Att misslyckas väl

Daniel Feldt

FailMark Boulton avslutade årets Future of Web Design i London och pratade om vikten att misslyckas och att misslyckas väl. Det ska vara okej att misslyckas; misslyckanden formar och förbättrar oss som människor.

Boulton driver en designstudio i Wales och arbetar med kunder som ESPN, Warner Bros, BBC och Drupal. Boulton har även skrivit böcker och driver Five Simple Steps som publicerar praktiska böcker för människor som arbetar med webben. Men hans samtal handlade inte enbart om att misslyckas, utan även om design och designkritik.

”When something is so close to perfection, the cracks are more obvious.”

Spendera inte evigheter på pixelperfekta mockups, utan använd snabba, grova skisser på papper för att kommunicera riktningen av designen. Du får ärligare kritik om det syns att du inte lagt ned mängder av tid och energi i dina skisser. Du kommer också ha lättare att hantera kritiken eftersom det är lätt att fästa sig vid sitt arbete om du lagt ned blod, svett och tårar i det. Ta inte designkritik som en personlig förolämpning. Använd den för att bli bättre.

”Think of prototypes & sketches as aboriginal cave paintings. They're records of conversation more than a pretty thing.”

Arbeta MED kunderna, inte ÅT kunderna. Fakturera dina kunder efter värde som du levererar och inte efter tid/timmar du lägger ned, men framför allt: göm dig inte från kunderna – ta veckosamtalet trots du kanske inte levererat. Om du ringer och förklarar kunden kommer att förstå, vi är alla människor.

Han avslutade sitt samtal med: Gör misstag. Bli bättre.

Nobody reads the manual”I hate the iPads back button with the heat of a million suns.”

Orden kommer från Josh Clark vars session handlade om ”Designing for touch”. Knappar är ett hack i en touchmiljö tycker Josh och hävdade att ”gestures” är motsvarigheten till tangentbordets kortkommandon. Bra touchdesign är när du interagerar med innehållet istället för med ett gränssnitt och att interaktionen bör använda sig av sådant som vi redan känner igen.

”User interfaces come with expectations. An app which looks like a book has an expectation to be able to flip pages.”

Ett exempel var Apples design av kalender-appen på iPaden. Den är designad som en bok men innan iOS 5 kunde du inte bläddra mellan dagar och veckor genom att svajpa för att bläddra till nästa sida i boken, något som känns naturligt. I stället användes två små knappar och en slider i nederkant för navigation.

Josh Clark gav oss alla en hemläxa: Spela mer tv-spel! Ingen läser en manual och Josh pratade om hur tv-spel väldigt ofta enkelt och pedagogiskt lär ut hur spelet fungerar. Något som enkelt kan appliceras på appdesign och webbdesign:

  1. Coaching. Lär användaren med enkla medel, tips, om hur han/hon kan använda sig av sajten/appen.
  2. Leveling up. När appen/sajten märker att användaren använder den på rätt sätt, sluta med tipsen och coachningen.
  3. Power ups. Beröm och ge power users genvägar till sajten/appen.

Avslutande ord: Se hur småbarn interagerar. De är dina bästa beta-testare. De är inte förstörda av att ha använt en dator i 30 år.

Lämna en kommentar