10 år och 20 miljarder

Ola Nilsson

Scania lanserade sin nya lastbilsgeneration. Ett enormt projekt som till slut fick se dagens ljus. Tio år tog det och kostnaden var 20 miljarder.
– Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin gjort, säger Henrik Henriksson, Scanias vd.

På tisdag kväll släppte Scania sin stora nyhet. ”En helt ny generation lastbilar”. Efter att ha hållit det hemligt in i det sista. Det visade sig vara en dyr och omfattande hemlis.

  • Tio års utvecklingsarbete.*
  • 20 miljarder kronor i projektkostnader.*
  • Drygt 1 miljon körda mil under utprovningarna.* 
  • Den nya lastbilen ger i snitt 5 procent lägre bränsleförbrukning.* 

− Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin har gjort under sin 125-åriga historia, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef för Scania, till scania.com. 

Stor satsning, mycket pengar, vad är egentligen nytt? Vi frågar Örjan Åslund, Head of Product Affairs på Scania.

– Det är massor av saker, men en sak som jag säger vi är först i världen med är sidokrockgardinen. Krockkuddar har man haft tidigare, men inte som en sidokrockkudde.

– En lastbilschaufför anses sitta skyddad, men ibland är de oskyddade. Som när de måste väja, då riskerar de att välta. 

Gud förbjude att det kommer ut nåt som inte är genomarbetat

Det har pratas mycket om självkörande fordon och liknande, finns det något nytt inom detta i denna release?

– Inte egentligen, men om man tar en långtradare av idag: Föraren tar ut den på motorvägen, sen gör man inte mycket mer än att man sköter ratten. Bilen har topografiska kartor, den vet vad den väger, den förutser vilken växel den ska välja i en backe till exempel,  den har autobroms. Den kan hålla filen... Det är en hårfin gräns till självkörande, säger Örjan Åslund.

Och det kan komma mer framöver.

– Vi ska introducera fler varianter och funktioner, men det kan jag inte säga mer om nu, säger Örjan Åslund. 

Mycket testning ligger bakom det senaste släppet, en miljon körda mil och många timmars ingenjörsarbete.

− Ja, det är mycket. Exempelvis har fordonen gått 26 000 timmar i så kallade skakriggar.

– Vi har nått en nivå som är outstanding, det vill vi vidmakthålla. I det arbetet ingår att prova allt vad man kan, gud förbjude att det kommer ut nåt som inte är genomarbetat.

Källa: scania.com

Lämna en kommentar