Bra säljmail-design

Johan Berndtsson

Jösses så många ointressanta och tråkiga säljmail som jag får i min inbox varje vecka (och ärligt talat så har jag nog skickat ett par också...). Härom dagen fick jag dock ett bra säljmail från en säljare som jag haft kontakt med tidigare. 

Här nedan kan du se vad han skrev. Siffrorna inom parentes är mina egna markeringar:

"Dear Johan, (1)

I hope this email finds you well. I am trying to clean up my CRM Database, and your help would be greatly appreciated. (2)

As you can imagine inquiries for our services are higher than ever before, and keeping up with them is quite a challenge. (3)

We have several promotional activities running now, including a free month of service to compensate the quiet summer period with a service start date between now and 1st August. This will allow you to have WebEx in place when you recommence your projects after the summer. (4)

Please help me understand if this is of interest to you: 

1  - Paul, Please call me as soon as possible
2  - Paul, Please call …….. in our department instead of me.
3  - Paul, our needs have changed, please place our organisation in the e-shredder (5)

Many thanks,

Paul"

Varför gillar jag då detta mail? 

Jo, dels för att det har ett (1) personligt anslag. Detta är dock en balansgång. Jag gillar produkten, och har fått respekt för säljaren genom tidigare kontakter, vilket gör att han kommer undan med det. 

En annan orsak till varför jag gillar det är för att han (2) ber mig om hjälp. Trevligt. Jag kan alltså tillföra något? Självklart hjälper jag gärna till. Det är väl så de flesta av oss människor är riggade, och smarta säljmailsdesigners drar såklart nytta av detta.

I nästa stycke tar Paul naturligtvis tillfället i akt och (3) påminner mig om hur fantastisk deras produkt är, och sedan ger han mig ett incitament för att handla just nu (4), trots att det är sommar och all verksamhet går på halvfart.

Slutligen gör han det (5) enkelt för mig att svara, och har ett humoristiskt alternativ för att säga tack men nej tack. Detta är den bästa delen av mailet tycker jag. Leende funderar jag en extra gång på om vi verkligen inte behöver detta verktyg just nu, innan jag svarar med ett enkelt "3" till säljaren.

Så - varför var det ett bra säljmail? Han fick ju inte sålt något? 


Jo. Jag tror faktiskt att han var uppriktig. Det är ingen idé att ha en säljdatabas med en massa kalla leads som man trakasserar med jämna mellanrum. Det skapar bara badwill. Så att faktiskt städa i säljdatabasen med jämna mellanrum är en riktigt bra idé. :-)

Fram för bättre säljmail!

Lämna en kommentar