Åtta pixlar hit eller dit, vad spelar det för roll?!

Johan Berndtsson

Zlatan_2422222

Såhär under fotbolls EM vill vi illustrera ett aktuellt designdilemma med en bild på Zlatan och kasta ut frågan: Åtta pixlar hit eller dit, vad spelar det för roll?!

Hur gärna vi än vill är det svårt att förutse vilka annonsformat som kommer att bli drivande framöver - men alla är väl ändå eniga i att det kommer att behövas utrymme för tilltalande annonser (både ur ett annonsörperspektiv och ur besökarsynpunkt). Det behövs innovativa annonsidéer helt enkelt. När vi från inUse nu ändå tänker till lite extra om hur Sydsvenskan.se kan göra plats för eventuella L:annonser – passar vi på att experimentera med grundstrukturen för att få fram mer flexibla format för hur sidans pixlar används.

Som vi ser det är utmaningen att skapa annonsmöjligheter som inte upplevs störande för besökarna, utan faktiskt ger ett mervärde för besökaren. Vi kan alltså anta att det kontinuerligt kommer att dyka upp nya format som ingår i enhetliga paket som Sydsvenskan och andra tidningar måste hantera. Vi tänker oss att det mest ideala just nu vore att skapa en grundstruktur där block av redaktionellt material och annonser kan flyttas runt och kombineras på flera sätt (i vilken utsträckning man sedan väljer att göra det är en strategisk användbarhetsfråga som avgörs av vilka effekter verksamheten önskar).

Det verkar i så fall självklart att utgå från den bredd alla webbtidningar har att leka med (dvs. ca 1000 pixlar) och skapa ett genomtänkt flexibelt grid. För Sydsvenskan.se skulle till exempel denna struktur som bygger på 12 spalter ge en mängd kombinationsmöjligheter.

Grid_12_242

Eftersom features och puffar följer samma format kan man skapa block som kan flyttas runt i princip var som helst på sidan. Bara med en kort brainstormingsession lekte vi nyss fram annonser som

  • trappas in i det redaktionella materialet
  • pressar in det redaktionella från vänster
  • tittar fram i öppnade (frigjorda) ytor

(Skisser på detta publiceras här på bloggen någon gång under den kommande veckan.)

Men så till det frustrerande dilemmat. Eftersom en av de fasta och paketsålda annonsbredderna som ska rymmas inom spalterna ligger på 250 pixlar är detta inte genomförbart i nuläget. Om vi bara kunde minska annonsbredden med 8 ynka pixlar, hade Sydsvenskan såväl som andra annonsberoende webbtidningar fått helt andra möjligheter till flexibilitet. Så återigen – nio pixlar hit eller dit, vad spelar det egentligen för roll? Zlatan är ju ändå Zlatan eller hur!

/Isa Hardemo och Jon Karlsson

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  • Jonas Söderström

    Jag antar att ni funderat på att helt sonika krympa 250 pixlar breda annonser ner till 242 pixlars bredd? Det är ju en minskning på under 4 procent som bara nätt och jämnt är skönjbar. Läsbarhet etc skulle inte påverkas. Men det kanske inte funkar om det är java-applettar eller layers och fan och hans mormor? Såna tänjningar görs annars lite då och då. DN hade under många år en landsortupplaga av papperstidningen som var ganska rejält smalare än originalet - tryckpressen i Jönköping (tror jag det var?) var helt enkelt inte lika bred som den i Stockholm. Och i våra tv-apparet tänjer vi 4:3 till 14:9 ...

  • isa hardemo

    Mmm själva "tänjandet" verkar genomförbart (och knappt skönjbart som du säger), men det behövs förstås en resurs för att göra själva omskalningen. Fast det är ganska små insatser jämfört med vad man kan få ut i dynamik.. Juxet är också att 250-annonserna säljs i enhetliga paket (tillsammans med andra tidningar) och annonsörer kan då komma att kräva lägre pris på de annonser som placeras hos Sydsvenskan i mindre format. (Men i gengäld gör vi ju utrymme för fler typer av annonsformat som kan få kosta mera så det är en avvägning.)

  • Jonas Söderström

    Här finns ett exempel på hur effekten blir på en bild vid skalning: http://www.flickr.com/photos/inusebilder/2583943280/sizes/o/

  • Jonas Söderström

    Betalningen är väl per visning eller per klick? Om man kan visa att antalet visningar eller clickthrough går upp tack vare ett anpassat annonsformat kan det vara ett argument i prissättningen. Annars får man ju kanske gå ner 3,5 % i grundpriset - men får man in fler så väger det väl upp det, rimligen.

  • Erik

    Eeh, det finns inte särksilt många annonsörer som är villiga att kompromissa med annonsformat. Varför inte bara göra en något smalare sida och använda grid som funkar med befintliga annonsformat?

  • Rasmus

    Använd ett annat antal spalter så löser det sig. 12 är kanske inte det optimala (även om det såklart är trevligt att det är jämnt delbart med både 2, 3, 4 och 6)? För vad ni än gör, hitta inte på egna annonsformat.