9 verksamheter fick hjälp med sina digitala utmaningar

Sara Doltz

På årets WUD-dag hjälpte vi totalt 9 organisationer som arbetar mot ett gott ändamål. Det resulterade bland annat i strategier, wireframes, mini-effektkartläggningar, grafiska skisser och helt nya grafiska manér.

Under våra tidigare CSR-aktiviteter har vi valt ut en organisation som vi arbetat för under en hel dag. Detta år valde vi att göra lite annorlunda. Vi skrev ett blogginlägg, där vi uppmanade organisationer som arbetar för en god sak att kontakta oss om de ville ha hjälp.

Totalt nio organisationer

På World Usability Day den 12 november delade vi under eftermiddagen in hela inUse i nio grupper och hjälpte nio stycken organisationer med deras digitala utmaningar. Det blev en häftig eftermiddag och kväll med mycket energi på kontoren.

Bland de som vi hjälpte fanns bland annat: Refugees Welcome, Skjutsgruppen, Stiftelsen Little Big Malmö, Matsvinnet och Smiling group.

– Vi hjälpte Matsvinnet med digital strategi utifrån en förenklad effektkarta som utgick ifrån tre målgrupper som Mårten, som driver Matsvinnet, tänker sig. Vi gav råd om hur han kan förpacka informationen som han redan har – bilder, bättre rubriker, tänka på att sammanfatta och ge genvägar till att ta in och förstå information och att återanvända sitt material i de olika kanalerna som han använder. Vi visualiserade också ett specifikt faktum åt honom genom att konkretisera och illustrera vad 28 kg mat är – 28 kg mat som vi per person i Sverige i genomsnitt slänger på ett år, helt i onödan (utav totalt 81 kg per person). Det var tänkt som ett exempel på hur ett påstående kan konkretiseras, berättar Rebecca Hallqvist, UX-designer på inUse.

Minska frågorna med design

En av grupperna i Göteborg hjälpte Refugees Welcome med deras webbplats (se toppbilden):

– Refugees Welcome hjälper nyanlända att hitta boende. Deras webbplats handlar i hög utsträckning om att få besökare som har husrum att hyra ut, att registrera sig på sajten. Utmaningen då är att beskriva hur detta går till som är så tydligt som möjligt. Dels för att minska mängden frågor som kommer in via mail och telefon, och dels att göra registreringen så enkel det bara går. Dagens webbplats har stor förbättringspotential, och på bara några timmar fick vår beställare Tobias både wireframes, copy och grafiska skisser på den nya förbättrade designen, berättar Johan Berndtsson, vice vd på inUse.

–  Det var verkligen roligt att jobba ihop och det känns som att vi fick till bra grejor som kommer vara till nytta för oss, säger Tobias Berg på Refugees Welcome.

Lämna en kommentar