3160% ökning genom att placera säljpuffen rätt i flödet

Johan Berndtsson

Jobba med att förstå dina användare. Det lönar sig.Att skapa affärsdrivna användarupplevelser handlar ibland om ren och skär innovation, där man prövar helt nya lösningar, och ibland om optimering i det lilla. Här är ett exempel på det sistnämnda. 

För några år sedan jobbade en fd kollega i ett projekt där kunden hade en säljpuff som de exponerade på välkomstsidan, direkt efter inloggning. Under en vecka hade 190 kunder klickat på puffen. Med tanke på att det handlar om en verkligt stor verksamhet, och en sajt med mycket trafik, så är 190 i praktiken alldeles för lite.  Någon kom då med det briljanta förslaget att flytta länken till utloggningssidan istället. D.v.s. den bekräftelsesida som visas när man klickat på "Logga ut". Redan efter 3,5 dagar hade 3000 kunder klickat på säljpuffen. Om vi antar att de följande 3,5 dagarna gick lika bra som de första så innebär det en ökning med 3160%.

Tricket här är så klart att förstå när en användare är öppen för nya möjligheter. När hon precis har loggat in så har hon ett specifikt ärende som hon vill ha löst, och att då försöka locka bort henne till något annat är tämligen lönlöst. Så - återigen - jobba hela tiden med att försöka förstå dina användare bättre, på alla sätt du kan. Det kommer att löna sig.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Lars

    Vore kul att testa flödet hela vägen. Merförsäljning på tacksidor är en annan favorit. Prio 1: få första avslutet/vinn kunden. Sälj mer när det är gjort. Krångla inte bort första avslutet. :)