Adava Kedavra: Dö Harry Potter, och ta dina spelutvecklare med dig

Johan Berndtsson

Harry_potter_and_the_goblet_of_fire Missförstå mig rätt. Jag gillar Harry Potter. Jag har läst alla böcker, sett alla filmer, och hade det funnits en läsk hade jag förmodligen redan smakat den också. Det här handlar inte om fenomenet Harry Potter, utan om ett spel. 

Den något förhöjda luftfuktighet som vi dragits med denna sommar har medfört en hel del spelande tillsammans med barnen.

Efter att ha klarat av del tre i spelserien gav vi oss på del fyra; Harry Potter och den flammande bägaren. Precis som del tre är detta ett välgjort spel där mycket av "magin" från böckerna är intakt.

Efter många timmars spelande, utspritt under flera veckors tid, hade vi äntligen klarat av utmaningarna i prefekternas badrum. Fikapaus. Arvid kastade i sig sina ballerinakex, och sprang sedan upp till TV-spelet igen.

30 sekunder senare hör jag ett skrik. När jag rusat upp för trappan möts jag av en son i tårar som hulkande säger:

"Paaaappaaaa! Det är borta. Jag bara tryckte här och då försvann det. Vi är i början igen, pappa! Vi kommer aldrig att klara allt igen."

Efter några knapptryckningar kunde jag konstatera att han hade rätt. Suck. Tillbaks till ruta ett. Och med en förkrossad sexåring runt halsen.

Vad hade hänt? Jo när man startar spelet så visas nedanstående meny:

Hpatgof

På startskärmen visas alternativet "Nytt spel". Om man väljer detta alternativ kommer man till en bild där man skall välja vilken av de tre tillgängliga "sparplatserna" som man vill använda för att spara sina framsteg. Om det råkar finnas något sparat på en av dessa platser när man väljer den så ersätts det helt enkelt med detta nya (tomma) spel.

I sin iver missade Arvid att han först måste ta sig till alternativet "Ladda spel", för att sedan välja vilket av de sparade spelen han vill ladda. När han trodde att han valde vilket av de sparade spelen han skulle ladda, för att fortsätta spela, valde han egentligen vilket spel han skulle radera för att lämna plats åt det nya.

Några råd till utvecklarna. Det skall vara lätt att göra rätt. I ett spel som man behöver ägna 40+ timmar för att klara av så är det osannolikt att "Nytt spel" är den mest använda funktionen. Förhoppningsvis börjar man spela en gång, och tar sig sedan sakta men säkert genom spelet genom att fortsätta där man slutade förra gången. Det skall vara svårt att göra fel. I Harry Potter och den flammande bägaren är det enklare att ta bort ett sparat spel än att fortsätta med ett som man påbörjat. Aargh.

För något år sedan åt jag lunch tillsammans med en av landets alla duktiga spelutvecklare. Han berättade för mig att "fixa" menyerna i spelen är en lågstatusuppgift som ges till nybörjare. De duktiga vill alla hålla på med "the in-game experience", för att spelet skall få rätt "känsla".

Jag kan förstå denna uppdelning. Men, ärligt talat, svårnavigerade menyer kan förta känslan i vilket spel som helst, jag vill slåss mot fienderna, inte mot användargränssnittet.

I ren frustration uttalar jag en av de oförlåtliga förbannelserna; Adava Kedavra, men ångrar mig i sista stund och låter handkontrollen falla till marken.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • pligg.com

    inUseful: Adava Kedavra: Dö Harry Potter, och ta dina spelutvecklare med dig

    Designmissar i dataspel orsakar stort förtret. "Paaaappaaaa! Det är borta. Vi kommer aldrig att klara allt igen." Efter några knapptryckningar kunde jag konstatera att han hade rätt. Suck. Tillbaka på ruta ett. Och med en förkrossad sexåring runt halsen.