American Airlines avskedar UX Designer - Han brydde sig för mycket

Jon Karlsson

Dustin Curtins skrev tidigare i år en bloggpost om hur horribel American Airlines hemsida var. Han ansåg att hela företaget hade ett problem i hur de hanterade sina kunders (användares) upplevelse av dem. Han menade också att de borde avskeda sitt designteam och söka hjälp av utomstående konsulter.

Kort därefter skickade en UX Designer (Mr. X) på AA ett brev till Dustin där han förklarade sin syn på saken. Brevet var ärligt och öppet och man känner verkligen frustrationen som Mr. X känner.

Nu visar det sig att American Airlines letat upp vem Mr. X var och avskedat honom direkt. Hans brott frågar ni er? Han brydde sig lite för mycket ...

Tycker detta är ett ypperligt exempel på hur vem som helst genom nya (sociala) medier kan göra sin röst hörd och på så vis påverka. Det är även ett lika ypperligt exempel på hur vissa företag inte förstår hur man skall handskas med "kritik" av den här typen. Det funkar inte längre att tysta och censurera ... vi kommer att få reda på det i alla fall och då blir skadan bara så mycket större. American Airlines borde ha lyssnat på Anna Lundeborgs frukostseminarie om Beteende och spelregler på den sociala webben, då kanske de inte hade gjort samma misstag.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • tb

    Helt sjukt! Löjligt att vissa stora företag beter sig som 5-åringar. Man blir ju mörkrädd. De kan ju lika gärna avskeda hela UX-teamet. De sitter där och gör sitt jobb, har bra idéer och utvecklas, men ingen implementering... Låter ju lönsamt.