Apples design-hemligheter: så gör dom

Johan Berndtsson

Jost_macair3_small "Great software in fabulous hardware in beautiful packaging ..." - hur får de till det egentligen?

Apples design och produkter har ju prisats här på inuseful nyligen: såväl MacBook Air som iPhone.

På Business Weeks blog Tech Beat finns ett referat av en presentation som Michael Lopp från Apple hållit på konferensen SXSW, där han avslöjar ett par hemligheter bakom Apples designprocess.

"Paired Design Meetings" är en metod; "Pixel Perfect Mockups" en annan. Noggranna designskisser "tar enormt mycket tid i början av processen", säger Lopp, men man tjänar in det genom att man undviker all tvetydighet i senare skeden.

Läs mer (men fortfarande tyvärr ganska kortfattat) om Apple's design process (Tech Beat / Business Week, 8 mars 2008).

Lopp bloggar också läsvärt på Rands in Repose.

/Jonas Söderström

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Marcus Johansson

    Jag håller med om att Apple gör helt klar bra saker, men ibland så kan det vara lite väl mycket hysteri om deras produkter. Ofta tycker jag man hör att folk har lyft upp deras prylar till skyarna innan de ens testat telefonen eller datorn. Men jag vet inte riktigt vad som skapar denna företeelse, för enligt mig själv så tycker jag att de inte gjort så mycket revolutionerande saker. Ska jag vara ärlig så tycker jag att MBA är lika ointressant som någon annan ny laptop. Jag kan däremot relatera till mig själv när jag köpte min första ipod, jag var helt lyrisk innan jag ens hade hållit i den, men frågan var varför. Men jag tror att apple har främst lyckats med att bygga upp sitt varumärke som något positivt. Och jag tror att apple exemplifierar med att jobba med användbarhet mot en produkt är så mycket mer än interaktionen mellan användaren och GUIt, utan det handlar om den totala upplevelsen av något.

  • Peter

    Jag håller med! Jag älskar min mac men när jag köpte min Ipod blev jag förbannad. En jävla skit spelar!! Man kan ju inte ens ta bort låtar på den, den är allt annat än mobil. Att designa mobil hårdvara som är helt beroende av mjukvaran som finns på ens dator är verkligen att ta 10 steg tillbaka i tiden.

  • Jonas Söderström

    Hej Peter! Du får naturligtvis tycka att iPod är "tio steg tillbaka". Men hittills har det sålts mer än 141 miljoner iPods, vilket gör den till världens i särklass mest sålda digitala ljud-spelare. Vad ska vi dra för slutsats av det? Det finns åtminstone tre möjliga slutsatser, tror jag. Den första är att det är lätt att överskatta det behov av funktioner som de flesta användares, den stora massans har. För många är det uppenbarligen okej att bara kunna lyssna t.ex. på väg till jobbet - de behöver inte administrera sin musiksamling också. Den andra vore att även om man vill ha fler funktioner, är man beredd att avstå från dem om designen är tillräckligt snygg och användarupplevelsen tilräckligt positiv. En tredje möjlighet är att man är beredd att avstå från funktioner bara för att få ha en spelare som är likadan som många av ens kompisar har. Jag tror att alla dessa spelar in, både i iPod-fallet och i många andra. En intressant fråga ligger i kombinationen av slutsats ett och två: tänk om användarupplevelsen faktiskt blir starkare just på grund av att man reducerat antalet funktioner? Enklare blir bättre, alltså?