Anna-Karin Hatt: Användbarhet en av mina käpphästar

Sara Doltz

Anna-Karin Hatt tycker att behovet av innovativa och användarvänliga lösningar i samhället är enormt stor. Hon menar själv att en av hennes käpphästar som IT-minister var att driva på så alla de fantastiska tjänsterna som utvecklades också var användarvänliga. Nu sitter hon med i juryn vid inUse UX Award.

– Det finns så många tjänster som utvecklas där ingen tar hänsyn till användbarheten. Så helt självklart ville jag sitta med i juryn för inUse UX Award som ska uppmärksamma och lyfta de riktigt bra exemplen, berättar Anna-Karin Hatt.

Inte medborgaren i fokus

Mellan 2010–2014 var Anna-Karin Hatt IT- och energiminister, i augusti tillträder hon som VD för Almega men har också flera styrelseuppdrag. Med sin erfarenhet som IT-minister ser hon ett speciellt stort behov av att arbeta mer med användbarhet inom den offentliga sektorn.

Hon nämner ett exempel som säkert många känner igen, det papperslösa samhället: De flesta myndigheter du behöver ta kontakt med, exempelvis om du ska starta ett eget företag, har numera en digital tjänst, men det har tyvärr inte direkt inneburit en förenkling för den enskilda medborgaren:

– Där sitter företagaren med tio olika ”Mina sidor”, inloggningar och lösenord. Offentlig verksamhet måste fokusera på att digitalisera sina flöden som ett kollektiv och ta med medborgarens behov. Då kommer man ganska snabbt att komma fram till att det inte är användarvänligt att ha 20–25 olika inloggningar, menar Anna-Karin Hatt.

Egna favoriter

För egen del har Anna-Karin två digitala tjänster som hon använder mer än andra. Den ena är en mycket enkel app med en digital inköpslista som hon delar med resten av familjen. Inga post it-lappar blir glömda hemma på diskbänken, men appen har också minskat frustration och förenklat för hela familjen:

Den andra är en jobbrelaterad samarbetsplattform som heter DirectorsDesk.

– Det är en molntjänst där man loggar in och sedan kan dela dokument, ha möten och visa varandra bilder och presentationer. Den är dessutom otroligt säker för att företag ska kunna använda den och därför hade jag förväntat mig att den skulle vara jobbig att lära sig. Men första intrycket var en lättillgänglig, enkel tjänst där jag snabbt lärde mig vad jag kunde göra – härligt, tycker Anna-Karin Hatt.

Söndag den 16 juni är sista datumet för att nominera den app, sajt, intranät, IT-system eller produkt som levererat riktigt bra användarupplevelse under 2014. Passa på att nominera nu!

Lämna en kommentar