Användaren som fiende

Johan Berndtsson

I artikeln Användaren som fiende (CS 2007-02-21) berättar Jonas Hansson, cio på Axis, om en utvärdering av mobiltelefoner som han gjorde för att hitta någon modell som kan fungera för säljare på fältet.

"Att ställa in det här tekniska miniatyrunderverket så att den väljer anslutning på ett någorlunda klyftigt sätt (= på egen hand) går inte. Faktum är att det verkar krävas nobelpriskompetens för att ställa in den alls – alternativt en högskoleexamen i avancerad orimlighet eller telepatisk direktförbindelse med designern som gjort luren."

Välskrivet och underhållande, samtidigt som det naturligtvis knyter sig i magen. Det finns mycket kvar att göra för alla som arbetar med användbarhet och interaktionsdesign...

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Jonas Söderström

    Pamela Hinds lät försäljare av mobiltelefoner uppskatta hur lång tid det skulle ta för nybörjare att göra vissa saker med sina mobiler. Det var t.ex. att lagra ett röstmeddelande för telefonsvararen, eller spara vissa meddelanden och slänga andra. Experterna underskattade tiden rejält. När de trodde "13 minuter" tog det i själva verket 33 minuter - nästan tre gånger så lång tid! Och "Even when prompted to think about their previous experience and consider the types of problems faced by novices, experts had a difficult time including and weighting these factors appropriately. For example, when confronted with the problems faced by new users of cellular phones, one expert stated that these problems were easy to solve and should take mere seconds, although the novices struggled with the problem for several minutes." (Från "Sharing Expertise - Beyond Knowledge Management", av Ackermann, Pipek, Wulf (ed), MIT Press). Hinds, P. J. (1999). The curse of expertise: The effects of expertise and debiasing methods on predictions of novice performance, Journal of Experimental Psychology: Applied, 5, 205-221.

  • Simon

    Vad var det för telefon??