95% av reklamerade elektronikprodukter fungerar som de ska

Johan Berndtsson

Enligt en studie av Accenture är endast 5% av all reklamerad konsumentelektronik i USA faktiskt trasig. Resten återlämnas för att användarna inte förstår hur sakerna ska användas, för att produkterna inte motsvarar förväntningarna eller att folk helt enkelt ångrar sig. Accenture konstaterar att andelen reklamationer skulle minska om tillverkarna tog en aktivare roll i utbildningen av köparna eller gjorde prylarna lättare att komma igång med - en vanlig Amerikan ger upp efter 20 minuters installationsbesvär. Konsumentkraft!

/Peter Erhard

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Jonas Söderström

    Vi har också fenomenet med alla prylar som säljs på eBay som "NIB" ("New in box"). Det är kanske inte bara att prylen är krånglig: det är kanske också frågan om en sorts tillnyktring i fråga om vad grejen ger oss: 'I think we're usually pursuing a fantasy of empowerment when we buy these things,' Dr. Marcuse said." Citatet kommer från artikeln "Seductive Electronic Gadgets Are Soon Forgotten". Länkar finns här http://kornet.nu/blindhona/arkiv/000753.html