Adbok kan lära sig av Audible

Johan Berndtsson

För några veckor sedan berättade jag om ett bra exempel på ett säljande e-postmeddelande från en leverantör. Nu skall jag, tyvärr, berätta om ett dåligt. 

Idag fick jag för andra gången två identiska mail från Adbok, ett företag som säljer böcker i mp3-format. Något som borde passa mig bra eftersom jag sedan flera år är kund hos Audible, och ibland saknar möjligheten att köpa och lyssna på svenska böcker. Så... intressant!


Säljmail från AdbokMen, hoppsan. Jämfört med det mail som jag berättade om för några veckor sedan så är det här mailet opersonligt och pretentiöst. 

Det liknar mer ett utdrag ur en affärsplan. Säljargument som "MP3-spelare blir vanligare och vanligare, även hos den äldre generationen" kan möjligtvis kan göra en investerare mer intresserad, men knappast en potentiell kund. 

Bra start på ett säljmail. :-P

Jag hittade tyvärr inget säljmail från Audible att jämföra med, men för ros skull kan vi kasta ett öga på deras erbjudandesida för alla som lyssnar på podsändningen TWIT (This Week in Tech).

Audible 

Snyggt och tydligt. Fokus på en enda sak - att få den som är intresserad att prova tjänsten. 

Ett enkelt formulär med en tydlig uppmaning. Uppbackat med spännande boktitlar (det innehåll som man ju faktiskt säljer) och förtroendeingivande varumärken (som t.ex. Verisign, Obama, New York Times och Leo Laporte). 

Adbok har lång väg att vandra, men som vanligt i den digitala världen så kan man komma långt med små förändringar, så vi får väl se vad som händer. Jag lovar att berätta om Adbok gör framsteg i kommande säljmail.

Lämna en kommentar