Allt fler IT-projekt misslyckas

Johan Berndtsson

I en artikel i Ny Teknik kan man läsa om en undersökning som Projektplatsen gjort. I undersökningen konstateras att allt fler IT-projekt misslyckas.

"I den offentliga sektorn ansåg 34 procent av beställarna att de inte fått de funktioner som de först hade utlovats."

Personligen tycker jag att det är synd att undersökningen inte fokuserar på effekt istället för funktioner. Testa att byta ut "de funktioner" mot "de effekter" i citatet ovan.

Det spelar faktiskt ingen roll vilka funktioner en produkt innehåller, bara den leder till de förväntade effekterna.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • mope

    Risken är bara att det är väldigt få beställare som kan svara på den frågan. De vet vilka funktioner de beställt, men inte vilken effekt funktionerna förväntas ge.

  • Igor J

    Den risken finns inte om man gör en målgruppsanalys. Man formulerar vilka målgrupperna är och detta gör kartläggaren och beställaren tillsammans. Beställarens krav antas är färdigställda, kartlagda och sedan utförs en målgruppsanalys där man tar reda på vilka målgrupper som finns, deras kunskap och erfarenheter om produkten, de uppgifter de kommer att utföra osv. Detta tillsammans med betällarens kravspecifikation kommer leda till att besrtällaren vet vilka förväntade effekterna produkten kan ge.