Bra design som står sig

Johan Berndtsson

New York Times (2007-07-15) skriver om bra produkter som "utvecklas" till oigenkännelighet, och om konsumenter som sörjer att deras favoriter inte längre tillverkas.

"One of the best relationships of Deborah Snoonian’s life ended on Dec. 8, 2001. That she was celebrating her birthday did not matter to her heartbreaker.

The love object sat silent, not a chirp as Ms. Snoonian departed.

“I nearly cried the next day when I realized I’d lost it,” said Ms. Snoonian, a magazine editor. “I knew I’d never find its equal.”

Her lost love was a Touchpoint dual-band cellphone, circa 1999, with a flip-down mouthpiece and fax capabilities, that she inadvertently left in a taxi. The model had been discontinued."

Det närmaste som jag kommer att tänka på är Ericssons klassiska hajfena (R310s), som fortfarande är en favorit bland lantbrukare och hantverkare.

Utveckling och förfining är bra, men uppenbart finns det vissa produkter som borde fått leva lite längre. Läs mer i artikeln "I Love It, It’s Perfect, Now It Changes".

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • eric idebro

    Ja, eller folkabubblan som blev new beetle. Från dundersuccé i hela världen under 50(!) år, till en halvmedioker småbil som ingen riktigt gillade.