And they have been understanding and very helpful. Offered different kinds of solutions, inline, offline, travel banned, you name it. And they also support us in the decision to postpone the conference. They assure you that next spring, they will give you all they’ve got. 

We are now working on all the details: the speakers, the facilities, the staff, our selves... So that all of this will be ready for 2021 instead. We’ll keep you up to date every step of the way, just stay tuned.

We would also like to thank you for your patience and understanding. Your heartwarming support and feedback really mean the world to us. We will need it also for the work that lies ahead. So, thank you.

It’s possible to buy tickets to the conference 2021 – same lineup, same place, new date.  If you already bought a ticket: Sit back, relax and we'll see you in May 2021. :)

Do you have any questions? Please contact Project Manager Jane Murray!
 

Photo by Mihahi Surdu

How to be social while social distancing

Ramin Rahmani

Probably you’ve already seen headlines with a similar message as this. But give me a chance and I won’t make you disappointed.

It´s 2020 and ´social` no longer means sitting next to each other. Most likely you´re at home when reading this and might think about what you should do online. One thing we know for sure is that if you actively participating in online culture is far better than passively consuming it. 

Research shows that if you use social media actively, you’ll be far happier than just scroll through your feed, absorbing the news and viral memes. 

In other words, you should send messages to your beloved ones, leave more comments and enjoy talking in group chats. Netflix binges and YouTube rabbit holes are fine for escapism.

So, how can you do that? Well, there are plenty of ways. And even more digital tools to achieve that. Here are some of them. 

Co watching Instagram:

Let us start with Instagram. Even though they call it social media, it is more of asocial media. Til just now. Photo: Lance Matthew Pahang

The platform recently launched a future that enables users in direct-message conversations to check out saved, liked and suggested photos and videos together while video chatting with friends on Instagram. 

Now you can joke and talk about Instagram’s content instead of just consuming it solo.  

You can have a coffee and gossip about posts live and unfiltered over a video chat with up to six friends. 

Start a podcast 

The podcasting app Anchor just launched a feature that makes it easier for friends to record shows from afar. The feature is called ´record with friends 2.0` and allows you to record a podcast directly from your browser. `Record with friends 2.0´ is free to use and available globally. 

According to The Verge, the pandemic might give the world an extra push to start making podcast content. 

Throw a virtual dinner party

Yes, Wifi is the new long table. And your phone is a setting or a restaurant. It has become a great way to eat together. It´s called virtual dinner parties. This digital get together is as fun, sweet and delicious as in real life. 

Just decide what you want to eat and find out which platform you want to use. Skype, FaceTime or Google Hangouts works well for your dinner party. 

So let's break bread together and enjoy! 

Make a phone call

Don´t forget that some of your beloved ones are still going old school. Pick up your phone and call them, your grandparents, or parents, or any other who still enjoys a good old fashioned phone call. 

If you get fed up with socializing. Well, become a Corona ninja. Just be careful and don’t slice the toilet paper.

 

Photo by Kelly Sikkema

What we’ve learned running a remote workshop

Maria Kougioumoutzi

Corona has suddenly forced us to do things differently. Some are positive, like spending more time with family. And some are less positive, like not seeing or hugging our colleagues. As a UX designer, you have to manage to facilitate efficient remote workshops. And you know what, remote work works!

Recently we held a physical one-day workshop for a client in our office in Stockholm. We managed to keep people engaged and in a good mood throughout the day. The feedback we got was that there was a nice flow. Templates for sketching concepts were highly appreciated along with arranging nice social opportunities.  

I believe that the setup and preparation was one of the reasons for people having a positive experience, but social interactions and sweet chemistry between the participants added a lot to that feeling.
  
So how do you create a successful remote workshop? 

Our colleague Sofia came up with the idea of testing both the setup and the experience of a digital workshop with Miro internally, before facilitating workshops with our clients. The theme for the workshop was “Best tips for working from home”.

Before 

We decided to have two moderators for a 1,5-hour workshop. Preparing a workshop, regardless if it´s digital or physical, requires some amount of preparation and we spent a few hours to prep the scenery.  

We created a board with the free version of Miro. Since it does not include the full functionality, we opted for Google Meets as our video channel along with Miro’s built-in text chat. 

After gathering some inspiration from other designers that had posted tips for working with Miro, we created the meeting agenda inside the board and divided the workshop into tasks. One of us moderators kept track of the timed sessions and the other one kept an eye on the Miro chat room.  

For each task, we created a separate frame to keep things organized, while each participant got a separate frame as a personal working area where they could work with the individual

During

Defining the workshop goals and setting clear workshop rules is important even in physical workshops. And it is a good idea to have that in writing available for everyone, including for people joining in late, with instructions on where to start. 

 

The moderators were always seeing both the participants on video and the board, while the participants mainly focused on the board but could always hear the voices of the video feed. Asking the participants to mute their microphones while doing tasks and using chat for questions was a good setup for us. 

We also used a “curtain” element, a rectangle that covered future exercises. It helped setting focus on the current task, and as we went along we just easily resized it to reveal the next one. 
 

 

The warm-up exercise – “draw what you would bring with you to a deserted island” – was useful for letting people explore the tools. If a brainstorming session is part of the workshop, it’s a good idea to choose a warm-up exercise that includes both brainstorming and clustering so people get used to it. Choose any theme, but a fun one boosts creativity and engagement. 

We wanted to try out brainstorm both in a group and individually, which meant first brainstorming together inside the same frame. For the next task, we generated ideas inside our frames first, and afterward moving them into our common frame. We recommend writing your sticky notes inside the individual frames and coming back to the common frame for clustering since all participants appreciated working separately. 
 
When it comes to clustering it is a good idea to set up some “Lorem ipsum” titles on the board. Participants can edit and move around when finding common themes. Also, unlock and adjust the size of the frame if needed depending on the amount and size of sticky notes or other elements.  

Time for silent voting! We used the free version of Miro, therefore the voting functionality was not available. But we just used dot voting the same way as in a physical workshop, allowing five dots for each participant.  

We realized that voting with dots took some time for people to copy and move dots around. We could have done that in advance in the individual workspaces to save time. But the main thing is that it did the trick of giving us a heatmap in the end. The integrated voting in the paid version is probably more optimal. 

Finally, we opened up for a discussion where all participants could reflect on their experience and whether the workshop had met their initial expectations. 

 

 

After 

The last task was asking the participants for their feedback, any time later during the day with a predefined column for the positive notes as well as the challenges we experienced. 

All in all, this was a fun experience and our participants felt energized and became inspired to continue learning about this tool.  

Of course, a remote workshop experience is different as everyone collaborating in one place. But when you need to get things done with a remote team, this is a great option! And as we try new things, we all learn and become better. The second time you run a digital workshop you will do it better than the first time!  

Tips to make your first remote workshop a success: 

  • Start the workshop with a short introduction to the tool, especially when participants are not designers and might not have used visual tools for drawing before. Show them around the collaboration board and teach them simple ways of working, like Ctrl+D or Alt+drag for duplicating elements.
     
  • Don’t forget to include breaks in your workshop agenda. Decide if participants are allowed to go get coffee or similar after finishing a task, or if everyone is to stay tuned all the time. 
     
  • Lock frames and information related to the tasks on the board to prevent participants from moving things around by mistake. 
     
  • Decide and communicate which channel is used for what so that you can all keep track. (And as a moderator, don’t forget to keep checking text chats during the session.) 
     
  • Save your workshop board as a template, with placeholders for agenda, rules, task frames, individual frames, etc. This way you get a flying start for your next workshop. 
     
  • Optional teambuilding tip: Ask people to personalize their boards with a pic of their favorite animal/food/movie etc. 

 

 

 

Ny UX-stjärna till Göteborg

Ramin Rahmani

Han drömmer om rymden och vill göra smarta designlösningar för astronauter. Vi tog en virtuell fika med Mani Talebi, ny UX:are på Göteborgskontoret.

Vad har du gjort tidigare som betyder mycket för dig?
– Jag får verkligen en kick av att ena stunden jobba i ett cross-functional team med högt kompetenta kollegor för att i nästa projekt jobba ihop med en startup med nya bubblande idéer. Möjligheten att hjälpa människor med ett brett spektrum av digital kompetens att nå sina mål. 

Vad driver dig och vad är dina styrkor?
– Jag vill finslipa mina UX-kompetenser och knyta samman data och insikter till en designlösning. Jag har jobbat en del med wireframes, prototyper och gränssnitt och känner mig hemma där.

Vad är ditt drömprojekt?
– Den frågan är verkligen svår att svara på men om jag måste avgränsa mig så blir det nog rymden. Jag har alltid fascinerats av rymden. Att få jobba med ett projekt med astronauter skulle verkligen vara spännande.

Vad har du för designfilosofi?
– Oavsett hur banbrytande projektet är så kan man förmodligen hitta inspiration i existerande design. Varför uppfinna hjulet på nytt när man kan finna inspiration i design som redan fungerar och sedan bygga vidare på det?

Var hittar du inspiration till det du designar?
– Jag är nyfiken och ifrågasätter ofta designbeslut. Det ger mig insikter och brukar ge skjuts i designarbetet. Alla i en arbetsgrupp mår bra när det är högt i tak. Det gäller att ha mod att ifrågasätta, oavsett om man är ingenjör eller utvecklare i ett projekt. Det brukar ge en positiv effekt.

Några handfasta tips hur man lyckas med sin design?
–Få ut designen så snart du kan, prototypa, testa, samla data, iterera. Många av oss har hört detta och vet att perfektionism är effektivitetens fiende, men ändå sker det allt för ofta att man fastnar i detaljer. Inkludera interna stakeholders i processen och ge dem en röst. Ett möte varannan vecka är troligtvis inte tillräckligt för att likvärdigt inkludera samtliga i processen. Tröskeln till att nå konsensus och harmoni blir oftast mycket lägre när designers och utvecklare blir hörda och får vara med i processen.

Vad tror du är nästa stora grej inom UX?
– Det finns nog en lång lista men varför inte ta en titt på Göteborg och fordonsindustrin. Autonoma bilar kommer ändra körupplevelsen, det är ingen underdrift. När gamla och etablerade industrier skakas om, kommer designers spela en central roll i vägen fram.


Det finns plats för dig med. Skicka din ansökan så hör vi av oss.