Beviset: Vi sätter användaren i fouks :)

Johan Berndtsson

Som många av våra trogna läsare säkert vet jobbar vi just nu med Sydsvenskans redesign. Eftersom Wordle har bilvit så populärt på sista tiden (Jonas Söderström bloggade om det här i somras t.ex.) så tänkte jag använda tjänsten för att se vilka som var de mest frekvent använda orden i vår senaste rapport. Nedan kan ni se resultatet (klicka på bilden för en större bild).

Sydsvenskanwordle

Så ... ingen kan väl anklaga oss för att inte sätta användaren i centrum ;)

/Jon Karlsson

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Markus

    Åååh nej, jag får så dåliga vibbar av rubriken. Den återuppväcker minnet av en riktigt menlös reklamkampanj som Uppsala kommun gjorde för något år sedan. Sloganen var: "Uppsala.se - med användaren i fokus!" Det är helt rimligt att ha det fokuset med en rapport, men i kommunikativa sammanhang så måste jag säga att JAG som uppslabo inte känner mig träffad om jag blir kallad "användaren" på stortavlor på stan...

  • Jon

    Förstår att du som medborgare inte känner dig så träffad av Uppsala kommuns slogan, så jag förstår om rubriken av den anledningen återuppväcker dåliga minnen. Men i fallet med Sydsvenskan har vi ändå valt användaren som en samlande benämning för de personer som på olika sätt brukar sydsvenskan.se. Vi funderade initialt på att kalla dem för "Läsare", men eftersom alla inte är där för att läsa blir detta missvisande och exkluderande för några av de möjliga användarna. Don Norman pratade på UX Week (ja, det kommer en rapport därifrån!) just om termen användare och att han blivit lite allergisk mot den. Han tycker istället att vi skall använda "Människor". Om jag får parafrasera den gode Don: "I feel offended when I'm called a user, I'm a person."

  • Hasse

    Jag har blivit allergisk mot användandet av begreppet parafras när det man faktiskt gör är att (mer eller mindre nogräknat) citerar en mening.