10 tips till SEB

Johan Berndtsson

Dp300Jag lyckas varje månad betala mina räkningar på internet, men det är inte lätt direkt. För att underlätta min egen vardag har jag knåpat ihop följande önskelista till SEB:

1 - Lyft upp vanliga handlingar
Varje gång jag loggar in på SEBs startsida är det för att betala räkningar och annat jag köpt och jag slår vad om att de flesta är ute i samma ärenden. Jag måste ändå borra mig längst ner i menyerna för att hitta rätt. Varför inte lyfta upp betalningar och annat som folk gör ofta till startsidan?

2 - Använd naturligt språk, inte branchvokabulär
Jag har just köpt en cykel av en vän och skall betala över internet. Jag väljer betala och får endast välja bankgiro eller plusgiro - vanliga bankkonton finns inte. Jag måste gissa mig fram till överföra trots att det handlar om en betalning. Jag bryr mig väl inte om vilken kontotyp mottagaren har?

3 -Eliminera eller förenkla val
Jag tvingas välja bank innan jag matat in kontonumret och alla banker visas i en jättelista! Om jag fått mata in numret innan hade man kunnat lista ut vilken bank det handlade om eller iallafall kortat ner urvalet väsentligt. En liknande händelse inträffar då jag ska betala hyran: Jag måste välja plusgiro eller bankgiro, trots att detta borde kunna listas ut från siffrtkombinationernas syntax.

4 - Få ordning på detaljerna
Jag kopierar kontonumret från vännens mail och försöker klistra in det i kontonummerfältet men misslyckas - fältet har ett maximalt antal siffror som kan matas in och vännen har varit omtänksam nog att lägga in mellanslag i numret för att göra det mer läsligt. Nu måste jag öppna en textredigerare för att knåpa om numret, vilket är lite olustigt då jag verkligen vill vara säker på att det blir rätt.

5 - Eliminera onödiga uppgifter
Trots att jag fått alla siffror rätt är banken inte nöjd - av någon oförklarlig anledning måste jag fylla på med nollor på en till synes godtycklig plats i numret.

6 - Gissa vad användaren förmodligen vill, låt undantagen vara lite jobbigare
Datumet för överföringen måste skrivas in i löptext, vilket är besvärligt. Jag vill i 99% av alla fall bara få pengarna översatta så snart som möjligt, inte behöva bläddra upp min fickkalender för att försäkra mig om att jag valt rätt datum och fått till rätt datumformat. Varför inte förifylla nästa vardag och dela upp dag, månad och år i olika fält så jag slipper sikta med muspekaren då jag faktiskt vill ändra?

7 - Förebygg felhandlingar
Jag försöker lägga till betalningen men det visar sig att man inte kan sätta över pengar samma dag eller på en helgdag, jag måste backa, gräva fram min kalender igen och välja en lämplig arbetsdag. Kunde banken inte upplyst mig om detta innan eller iallafall visat felet på samma sida så jag slapp gå tillbaks? Jag ska även betala ett köp på eBay och följer samma process men då jag vill skicka min betalning (eller är det en överföring?) protesterar banken igen och påminner mig om att jag måste lägga till uppdraget i listan. Varför förklaras inte, tror banken verkligen att jag inte vill genomföra den betalning jag just ansträngt mig för att skriva in?

8 - Slå ihop uppgifter som görs samtidigt
Jag vill dessutom betala hyran, vilket skall göras till värdens bankgiro. Tyvärr räknas detta som en betalning och inte som överföring jag vågar inte navigera bort förrän jag "registrerat min överföring" innan jag kan börja med min "betalning", vilket innebär dubbla signeringar.

9 - Stöd det motoriska minnet
Signeringsprocessen med bankdosan är annorlunda än inloggningen - man ska ange kod och trycka tre (varför tre?), ange en kod och hålla inne en knapp som jag knappt kommer åt med mina stora tummar. Två gånger i rad dessutom! Jag gör fel varannan gång och skapar en inloggningskod istället, vem tusan läser instruktioner för något man redan lärt sig hur man gör?

10 - Visa den information användaren begär
Mina betalningar på internet visas inte längre i betalningshistoriken, bara kortköp. Jag som behövde ett utdrag för att bevisa att jag betalat en vara på eBay! Jag har förståelse för att man velat korta ner längden på listorna, men i detta fallet hade jag hade jag trots allt bett om att få informationen. Nu får jag knalla ner till bankkontoret istället.

/Peter Erhard

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  • Igor

    Tjena! Bra punkter Peter, håller med fast jag inte har SEB utan Swedbank.

  • isa

    Även jag skriver under på din lista! När vi har fått ihop hundratalet namn kan du väl maila över önskemålen till SEB så att de besannas?! Halva specen är ju så gott som klar... ;]

  • Alexis Fellenius

    Jag är också med! VI gjorde en snabb skiss på vad man skulle kunna göra med betalsidan till InternetWorlds drömuppdrag för nått år sen... mycket som man skulle vilja ha mer tid att jobba vidare på men... Vi skrev ihop en liknande lista med förbättringar på vår blogg: http://winstondesign.se/blog/2008/02/10/en-battre-internetbank/

  • Peter E

    Wow, jag kan inte annat än lova heligt och dyrt att jag faktiskt inte sett er lista innan. Mycket roligt att vi är så överrens!

  • Mikael Lindh

    Jag håller med! Ilskan rusar i mitt huvud varje gång jag skall signera min betalning... Snälla SEB, lyssna på Peter.

  • Peter H

    Jag håller med om mycket, framförallt nr 4. 1 & 2 mycket bra! Men jag tycker några inte är så farliga. T.ex. #9; säkerhet != lätt att använda. Klart att man ska byta signeringsmetod ibland för att göra banken säkrare. 3 & 7; trean förebygger ju fel genom att föra in redundans. Och jag tycker dom har fixat 7:an på många ställen (?!)

  • Sonja Haglund

    Jag är också med på listan. Varför göra det så krångligt. Dessutom att behöva öva in två olika sätt att signera via bankdosan, usch och fy!

  • Emanuel Hallklint

    Bra lista. Jag skriver under! Man vill verkligen hjälpa till att göra sidan bättre. Kompletterar listan: 11 - Erbjud relevantare val på den anpassningsbara startsidan När man loggat in kommer man till en anpassningsbar sida, det är ju fint, men jag är inte intresserad av räntor, kalender, index, osv, dessa val är irrelevanta för mig. Jag vill i stället kunna se mina senaste betalningar, transaktioner och saldo på mina konton.

  • Johan Toresson

    Bra Peter, gillar hur din frustration går ut över kreativa blogginlägg. När kommer iBank?

  • Alexis Fellenius

    @peter: Det betvivlar jag inte, det är typ ingen som läser vår blogg... haha Vi får gå ihop allihopa och utveckla det perfekta bankgränsnittet och sälja till högstbjudande. 37signals har också nosat på området i deras 37Better project: http://37signals.com/better_bank.php

  • Peter

    Det är helt vansinnigt att man inte har tillgång till hela sin kontohistorik. Jag har försökt få svar från SEB på detta - först hänvisade de till "begränsat serverutrymme". När jag hånade detta idiotiska svar fick jag som slutgilitig respons att de ständigt arbetar på att förbättra sin tjänst... Mmmm eller hur.... det händer inte mycket på den sajten.

  • Henrik Adolfsson

    Utmärkta iakttagelser! Hoppas någon ansvarig på SEB (och andra Internetbanker) läser detta. Det man även kan notera är att Internetbankerna sett ungefär likadana ut sedan den första kom -96 och majoriteten av punkterna är lika aktuella nu som då. På tio år borde man ha haft tid att identifiera och åtgärdat alla dessa punkter. Vad gör de med alla miljarder de tjänar?

  • Katinka

    Håller med - fast deras dosa verkar OK med vit text på svarta knappar. Fick igår Nordeas där de flesta knappar var vita med svart text men inte "Login" och "Sign" de var mörkblå med svart text. Tala om svårläst. När jag frågade så var svaret: det är nog för att dosan ska se snyggare ut.